Un Long Dimanche de Fiançailles (2004)

Alternatieve titel: A Very Long Engagement

Frankrijk / Verenigde Staten
Drama / Oorlog

geregisseerd door Jean-Pierre Jeunet
met Audrey Tautou, Gaspard Ulliel en Dominique Pinon

Tijdens de Eerste Wereldoorlog krijgen vijf mannen in de Somme de opdracht zich naar de eerste vuurlinie te begeven. Een krijgsraad heeft beslist hen te straffen en in deze verlaten streek achter te laten, zodat ze in de strijd gedood zullen worden. Het is daar dat ze sterven. Alleen een jonge kreupele vrouw die verloofd was met een van de verdwenen mannen, krijgt informatie die haar doet vermoeden dat hij het overleefd heeft. Zij besluit zich dan in te zetten voor een lange, moeilijke en vaak frustrerende zoektocht om de waarheid te ontdekken.

avatar van Jordy
van aintitcool:

PARIS (Variety) - "Amelie" writer/director Jean-Pierre Jeunet has signed a production deal with the French arm of Warner Bros. for his next film, an adaptation of bestseller "A Very Long Engagement."

Jeunet is writing the screenplay for the French-language picture, which will be shot next year in France, Warner Bros. France chief Francis Boespflug said Tuesday.

"Engagement," written by Sebastian Japrisot, is a love story set during World War I. Winner of the Grand Prix Interallie literary prize in 1991, it went on to be a worldwide bestseller.

FisherKing
En we zijn benieuwd natuurlijk

FisherKing
Zie Audrey dit weekend in Boedapest
Veel plezier allen in het weekend.!!

Jean Pierre Jeanet boekte met de film Amèlie een wereldwijd succes, heeft een contract getekend voor het schrijven van het script en het regisseren van de film "Un long Dimanche Fiancailles". Deze film is gebaseerd op de franstalige bestseller van Sebastien Japrisot en vertelt de verbeten strijd van een vrouw op zoek naar de waarheid omtrent de verdwijning van haar verloofde. Hij is met 4 medesoldaten door de krijgsraad bij de frontlinie voor de vijand te zijn achtergelaten. Naast de voor een Oscar genomineerde Amèlie regisseerde Jeunet films als Delicatessen en Alien Resurrection.
bron:moviecity.nl

Een film om naar uit te zien!

Komt op 27 oktober in Frankrijk en België uit. Nu maar hopen dat de Nederlandse release datum dezelfde is.

*hijg-hijg*

kappeuter schreef:

dat zal zeker zo niet zijn. Ik heb geleerd dat Frankrijk en Belgie meestal samenlopen omwille van Vlaanden/Wallonie. Maar NL loopt voor Franse films soms ver achter.

De correcte link is eigenlijk UGC, Frans cinemacomplex dat er voor zorgt dat we redelijk veel en redelijk snel de Franse releases mee overnemen.

Ben wel benieuwd. Jeunet gaat er altijd goed in, alleen mist het plaatje hierboven wel uitstraling.

De publiciteit wordt erg gedoseerd. Tweede still van de film:

(afbeelding)

Kijk aan, de officiële site is gelanceerd met stills, een lange teaser en muziek!

Wow, een paar verbluffend mooie beelden en dito muziek! Die Jeunet weet elke keer weer een unieke sfeer te creëren, die elke film weer compleet anders is.

Wallpaper 1 (1024x768)
Wallpaper 2 (1024x768)

Voor overige formaten, zie officiële site.

Naast al dit goede nieuws ook behoorlijk slecht nieuws:
Un Long Dimanche de Fiançailles staat in Nederland gepland voor 10 februari 2005.
(Franse premiere 27 oktober 2004)

en Belgie?
o, mooie poster...

Vast eerder in Belgié. Ik denk dat ik maar weer eens naar een persvoorstelling ga, ik kan echt niet wachten tot februari 2005.

kappeuter schreef:

ja, die persvoorstellingen kunnen wel wat meer volk gebruiken. zeker die van Cinemien. spijtig genoeg heeft Cinemien deze film niet. Maar ik kijk er ook heel erg naar uit.

Prachtige poster inderdaad.

Dustyfan
Een Moviemeter-meeting in Antwerpen ofzo lijkt me wel een goed idee.

Zat ik ook al aan te denken ja. We houden de data in de gaten!

kappeuter schreef:

Inderdaad kapp, dit wordt weer een visueel feestje, mark my words

avatar van as
as
wat een mooi vrouwke is die Audrey Tautou ook, he? -Zucht-

avatar van ThaMovieVoter
Ongelofelijk dit ziet er goed uit, petje af voor deze film, tenminste...dat is wat ik denk, het zou zwaar tegen vallen als romantiek dan toch weer een grotere rol zal gaan spelen dan de oorlog zelf en dat de slagvelden op een gegeven moment naar de achtergrond worden verdreven en je dus maar 10 minuutjes oorlog ziet in totaal, dat zou jammer wezen.
Helaas kan ik nog geen echte indruk geven van de film omdat ik er weinig informatie over kan vinden, dan bedoel ik gedetailleerd, want dat Franse taaltje (officiële site) versta ik niet.
Maar de beelden zien er erg mooi uit, vooral de grauwe geelbruine kleuren maken het erg authentiek.
Ook het nagemaakte landschap en het aantal figuranten laten zien dat dit een film is om op te wachten.
Wat ik ook goed vind is dat (wat ik van Kappeuter hoorde) Warner er geld in pompt en ons Europeanen, in dit geval Fransen, het werk laat doen, zoals het hoort.
De Eerste wereldoorlog is een Europese oorlog, de Amerikanen deden slechts in de laatste maanden mee, dus daarom is het ons recht om er een film van te laten maken en niet de Amerikanen zelf die denken alles te kunnen na hun succes in de 2e.
Ik wacht dus met smart op deze film en ik denk dat ik niet teleurgesteld ga worden.

btw, is er al een officiële trailer of teaser uit in redelijke kwaliteit, op de Franse site vindt ik er wel één, maar die is in erg klein scherm.

ThaMovieVoter schreef:

Ik vermoed dat je je hier wel alvast op voor kan bereiden.

avatar van Goodfella
En daar is natuurlijk helemaal niets mis mee met een man als Jeunet aan het roer.

Momenteel met grote afstand de film waar ik het meest naar uitkijk.

Art
Dit is inderdaad een film waar je naar uitkijkt Visueel zal het absoluut weer een genot zijn en dat kan je inderdaad gerust aan Jeunet overlaten. Ik ben ook zeer benieuwd hoe Foster het gaat doen in deze Franse productie. Badalamenti doet de muziek dus dat is ook absoluut genieten en ik zie dat Delbonnel ook weer van de partij is. Het kan voor mij haast niet meer stuk. Ik word met de minuut nieuwsgieriger en dan moet ik haast nog een half jaar wachten. Maar goed, deze staat ook hoog op mijn Must See-lijstje

avatar van ThaMovieVoter
Ik hoop dan wel dat deze film te zien is in veel bioscopen in Nederland en niet in een beperkt aantal..

Ik denk dat dit wel wat kan gaan worden..

avatar van petey
Art schreef:
.... Ik ben ook zeer benieuwd hoe Foster het gaat doen in deze Franse productie....

ze isveen zeer goede actrice, vloeiend in het Frans en heeft ook al eerder in Franse producties gespeeld, dus dat zal vast wel goed zitten.

Art
petey schreef:

Ik vind het zeker wel een goed actrice maar ik wist niet dat ze vloeiend Frans sprak. Ik denk nu ook wel dat het goed zit

avatar van Goodfella
Heel erg mooi, prachtig belicht ook. Net een verzameling kleine schilderijtjes. Damn wat kijk ik hier naar uit

Mister_Pink
Ik zet hem maar vast op mijn verlangenlijstje.

avatar van ThaMovieVoter
Nou eerst maar even zien in de bioscoop.
Maar ik heb hoge verwachtingen.