Elle S'appelait Sarah (2010)

Alternatieve titels: Haar Naam Was Sarah | Sarah's Key

Frankrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Gilles Paquet-Brenner
met Kristin Scott Thomas, Mélusine Mayance en Niels Arestrup

Een Amerikaanse expatjournaliste, Julia, werkt anno 2002 aan een stuk over de Vel d’Hiv (een sportstadion waar op 16 juli 1942 duizenden joden, in het bijzonder kinderen, werden gedeporteerd in Parijs). Ze ontdekt dat een langbewaard geheim het lot van haar schoonfamilie linkt aan het lot van een joodse familie. Geobsedeerd door dit verband gaat ze op zoek naar wat er met de joodse familie is gebeurd. In het bijzonder met Sarah, die 10 jaar is als haar familie gedeporteerd wordt.

avatar van IH88
Elle S'appelait Sarah

Met Elle S'appelait Sarah kan er weer een indrukwekkende Tweede Wereldoorlog film worden bijgeschreven aan een toch al imposant rijtje. Ik heb het boek gelezen, en ook in de film is het gedeelte met Sarah het sterkst. Logisch natuurlijk, want het verhaal over de deportatie van Franse Joden gaat je niet in de koude kleren zitten. Het doet pijn, en de scènes in de tegenwoordige tijd laten zien dat de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog ook nu nog voelbaar kunnen zijn, en gevolgen kunnen hebben. Voor mensen die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt, slachtoffers, maar ook voor de familieleden.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De mix van verleden en heden maakt de oorlog nog iets dichter. De rimpels in het water zijn nu nog altijd voelbaar. Het is niet het zoveelste verhaal van de Jodenvervolging in WO II (al mag dat gerust veel verteld worden) maar ook hoe de eigen Franse overheid daarin een rol speelde. Hoe vergeten werd dat het uiteindelijk om mensen ging.

De scènes uit het heden tonen ook de onwetendheid (al dan niet bewust) aan over die periode. Mensen die het niet meer willen weten en door dat stilzwijgen ook veel mensen die het gewoon nooit te weten zijn gekomen. Dat het niet enkel de jacht op joden was in Duitsland of Polen, maar ook achter de hoek en door mensen uit de eigen overheid en politie die soms meewerkten met de Duitse heerser. Met 'Elle s'appelait Sarah' krijgt dat verleden letterlijk en figuurlijk een gezicht.

avatar van Shadowed
Redelijk.

Oorlogsdramas hebben me in het algemeen nooit gelegen maar als ze zo'n hoge beoordeling krijgen als deze film wil ik hem vaak nog wel een kans geven. Scott Thomas is ook nooit een favoriet van me geweest, dat serieuze gezicht van haar kan ik gewoon niet serieus nemen.

En wederom zet ze een irritant personage neer met irritante gezichtsuitdrukkingen. De tegenwoordige tijd in de film is simpelweg niet interessant genoeg om te volgen en voelde ik nauwelijks emotie in de film. Het boek heb ik nooit gelezen, maar ik wist wel dat het een goed verkocht boek was.

De kampen met dat jonge meisje zijn nog wel interessant om te volgen. Al is het soms wel heel toevallig wat er gebeurd (zal wel in het boek staan), en dat neemt wat geloofwaardigheid weg. De film kent sommige sterke scenes (De zelfmoord in de publieke ruimte is bijvoorbeeld erg sterk) maar kent te weinig echte emotie.

avatar van Mark de Jong
Prachtige film. De horror van de holocaust verbeeldt door het verhaal van 1 meisje.

avatar van notsub
Deze film onderscheidt zich van vele andere oorlogsfilms door het verleden heel concreet met het heden te verbinden. Dat werkte voortreffelijk. Sarah staat natuurlijk centraal en die verhaallijn vind ik sterker dan die van de journaliste. Met name het eerste deel is zodoende erg boeiend. Naar het einde toe wordt de spanning toch wat minder, al is het einde wel weer mooi. Elle S'appelait Sarah is niet zo maar weer een oorlogsfilm, maar heeft een interessante invalshoek prima uitgewerkt.

Deze film is er één die effectief emoties heeft opgewekt bij mijzelf.
Meer bepaald het eerste gedeelte was vrij realistisch in beeld gebracht.
De deportatie scene's en de isolatie in de velodrome d'hiver waren uniek, je voelt effectief de wanhoop van deze mensen.
Het toont ook goed hoe hartverscheurend de keuzes moeten geweest zijn die men vaak moesten maken op luttele seconden
Keuzes die een mensenleven beïnvloeden en bepalen.
Het feit dat er zo weinig zijn die dit konden navertellen maakt het des te aannemelijk welke gruwelijke taferelen hebben plaatsgevonden in de tweede wereldoorlog.
Ook de aanvankelijke, zij het ietswat naiëve, ontkenning van de waarheid door de grootouders was goed weergegeven.
Het niveau van de film haalde nadien amper dat van een geromaniseerde, fictieve roman met onnodige drama in de huidige tijd.
Er zaten ook teveel toevalligheden in om het verhaal realistisch te houden.
Er zijn 13.000 mensen afgevoerd, maar toch slaagt men erin om alles in een plooi te laten vallen en terug te vinden.
Zeker het einde was melodrama en had nochtans veel troeven om totaal een andere koers te varen en de emotie van het eerste gedeelte voort te zetten.
Mijn interesse ging veel meer uit naar de personage van Sarah én haar leven na de oorlog in Franrijk en in de USA.
Spijtig genoeg is dit gegeven quasi helemaal genegeerd.
Aangezien ik geen boodschap meer had aan haar zoon en die ontluikende romance op het einde, had Sarah haar overlijden had voor mij het einde van de film mogen zijn.