Le Vieux Fusil (1975)

Frankrijk / West-Duitsland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Robert Enrico
met Philippe Noiret, Romy Schneider en Jean Bouise

1944, bezet Frankrijk, een chirurg vraagt een vriend zijn vrouw en kinderen veilig onder te brengen in een oud kasteel op het platteland. Op zondag gaat hij ze opzoeken, maar een groep Duitsers heeft reeds hun intrek genomen in het kasteel...

Het is een prachtig stuk film met een altijd sterke Philippe Noiret en een Romy Schneider die toch een heel bijzondere en veelzijdige actrice was.
De film bevat amper zwakke momenten, ontroert en schokt. De gecreëerde sfeer is die van een man die al wat hij lief had in één flits verliest. Philippe Noiret vertolkt meesterlijk de gevoelens van verdriet en wraak die in het hoofdpersonage omgaan.
Ook die Jean Bouise past uitstekend in zijn rol. Het is een acteur die al heel dikwijls dergelijke bijrollen uitstekend heeft vertolkt.

avatar van joolstein
Franse wraak/oorlogsfilm met Romy Schneider en Philippe Noiret die zoals ik net heb ontdekt één van de bekendste gezichten uit de Franse film was. De film weet te overtuigen, door vooral het goede acteerwerk en de toch wel expliciete geweldscenes. Ik vond alleen de vele terugblikken over de mooie tijd die hij had met zijn vrouw en kind op een bepaald moment wel een beetje tegen gaan staan. Romy kende ik alleen van naam uit de Sisi-trilogie. Maar moet zeggen in deze film zag ik een geheel andere actrice. Ze speelde erg goed en was daarbij ook nog een zeer mooie verschijning. Het verhaal lijkt erop dat dit ook echt gebeurd is maar zeker weten doe ik het niet?

avatar van henkies
Wow wat een goede film zeg. De sfeer is ongekend (zowel mooi als gruwelijk), echt een tijd-venster naar de oorlog, en het Frankrijk van toen. Prachtig, toen maakte ze nog zulke films

avatar van libra666
Ben ook wel zeker te vinden voor zowel Franse, als oorlogsfilms en wraakfilms. Ook schuw ik geen oudere films in deze genre's. Jammerlijk vind ik deze film zwaar overgewaardeerd, niet door de hoofdrolspelers want die dun hun taak naar behoren, maar de realiteit van het verhaal gaat op in het niets. Ook de actiescènes/effects zijn erg gedateerd. Het verhaal is gebaseerd op de Oradour-sur-Glane slachting, waar meer dan 600 mensen om het leven kwamen. Hier echter ziet men amper 30 personen die de dood in ogen zagen en dan als twist aan het verhaal gaat een gewone chirurg op eigen houtje een hele SS-panzerbrigade te lijf en dan nog wel met een ouderwets jachtgeweer. Waarbij de Duitsers ook nog eens als oenen worden afgeschilderd naast de barbaren die ze wel waren, dit geeft echt geen geloofwaardigheid meer aan het verhaal en daarbij gaan de goede acteerprestaties helemaal verloren. Ook het bloed dat in bepaalde scenes ten tonele komt lijkt recht uit de eerste beste frituur te komen . Jammer de opzet was goed, maar de uitwerking mag echt in een nieuwere versie verschijnen en laat ons hopen niet in een Hollywood versie dit zou volgens mij ook helemaal verkeerd uitpakken. Het "Au Nom de Tous les Miens (1983)" van dezelfde regisseur vond ik stukken beter en keek heerlijk weg.