Efter Brylluppet (2006)

Alternatieve titel: After the Wedding

Denemarken / Zweden / Verenigd Koninkrijk / Noorwegen

geregisseerd door Susanne Bier
met Mads Mikkelsen, Sidse Babett Knudsen en Rolf Lassgård

Jacob Petersen heeft zijn leven gewijd aan het helpen van arme straatkinderen in India. Jacobs weeshuis wordt echter bedreigd met sluiting vanwege te hoge kosten. Zakenman Jørgen komt uit het niets met een interessant voorstel: hij wil een miljoen dollar doneren aan het weeshuis, maar daarvoor moet Jacob wel speciaal naar Denemarken komen...

GerwinF
Zou ik gisteren gaan kijken bij Film By The Sea...alleen de filmvoorstelling ging niet door

gimli f
Zonde dat jouw voorstelling niet doorging, dat moet in verband met de dood van die pas afgestudeerde studente zijn geweest. Erg zonde, want After the Wedding is een ijzersterke film, een persoonlijke lieveling van festivaldirecteur Leo Hannewijk en een absolute publiekstrekker, zoals de afgelopen week is gebleken.

Van Susanne Bier heb ik nog geen film gezien, maar ik zie dat haar eerdere twee films Open Hearts en Brothers best hoog scoren hier.

After the Wedding vind ik een van de allermooiste, misschien wel dé mooiste film van het festival dit jaar.
Er zit echt enorm veel drama in deze twee uur durende film, er wordt wel heel weinig gas teruggenomen en ook de korte plotselinge shots en close-ups van ogen, lichaamsdelen, planten en dieren die het commercialverleden van Susanne Bier verraden, zorgen er allemaal voor dat After the Wedding echt een overrompelende en intense kijkervaring is.

Mede daarom zat ik eerst in dubio; er gebeurd zoveel, dat ik enigszins twijfelde aan de geloofwaardigheid van de film. Een familie waarin zoveel drama zich afspeelt? Maar na een aantal dagen bezinken (in feite was dit de allereerste film op de eerste dag van het festival die ik zag, en nog steeds staat deze film me helderder voor de geest dan veel andere films, wat op zich al knap is) ben ik toch milder geworden in dat oordeel over het dramatische aspect, en ben ik tot de conclusie gekomen dat het gewoon een enorm sterke dramafilm is met superb acteerwerk van vooral de vier hoofdpersonages.

Mads Mikkelsen (die Jacob speelt) kende ik niet, maar hij bevalt me enorm. Hij is ook te zien in een andere Deense festivalfilm, die ook de moeite waard is: de zwarte komedie Adams Æbler (Adam's Apples) van Anders Thomas Jensen, waarin Mikkelsen de rol van de priester Ivan speelt. Wat hij ook weer met veel verve uitvoert.

Goed, alles gezegd kan de conclusie luiden dat dit gewoon een enorme publiekstrekker is gebleken, mede door de positieve reclame van de festivaldirecteur wellicht, of door de respons en de praat in de wandelgangen.

En ik denk dat After the Wedding na dit filmfestival ook de rest van de film(huis)wereld kan gaan overrompelen.

avatar van Redlop
Ik vond Open Hearts en Brødre prachtig. Liefhebbers daarvan mogen deze ook niet missen, maar toch is dit iets minder...teveel drama op een hoop. Mooi de karakterverschuiving van Rolf Lassgård die voor mij de show stal. 3,5* voorlopig.

Er zijn maar weinig regisseurs de laatste jaren die wat mijn betreft Susanne Bier kunnen overtreffen. Na mijn eerste ervaringen namelijk brodre en open hearts (die iki beide geweldig vond) keek ik hoopvol uit naar deze film. Waar ik vooraf dacht dat het niet kon gebeurde toch. After the wedding is nog een beter als bovengenoemde. Belangrijkste reden hiervoor is het fantastische acteerwerk. Rolf Lassgård zet misschien wel de meest indrukwekkende filmrol neer die ik de laatste jaren heb gezien. Verder is het verhaal van de film prachtig. Het wordt zonder poespas getoond en lijkt uit het leven gegrepen. Enige nadeel hieraan is dat ik waarschijnlijk midden januari al de beste film van 2007 heb gezien maar dat neem ik op de koop toe. Ga nu eerst maar eens slapen en dan morgen eens goed nadenken over een top 10 plaats.

avatar van Ruudje
Samen met bovenstaande Timbo heb ik deze film in de cinecitta bioscoop in Tilburg voor 3,50 gezien, 3,50!!!! ongelooflijk prachtig, ontroerend, harverwarmend!
zo'n mooi verhaal, zo sterk geacteerd, drama op haar allerbest!!!! alleen lof voor susanne bier!

brodre 4*
Open hearts 4*
after the wedding 5*

en een plek in mijn top10

wat een mooie avond hadden we timbo!!!

Mooie reacties, gaat op de to-see-list .

avatar van Mug
Mug
Net als timbo_ was ik uitermate benieuwd (na Open Hearts en Brothers) naar de nieuwe Bier. En ze flikt het weer.

Bier zoekt de emotionele grens op van de toeschouwer. Haar stijl is intensiteit. Veel gebruik van close-ups van handen, strelingen, tranen, ogen, gewoon de kleine bewegingen van de mens: een universele taal. En dat werkt uitstekend, je waant je echt aanwezig in dezelfde ruimte waar het drama zich afspeelt, ipv de filmzaal.

In Efter Brylluppet gaat Bier een grote stap verder dan in haar vorige twee tranendal-films. Voorspelbaarheid. Het plot is oh zo voorspelbaar en oh zo soap-achtig, Bier zoekt de irritatie-grens op. En met deze film zit ze flink ruzie te maken met de douaniers, want ze gaat er net niet overheen. En dat is het knappe, want de "ja-nu-weten-we-het-wel... kom-maar-met-de-aftiteling" gedachte komt slechts 1 keer voor (dat hele gedoe met Pramod overschrijdt de grens). Hieruit blijkt dat Bier rijp is voor Hollywood, de stap die ze ook gaat maken met haar nieuwe film (en natuurlijk de Oscar-nominatie voor deze prent).

Inhoudelijk is Bier Hollywood. In de uitvoering juist niet. Geen opsmuk, geen aanzwellende violen (ze gebruikt wel Sigur Ros en the Weather Girls...), en veel belangrijker, de irritaties blijven achterwege.

Het is wonderbaarlijk knap dat een film die zoveel tranen op het celluloid laat zien - alsof je naar de Niagara-watervallen aan het kijken bent - dat je verstomd alles gadeslaat in plaats van de 'yeah right' wegwuiverij. En alles is - ik herhaal het nog maar een keer - ontzettend voorspelbaar. Maar Biers stijl is uniek en gedurfd. Ik slik het als zoete koek.

Ach, en dan nog de cast... je kijkt naar mensen, niet naar acteurs. Rolf Lassgårds performance is geniaal.

Opmerkelijk dat Susanne Biers films hier op MovieMeter betrekkelijk weinig stemmen hebben, daar dient verandering in te komen. Sla een hoop tissues in en ga naar deze film. De tranen en snot komen vanzelf.

Opnieuw 4 dikke sterren. Hopelijk laat Bier zich niet misleiden door Hollywood en RTL4-vrouwen-avond-films.

Ehm, klik op haar naam en zie haar eerste Hollywood film bij 2007 staan

avatar van Mug
Mug
Daar verwijs ik ook naar, neo, in het middenstuk van m'n lap tekst. Ik deel dezelfde smiley, maar het lijkt me beter die discussie bij haar nieuwe project te houden.

avatar van Groenie
Mooie en rustige film.
Door het spel en de manier van filmen komt de inhoud nog beter naar boven. Erg ontroerend !!
Af en toe een beetje langdradig, maar het was niet echt storend.

avatar van Xander
De scene waarin Jörgen schreeuwt dat hij niet wil sterven is toch ronduit fantastische film. Dit is zonder twijfel de mooiste film die ik dit jaar al heb gezien. 4,5*, misschien wordt dit wel ooit een 5*.

neo (crew)
Vond die beschreven scene helaas te tranerig om helemaal te overtuigen. De 'dicht op de huid' camera zorgt in deze film wel voor fantatische registraties van menselijke emoties. Nadeel is wel dat het verhaal te makkelijk is. Was het zowel qua stijl en verhaal meer als vorige Bier films, had dit een meesterwerk kunnen zijn. Maar toch is het een indrukwekkende film.

Weet iemand waar je deze DVD kan kopen? Is hij uberhaupt al te koop?

volgens mij nog niet.

neo (crew)
Ja hoor hij is al te koop. Er is zo al een Deense regio 2.

Alweer een schitterende film van Suzanne Bier. Na het zien van Brothers waren de verwachtingen erg hoog gespannen. Na een nachtje slapen kan ik met een gerust hart zeggen dat ook deze me grote filmvoldoening verschafte. Het verhaal is niet complex, en juist deze simpelheid laat zoveel meer ruimte voor echte gevoelens. Een sterk staaltje acteerwerk, al vond ik dit in brothers nog net iets beter, aslook de muziek. Het werk van Suzanne Bier gaat er ook bij in als zoete broodjes. Later we allen hopen dat ze niet het voorgekauwde Hollywood genre opzoekt.

Drama op z'n best!
Een dikke 4.5*

sydney
Na vanavond is Susanne Bier mijn favoriete regisseur. Ze laat een stijgende lijn zien Elsker Dig for Evigt (4,0*), Brødre (4,5*) en deze film (5,0*). Ze weet wel erg goed de tranen uit mij te trekken. Ik heb veel superlatieven nodig om deze film te beschrijven. Dat zal ik maar niet doen. De film is gewoon compleet. Alle tranentrekkers zaten erin: (on)geluk, woede, ongeloof, liefde, overspel, de dood, contrasten rijkdom, armoede... noem maar op.

Mads Mikkelsen speelt erg overtuigend en dit is zijn beste rol tot nu toe, van alle films die ik van hem gezien heb. Ik vond vooral de focus op de ogen ijzersterk. Hierdoor leef je intens mee met de persoon in kwestie. Ook "de ontmoeting" was erg overtuigend gespeeld en dan zijn alle stiltes die vallen zo herkenbaar.

Ik moet het nog even allemaal op mij in laten werken. Maar een VIJF-STERRENFILM is het in elk geval.

avatar van kinjutsu
Een bijna ongeloofwaardige hoeveelheid drama in 1 film. Deze heeft dit, die heeft dat. Hoppa, die krijgt weer een ander probleem. Toch wordt het niet ongeloofwaardig door de fantastische uitwerking. Groot respect voor de regisseur en vooral ook voor Mads Mikkelsen ^_^. Elke keer als ik de man zie acteren lijkt het weer beter dan voorgaande prestaties. Het gaat zelfs zo ver dat ik hem samen met Asano Tadanobu de nummer 1 positie van favo acteur laat delen. De sfeershots zijn ook van een ongekende kwaliteit. Vooral bij dat shot met de liggende vos was ik even sprakeloos. Ik ben ook erg te spreken over het vele gebruik van shots van handen en ogen zoals hierboven al een aantal keer genoemd is.

Absoluut 5 sterren.

En nu maar eens snel de rest van Bier's oeuvre bekijken.

Ik herinner me ook nog een soort jump-cuts die redelijk vaak werden gebruikt in deze film. Wat een meeslepende film, ik moet hem snel herzien, ik was toen ik hem zag heel erg onder de indruk, maar ik kan op een een of andere manier geen recensie schrijven.

avatar van catweasel
Een van de meest intrigerende films die ik heb gezien. Het is lastig om de film achteraf goed te bevatten. Daarvoor is het verhaal te overdonderend en de cast te overtuigend. Een bijzondere film, die op al even bijzonder wijze is gefilmd.

Ik ben enorm benieuwd naar de overige films van Susanne Bier, want deze gaat rechtstreeks in mijn top 10.

avatar van maxcomthrilla
Tja, ik vond het niet meer dan een standaard drama filmpje.

Meest bezwaarlijk vind ik de enorme zoetheid waarmee het verhaal wordt overgoten. Echt geleden wordt er nergens, lijdenswegen worden niet belicht , hoop gloort telkens om de hoek. Leuk voor een feel - good film, maar daarvoor neemt deze prent zich veel te serieus en is de uitwerking van de film degelijk maar zowel qua verhaal als qua stijl enorm voorspelbaar. Bier gaat zelfs bijna over de rand door gelukkig maar een keer een typisch soap element in de film in te passen. Tenenkrommend! Als papa uiteindelijk niet tegen zijn dochter durft te zeggen dat hij doodgaat en uiteindelijk iemand anders alles opbiecht. Zulke soaptrucjes zijn flauw, goedkoop en wekken een vorm van schijn sentimentaliteit op bij mij.

De beelden vanuit India zijn aardig en benadrukken op een juiste manier de complexe situatie waarin Mikkelson verzeild is geraakt.

Meesleepend is de film vaak wel. Maar dat zijn zoveel films. Krappe 3,5*

Overigens wel mijn 2de film van Mads Mikkelson op een dag. Dat kan ik ook niet elke week zeggen.

Raffael77
Fantastische film. Het zou je maar gebeuren zoiets.

van mij een dikke 5
klasse film

avatar van tevelenco
Prachtige en meeslepende dramafilm.
Met een ontroerend en aangrijpend verhaal.
Waarbij de ware aard van de donatie langzaam maar zeker aan het licht komt.
Waardoor Mads Mikkelson voor enkele lastige beslissingen in zijn leven komt te staan.
Erg goed gedaan!
En zeer overtuigend geakteerd door de gehele cast.
Echt prachtig om te zien hoe levensecht al de emoties in beeld worden gebracht.
Echt een AANRADER voor dramafans!!

Eén van de beste films die ik de laatste maanden heb gezien. Cliché-doorbrekend, origineel verhaal. Meeslepend en sterk acteerwerk van alle acteurs. Absoluut 5 sterren!

avatar van maxcomthrilla
ericck schreef:
Eén van de beste films die ik de laatste maanden heb gezien. Cliché-doorbrekend

Waar dan? Gewoon een degelijke maar simpele drama film met weliswaar een aardig uitgangspunt dat uitdraait op een verhaal vol clichés. Wel redelijk geloofwaardig, wat de film redt. De camerastijl versterkt de impact bij velen waarschijnlijk, doordat hij nogal aan de lippen van de personages hangt.

garlic senior
Drama + hoog gemmidelde = interessant om eens te gaan zien

Als je Rolf Lassgård de baas kunt blijven in deze werkelijk adem benemende film laat weer zien hoe goed Mads Mikkelsen eigenlijk wel is , deze Deen zal nog veel van zich laten horen.
Een dikke negen voor deze mooie prent dus 4.5*

avatar van Jeronimo77
Wat een geweldige film dit.
Begint meteen goed met mooie muziek van Sigur Ros.
Toegegeven,met mindere acteurs en regie had deze film (met toch een paar "bekende" drama elementen) verkeerd uit kunnen pakken.
Maar juist omdat de acteurs top zijn en het camera werk erg mooi,raakte deze film bij mij iig de juiste snaar.

avatar van puhpuh
Wat een prachtfilm! Ik ben er helemaal stil van geworden ... 5*