ad
  • 8.118.414 stemmen

Riget (1994)

Horror / Mystery | 280 minuten (miniserie, 4 delen)

Genre: Horror / Mystery

Speelduur: 280 minuten (miniserie, 4 delen)

Alternatieve titel: The Kingdom

Oorsprong: Denemarken / Frankrijk / Duitsland / Zweden

Geregisseerd door: Lars von Trier en Morten Arnfred

Met onder meer: Ernst-Hugo Järegård, Kirsten Rolffes en Holger Juul Hansen

Oorspronkelijke taal: Deens

Releasedatum: 23 november 1994

Over Riget

Riget is het meest technologisch geavanceerde ziekenhuis van Denemarken, een triomf der moderne wetenschap. Door een reeks mysterieuze gebeurtenissen verliezen de werknemers echter langzamerhand hun vast vertrouwen in rationele verklaringen. Zo worden er allerlei stemmen gehoord en groeit de foetus van één van de artsen veel sneller dan zou moeten.

image

Bulder Harly Drusse

Morten 'Mogge' Moesgaard

avatar van Spetie

Spetie

Het viel me allemaal wat tegen. Bij Von Trier weet je eigenlijk nooit wat je kan verwachten. De ene keer is het erg goed en boeiend, de andere keer valt het flink tegen. Hij heeft vaak intrigerende ideeën, maar dat levert niet automatisch een goede film op.

Riget moet je even voor gaan zitten en dat heb ik dan ook gedaan. Het grootste probleem is vooral, dat het nooit echt eng of spannend wordt en daarnaast is de geslaagde humor te spaarzaam aanwezig. Visueel heeft de film te lijden gehad onder de tand des tijds. Van de vier delen, is vooral de eerste helft zeer matig. Daarna wordt het gelukkig wel iets beter en het einde kent zowaar ook wat spanning.

De verschillende, vage en aparte personages, konden mij ook niet even boeien. Het leukste vond ik Von Trier zelf, die aan het einde van elke episode nog even fijntjes de zaken komt uitleggen. Ik sluit niet uit dat ik het tweede deel ooit nog eens zal zien, maar na deze tegenvaller staat dat voorlopig niet op mijn verlanglijstje.

avatar van Und3rdog

Und3rdog

Belachelijke serie.

Het begint allemaal nog wel aardig, maar je kunt zien dat het een no budget serie is. De humor werkt niet, de spanning is ver te zoeken en het acteerwerk varieert van slecht tot aardig. Wat er met Udo Kier gebeurt is echt te zwakzinnig voor woorden... hoe kom je erop!?!

Lars von Trier is wat mij betreft een zwaar overgewaardeerd regisseur. Breaking The Waves was ook al zo'n drol van een film en Melancholia sleepte zich maar voort. Ook in Riget wordt alles tot in den treure uitgerekt.

De Amerikaanse remake Kingdom Hospital is wat dat betreft stukken beter uitgewerkt.

avatar van Insignificance

Insignificance

"Our forests are fresh and big, Kukkuk, kukkuk, fallera."

Hans Christian Andersen, Danish national poet.

Kukkuk, kukkuk, fallera..

They're not just idiots.

They're deadly dangerous.

DANISH SCUM!

Dr. Helmer. Wat een man. Wat een Zweed. Wat een held. Danmark. Fullständigt idiotiskt.

tbouwh

Duidelijk de serie die Von Trier maakte toen 'ie nog gevoel voor humor had. Bril-jant, met name de cynische Zweedse directeur. Op mijn dvd-box staan onder de extra's nog wat zogeheten 'outrageous newspaper commercials' die ronduit hilarisch zijn. Ik zal eens kijken later of die ook op yt zijn terug te vinden.

Touché

Ik heb de commercials gevonden (zes stuks), maar de subs zijn Deens. Sterkte

avatar van kevin_vp

kevin_vp

Join de Von Trier fanclub.

kevin_vp schreef:

Join de Von Trier fanclub.

Dat is ergens al wel een tijd terug gebeurd toen ik Dogville zag, maar hij heeft ook een tweetal films gemaakt die ik weer vrij verwerpelijk vond (Antichrist, The Idiots). Nu ook Melancholia en Riget bevallen wil de balans echter wel positief doorslaan.

tbouwh

Merkwaardig dat Riget hier in twee delen staat geregistreerd, terwijl 'ie op imdb als één serie verankerd is. Bij Nymphomaniac is precies het tegenovergestelde gebeurd; Part I en II zijn op imdb gescheiden en hier is het één titel. Kan/moet daar niet iets aan gedaan worden?

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Riget is duidelijk niet voor iedereen weggelegd. Bizarre miniserie van één van de meest intrigerende regisseurs van de laatste decennia. Een regisseur met vele haters, maar gelukkig ook met weliswaar minder liefhebbers. Vele van zijn films zijn een nicheproduct. Voor mij is dit in eerste instantie Dogville. Maar Riget verdient ook zeker mijn aandacht. Gisteren deze Riget bekeken, vandaag volgt deel II. Eerst snel een recensie schrijven of ik sla beide delen door elkaar...

De opbouw of insteek van Riget alleen al: 2 personen met het syndroom van Down die eens gaan uitleggen hoe het zit en wat er gaat gebeuren. Geweldig! Als de meester himself op het einde ook nog eens langs komt, tja, dan weet je het wel.

De serie dateert intussen al van 1994, maar je mag als je de beelden er op nahoudt er gerust nog dik 15 jaar van afdoen. De beeldkwaliteit is ondermaats, maar onderstreept wel de klinische oude aftandse en kille ziekenhuisblok uit de typische jaren 50 en 60 die werd neergepoot waarvan je denkt dat ze vandaag alleen nog maar te bewonderen zijn in Oekraïne, Rusland of Moldavië. Die ambulances alleen al, lekker nostalgisch! Ook die steeds wederkerende vaal-bruine kleuren geven iets dreigends en mysterieus weer. Die lange smalle doodse gangen nodigen ook niet uit om daar te willen vertoeven. Neen, ik wil wel elders mijn laatste adem uitblazen of herstellen van mij levercirrose.

Heerlijke rol van Ernst-Hugo Järegård die in de huid kruipt van een narcistische Zweed en de Denen vervloekt terwijl hij op het dak naar zijn walhalla kijkt. De opbouw van de serie is traag en soms wat slordig te noemen. Voor de special effects hoef je het zeker niet te doen. Geen film alvast die ik eenieder zou aanraden. Mij beviel het behoorlijk. Op naar deel II!