Elle S'appelait Sarah (2010)

Alternatieve titels: Haar Naam Was Sarah | Sarah's Key

Frankrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Gilles Paquet-Brenner
met Kristin Scott Thomas, Mélusine Mayance en Niels Arestrup

Een Amerikaanse expatjournaliste, Julia, werkt anno 2002 aan een stuk over de Vel d’Hiv (een sportstadion waar op 16 juli 1942 duizenden joden, in het bijzonder kinderen, werden gedeporteerd in Parijs). Ze ontdekt dat een langbewaard geheim het lot van haar schoonfamilie linkt aan het lot van een joodse familie. Geobsedeerd door dit verband gaat ze op zoek naar wat er met de joodse familie is gebeurd. In het bijzonder met Sarah, die 10 jaar is als haar familie gedeporteerd wordt.

avatar van Robertdeniro
Indrukwekkende film waarin een onbekend verhaal indringend in beeld wordt gebracht. Het gruwelijke verhaal over Sarah die haar broer intuïtief in de kast opsluit om hem te redden van de politie die iedereen wil oppakken ter deportatie en dat haar uiteindelijk een trauma oplevert als ze haar broer na haar ontsnapping dood in de kast aantreft. Zeer de moeite waard, een dikke 4 sterren.

Knap drama over een minder bekend verhaal van de oorlog. We weten natuurlijk allemaal wel iets van de jodenvervolging, maar meestal gaat dat dan toch over de Duitsers. Maar ook dit soort verhalen horen bij de oorlog en films als deze laten je dat toch weer even beseffen.

De film zelf vond ik minder beginnen. Het verhaal van Sarah werd iedere keer onderbroken door de hedendaagse tijd. Dat haalde een beetje de spanning uit de vlucht en de zoektocht van Sarah. Vervolgens neemt Julia het verhaal over door weer op zoek te gaan naar Sarah. Ik vind het begrijpelijk dat ze er zo door wordt gegrepen, want dat deed het ook met mij. Ik vind het dan ook jammer dat Bernard en het kind wat nou wel of niet moet komen een beetje van het verhaal afleiden. Dat had voor mij niet gehoeven. Daarnaast klinkt het Frans en Engels vervelend door elkaar. Ik vond het geen meesterwerk, maar wel een goede film over een aangrijpend verhaal. Ik ben ook van plan om het boek nu te gaan lezen.

avatar van Parisa
Voor mijn gevoel stortte de film na de vertelling van de oorlog in. Er gebeurden nog wel wat belangrijke dingen, maar ik denk dat ze in het boek beter werken. Daar kom ik nog wel een keer achter, want deze staat in mijn kast. Altijd fijn: het boek lezen nadat je de film hebt gezien.
Het gedeelte tijdens de oorlog zat wel goed in elkaar.

Na het lezen van het boek, kon ik niet wachten tot de film uit zou komen. Hoewel het boek niet te evenaren lijkt, vond ik het desalniettemin een prachtige film. Ik hou van dit soort films.

Heel sterk verhaal, ontroerend, goed gespeeld en bovenal indrukwekkend.
Aanrader.

Mooie film!
Het boek leek me wat gruwelijk voor een vakantie, dus erachter kwam dat er een film van was, werd ik nieuwsgierig.

Wat mij betreft had de film langer mogen zijn. Alles net iets meer uitgediept. Het ging nu wat snel. Dat is naar mijn mening een minpunt. Verder een indrukwekkend verhaal.

JPJPJP schreef:
Vergeet niet wat er gebeurt is in de jaren '30. Volksmenners die er zich op beroepen beter te zijn dan de andere medemens. Bevolkingsgroepen die voor hun taal of voor hun geloof uiteindelijk uitgeroeid werden. Dit mag nooit meer terugkomen.
Maar ik begrijp ook dat het voor jonge mensen verleidelijk is om aan lokroep van rattenvangers te weerstaan.

Dit ging ook door mij heen. Veel psychologie gelezen de afgelopen tijd. Hoe zouden wij gehandeld hebben? Een schokkende kwestie dat het zo kort geleden is. Moest daarbij denken aan het Stanford-gevangenisexperiment en experiment van Milgram. Voor diegene die het niet weet: ga dit eens na.
Schokkende kwestie.

dekschrobber schreef:
Schokkende kwestie.

Inderdaad huiveringwekkend. Een voorbeeld van het Experiment van Milgram is te zien in de thriller
I... comme Icare (1979) van Henri Verneuil.

avatar van Filmkriebel
Gaat naar het uitstekende toe. Boeiend verteld drama over het tragische lot van een Joods meisje. Het verhaal toont aan hoe de holocaust levens vernietigd heeft en nog generaties lang verder weerslag had. Een deel wordt verteld tijdens de oorlog, toen Sarah een kind was en ze met haar ouders overgebracht werd naar de Vel d'Hiv, de verzamelplaats voor alle Parijse joden voor ze naar de concentratiekampen werden overgebracht. Niet zozeer de Duitsers, dan wel de collaborerende Franse politie komt vaak in beeld. Het andere deel vertelt over de zoektocht van een journaliste naar wat er precies is gebeurd met Sarah . Het is een triestig verhaal, waarbij veel leed zich achter de schoonheid van een meisje verbergt. De film is sensitief en weet op de juiste manier te raken, zonder daarbij geforceerd sentimenteel over te komen. Het raakt meer in het hart dan het de tranen uit de ogen trekt vond ik persoonlijk. Het acteergeweld kwam vooral van Mayance en de andere acteurs die het hoofdstuk in de oorlog speelden. Ik ben er nog niet aan uit of die ongewenste zwangerschap van Julia hier wel nodig was. In ieder geval een knappe film, veel beter dan La Rafle.

De eerste helft van de film is echt heel erg goed. Daarna begin ik me te ergeren aan de hoofdrolspelster die steeds hetzelfde acteer trucje ( in de verte turen ) blijft herhalen.
Indrukwekkendst is de scene in het stadion.

avatar van Robi
Erg mooie film die door praktisch iedereen ook ontzettend mooi wordt geacteerd. Het meest knappe aan deze film is echter hoe de levensverhalen van twee totaal verschillende mensen uit twee totaal verschillende tijden toch mooi met elkaar verweven worden, alsof ze elkaar gekend hebben. Het eerste deel met de Jodenvervolging is heel mooi en heftig neergezet, maar het tweede deel met de speurtocht is net zo boeiend en eigenlijk ook net zo heftig als het eerste deel.
Knappe film.

Onderhoudende film en verfilming van het bekende boek. Haalt het bij lange na niet bij bijvoorbeeld The Pianist, maar heeft toch sterke punten. De Franse coöperatie wordt niet geschuwd; de idee dat het heden de erfgenaam is van het verleden komt mooi tot uitdrukking in de voortdurende switch tussen anno-nu en anno-1942. Het thema van familie- en buren-relaties staat daarbij duidelijk op de voorgrond en kan zeker tot denken aanzetten. Geen unieke kijkervaring, maar toch goed 'm gezien te hebben.

avatar van K. V.
'k had het boek al vaak zien liggen, maar omdat 'k het niet wou lezen, de film dan maar eens bekeken.
'k wist eigenlijk niet waarover de film ging gaan, maar 'k vond het wel een goeie film. 'k vond het een boeiend verhaal en zat direct in het verhaal.
De cast deed het ook prima en speelde overtuigend. Verder zag de film er ook goed uit.
Toch wel aangenaam verrast door deze film.

avatar van blurp194
Hmm.

Het is een belangrijk verhaal, een verhaal dat niet vergeten mag worden, en een zwarte bladzijde in de geschiedenis van de mensheid die zich nooit herhalen mag. Zeker in Frankrijk een ietwat vergeten historie geloof ik - het lijkt alsof dat maar liever weggedrukt wordt, en zeker de rol die de Fransen en hun regering daar in speelden. En als ik dan even terugdenk aan die keer dat ik in Pithiviers op zoek was naar het monument van het transportkamp aldaar, mag dat af en toe best even terug in de herinnering gebracht worden.

Maar maakt dat het dan ook tot een heel bijzondere en heel goede film? Ik kan er nog niet echt enthousiast van worden, ik zie er vooral een erg voorspelbaar en erg geromantiseerd en sentimenteel verhaal in - tranentrekkerig zelfs. Ja, goed gespeeld en ja, mooi in beeld gebracht. Wel wat teveel gedoe met de flashbackconstructie, en eigenlijk wat aan de goedkope kant met dat er maar erg weinig 'echte' historische locaties gebruikt worden. Geen wonder, want het Vel d'Hiv is allang gesloopt, net als heel veel andere gebouwen die een minder fraaie historie hebben gekend in dit tijdsgewricht. Juist daarom misschien dat dat wat als ontbrekend op me overkomt. En wellicht had dat ook de link van plaatsen en gebeurtenissen wat harder gemaakt dan die nu lijkt. Maar misschien is dat voor Fransen die op het ministerie van binnenlandse zaken werken wel subtiel anders.

Mwa, een oversentimenteel en bedacht verhaal. Ik geloofde de verwikkelingen achter Vel d’Hiv niet echt. Verder redelijk in beeld gebracht en geacteerd maar ook daarin vond ik niets dat de film hevig onderscheid van soortgenoten.

avatar van Piratje
Al is dit een tragisch familiedrama. Recht uit de Joodse uitroeiing tijdens de oorlog in Frankrijk geplukt steekt dit verhaal, met zijn voortdurende terugblikken, sterk in mekaar van een journaliste die haar eigen Joods verleden terug wil puzelen. Iets wat velen overkwam.
Een stuk geschiedenis van toen werd op een speciale manier behouden. Waar of niet waar. Het kon heel zeker.
Tot in Amerika gaat ze op zoek naar haar kinderen en ontdekt uiteindelijk "Sarah".
Emotioneel en prachtig vertolkt.
Aanbevolen en puur Frans.
4,5*plus.

masterton
Mooie en spannende film over de realiteit, die de Fransen graag onder het tapijt hadden geschoffeld!

avatar van rcuppen79
Verfilming van de gelijknamige bestseller van Tatiana de Rosnay, die hier in Nederland onder de naam “Haar naam was Sarah” meer dan een miljoen keer over de toonbank ging. Het boek was dan ook een sterk staaltje drama, waarin de gruwelen van de oorlog wederom worden belicht en ditmaal zijn het niet de Nazi’s die de boosdoeners zijn, maar ook het doodgewone volk was destijds niet allemaal even braaf.

De ontroering die het boek teweeg bracht wordt in deze film echter danig gemist. De zoektocht naar Sarah komt hier nauwelijks uit de verf en ondanks het uitstekende acteerwerk is dit een rechttoe rechtaan boekverfilming. Het einde van de film komt echter wel iets beter uit de verf dan het einde in het boek, maar voor de rest blijft het niveau van Tatiana de Rosnay’s roman ver buiten bereik.

wat een indrukwekkende film,prachtig....

avatar van des1
Goeie film die blootlegt dat we er met de meeste WO2 films waarin natuurlijk Duitsers opdraven als de eeuwige vijand, maar ook met onze Nationale Herdenking op 4 mei wel makkelijk wegkomen. Wat is erger? De Wehrmacht soldaat die Befehl ist Befehl gestand doet... of het verraad van de buren met wie je al zolang straat of appartementsgebouw deelt? In deze film wordt behandeld hoe het volk, dat met de Dreyfus affaire al een onverholen antisemitisme aan de dag legde, 'fijntjes' heeft huisgehouden onder het Joodse bevolkingsdeel. Wanneer is Nederland aan de beurt? In dit land zijn verhoudingsgewijs de meeste Joden afgevoerd naar vernietigingskampen! Terug naar de film. Heb het boek niet gelezen. Hoewel je deze enorme tragedie nauwelijks recht kan doen met onpeilbaar verdriet zichtbaar maken zoals in de enigszins vergelijkbare film Sophie's Choice wel gebeurde, had de film iets afstandelijks. Kan ook een beetje aan het spel liggen van Kristin Scott Thomas. Niettemin, een film die de moeite waard is.

avatar van Boneka
Drie jaar geleden voor het laatst gezien. Half puntje eraf deze keer. Nog altijd een ijzersterke film alleen het tweede stuk na een uur weet hij mij een stuk minder te bekoren. Schreef ik de eerste keer hier alle lof voor mijn 4 sterren, nu wil toch vooral ook de mindere stukken belichten. De relatie van onderzoekster Julia is totaal niet interessant en leidt maar af. Ik blijf het jammer vinden dat het verhaal van Sarah niet verder is uitgewerkt en nu ik deze film nogmaals heb bekeken weet ik het zeker. Die journaliste had eruit gemoeten. Een verhaal van Sarah tot haar eind en het was een dijk van een film geworden. Nu zit ik naar twee tijdsbeelden te kijken waarvan de eerste zeer interessant is maar de tweede soms best vervelend. Vooral na het sterke eerste uur. Nog steeds een dikke voldoende maar toch..

avatar van Boneka
kepi666 schreef:
Indrukwekkendst is de scene in het stadion.

Ben ik mee eens dat stukje stadion is indrukwekkend gemaakt.

avatar van nadrin
Een film die dankzij de mixing je blijft in de ban houden. Ijzersterk verhaal. Geschiedenisles die je moet volgen

avatar van nadrin
Nogmaals bekeken en een half punt erbij

avatar van Mac Hammer Fan
Mijn stem had ik reeds geplaatst op 27 september 2012 bij het schrijven van een review en heb ik op 13 mei 2016 opnieuw moeten invoeren want hij was verdwenen. Een aanrader.

Prima film. Goed gedaan. In veel films over dit onderwerp is de nuance ver te zoeken. Deze film lijdt daar niet aan.

(verwijderd)
Goed drama met vooral veel interessante dialogen en mooie flashbacks. Sterk acteerwerk en het het Franse tintje vind ik altijd weer genieten. Graag had ik meer gezien van de jongvolwassenene Sarah, een prachtig mysterieus karakter, gespeeld door ene Charlotte Poutrel. Audiovisueel prima.

Had misschien een schokkender/indrukwekkender plot verwacht door de ratings en het feit dat het toch gebaseerd is op een bestseller boek, verder niks te klagen.

Nick Doumen
Hele geslaagde film,mooi verteld in 2 tijdsperiodes,verleden en heden dus.Acteurs zijn goed gekozen en weer een wandaad uit de oorlog waar je misschien niet bij hebt stilgestaan.Vooral de kastscene was wel even slikken ook al zag je het misschien al aankomen.

avatar van Alathir
Mooi drama en eindelijk weer eens een prima film gezien na een toch wat zwakkere filmreeks van de afgelopen twee weken. De film kent een origineel verhaal en aangezien ik graag films zie over wat mensen hebben meegemaakt, vaak ook omdat dit gepaard gaat met een sterke karakterontwikkeling, heeft deze film me dan ook niet teleurgesteld. Oorlogsfilms scoren vaak wel goed bij mij, maar ze kunnen ook zwaar tegenvallen. Deze film kent momenten van verdriet maar ook geluk en weet daarin een juiste balans te vinden.

Op zich is het verhaal misschien niet geweldig memorabel maar het gaat over de belangrijke dingen in het leven. En daar kan geen geld of verre reis tegenop, de waarheid over je afkomst is ontzettend belangrijk. Het maakt wie je bent en dus ook hoe je in het leven staat. Sterk acteerwerk met een misschien ietwat afleidend subplot dat op het einde wel goed wordt gebruikt. Een must-see van Franse bodem. 4*

Zeer indringende en ontroerende dramafilm, voor mij 5 sterren waard

avatar van bjerik76
ik vond de film wat te braaf overkomen alsof het tijdens een geschiedenisles op school afgespeeld had kunnen worden.

de muziek is mooi / dramatisch, maar hoe de deportaties gefilmd waren kwam wat gemaakt over.
de viezigheid in het stadion, de paniek/wanhoop het was erg net/braaf.
ook in het kamp zal het nooit zo hygienisch zijn als hoe het gefilmd was.

het was voor mij allemaal net iets "te" wat het allemaal wat minder maakte.
De film vond ik daardoor ook weer te lang duren, hoewel ik wel van dit soort geschiedenisfilms hou om naar te kijken.

Boneka schreef:

Heb precies hetzelfde, het verhaal met Sarah geweldig en dat met die journaliste saai .
Toch nog 3,5 ster , vanwege de eerste helft .