Elle S'appelait Sarah (2010)

Alternatieve titels: Haar Naam Was Sarah | Sarah's Key

Frankrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Gilles Paquet-Brenner
met Kristin Scott Thomas, Mélusine Mayance en Niels Arestrup

Een Amerikaanse expatjournaliste, Julia, werkt anno 2002 aan een stuk over de Vel d’Hiv (een sportstadion waar op 16 juli 1942 duizenden joden, in het bijzonder kinderen, werden gedeporteerd in Parijs). Ze ontdekt dat een langbewaard geheim het lot van haar schoonfamilie linkt aan het lot van een joodse familie. Geobsedeerd door dit verband gaat ze op zoek naar wat er met de joodse familie is gebeurd. In het bijzonder met Sarah, die 10 jaar is als haar familie gedeporteerd wordt.

avatar van Linn
Ben heel benieuwd! Het boek was namelijk prachtig!!

avatar van keukenzout
clichematig slecht geschreven boek, klootjesvolkleesvoer. Ben benieuwd wat er van de film geworden is.

avatar van rroossiiee
keukenzout schreef:

Daar ben ik het absoluut niet mee eens, het boek is erg mooi geschreven en totaal niet voorspelbaar er gebeuren zoveel dingen. Maar goed dat is mijn mening denk dat vele dat wel met mij eens zijn, ben heel erg benieuwd naar de film.

@ Keukenzout; onbehoorlijk snobistische opmerking. U bent het (keuken)zout in de pap niet waard. U bent waarlijk klootjesvolk!

Heel erg benieuwd naar de film. Het boek vond ik erg mooi.

avatar van Adentro

Helemaal mee eens!

avatar van Pocahontas
'..een sportstadion waar op 16 juli 1942 tientallen joden, in het bijzonder kinderen, werden gedeporteerd in Parijs' Tientallen? Er zaten ongeveer 7000 mensen in het Vel d'Hiv.

Ik ben gisteren naar de premiere geweest, en ik heb zelf ook het boek gelezen maar de film was ook echt prachtig. Zo mooi in details en er zaten ook echt heftige momenten in. een supersupermooie film

avatar van TragieStar.*
Dit is toch een boekverfilming? Want het boek moet ik nog steeds gaan lezen.

avatar van jikamajoja
Niet slecht, maar redelijk voorspelbaar. Liet me dikwijls denken aan "La Raffle" van enkele maanden geleden.

avatar van benthe
Pocahontas schreef:

Ik lees op verschillende sites zelfs 13000

keukenzout schreef:

Zonder dat boek had jij niet eens geweten wat er was gebeurd in Parijs 1942. Klootjesvolkvoer, kom op zeg.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
MoFeDu schreef:

Ik heb geen oordeel over het boek, want dat heb ik niet gelezen, maar zo'n obscuur verhaal is het nou ook weer niet. Ik kende het bijvoorbeeld wel.

MoFeDu
Tot voor korte tijd toch wel tamelijk onbekend. Mede door dit boek weer veel aandacht gekregen (en chirac natuurlijk). Maar als je bedenkt dat de Franse regering het toch behoorlijk lang niet echt heeft erkent vindt ik het nogal vreemd dat je het een boek voor klootjesvolk noemt.

Mug
Het boek wist wel degelijk de zwarte pagina's van de Franse WWII geschiedenis in een nieuw daglicht te zetten (met succes). Maar de uitwerking van het verhaal is dan ook verre van fantastisch. Je moet echt poep in je ogen hebben als je niet alle verwikkelingen mijlenver ziet aankomen.

MoFeDu
Tuurlijk, vind het boek ook verre van briljant, maar de opmerking van Keukenzoot is wel erg cru.

Mug
Mwah, ik vind het eigenlijk niet zo'n verkeerd gekozen term, alhoewel ik eerder zal kiezen voor Libelle-lectuur.

MoFeDu
Dat klinkt al een stuk vriendelijker .

avatar van Linn
Ik ben geen klootjesvolk en ook geen Libelle - lezeres. Als je dit boek niks vind kun je dat ook op een normale manier zeggen. Dat nodigt lekker uit om je mening te geven hier!!

Bedankt mede MM users voor jullie respect!

Mug
Snurk. Respect tonen door een kots-smiley te plaatsen. Chapeau!

Het boek is naar mijn mening een standaard Libelle-lectuur verhaal, maar dat mag blijkbaar niet gezegd worden?? Kom nou. Het verwoordt prima waarom ik het een slecht boek vond.

rose
Ik vond het boek ook erg mooi! Ben benieuwd naar deze film!
Hoop dat het mijn verwachtingen gaat waar maken.

rose
Linn schreef:

Bedankt mede MM users voor jullie respect!
Ieder zijn menig blijkbaar. Stop mij dan ook maar in dat hokje. Kunnen we samen lekker keuvelen daarin Linn.

speranza
Ik heb zeer hoge verwachtingen van deze film. Dit komt naast het boeiende thema vooral door het meespelen van Kristin Scott Thomas. Zij is uitstekend gecast voor deze film.

avatar van SaBBeS
hmmz soms intrigerend, vooral het WOII gedeelte. Het moderne gedeelte viel soms tegen. Had soms het idee dat ik naar een aflevering van Spoorloos/Memories aan het kijken was. Had hogere verwachtingen, maar al met al wel goed.

avatar van Pacino87
Gister deze film gezien in de bios, zonder dat ik het boek had gelezen. Wat een ontroerende film! 4 sterren

avatar van Jolienepien
Ik had het boek nog niet gelezen, maar heb gisteren de film in de bioscoop gezien. Erg mooie film. Ben eigenlijk wel blij dat ik het boek nog niet had gelezen, want zo wist ik niet hoe het verhaal ging lopen.

Prachtig boek en de film was uiteraard minder gedetailleerd, maar zeker de moeite waard.

avatar van cordiacovens
gister gezien, zeer goede film..heb namelijk het boek niet gelezen en dat is bij verfilmingen van boeken denk ik wel een voordeel, m'n vriendin had het wel gelezen en die stoorde zich eraan dat het soms wat anders was , maar goed vond het een zeer ingrijpend verhaal wat goed op me werd overgebracht..

Aangrijpend verhaal in boeiende film. Zeker gaan zien!

goede film, maar mistte een beetje spanning/mystiek over wat die vrouw te weten komt en onderzoekt van wat er toen is gebeurt. Kwamen geen verrassingen die ik wel had verwacht gezien het intro verhaaltje.