Elle S'appelait Sarah (2010)

Alternatieve titels: Haar Naam Was Sarah | Sarah's Key

Frankrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Gilles Paquet-Brenner
met Kristin Scott Thomas, Mélusine Mayance en Niels Arestrup

Een Amerikaanse expatjournaliste, Julia, werkt anno 2002 aan een stuk over de Vel d’Hiv (een sportstadion waar op 16 juli 1942 duizenden joden, in het bijzonder kinderen, werden gedeporteerd in Parijs). Ze ontdekt dat een langbewaard geheim het lot van haar schoonfamilie linkt aan het lot van een joodse familie. Geobsedeerd door dit verband gaat ze op zoek naar wat er met de joodse familie is gebeurd. In het bijzonder met Sarah, die 10 jaar is als haar familie gedeporteerd wordt.

avatar van Inwen
Dat je een verhaal niet leuk vindt en afkraakt is één ding, maar mensen beledigen die het verhaal wel leuk vinden is een heel ander verhaal.

Door te zeggen dat het boek geschreven is voor het 'klootjesvolk' zegt meer iets over degene die deze opmerking maakt dan degenen die de film gezien hebben of het boek gelezen hebben en aangegrepen zijn door het verhaal.

Het is misschien niet het best geschreven boek en de best gemaakte film, maar toch werd ik aangegrepen door het verhaal. Zeker als je bedenkt dat een deel echt gebeurd is.

En of het verhaal je wel of niet interesseert heeft niets te maken met uit welk deel van de samenleving je komt.

Ook ik vind het een boeiend verhaal. Zeker het idee dat een oorlog nog invloed heeft op het leven van volgende generaties die het niet eens hebben meegemaakt.
De film kwam bij mij nogal gehaast over. De afwisseling van heden naar verleden is soms wat abrupt. Het is soms net alsof fragmenten achter elkaar zijn geplakt. Ze hadden er beter aan gedaan om er een tv-serie van te maken naar mijn idee.

Ik heb de pech (of het geluk) dat ik het boek eerst heb gelezen. Zoals heel vaak valt de film dan wat tegen. Waarschijnlijk had ik wat te hoge verwachtingen.
Maar wat speelt dat meisje de rol van Sarah goed zeg!
Soms miste ik mooie muziek en actief camerawerk die scenes nog intrigerender zouden maken bijvoorbeeld toen de meisjes net ontsnapt waren en door het tarwe veld renden
Al bij al *4

Noem het makkelijke emotie of oppervlakkig, deze film heeft me echt geraakt. In zijn soort een prachtige film,.

Ik heb het boek gelezen, welke ik prachtig vond.
Afgelopen zaterdag heb ik de film gezien en de film kon mij - hoe gek het ook voor velen zou klinken - totaal niet prikkelen. En natuurlijk wordt een film niet 1 op 1 verfilmd ten opzichte van dat boek. Maar ik doel bijvoorbeeld op één van de vreselijke en onmenselijke gebeurtenis wat ooit heeft plaatsgevonden in onze geschiedenis, Vélodrome d'hiver! Ik had daar veel meer van verwacht. De scenes die ik heb gezien over het Vélodrome d'hiver in deze film. Gaven mij totaal niet de indruk dat dit een onwerkelijke gebeurtenis was, en dat was het zeker wel en dat heeft niets met dat boek te maken. Daarnaast de scenes in één van de doorvoerkampen dus Beaune-la-Rolande . De vaders en moeders worden van hun kinderen gescheiden wat uiteraard gruwelijk is. Sarah heeft maar heel kort in dat kamp gezeten en je ziet al veel spelende kinderen in dat kamp alsof er helemaal niets is gebeurd. Dat viel mij ook zwaar tegen.

Ik miste ook echte spanning en sensatie. Oké, de scene waarin ouders van hun kinderen worden gescheiden. De meeste mensen die deze film zien zullen direct een link met zich zelf leggen als zij kinderen hebben en dan komt dit hard aan. Ik heb zelf geen kind maar heb genoeg films gezien waarin dit ook plaatsvond en wat mij wel erg heeft geraakt. De scene in "Haar naam was Sarah" heeft mij totaal niet geraakt.

Nee, deze film viel mij tegen.

avatar van Redlop
Alhoewel soms het verhaal op het randje van het sentimentele balanceert gaat het er niet overheen door dankzij Scott Thomas. Ook een briljante acteur als Niels Arestrup maakt het tot een overtuigend knap drama. 3,5*

Sabelke
Ik heb het boek in mijn kast staan het was een erg aangrijpend boek zeker ook mbt haar kleine broertje greep me erg aan..
Ik zag op FRS dat je de dvd (in boekvorm) al kon pre-orderen (hij komt 22 februari uit op dvd) en ik heb hem vandaag dus ook besteld bij FRS
Ik heb de film niet in de bios gezien ik ken alleen het boek en dat is voor mij voldoende om de dvd te pre-orderen..

Heel aangrijpend emotioneel verhaal, waar je wel van moet 'houden' en wat je ook moet aanspreken/aangrijpen.
Als je bij voorbaat al denkt/zegt van oh god weer zo'n joden/2e wo film, dan moet je er absoluut niet naar kijken..

Ik heb iig 5 sterren gegeven omdat ik nu al weet dat de film dat waard is

avatar van Knisper
Stem verwijderd. Het is niet de bedoeling om op films te stemmen die je nog niet gezien hebt.

Zoveelste familiaal oorlogsdrama, dit keer toch wel uit een originele situatie belicht.
De film is zeer goed opgebouwd, met passende tijdssprongen, boeit, laat u emotioneel niet los en bevat deportatiescènes die aan "Schindler's List" doen denken.
Alle acteurs leveren prima werk, ook de kleine Sarah.
Minpuntje, naar mijn gevoelen, is dat het voor de cineast even zoeken was naar een passend slot en wellicht daardoor de film even flirt met wat oversentiment op het einde.
Maar dit niet kwalijk genomen, want het is een goede film, die, terloops gezegd, niet nalaat een paar keer de minder fraaie rol die de Franse Overheid bij de Duitse jodenvervolging speelde, extra te belichten.

Sabelke
wat is dat nou weer voor b*llsh*t :s nou wis dan gelijk maar al mijn sterren ajuuh!!!

MoFeDu
Denk eens even na, waarom zou je een film geen 5 sterren mogen geven omdat je denkt dat de film dit bij voorbaat waard is? Kan je de hele top 250 gelijk ook alvast 5 sterren geven...

Sabelke
oh dus iedereen op deze site heeft alles gezien waar die sterren voor geeft? geloof je het zelf???
Ik zie bij sommige staan ja het lijkt me toffe film ik ga hem zus en zo laat kijken en dan zie ik al dat ie 4.5 sterren heeft gegeven, dat is dus meten met 2 maten maar maakt ook niet uit hoor..
Mij een rot zorg dat mijn sterren weggehaald worden!

avatar van tevelenco
Ik heb het boek niet gelezen maar vond het een prima film.
Maar niet zo goed als ik op voorhand had verwacht.
Het eerste deel van de film met de nog jonge Sarah sprak me het meest aan.
Mooie sfeervolle beelden en prima akteerwerk van de jonge Sarah.
Het tweede gedeelte van de film met de zoektocht naar Sarah vond ik een stuk minder boeiend.
Ondanks de prima akteerprestatie van Kristin Scott Thomas.
Ook vond ik de verhaallijntjes van de relaties met haar dochter en echtgenoot wat magertjes uitgewerkt en voegden voor mij dan ook weinig toe.
Ondanks deze punten vam kritiek heb ik me toch goed vermaakt met deze film die toch wel boven de middelmaat uitstijgt.

avatar van pomelo7
Knisper schreef:

Goed werk! Stem verwijderen wanneer deze persoon de film nog niet heeft gezien. Anders is het oneerlijk en op gedachte gesuggereerd...

avatar van soom
What's her name?

Sarah..

Ja, gosh, daar zit ik weer eens tegen een stuk tekst aan te hikken. Ik wil zoveel schrijven, teveel onder woorden brengen wat ik heb gevoeld en nog steeds een beetje voel, dat alles wat ik wil opschrijven, maar halfslachtig uit m'n toetsenbord lijkt te komen en gewoon niet aankomt.

Ik ben dan ook helemaal onder de indruk: Van Kristin, van het verhaal, van de laatste minuut van de film. Kristin speelt best goed, aangenomen dat ik haar nu niet echt meteen een goede actrice vind. Maar dit is wel het allerbeste wat ik van haar gezien heb, in elk geval.
Mijn tante vond het boek verwarrend, ze begreep het beter, nu ze de beelden achter elkaar geplakt zag.
Zelf het boek een paar keer zien liggen, maar niet echt gelezen. Wel begreep ik van minimaal één persoon, dat ze bij het boek moest huilen.
Ik vond het een aangrijpende, ontroerende, sterke, geloofwaardige film. Zo realistisch, allemaal, zo ontzettend schrijnend, ik keek geboeid. Dat moment dat Sarah de kastdeur opendoet... Ik kan me zo goed voorstellen dat ze zo reageert, 't lijkt me echt afschuwelijk...
Het was prachtig, en tegelijkertijd zo confronterend. Ik ben niet zo'n romanlezeres (lees veel liever snelle, kleine romanboekjes uit de Supermarkt ), maar ik weet wel wat ik aan Sinterklaas ga vragen .

avatar van hangtangding
Een prachtige film!!
Echt heel indrukwekkend.
Heb het boek een week daarvoor uitgelezen, en ik vond de film absoluut niet tegenvallen als je het boek hebt gelezen.

Mooie muziek. En heel goed geacteerd! Vooral die kleine Sarah.

avatar van predator
Zeer indrukwekkende film, prima acteerwerk vooral van Sarah.

Film is misschien wel beter dan het boek.

Geweldige film! Voor liefhebbers van het boek is dit een echte aanrader. Ik ben meestal geen fan van boek verfilmingen (zoals Komt een vrouw bij de dokter), maar dit verhaal hebben ze goed neer gezet. De kleine Sarah kan zich goed inleven in haar rol, knap! Het verhaal ontroerd.. het wordt meestal gedraaid in filmhuizen waardoor sommige van mening zijn dat het gaat om alternatieve films, maar dit vind de gemiddelde filmliefhebben zeker mooi!

avatar van Fuentes
Het enige interessante gegeven, tevens mooi verfilmd, is de opsluiting van joden in het wielerstadion in Parijs, maar verder vind ik het verhaal van een jongetje in de kast die daar doodgaat toch wel erg eenvoudig. Het is een wel erg makkelijke manier om sentiment op te roepen bij het publiek. Ook niet zo geslaagd is de hele sores van de journaliste en het soapachtige element met betrekking tot de sexy zoon van Sarah.
(Die twee passen bij mekaar!! lijkt het publiek te moeten denken.)

Maar: goed sentiment is niet slecht. Daarom toch nog (net):

Whoehahaha...wat een geneuzel over de kwaliteit van het boek. Het gaat om de beoordeling van een film en dit exemplaar is wonderbaarlijk goed gelukt. Weinig films weten, mede door de vaak overdreven visuele effecten, de bedoelde emotie uit een scene te halen en op de kijker over te brengen. In dit geval is door de keuze van de acteurs en de manier van ingetogen acteren, de emotie goed overgebracht. De laatste film die dat bij mij deed was The Green Mile en dat is een groot compliment voor de makers.

4 * voor de oprechte tranen die ik verloren ben in de bioscoop.

avatar van Jessen0wnt
Net terug van de film. Met gemengde gevoelens gekeken, het verhaal is erg mooi en ontroerend (heb het boek trouwens niet gelezen), alleen had ik na alle hemelprijzingen van mijn naasten een toch iets pakkender verhaal verwacht. Het eerste deel van de film was gewoon stukken beter dan het tweede deel. Het hele privé gedoe van Julia zag ik meer als een bijzaak om het verhaal wat meer diepte en uitgangen te geven, het draaide voor mij om Sarah, die gek genoeg een beetje op de achtergrond bleef nadat ze haar broertje dood aantreft in de kast. Ook de zoon en de man van Sarah waren voor mij een grote misser, jammer want de rest van de cast deed het prima en wist mij ook te ontroeren.
Zowel een min als pluspunt vind ik dat er niet echt een standpunt of mening word verfilmd, een visie. Moet ik die Franzen nu goed of slecht vinden? Het ene moment scheiden ze families, het andere moment geven ze appeltjes. Moet ik nu hun menselijker vinden? Natuurlijk snap ik dat we films niet zwart en wit kunnen bekijken, maar ik vond de film wel zo over komen. Als kijker had ik niet echt ruimte om een mening te brengen, afgezien van het appeltjes gebeuren. Ik vond het een beetje clueloos en gedramatiseerd.
Dan kom ik gelijk op mijn persoonlijke mening dat ik gewoon niet hou van dramatisering, en daarom ik de film lager oordeel dan het is. Dankzij het vrij heftige en nare begin kom ik op een dikke 7, een prima filmpje dat je raakt. 3,5 *

Van de week naar de bios geweest naar deze film.
Ten allereerste wil ik zeggen dat drama niet mijn aantrekkelijkste genre is en ik dit boek niet gelezen heb. Maar voor een film zou het ook niet nodig mogen zijn.

Het begint eigenlijk zoals ik al in meerdere films heb gezien het scheiden van de families en het opsluiten/bewaring in een ruimte. Het was eigenlijk te verwachten dat het jongetje in het begin door aangetroffen zou worden in de kast, het lag er dik boven op.

Voor de rest ben ik het met Jessen0wnt eens dat er nou niet echt duidelijk gemaakt wordt of de franse politie nou in opdracht van de Duitsers werkte of dat ze dit zelf op hun conto konden rekenen.

Pluspunt was dat er zeer goed geacteerd werd.
Ik vond het alleen jammer dat op het eind je eigenlijk zo'n abrupt einde krijgt te zien, een laatste poging tot emotie die eigenlijk in mijn mening te voorspelbaar was.

Met wie ik samen was, hadden het boek wel gelezen en die vonden het een mooie film. Het had zelfs nog een half uurtje langer mogen zijn om het verhaal beter af te maken.

Nee al met al heeft deze film mij niet emotioneel kunnen beroeren en het heeft mij ook niet echt kunnen "vermaken". Daarom een 2,5 ster.

Gisteren met mijn moeder en mijn vriendin naar deze film gaan kijken.
Uiteindelijk, na onze nabespreking in de auto terug naar huis, kwamen we uit op tussen de 2,5 en 3 sterren.
Doordat het eerste stuk toch wel heel mooi was , zou onze beoordeling 2,7 sterren zijn. Dat wordt dan afgerond naar 3.
Aanrader? Nee, het viel ons alle drie tegen.

Aardig oorlogsdrama met een licht sentimenteel toontje. Het eerste uur vond ik nog het beste, met het kleine meisje Sarah. De dramatische scenes zijn niets nieuws in vergelijking met tal van andere WOII drama's, maar het blijft toch een redelijk indrukwekkend gebeuren. Een scene die bijblijft is wanneer Sarah de kast opent en haar dode broertje ziet. Je wist dat het al te laat was, maar het blijft toch een aangrijpend moment.

Tweede uur vond ik beduidend minder. De zoektocht rond het mysterie Sarah levert niet veel spannends op en wanneer je al ruim voor het slot weet dat Sarah zelfmoord heeft gepleegd is alles wat erna komt eigenlijk overbodig. Je wacht nog op een verrassing, maar in plaats daarvan komt er een geforceerd slot dat niks toevoegt aan het verhaal.

Ga voor 3*, ik zat ook wel lekker chill in Trianon Leiden. Leuk bioscoopje en geen vreet- en schreeuwvolk zoals in Pathe.

avatar van wibro
Tweede film die ik dit jaar gezien heb die Vel d' Hiv, een van de zwartste bladzijdes uit de Franse geschiedenis, als onderwerp had. De andere film was Rafle., La (2010) die ik wel een stuk minder vond dan dit zeer geslaagde en toch wel redelijk geloofwaardig drama. Kregen we bij "La Rafle" alleen de beelden te zien die zich afspeelden in de 2e Wereldoorlog in bezet Frankrijk in dezelfde periode, hier in "Sarah.."werd alleen in de eerste helft beelden getoond van wat zich destijds moet hebben afgespeeld in juli 1942 in Frankrijk betreffende de deportatie van duizenden joden. Het interessantste van deze film vond ik de zoektocht naar Sarah van wat van haar terechtgekomen is. Dit maakte voor mij dit drama extra boeiend en daar komt ook nog bij het uitstekende acteerwerk van de cast. Een heel verschil met het Nederlandse drama "Tirza" dat ik een paar dagen eerder had gezien en dat mank ging aan een zeer ongeloofwaardig verhaal, matig acteerwerk en overbodige seksscènes.
Voor deze film niets dan lof. Ik zag er erg tegenop maar ik werd niet teleurgesteld en de film duurde gezien het onderwerp absoluut niet te lang.

Fuentes schreef:
... maar verder vind ik het verhaal van een jongetje in de kast die daar doodgaat toch wel erg eenvoudig. Het is een wel erg makkelijke manier om sentiment op te roepen bij het publiek.

Dat vond ik dus niet want je zag dit van verre aankomen. Het zou wel van goedkoop sentiment getuigen als de regisseur ook nog eens het lijk van het jongetje of wat er van hem is overgebleven liet zien maar dat deed de regisseur gelukkig niet. Hij liet dat over aan de fantasie van de kijker.

M y r t h e
Ik heb de film Woensdag met mijn moeder gezien, hiervoor had ik het boek gelezen. Het was echt een hele goeie film!

Mensen raden aan om zakdoekjes mee te nemen, nou vindt ik dat overdreven omdat ik niet echt huil om een film, maar bij deze film voelde ik bij sommige stukjes het wel naar boven komen!

Ik las ook in de Previeuw dat de film beter zou zijn dan het boek, alleen kom ik daar nog niet over uit. Ik vond ze allebei erg goed alleen wordt in het boek alles gedeataileerder verteld dan in de film, wat natuurlijk logisch is.

De acteurs waren erg goed! Je kon echt met ze meeleven, vooral de kleine Sarah..

Voor de rest een echte aanrader!

4 sterren!

Hele mooie intrigerende film. Zat er al meteen midden in. Ik moet wel zeggen dat met name de delen van de kleine Sarah me erg boeide, dat waren de interessantste/meesleependste delen van de film. Maar de rest viel verder ook niet echt tegen. Maar het was gewoon net wat minder intens dan die gedeeltes.

Het acteerwerk was prima. Ik was vooral erg onder de indruk van de kleine Mélusine Mayance die de rol van Sarah echt heel goed speelde. Maar ook Kristin Scott Thomas was erg goed in haar rol.

Er zijn natuurlijk wel een aantal gebeurtenissen die je echt aan ziet komen, qua ontwikkeling van de film, maar dat is niet per se een groot probleem. Aangezien het niet allemaal als een verassing hoeft te komen, de ontwikkeling van de gebeurtenis is het boeiendste om naar te kijken

bijvoorbeeld Julia en haar man uit elkaar zullen gaan, was iets wat duidelijk bleek, dat kon ik al wel aan zien komen. Maar je ziet wel dat ze steeds meer uit elkaar groeien naarmate de film en het onderzoek van Julia naar Sarah vordert. Dat sarah uiteindelijk zelfmoord zou plegen verwachtte ik ook al vanaf het moment dat je haar zo dood voor zich uit ziet staren als ze in de zee staat. Met al de schuld die ze draagt is dit niet al te gek, maar nog steeds had ik dat wel kunnen verwachten

De sfeer was ook heel mooi & dramatisch.

De scene met dat ze de kast opent is voor mij het meest intens. Ook juist omdat ze de jongen niet laten zien maar wel de reactie van de gene die hem zien. Dat maakte dat ik allemaal voorstelling aannam van hoe hij eruit moest zien, helemaal vermagerd en uitgehongerd en waarschijnlijk al een beetje weggerot van al de tijd dat hij daar heeft gezeten. De gil van Sarah gaf me kippenvel (alweer een reden dat Mélusine voor zo'n klein meisje al best wel een indruk kan achterlaten vanwege haar acteerprestaties )

Ik vond het een mooie film! Had soms alleen wel het gevoel dat er iets te lang werd ingezoomd op die vrouw, had af en toe nog net iets meer afwisseling willen hebben tussen Sarah en haar op sommige momenten

* 4 sterren

avatar van Montorsi
De zogenaamde 'Capuccino-film' is haast een genre opzich. Dit is een sprekend voorbeeld van het genre. Een degelijk gefilmd, nogal sentimentele film, bij voorkeur Frans, met een vrij heftig onderwerp, maar toegankelijk genoeg voor de doelgroep, tevens ook bij voorkeur een film waar de kostuums een rol spelen. Nu valt dat overigens met het laatste wel mee, maar het is wel weer een film met een aanzienlijk deel wat zich niet in de tegenwoordige tijd afspeelt.

Ach hierbinnen valt het best mee. Het kijkt, de zoektocht is nog wel redelijk, Scott Thomas doet het prima, maar het is uiteraard opgeklopt sentiment met de nodige tranentrekkerige momenten waar je wat cynisch van wordt. De soundtrack is bijvoorbeeld echt te erg, dat de journaliste zonder het gezin in te lichten in een paar dagen de hele aardbol heen en weer reist is erg vreemd. Dat de dame in kwestie dan óók nog zwanger is wordt overal tussendoor gepropt, gelukkig wordt op het einde duidelijk dat alles in dienst van een vreselijk afgezaagd slotshot was. Om te braken.

JZ5
Gisteren in de bios gezien. Vond het een indrukwekkend verhaal en de muziek paste ook goed bij de film. Ook vond ik het meisje wat Sarah speelde erg goed, echt knap gedaan. ****

avatar van jansma
ik heb het boek gelezen., geweldig goed geschreven boek. Ben benieuwd naar de verfilming!