

Genre: Drama / Oorlog
Speelduur: 111 minuten
Alternatieve titels: Haar Naam Was Sarah / Sarah's Key
Oorsprong:
Frankrijk
Geregisseerd door: Gilles Paquet-Brenner
Met onder meer: Kristin Scott Thomas, Mélusine Mayance en Niels Arestrup
IMDb beoordeling:
7,5 (17.781)
Gesproken taal: Duits, Frans, Engels en Italiaans
Releasedatum: 28 oktober 2010
On Demand:
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Bekijk via iTunes
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Elle S'appelait Sarah
"Uncover the mystery."
Een Amerikaanse expatjournaliste, Julia, werkt anno 2002 aan een stuk over de Vel d’Hiv (een sportstadion waar op 16 juli 1942 duizenden joden, in het bijzonder kinderen, werden gedeporteerd in Parijs). Ze ontdekt dat een langbewaard geheim het lot van haar schoonfamilie linkt aan het lot van een joodse familie. Geobsedeerd door dit verband gaat ze op zoek naar wat er met de joodse familie is gebeurd. In het bijzonder met Sarah, die 10 jaar is als haar familie gedeporteerd wordt.
Externe links
Acteurs en actrices
Julia Jarmond
Sarah Starzynski, child
Jules Dufaure
Bertrand Tezac
Edouard Tezac
Genneviève Dufaure
Rywka Starzynski
Mamé Tezac
William Rainsferd
Rachel
Video's en trailers
Reviews & comments

IH88
-
- 8559 berichten
- 3046 stemmen
Elle S'appelait Sarah
Met Elle S'appelait Sarah kan er weer een indrukwekkende Tweede Wereldoorlog film worden bijgeschreven aan een toch al imposant rijtje. Ik heb het boek gelezen, en ook in de film is het gedeelte met Sarah het sterkst. Logisch natuurlijk, want het verhaal over de deportatie van Franse Joden gaat je niet in de koude kleren zitten. Het doet pijn, en de scènes in de tegenwoordige tijd laten zien dat de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog ook nu nog voelbaar kunnen zijn, en gevolgen kunnen hebben. Voor mensen die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt, slachtoffers, maar ook voor de familieleden.

Film Pegasus (moderator films)
-
- 30278 berichten
- 5152 stemmen
De mix van verleden en heden maakt de oorlog nog iets dichter. De rimpels in het water zijn nu nog altijd voelbaar. Het is niet het zoveelste verhaal van de Jodenvervolging in WO II (al mag dat gerust veel verteld worden) maar ook hoe de eigen Franse overheid daarin een rol speelde. Hoe vergeten werd dat het uiteindelijk om mensen ging.
De scènes uit het heden tonen ook de onwetendheid (al dan niet bewust) aan over die periode. Mensen die het niet meer willen weten en door dat stilzwijgen ook veel mensen die het gewoon nooit te weten zijn gekomen. Dat het niet enkel de jacht op joden was in Duitsland of Polen, maar ook achter de hoek en door mensen uit de eigen overheid en politie die soms meewerkten met de Duitse heerser. Met 'Elle s'appelait Sarah' krijgt dat verleden letterlijk en figuurlijk een gezicht.

Shadowed
-
- 7711 berichten
- 4882 stemmen
Redelijk.
Oorlogsdramas hebben me in het algemeen nooit gelegen maar als ze zo'n hoge beoordeling krijgen als deze film wil ik hem vaak nog wel een kans geven. Scott Thomas is ook nooit een favoriet van me geweest, dat serieuze gezicht van haar kan ik gewoon niet serieus nemen.
En wederom zet ze een irritant personage neer met irritante gezichtsuitdrukkingen. De tegenwoordige tijd in de film is simpelweg niet interessant genoeg om te volgen en voelde ik nauwelijks emotie in de film. Het boek heb ik nooit gelezen, maar ik wist wel dat het een goed verkocht boek was.
De kampen met dat jonge meisje zijn nog wel interessant om te volgen. Al is het soms wel heel toevallig wat er gebeurd (zal wel in het boek staan), en dat neemt wat geloofwaardigheid weg. De film kent sommige sterke scenes (De zelfmoord in de publieke ruimte is bijvoorbeeld erg sterk) maar kent te weinig echte emotie.

Mark de Jong
-
- 117 berichten
- 238 stemmen
Prachtige film. De horror van de holocaust verbeeldt door het verhaal van 1 meisje.

notsub
-
- 1295 berichten
- 1281 stemmen
Deze film onderscheidt zich van vele andere oorlogsfilms door het verleden heel concreet met het heden te verbinden. Dat werkte voortreffelijk. Sarah staat natuurlijk centraal en die verhaallijn vind ik sterker dan die van de journaliste. Met name het eerste deel is zodoende erg boeiend. Naar het einde toe wordt de spanning toch wat minder, al is het einde wel weer mooi. Elle S'appelait Sarah is niet zo maar weer een oorlogsfilm, maar heeft een interessante invalshoek prima uitgewerkt.

Canon1967
-
- 95 berichten
- 59 stemmen
Deze film is er één die effectief emoties heeft opgewekt bij mijzelf.
Meer bepaald het eerste gedeelte was vrij realistisch in beeld gebracht.
De deportatie scene's en de isolatie in de velodrome d'hiver waren uniek, je voelt effectief de wanhoop van deze mensen.
Het toont ook goed hoe hartverscheurend de keuzes moeten geweest zijn die men vaak moesten maken op luttele seconden
Keuzes die een mensenleven beïnvloeden en bepalen.
Het feit dat er zo weinig zijn die dit konden navertellen maakt het des te aannemelijk welke gruwelijke taferelen hebben plaatsgevonden in de tweede wereldoorlog.
Ook de aanvankelijke, zij het ietswat naiëve, ontkenning van de waarheid door de grootouders was goed weergegeven.
Het niveau van de film haalde nadien amper dat van een geromaniseerde, fictieve roman met onnodige drama in de huidige tijd.
Er zaten ook teveel toevalligheden in om het verhaal realistisch te houden.
Er zijn 13.000 mensen afgevoerd, maar toch slaagt men erin om alles in een plooi te laten vallen en terug te vinden.
Zeker het einde was melodrama en had nochtans veel troeven om totaal een andere koers te varen en de emotie van het eerste gedeelte voort te zetten.
Mijn interesse ging veel meer uit naar de personage van Sarah én haar leven na de oorlog in Franrijk en in de USA.
Spijtig genoeg is dit gegeven quasi helemaal genegeerd.
Aangezien ik geen boodschap meer had aan haar zoon en die ontluikende romance op het einde, had Sarah haar overlijden had voor mij het einde van de film mogen zijn.

mcdaktari
-
- 6090 berichten
- 0 stemmen
Nu pas gezien deze film. Ik had er al zoveel over gelezen maar nog nooit gezien, tot vandaag. Mooi verhaal, ook al is het niet een waargebeurd verfilmd verhaal, maar sommige dingen zijn zeker wel gebeurd, zoals dat de Fransen politie duizenden joden in het wielerstadion bijeengebracht en die vandaar uit gedeporteerd werden berust allemaal op ware feiten. Zo meteen weer een andere film over de 2e wereldoorlog zoeken die ik nog niet gezien heb, maar de meeste zag ik al, dus mocht iemand nog titels weten, laat maar komen.

Onceuponanytime
-
- 632 berichten
- 868 stemmen
Drama die blijft nazinderen; de combinatie tussen het oorlogsmoment en de zoektocht naar Sarah verloopt vlekkeloos, mede te danken aan het acteerwerk

Fisico (moderator films)
-
- 7533 berichten
- 4377 stemmen
Films over WO II en Holocaust boeien me sowieso. Daar is deze Elle s'appelait Sarah geen uitzondering op. Zoals zo vaak een aangrijpende film temeer ook omdat hier de focus wordt gelegd op het welzijn van een jong kind die zich een weg moet banen doorheen de nazigruwel.
Op zich een interessante aanpak om via het heden te zoeken naar wat er met de kleine Sarah is gebeurd. Alleen vond ik de flash forwards niet altijd even goed ingepland in het plot en vond ik ze bij momenten langdradig en overbodig. Het haalde me uit het verhaal van de kleine Sarah. Qua montage kon het dus zeker beter.
Verrassend einde ook omdat ik eerder uitging van een happy end reünie van een bejaarde Sarah. De film kreeg toch een emotioneel einde. Uiteindelijk kwam je al te weten dat ze de Holocaust zeker had overleefd, maar niet wat er later is gebeurd met haar.
Opmerkelijk wel dat de regisseur aandacht besteedde aan de onwetendheid van de huidige jeugd over hun zwart verleden. Niet dat ze perse het Vichyregime niet kenden, wel dat ze bijvoorbeeld niets afwisten van de Vélodrome en de gebeurtenissen aldaar.

Lovelyboy
-
- 2938 berichten
- 2143 stemmen
Heel wat jaren terug vrij vlot na uitkomst de film gezien en het boek gelezen, en hoewel alleszins redelijk deed ik het geheel bij gebrek aan echte gruwel en grove momenten, en wellicht nog wat andere details die ik me zo niet meer kon herinneren, af als een oorlog/holocaust 'light' product en noemde ik het zelfs een boek/film voor vrouwen. Maar in het kader van 4 en 5 mei wilde ik de film opzich wel weer eens proberen al was het alleen maar voor een beoordeling.
Veel introductie komt er niet want gelijk met het begin van de film klinkt ook de klop op de deur met de betreffende en dramatische tot standkoming van de situatie waar alles om draait. Het is de opmaat voor het beeld van een zwarte bladzijde uit de Franse geschiedenis betreffende de razzia's van 16 en 17 juli 1942 waarbij meer dan 13000 Joden werden verzameld die er meerdere dagen onder erbarmelijke omstandigheden zaten. Tot daar geen enkel probleem met de film met de deportatie naar een kamp tot gevolg, met ontsnapping en wat er daarna allemaal gebeurt. De tweede lijn rond Julia lijkt niet veel meer om het lijf te hebben dan dat ze het verhaal onder de aandacht te willen brengen in de media, het is niet het interessantste gedeelte in tegenstelling tot de situatie rond Sarah.
Waar de situatie rond de laatstgenoemde zich halverwege de film al naar een dramatische climax toewerkt krijgt het verhaal rond Julia ook meer lading na een ontdekking die de geschiedenis wel heel dichtbij brengt ook al halen de switches met het heden regelmatig het tempo en de noodzaak uit het gedeelte met Sarah. Enkele andere dan al opgevallen pluspunten zijn toch wel de uitstekende muziek, het acteerwerk van Melusine Mayance, het prachtige monument met de namen die Julia op een gegeven moment bezoekt en een tweetal emotionele prikkels, zoals de scheiding tussen moeders en kinderen, die goed overkomen. Haar Naam Was Sarah is halverwege met een uitstekende revanche bezig en doet dat met een ingetogen soort subtiliteit en lijkt geen schok effect nodig te hebben.
Maar toch zo vlak na de helft wanneer de focus steeds meer op Julia komt te liggen komt er een kentering in de film die langzaam al het goedgemaakte terrein weer te niet doet. Want afgezien van de connectie met haar schoonfamilie vraag ik me regelmatig af waarom Julia zich nog zoveel verder in de zaak verdiept en zelfs op zoek gaat naar Sarah. Want met welk doel...? Wat wil ze dan...? Beseft ze niet dat dit een enorme privacy inbreuk is rond een zaak waar de betreffende misschien helemaal niet over wil praten? Met het hele plaatje compleet is het begrijpelijk dat Julia als onbedoelde aangever fungeert binnen het Starcynski/Rainsferd geheim dat daarna in beweging komt. Toch scoort het verhaal en karakter Julia totaal niet en voelt het onbeholpen en erg onsympathiek aan. Waarop we trouwens wel weer een shot krijgen van de broedende en getroebleerde Sarah die aangeeft dat er maar één iemand echt interessant is in deze film.
De afsluiting met de vernoeming is even voorspelbaar als emotioneel en maakt tot op zekere hoogte wel weer iets goed waarop de film als geheel toch wel een revanche heeft gehaald op mij als degelijk drama die een goede voldoende verdient. Toch zal het nooit de sterke film worden die anderen er overduidelijk wel inzien puur vanwege de tweede lijn rond Julia en diens drama en bemoeienis.
Gerelateerd nieuws

Aangrijpende Tweede Wereldoorlog-film 'Elle S'Appelait Sarah' morgenavond op televisie

Aangrijpende Tweede Wereldoorlog-film 'Elle S'Appelait Sarah' vanavond op RTL 8

De beste Franse films per genre, volgens MovieMeter
Bekijk ook

Le Vieux Fusil
Drama / Oorlog, 1975
70 reacties

Va, Vis et Deviens
Drama, 2005
20 reacties

Il Y A Longtemps Que Je T'Aime
Drama, 2008
133 reacties

Im Labyrinth des Schweigens
Drama, 2014
64 reacties

La Rafle
Drama / Oorlog, 2010
96 reacties

Nackt unter Wölfen
Drama / Oorlog, 2015
49 reacties
Gerelateerde tags
survivor's guiltgood people
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.