Le Vieux Fusil (1975)

Frankrijk / West-Duitsland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Robert Enrico
met Philippe Noiret, Romy Schneider en Jean Bouise

1944, bezet Frankrijk, een chirurg vraagt een vriend zijn vrouw en kinderen veilig onder te brengen in een oud kasteel op het platteland. Op zondag gaat hij ze opzoeken, maar een groep Duitsers heeft reeds hun intrek genomen in het kasteel...

Onbegrijpelijk dat deze geweldige film maar niet op DVD uitkomt in Nederland. Wekelijks zie ik bijna alleen maar troep liggen in al die 'fantastische' DVD winkels in dit land. Filmdistributeurs,doe hier iets aan ! Ook mag deze topfilm wel eens op TV komen,dit is beter dan al die bagger waar we het nu mee moeten doen.Wel op Nederland 3 graag,zonder reclameonderbrekingen !

avatar van Mochizuki Rokuro
ronnieboy schreef:

Er is van Robert Enrico vrijwel niets op DVD te vinden. Ook niet Engeland of zo. Mijn schoonvader heeft het er ook altijd over dat hij ernaar op zoek is. Daar kunnen de DVD winkels overigens weinig aan doen.

avatar van aspro
ja dat is zeker zo'n mooie film heb er goede herrineringen aan ik werkte toen nog in de bioscoop als filmoperateur en de recenties waren toen ook maar matig maar hij heeft het toch goed gedaan ik geloof dat we de film toch zeker 6 a 7 weken hebben gedraaid.

ben het met ronnieboy ook voor 100% eens dat er genoeg rommel te koop is,en dat zo'n juweeltje niet uitgebracht wordt.

pgm
Iedereen een welgemeende goedendag,

Lijkt me een prachtfilm als ik de recensies hier lees, en vanavond op FR3 in de originele versie.

Met mijn SAB HD Satteliet ontvanger kan ik hem op HDD opnemen, dat wordt dan weer een pareltje dat toegevoegd wordt aan mijn digitale verzameling.

Ik laat het horen wat ik ervan vond

pgm
Het eerste halfuur is het erg rustig, maar nadat hij heeft ontdekt wat die moffen hebben aangericht in zijn dorpje, komt de wraak op gang.
Je voelt echt mee met hem, en je wilt ze er ook allemaal het zwijgen op leggen.

Knappe film met Poirot als topacteur, en de immers mooie Romi die in het begin schitterd.

Aanradertje

avatar van Brix
Inderdaad een sterke 'wraakfilm', die je bijblijft.
Gruwelijk is die aanleiding voor de wraakactie.
Noiret is keigoed.
Ik zou deze film graag weer eens zien, is alweer een hele tijd geleden.
Maar vergeten ben ik hem nooit.

avatar van Mochizuki Rokuro
Brix schreef:
Inderdaad een sterke 'wraakfilm', die je bijblijft.
Gruwelijk is die aanleiding voor de wraakactie.
Noiret is keigoed.
Ik zou deze film graag weer eens zien, is alweer een hele tijd geleden.
Maar vergeten ben ik hem nooit.

Zie het DVD-aanschaf topic: kappeuter heeft een NL-se ondertitelde DVD gevonden.

kappeuter (moderator)
Ere wie ere toekomt:
spurs schreef:
De bij Amazon.de te kopen DVD is met nederlandse ondertiteling

Directe link naar Amazon: Abschied in der Nacht - Amazon.de

avatar van Jan met de pet
Goede film, zeker een aanrader: 3.5

Goede revenge-flick, alleen werden de flashbacks op den duur storend. Leuk is wel dat Noiret niet de meest voor de hand liggende wreker is door zijn uitstraling. Al met al een zeer genietbaar filmpje met een aantal geweldadige scenes die me compleet verraste, omdat ik voor de rest niet veel wist over deze film.

avatar van Humphrey
Wat een monumentale vertolking van Philippe Noiret, een acteur die destijds te weinig bewierookt werd! Zeker 4,5*.

avatar van maerk
De Franse Straw Dogs.

In veel opzichten deed deze film me denken aan de filmklassieker van Sam Peckinpah. De film bevat veel expliciet geweld, iets wat ik eigenlijk niet had verwacht. Daarnaast heb je een man die tot het uiterste gedreven wordt en uiteindelijk keihard terugslaat. Deze persoon wordt goed vertolkt door Philipe Noiret. Maar de keuze voor een flashback structuur nekt de film. De flashbacks zijn lang en vaak niet zo interessant. Ze moeten diepte geven aan de personages, maar daar slaagt de film niet geheel in. Daarnaast halen deze erg veel vaart uit het verhaal.

Visueel is de film helemaal in orde, hetzelfde valt te zeggen over de muziek. De rest van de acteurs spelen allemaal goede rollen.

Een goede en behoorlijk harde film die toch wel even indruk maakte. 3,5*.

Ik heb hem gisteren binnengekregen uit Duitsland. Helaas alleen Duits gesproken en geen ondertitels ................

Ik heb 'm gevonden (en besteld)!

I just bought: 'Abschied In Der Nacht (The Old Gun) (DVD) (1975) a.k.a (Le Vieux Fusil ) (Veng...
www.amazon.co.uk
Germany released, PAL/Region 2 DVD: LANGUAGES: English ( Dolby Digital 2.0 ), French ( Dolby Digital 2.0 ), German ( Dolby Digital 2.0 ), Dutch ( Subtitles ), German ( Subtitles ), WIDESCREEN (1.66:1), SPECIAL FEAT...

avatar van Mac Hammer Fan
Wow: Thanks!

kappeuter (moderator)
Deze uitgave heeft toch echt NL subs:

spurs schreef:
De bij Amazon.de te kopen DVD is met nederlandse ondertiteling

kappeuter schreef:
Directe link naar Amazon: Abschied in der Nacht - Amazon.de

Dat scheelt toch een heleboel euro's!

avatar van Mac Hammer Fan
Inderdaad. Bedankt.

Er is volgens mij geen land, waar zoveel films over de Tweede Wereldoorlog gemaakt zijn, als Frankrijk. De meeste daarvan zijn goed tot zeer goed. Tot die laatste categorie hoort ook deze film van Robert Enrico, geïnspireerd door het bloedbad van Oradour-sur-Glane in juni 1944, een paar dagen na de invasie.
Het is een uitermate dramatisch en heroïsch verhaal met een geweldige en terecht bekroonde hoofdrol van Philippe Noiret. Te midden van al het gruwelijke geweld en drama straalt Romy Scheider als in haar tijd van Sissi.

Is de eerste keer dat deze film op Dvd gezien heb op aan raden van een kennis, begin vond ik niet zo interessant (mischien moest ik weer even wennen aan de oude manier van film maken) pas na 45 minuten begon hij aardig goed te worden. De Joep van het Hek lijkende auteur die als een rambo al de Duitstalige auteurs ging vernietigen.

avatar van SnakeDoc
Goed geacteerd, spannend verhaal. Vooral het kat en muis spel tussen de chirurg en de Duitsers.
Vond de flashbacks toch wat minder interessant.

Op 28 maart te zien op TV op FR. 3

avatar van blurp194
Geniale film.

De structuur van de flashbacks geeft niet alleen diepte aan de karakters, maar dient ook als een sterk contrast tussen de gruwel waarin Noiret terecht komt en de relatief zorgeloze periode voor en in het begin van de oorlog. Bijzonder sterk gespeeld door de hele cast, met Noiret als perfect gecaste dokter die op wraaktocht gaat, en met Romy Schneider op haar mooist - ook dat is ongetwijfeld als contrast bedoeld, en maakt de film des te indringender. De gruwelijke scenes in de film zijn eigenlijk maar heel kort, maar wel zo sterk dat ze je bijblijven - de vorige keer dat ik de film zag is dertig jaar geleden denk ik, maar het geheel stond me nog erg goed voor de geest.

Het verhaal is losjes gebaseerd op de gebeurtenissen in Oradour-sur-Glane, maar de draai naar het wraakmotief is meer ingegeven door de behoefte aan iets van gerechtigheid dan door de werkelijkheid. Misschien vooral als reactie op de manier waarop er na de oorlog met de daders is omgegaan.

sterke film
vooral de scene met de spiegel
ooit een keer in de bios gezien
daarna nog enkele keren op dvd

avatar van 93.9
Abschied in der Nacht met Nederlandse ondertiteling. Breng 'ns een bezoek aan Das Kultuurhaus in Berlijn.

avatar van 93.9
Prima film. Wel ongekend gewelddadig.
Verder een oorlogsfilm volgens de boekjes. Duitsers die eigen taal spreken bijvoorbeeld.
Verder zo'n prachtig realistische escenering.

avatar van HarmJanStegenga
Erg sterke film, deze 'Le Vieux Fusil'. Sfeervol, goed geacteerd, prima muziek en vol met indrukwekkende scenes. Het moment dat Romy Schneider in de hens wordt gezet zal ik niet snel vergeten. Die scene kwam hard binnen hoor. Sowieso schuwt deze prent het geweld of enige (redelijk) schokkende scenes niet. Verder is dit gewoon een heel goed wraakverhaal vol met spanning en sensatie. Puntje van kritiek is toch wel het lawaai wat Noiret maakt in het begin (ze horen je hoor), al valt dat ook wel een beetje goed te praten.. en het feit dat de Duitsers wel erg snel denken dat ze verslagen zijn. Hm, oké.. kleine puntjes. Verder heb ik gewoon genoten van deze film. Hele goede klassieker. Dikke voldoende dus ook.

avatar van Bye Birdy!
Iemand die deze film op dvd (met Nederlandse ondertiteling) voor een redelijke prijs aan mij over wil doen?

Bye Birdy! schreef:

DVD is nog steeds via Amazon.DE verkrijgbaar (onder andere met originele Franse audio, onder andere met Nederlandse subs, wel met Duitse hoes). Er zijn diverse verkopers. Misschien leveren ze niet allemaal aan Nederland. Onderstaand is de nieuwe versie, tweedehands is daar ook mogelijk.

avatar van Bye Birdy!
Sol1 schreef:

Hartelijk dank voor de tip. Ik kreeg het helaas niet voor elkaar om hem te bestellen. Mijn vraag blijft daarom nog even staan.

avatar van Bélon
blurp194 schreef:
Geniale film.

Eens. Schneider en Noiret spelen erg goed. Top oorlogs/wraakfilm echt een onbekend pareltje. Jammer van de wat knullige soundtrack aan het begin/eind maar dat is een klein puntje. Over het algemeen zijn de oorlogsfilms uit de '70's echt niet zo expliciet als deze, hoewel het nooit exploitation wordt maar goed gedoseerd als set-up vor het wraakmotief.

Dikke 4,0* of kleine 4,5* ik neig naar het laatste

Het is een prachtig stuk film met een altijd sterke Philippe Noiret en een Romy Schneider die toch een heel bijzondere en veelzijdige actrice was.
De film bevat amper zwakke momenten, ontroert en schokt. De gecreëerde sfeer is die van een man die al wat hij lief had in één flits verliest. Philippe Noiret vertolkt meesterlijk de gevoelens van verdriet en wraak die in het hoofdpersonage omgaan.
Ook die Jean Bouise past uitstekend in zijn rol. Het is een acteur die al heel dikwijls dergelijke bijrollen uitstekend heeft vertolkt.

avatar van joolstein
Franse wraak/oorlogsfilm met Romy Schneider en Philippe Noiret die zoals ik net heb ontdekt één van de bekendste gezichten uit de Franse film was. De film weet te overtuigen, door vooral het goede acteerwerk en de toch wel expliciete geweldscenes. Ik vond alleen de vele terugblikken over de mooie tijd die hij had met zijn vrouw en kind op een bepaald moment wel een beetje tegen gaan staan. Romy kende ik alleen van naam uit de Sisi-trilogie. Maar moet zeggen in deze film zag ik een geheel andere actrice. Ze speelde erg goed en was daarbij ook nog een zeer mooie verschijning. Het verhaal lijkt erop dat dit ook echt gebeurd is maar zeker weten doe ik het niet?