ad
  • 141.881 films
  • 6.877 series
  • 20.935 seizoenen
  • 471.005 acteurs
  • 285.387 gebruikers
  • 8.184.311 stemmen
Avatar
 
banner banner

Un Long Dimanche de Fiançailles (2004)

Drama / Oorlog | 133 minuten
3,71 1.299 stemmen

Genre: Drama / Oorlog

Speelduur: 133 minuten

Alternatieve titel: A Very Long Engagement

Oorsprong: Frankrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Jean-Pierre Jeunet

Met onder meer: Audrey Tautou, Gaspard Ulliel en Dominique Pinon

IMDb beoordeling: 7,6 (71.900)

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 13 januari 2005

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play

Over Un Long Dimanche de Fiançailles

"Never let go."

Tijdens de Eerste Wereldoorlog krijgen vijf mannen in de Somme de opdracht zich naar de eerste vuurlinie te begeven. Een krijgsraad heeft beslist hen te straffen en in deze verlaten streek achter te laten, zodat ze in de strijd gedood zullen worden. Het is daar dat ze sterven. Alleen een jonge kreupele vrouw die verloofd was met een van de verdwenen mannen, krijgt informatie die haar doet vermoeden dat hij het overleefd heeft. Zij besluit zich dan in te zetten voor een lange, moeilijke en vaak frustrerende zoektocht om de waarheid te ontdekken.

imageimageimageimageimageimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Flipman

Flipman

  • 5672 berichten
  • 1023 stemmen

Fransman schreef:

Ja, wat moet je hier nog van zeggen. Is er een mooiere film gemaakt dan deze?

Vast wel, maar dat deze zo bovenaan jouw lijstje prijkt vind ik dan weer niet zo vreemd.
Fransman schreef:

Alles zit er in: onvoorwaardelijke liefde, oorlog, dood, geloof in de toekomst.

Daarom dus niet zo vreemd . Ik vind 't zelf ook een soort van vergeten meesterwerkje. Niemand in mijn omgeving heeft het er ooit echt over.
Fransman schreef:

Misschien ook wel de meest indrukwekkende film die over de Eerste Wereldoorlog en de (zinloze) strijd in de loopgraven is gemaakt.

Misschien. Ben je echter bekend met Paths of Glory van Stanley Kubrick? Die heeft een beetje hetzelfde thema.


avatar van Fransman

Fransman

  • 2317 berichten
  • 1812 stemmen

Ja, Flipman, maar dat is al erg lang geleden. Reden dus om hem nog een keer te gaan bekijken, want hij staat me niet meer voor de geest. Bedankt voor de tip.


avatar van Flipman

Flipman

  • 5672 berichten
  • 1023 stemmen

Ik weet nog ongeveer hoe ie verloopt maar of ie zo'n zelfde impact kan maken als deze film is dan nog maar de vraag. Ik heb beide wel op Blu-ray dus misschien kan ik ze binnenkort 's gaan vergelijken !

Overigens is Un Long Dimanche de Fiançailles alleen in Frankrijk op Blu-ray uitgebracht maar wel met Engelstalige ondertitels.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 27939 berichten
  • 4608 stemmen

Film Pegasus schreef:

Hoewel deze film mooier is weergegeven dan All quiet on the western front, is deze oorlogsfilm toch wat het oorlogsgedeelte harder in beeld gebracht. Ik hoop dat ik me wat goed kan uitdrukken hier. Zelfs met het sprookjesachtige rond de film, blijft het een film over de één van de meest gruwelijke oorlogen ooit. Het idee van een naïef meisje te laten zoeken naar haar geliefde met een ijzersterke hoop is een zeer goed idee voor een romantisch verhaal. De uitwerking en de kleurrijke weergave van Jeunet geven het geheel iets sprookjesachtig en romantisch mee. De vergelijking met Amélie moet je zeker niet maken, tenzij je het echt vanaf afstand wil bekijken en gewoon overeenkomst MOET hebben.

Het is wel goed opletten met al de personages, maar als je wat mee bent en ook met de schijnbare details rekening houdt, is het net heel intrigerend en inhoudelijk sterk. De flitsende montage zorgt ervoor dat het zowel boeiend en meeslepend als sprookjesachtig is. Er zitten weinig plotholen in, en laat gaandeweg de puzzelstukjes perfect in elkaar passen.

Een film met een lach en een traan, sprookjesachtig en realistisch, inhoudelijk sterk verhaal en toch mooi in sfeerweergave. Een aanrader.

Nog steeds de moeite. Mooi en stijlvol, al mist het soms wat sfeer om meer punten te mogen ontvangen. Desondanks blijft dit een interessante film.


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 4700 berichten
  • 0 stemmen

De films van Jean-Pierre Jeunet zien er visueel wel heel mooi uit vind ik. Films als The City Of Lost Children zien er fantastisch uit. Ook deze is weer bijzonder mooi gefilmd. Zijn laagst gewaardeerde film tot nu toe is Alien Resurrection, maar zelfs die vond ik echt niet slecht. Jeunet is gewoon een hele degelijke regisseur waarvan je bijna zeker weet dat wanneer hij een film maakt, dat het een mooie word. Zijn beste tot nu toe, Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain, heb ik nog steeds niet gezien


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 1546 berichten
  • 1306 stemmen

Een hernieuwde samenwerking tussen Jeunet en Tautou, en beduidend minder goed beoordeel dan Amélie, toch wat mij betreft absoluut niet een mindere film.

De stijl van Jeunet is andermaal in alles voelbaar en vergelijkbaar met Amélie. Een schilder- en sprookjesachtige verhaal wordt andermaal vertelt met de innemende Tautou als verteller/draaipunt van het hele verhaal. Op fantasievolle wijze wordt haar speurtocht naar haar vermiste verloofde Manech gevolgd, een verhaal dat zich ontwikkeld tot een regelrecht mysterie en net als in Jeunet's vorige film een kust en te keur aan vreemdsoortige snuiters, mensen met rare manieren brengt, allemaal weer even kolderiek gebracht. Een behoorlijke komische noot wordt opnieuw geraakt. Verschil met Amélie is uiteraard de setting, waar de laatste genoemde toch een regelrecht fantasievol bedenksel is, kenmerkt Un long dimanche...zich juist met een fantasievol verhaal tegen een maar al te echte en donkere achtergrond. En wordt die achtergrond, 'La guerre', een beetje goed en overtuigend gebracht, potverdikke heej...

Waar het verhaal rond Mathilde zich afspeelt rond een met zachte kleuren overladen idyllische streek/boerderij, kenmerkt de oorlogssituatie zich in al zijn rauwheid en realisme. De scenes, vooral de aanval, zijn groots van opzet en zien er naar mate het einde duister en spookachtig uit, om je adem bij in te houden. Desolate kapot gebombardeerde streek, de loopgraven, wadend door het water, de uitzichtloosheid en tenslotte de geweldige en beklemmende scene met alle gewonden in de zeppelinhangar, het is om te smullen zo mooi en overtuigend. Een beste wel mooie tweedeling qua cinematografie wordt gecreëerd op die wijze. Ik vraag me af hoe een film zou worden die alleen maar om 'la guerre' zou draaien...

Een mysterie/speurtocht vervolgt zich, door de bovengenoemde tweedeling, die van links naar rechts gaat, soms slecht nieuws dan weer goed nieuws oplevert, meerdere keren op dood spoor dreigt te raken, maar ondanks dat je weet dat er vast nog wel wat gaat gebeuren, vooral intrigeert. Verhaaltechnische raakt de cirkel op mooi wijze rond, realistisch niet perse, innemend en mooi wel. De acteurs doen hun best, Tautou, Ulliel die overtuigend Manech neerzet, Cottilard een vurige femme fatale en Engel des wrake, heerlijk hoe ze Commandant Lavrouye te grazen neemt, Albert Dupontel, Ticky Holgado 'meneer de vos' ook het vernoemen waard, alleen kan mij iemand vertellen wat Jodie Foster in deze film doet? Een Franse film met alleen maar Franse acteurs waar een Amerikaan in voorkomt die dergelijke vloeiend Frans spreekt...? Bijzonder gewaarwording. Als ze nu Canadees was dan zou ik het nog enigszins snappen...

Afijn, Un long dimanche...mooie stijlvolle film zo ook de aftiteling met de acteurs geportretteerd op 'oude'foto's, uitstekende settings en decor, interessant verhaal en prima acteerprestaties, en wat mij betreft een halve punt of punt extra vanwege de uitemuntende oorlogsscenes. Mooie film, dat zonder meer...


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 3440 berichten
  • 2673 stemmen

Uiteraard vanwege audrey Tautou, maar ook omwille van de stijl en aanpak worden er vergelijkingen gemaakt met Jeunet's vorige productie Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain (2001). In tegenstelling tot de meesten beviel deze "Un Long Dimanche de Fiançailles" me beter. Niet zozeer inhoudelijk en ook niet omdat ik zo wild ben van de vermoeiende/drukke en tegelijk luchtige stijl van Jeunet, maar het loopgravenfront in de Eerste Wereldoorlog zag er echt prima uit. Een oorlogsfilm kun je dit niet noemen, maar die aantal scènes zijn echt wel een referentie. Deze film wordt door mij dan niet vergeleken noch vereenzelvigd met de oerklassiekers All Quiet on the Western Front (1930) of Paths of Glory (1957) omdat deze twee échte oorlogsfilms zijn.

Erg accurate oorlogstaferelen dus, met de nodige aandacht voor details - denk bijvoorbeeld aan de rij blinden die getroffen werden door een chloorgasaanval, de ratten die vanonder de brits komen of de lauwe soep die alweer niet tijdig tot bij de frontlinie raakte. Ook het niemandsland en eerste loopgraven zagen er erg reëel uit. Ook op andere vlakken visueel een mooie film. Het contrast van het niemandsland met de bloeiende bloemenweide een aantal jaren later (of het onbezorgde leven aan de vuurtoren) kan niet groter zijn. De natuur herstelt zich ...

Inhoudelijk net te beperkt. Om niet te zeggen oninteressant, want na een tijdje kon het me echt niet meer boeien dat ze liep te zoeken naar haar dood gewaande verloofde. Elk zijn verhaal en versie, maar dat repetitieve karakter van de film was iets te langdradig. Eigen aan een bemodderde oorlog en aan een meute Fransozen met allemaal een moustache onder hun reukorgaan, maar ik wist na een tijdje niet meer wie wie was. Dus mijn aandacht verslapte wel wat. Desalniettemin zeer zeker van genoten en respect voor het oeuvre en inzichten van Jeunet. Een nipte 4,0* omwille van het thema of een dikke 3,5* zoals u wil ...