Un Long Dimanche de Fiançailles (2004)

Alternatieve titel: A Very Long Engagement

Frankrijk / Verenigde Staten
Drama / Oorlog

geregisseerd door Jean-Pierre Jeunet
met Audrey Tautou, Gaspard Ulliel en Dominique Pinon

Tijdens de Eerste Wereldoorlog krijgen vijf mannen in de Somme de opdracht zich naar de eerste vuurlinie te begeven. Een krijgsraad heeft beslist hen te straffen en in deze verlaten streek achter te laten, zodat ze in de strijd gedood zullen worden. Het is daar dat ze sterven. Alleen een jonge kreupele vrouw die verloofd was met een van de verdwenen mannen, krijgt informatie die haar doet vermoeden dat hij het overleefd heeft. Zij besluit zich dan in te zetten voor een lange, moeilijke en vaak frustrerende zoektocht om de waarheid te ontdekken.

avatar van Flipman
Fransman schreef:
Ja, wat moet je hier nog van zeggen. Is er een mooiere film gemaakt dan deze?
Vast wel, maar dat deze zo bovenaan jouw lijstje prijkt vind ik dan weer niet zo vreemd.
Fransman schreef:
Alles zit er in: onvoorwaardelijke liefde, oorlog, dood, geloof in de toekomst.
Daarom dus niet zo vreemd . Ik vind 't zelf ook een soort van vergeten meesterwerkje. Niemand in mijn omgeving heeft het er ooit echt over.
Fransman schreef:
Misschien ook wel de meest indrukwekkende film die over de Eerste Wereldoorlog en de (zinloze) strijd in de loopgraven is gemaakt.
Misschien. Ben je echter bekend met Paths of Glory van Stanley Kubrick? Die heeft een beetje hetzelfde thema.

Ja, Flipman, maar dat is al erg lang geleden. Reden dus om hem nog een keer te gaan bekijken, want hij staat me niet meer voor de geest. Bedankt voor de tip.

avatar van Flipman
Ik weet nog ongeveer hoe ie verloopt maar of ie zo'n zelfde impact kan maken als deze film is dan nog maar de vraag. Ik heb beide wel op Blu-ray dus misschien kan ik ze binnenkort 's gaan vergelijken !

Overigens is Un Long Dimanche de Fiançailles alleen in Frankrijk op Blu-ray uitgebracht maar wel met Engelstalige ondertitels.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Hoewel deze film mooier is weergegeven dan All quiet on the western front, is deze oorlogsfilm toch wat het oorlogsgedeelte harder in beeld gebracht. Ik hoop dat ik me wat goed kan uitdrukken hier. Zelfs met het sprookjesachtige rond de film, blijft het een film over de één van de meest gruwelijke oorlogen ooit. Het idee van een naïef meisje te laten zoeken naar haar geliefde met een ijzersterke hoop is een zeer goed idee voor een romantisch verhaal. De uitwerking en de kleurrijke weergave van Jeunet geven het geheel iets sprookjesachtig en romantisch mee. De vergelijking met Amélie moet je zeker niet maken, tenzij je het echt vanaf afstand wil bekijken en gewoon overeenkomst MOET hebben.

Het is wel goed opletten met al de personages, maar als je wat mee bent en ook met de schijnbare details rekening houdt, is het net heel intrigerend en inhoudelijk sterk. De flitsende montage zorgt ervoor dat het zowel boeiend en meeslepend als sprookjesachtig is. Er zitten weinig plotholen in, en laat gaandeweg de puzzelstukjes perfect in elkaar passen.

Een film met een lach en een traan, sprookjesachtig en realistisch, inhoudelijk sterk verhaal en toch mooi in sfeerweergave. Een aanrader.

Nog steeds de moeite. Mooi en stijlvol, al mist het soms wat sfeer om meer punten te mogen ontvangen. Desondanks blijft dit een interessante film.

avatar van mcdaktari
De films van Jean-Pierre Jeunet zien er visueel wel heel mooi uit vind ik. Films als The City Of Lost Children zien er fantastisch uit. Ook deze is weer bijzonder mooi gefilmd. Zijn laagst gewaardeerde film tot nu toe is Alien Resurrection, maar zelfs die vond ik echt niet slecht. Jeunet is gewoon een hele degelijke regisseur waarvan je bijna zeker weet dat wanneer hij een film maakt, dat het een mooie word. Zijn beste tot nu toe, Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain, heb ik nog steeds niet gezien