Tillsammans (2000)

Zweden / Denemarken / Italië
Drama / Komedie

geregisseerd door Lukas Moodysson
met Gustav Hammarsten, Michael Nyqvist en Lisa Lindgren

1975. Elisabeth is het zat dat haar man haar slaat en vlucht met zoon en dochter naar haar broer Göran. Deze leeft in een geitewollensokkencommune, genaamd Tillsammans (Samen). In deze inmiddels ietwat overbevolkte commune woont een groep jonge mensen en 2 kinderen. Gedurende de film botsen hoop, geloof en ambitie, waarden, normen, principes en praktijk, waardoor eenieders plek in de commune en in de wereld verandert.

avatar van Movie-Addicted
Fantastische film! zeer leuk in ekaar gezet. Erg gelachen

Welverdiende;

avatar van SnakeDoc
Een film die me iets deed denken aan de Nederlandse serie 'Hertenkamp', ooit uitgezonden door de VPRO (aanrader!!!).

Dat niveau haalt Tillsammans helaas niet, maar een poging om een verknipt Zweeds gezelschap binnen een commune te verfilmen is zeker gelukt.
Lekker druk, chaotisch en erg fout.

Vooral het kleine meisje speelt de sterren van de hemel, maar ook Gustav als Göran scoort hier de punten.

Het verhaal zelf vind ik een beetje te simpel, evenals het einde.

Toch 3,* voor de personages, de setting en de prima uitvoering.

avatar van Insignificance
Volop genieten. Ik heb er wel wat mee als een regisseur zo'n sociaal verschijnsel pakt en daar met een sardonische grijns finaal mee afrekent. Dat maak ik er dan maar van, want het is lachen geblazen met de gortdroge wijze waarop Moodysson de blije, idealistische woongroep in de zeik zet. Iedereen komt aan de beurt, met arme, lieve Göran voorop, wiens conflictmijdende natuur niet erg prettig matcht met zijn open relatie. De scènes tussen die twee zijn stuk voor stuk gillers.

En die buurman maar timmeren. Opmerkingen over twee blokjes lego en Pippi Långstrump zijn ook dikke voltreffers, terwijl de volwassenen alleen maar met zichzelf bezig zijn en de kinderen (er heet er eentje Tet!) ondertussen aan hun lot overlaten. Het gaat wat moeizamer als Moodysson eenzaamheid aan het samenleven toevoegt en de kom pap van zijn uiteindelijke smaak voorziet, maar veel van de pret mag dat niet drukken. Gewoon lekker foebelle, dan komt alles goed.

Erg leuke film, schitterende geacteerd, en knap in elkaar gezet. Misschien net iets te (k)luchtig voor een 4.5...

avatar van Vinokourov
Grappig drama over een moeder die met haar twee kinderen het huis ontvlucht vanwege een tirannieke vader met dronken buien. Ze trekt in bij haar broer in een commune. Het speelt zich af in de jaren '70, dus je raadt het al: dit is zo'n vieze linkse hippiegemeenschap, waar vrijheid blijheid het motto is. Verwacht o.a. ontblote/beboste schaamstreken en een creepy manwijf. Haar twee kinderen zien het wat minder zitten en dat maakt de film wel interessant.

Op zich dus wel een okeeje film, alleen worden teveel verhaallijntjes gevolgd, waardoor het iets te soaperig werd naar mijn mening. De verwikkelingen rond die twee kinderen vond ik nog wel het leukst om te volgen. Het einde vond ik wat aan de naïeve kant, maar goed het paste wel.

Een woongemeenschap medio jaren ’70, Nazareth met “Love Hurts; ik werd ter plekke weer veertig jaar jonger. Moodysson steekt in deze satire op heerlijke wijze de draak met mijn jeugdsentiment. Ik heb er nu hartelijk om kunnen lachen. Dat doet niets af aan het feit dat ik het toen vrij intens beleefd heb. Jammer alleen dat de houdbaarheidsdatum van “onze” ideeën al vrij snel erg beperkt bleek. Maar niemand kan mij deze ervaringen afnemen, ook Moodysson niet met deze schitterende komedie.

avatar van SanderPuntCom
Sterke film, heb er echt van genoten!

Veel personages in de film, het is dan ook bijzonder dat Moodysson er in slaagt je stuk voor stuk met iedereen te laten meeleven en dat je precies voelt hoe iedereen zich voelt in komische, pijnlijke, maar vooral geniale en een beetje absurde scènes ( te veel om op te noemen). Alle verhalen deden me dus iets, er was geen enkele verhaallijn die me niet wist te boeien. Het gevolg daarvan was de eindscène, die zo mooi was en ik kippenvel van kreeg.

En ook nu weer ( na Lilja 4-ever (2002) en Fucking Amal (1998)) geeft de muziek een meerwaarde aan de film door deze perfect in sommige scènes te gebruiken. Daar wachtte ik stiekem wel wat op, dus Lukas Moodysson laat voor de derde keer zien dat ie een regisseur naar m'n hart is.

Zo, nu nog even gaan timmeren

avatar van cucciolo
Hier werd ik zo vrolijk van. Gewoon een heerlijke feel good film, waarbij het drama element precies goed genoeg gedoseerd is om er gewoon een heerlijke film van te maken. Ook het jaren 70 sfeertje komt zo lekker over, mede door het rode kleurgebruik. Van dit soort films zou ik er graag meer zien! Ik hou me aanbevolen..

Pff, kon mijn aandacht niet vasthouden

Leuke film.
Met plezier naar gekeken.

avatar van mjk87
Fikse tegenvaller, zeker omdat de andere films van Moodysson uit die periode mij wel bevielen. Ik zie wel in dat de film een bepaalde kwaliteit kent, maar het kon me gewoon allemaal helemaal niks boeien. Kan aan mij hebben gelegen (je hebt van die momenten dat je niet geconcentreerd kan blijven) maar ook zeker aan de film, aangezien dit soort films, met veel personages die allemaal net te weinig worden uitgewerkt en waarbij de film als geheel maar voortkabbelt mij nooit echt vast weten te houden. Daarnaast wat irritant camerawerk met die vele zooms, rare bewegingen en weinig lekker getimede montage.

Verder was het sfeertje prima, net als de aankleding met bonte foute kleding en de muziek was lekker. Maar dat is helaas niet genoeg. 1,5*.

avatar van Fortune
Hele leuke film.

Een film over behoorlijk gestoorde mensen die allemaal in een huis wonen. Ik vind dit de grappigste Moodysson die ik tot nu toe heb gezien, vooral als je deze vergelijkt met Lilja 4-forever, hoewel er in het camerawerk en het gebruik van (foute) muziek weer genoeg overeenkomsten zijn.

Het is maar een marginale bedoeling in deze woongemeenschap maar je zou er zo tijdelijk een deel van uit willen maken. Heel apart hoe Moodysson iedere personage, kind of volwassene een serieuze verhaallijn meegeeft dat zowel grappig als ontroerend kan zijn.

Zo heeft Moodysson ook iets met buitenbeentjes die zich afzetten tegen de maatschappij. In zijn nieuwste film Vi Är Bäst! (2013) gaat het over punkmeisjes met maatschappijkritische teksten en hier gaat het over een behoorlijk grappige familie met communistische gedachtegoed. Alhoewel hij het nooit echt serieus neemt is het altijd wel grappig en innemend.

De film heeft een geweldige, grappige scène in de keuken in het begin maar ook het voetbal wedstrijdje op het einde en gewoon de afsluiter van de film zijn geweldig te noemen.

avatar van ralfsjam
Was gisteren op tv. Zeer van genoten. Goede cast, leuk verhaal...

avatar van Mrs.Donut
Gisteren op tv, vanwege het late tijdstip opgenomen en vanmorgen willen kijken. Na een half uur afgezet. Wat een boutfilm.

avatar van HarmJanStegenga
Vond 'm vermakelijk, maar verder deed deze 'Tillsammans' me niet zo veel. Moodysson wisselt het drama en de humor prima af. Goed en naturel geacteerd, zowel door de ouderen als de kinderen. Paar aardige plaatjes en wat gekke dialogen, pijnlijke (maar) geinige scenes en een aardig sfeertje. Leuk voor een keer.

avatar van Ben de Hoog
Wat een heerlijke film.

avatar van TornadoEF5
Wat een vreemde film met eigenaardige humor. Voor een tweede keer gekeken, maar hier is het laatste nog niet over gezegd. Ik vind het alleen een beetje moeilijk te volgen.

avatar van Capablanca
Leuke film. Het linkse gedachtegoed in een notendop!

avatar van John Milton
Mrs.Donut schreef:
Na een half uur afgezet. Wat een boutfilm.
Ik zou niet moeten reageren, maar wanneer u Bouquetreeks De Film: Trots & Verlangen (2016) hoger waardeert dan deze film (eerste wat ik zie als ik op uw profiel kijk), gaat het toch wel wat jeuken.

Ik ben ook maar een mens... Misschien helpt het om hem af te kijken