Un Long Dimanche de Fiançailles (2004)

Alternatieve titel: A Very Long Engagement

Frankrijk / Verenigde Staten
Drama / Oorlog

geregisseerd door Jean-Pierre Jeunet
met Audrey Tautou, Gaspard Ulliel en Dominique Pinon

Tijdens de Eerste Wereldoorlog krijgen vijf mannen in de Somme de opdracht zich naar de eerste vuurlinie te begeven. Een krijgsraad heeft beslist hen te straffen en in deze verlaten streek achter te laten, zodat ze in de strijd gedood zullen worden. Het is daar dat ze sterven. Alleen een jonge kreupele vrouw die verloofd was met een van de verdwenen mannen, krijgt informatie die haar doet vermoeden dat hij het overleefd heeft. Zij besluit zich dan in te zetten voor een lange, moeilijke en vaak frustrerende zoektocht om de waarheid te ontdekken.

Goede film. Af en toe had ik toch moeite om mijn aandacht er bij te houden. hij is ook iets te langdradig. Verhaal is wel goed. Audrey Tautou zet hier weeral een heel goede rol neer.

avatar van marloes v
geweldige film!

orbit
Ik ga er in mee dat het een goede film is, maar ook bij tijd en wijlen nogal wijdlopig om de ernst van de gebeurtenissen rond 1914-1918 maar vooral te benadrukken. Prima, maar als je daarvoor vele momenten van nietszeggend wilt inlassen maakt het het volgen van het verhaal wel eens vermoeiend. De cameo van Jodie Foster was één van de grootste verrassingen in deze film, en dat is geen goed nieuws, het belemmert namelijk de rest om echt top te zijn. Ik vind dit stukken beter dan die dwaasheid van Amelie, maar het is nog steeds geen top. Tautou is daarmee bij mij ook nog steeds de oppervlakkige trut die ze bij Amelie al is.

AddictedToMovies
Het team van Amélie komt met een drama over de eerste wereldoorlog, hoe zou dat zijn? Naast veel dezelfde koppen, heeft dit veel overeenkomende stijlelementen met Amélie. Maar in de WO1 setting vond ik het niet echt passen. Wel is die fantastische sfeer weer aanwezig (ditmaal met goudkleurige gloed), maar de komische inslag (zeker in het begin) vond ik behoorlijk krom en viel niet goed. Langzaam ontvouwt het vernuftige en lastig te volgen plot en wordt in het laatste gedeelte van de film best interessant, maar ik moet zeggen dat ik alle personages en flashbacks en gebeurtenissen niet goed op een rijtje kon krijgen en daardoor een beetje de kluts kwijt was. Muziek vond ik een weinig bijzonder, van het niveau Hollywood-orkestje. Cast was dus al grotendeels bekend, en het is leuk om die grappige kop van Pascal Benezech weer eens te zien, maar ik was toch wel teleurgesteld in Audrey Tautou, die in mijn ogen helemaal niet zo'n bijzondere rol neerzette. TVerder was het een grote verrassing om Jodie Foster opeens feilloos Frans te zien praten. Deze film heeft mij niet zo kunnen raken als Amélie of laten schateren als in Delicatessen (wat natuurlijk ook niet de bedoeling is van de film). Wel is het absoluut de moeite waard door de adembenemende cinematografie. Geweldig innovatieve, dynamische shots met mooie landschappen en een schitterende sfeer. Dat levert de meeste punten op, want verder kon het mij allemaal niet zo bekoren. Prima film die uitblinkt in beeld, maar die toch wel enigzins teleurstelt.

avatar van Awake78
Zonder twijfel één van de mooiste films die ik ooit heb gezien. Was alweer een paar dagen geleden maar blijft rondspoken in m'n hoofd.

Het begin leek wel die Randstad-reclame; echt zo van 'die z'n broer werkte daar, waar de oom van die leiding gaf en die z'n dochter ging weer met de melkboer blablabla...'.

Jammer toch van de komische aspecten in de film, de humor kwam maar gevoelloos over bij mij. Ging soms ook even nét wat te snel met het verhaal, hmmmwa kan ook aan mij liggen. Soms werd het van heel rustig en mooie beelden naar ineens heel uitleggerig en dat werkte soms op m'n zenuwen.

Zoals gezegd; beelden waren prachtig. Ieder shot kan zo op een ansichtkaart. Groeten uit de 1e Wereldoorlog of zo. Film is echt een plaatje en verhaal zit uitstekend in elkaar. Ja toch wel een must-see.

speranza
Dit is een prachtige film met ijzersterk acteerwerk van Audrey Tautou, adembenemend mooie beelden en heerlijke muziek.

avatar van ExToR
Goede film, mooi verhaal en erg leuk in elkaar gezet. Apart om steeds dezelfde stukjes uiteindelijk een grote puzzel te zien worden.

De setting is prima, het acteerwerk erg mooi. Kan geen minpuntje verzinnen, maar wist me ook weer net niet diep genoeg te raken voor die laatste ster.

avatar van Black Math
Jaren geleden al eens in de bioscoop gezien, maar behoorlijk weggezakt. Na gisteren Delicatessen gezien te hebben, vandaag dan maar deze opgezet.

De grote lijnen van het verhaal herinnerde ik me nog wel redelijk. Al poogt de film geen documentaire te zijn, als onwetende Nederlander wiens land gelukkig nooit betrokken is geraakt in WO1, krijg ik toch wel een aardige indruk van hoe verschrikkelijk die oorlog voor de soldaten is geweest. Wat dat betreft kan ik de film behoorlijk geslaagd noemen, al moet ik zeggen dat ik geen andere films over WO1 gezien heb. Ik kan het overigens niet laten om op te merken dat president Poincaré, over wie in de film wordt gesproken, een neef van de wiskundige Poincaré was.

Visueel doet de film niet onder voor de andere Jeunets, die me uiteindelijk toch beter bevielen. Deze is wat mij betreft de meest atypische film uit zijn oeuvre vanwege de sfeer die bij zijn andere films veel speelser is. Het is niet zozeer hier waar het schoentje gaat wringen, dat is vooral de muziek die soms wel erg dramatisch is. Het leek soms wel of ik naar een Lord of the Rings film aan het kijken was. Ik overdrijf wellicht een beetje, maar het had wel wat subtieler dramatisch gemogen.

3,5*.

avatar van devidia
saai, niks meer over te zeggen

Moeilijk te volgen film met een middelmatige hoofdrolspeelster, mijn interesse gaat echter uit naar de oorlogssituatie voor, tijdens en na WO1 en daardoor was het toch nog een interessante film. De reconstructie van het oorlogsgegeven gaf prachtige beelden en schitterende actiescenes op waardoor hij toch nog de moeite van het uitkijken waard is.

avatar van Spetie
Een degelijke film dit, die visueel op sommige momenten echt erg fraai is, zoals je van Jeunet kunt verwachten, maar inhoudelijk gezien maakt de film een stuk minder indruk.

Het goudgele kleurenfilter is erg fraai en vooral de actiescènes zien er erg mooi uit en wederom zie ik maar weer wat voor een hel die 1e Wereldoorlog destijds in die loopgraven is geweest. Inhoudelijk is de film dus minder. Het verhaaltje vond ik af en toe nogal rommelig ogen en Jeunet is de balans ook een beetje kwijt hier. Op het ene moment poogt de film een komedie te zijn, waarna vijf minuten later het erge drama weer op de hoek komt kijken. Dat werkte voor mij niet altijd even goed.

Het acteerwerk is wel goed. Tautou is goed op dreef en ook de andere, meestal vaste acteurs van Jeunet zijn prima op dreef. Ik zag zelfs Jodi Foster voorbijkomen meende ik, of in ieder geval een vrouw die erg heel erg op lijkt.

Ja uiteindelijk zeker een makkelijke voldoende dus. Visueel is het allemaal erg goed, maar een (zwarte) komedie is veel meer Jeunets genre denk ik.

avatar van MyOwnStyle
Redelijke film, maar soms wat langdradig, verhaal vond ik in tegenstelling tot sommigen hier niet zo erg moeilijk om volgen, maar zat wel wat rommelig in elkaar. Mooie beelden over WO I.

Schitterende film waar je wel echt voor moet gaan zitten, de snelheid gaat er soms wel uit maar de beelden en de sfeer maken dat helemaal goed. Er wordt heel langzaam maar zeker naar een heel erg mooi en ontroerend einde gewerkt. Topfilm!

avatar van m1chel
PRACHTIG!

Resurrection
Ik was echt to-taal vergeten dat ik deze film al een keer gezien had; in 10 min. had ik al een paar momenten van "wat komt mij dit toch bekend voor", toen uiteindelijk het kwartje viel. Eigenlijk onbegrijpelijk want het is een prachtige film, waarbij er heel mooi met kleuren is gespeeld. Ik weet niet of iemand het ook zo ge zien heeft, maar het viel mij op dat ze al die 'weddenschapjes' over het in leven zijn van Manech nooit echt verliest. Manech blijkt uiteindelijk ook niet gestorven (lichamelijk gezien), maar toch heeft Mathilde hem verloren.

avatar van speedy23
devidia schreef:
saai, niks meer over te zeggen

Zeg dan verdorie niets.

avatar van AC1
AC1
JayLunar schreef:
A Very Long Zit.

Wat een gedoe om zo'n eenvoudig -en niet bijster interessant- verhaaltje te vertellen. Enorm overgeproduceerd en overgestileerd. De makers lijken te hebben willen verhullen dat de film weinig om het lijf heeft door te steeds met nieuwe events en nieuwe snorren op de proppen te komen, maar daarmee valt de film alleen maar in herhaling. Je kunt wel puzzelstukjes op hun plaats laten vallen, een kutpuzzel blijft een kutpuzzel. Dramatische en psychologische diepgang is niet te bespeuren, er is geen spanningsboog, de humor werkt voor geen meter en de continu aanwezige muziek is oerlelijk. Tel daarbij op het pretentieuze quasi-poëtische geneuzel, het zoetsappige, melodramatische, sentimentele gedoe en je hebt een DRAAK van een film.

Ja, daar komt het zo ongeveer op neer. Toch twee sterren voor de fotografie, zelfs al vond ik die goudgele kleur te fel. Mooie plaatjes zonder veel expressie (beeldtaal).

avatar van xxxolita
Zeer mooie film! Het heeft een plaatsje gekregen in mijn favorietenlijst.

mooie en aangrijpende film waarin het verhaal traag, maar met enig gevoel voor geweldige beelden en emotie je vastgrijpt en niet meer loslaat. De stempel van jeunet is hier natuurlijk zichtbaar, maar daar waar die bij Amelie me ooit stoorde (hoewel ik deze eens dringend moet herzien), is het hier wel goed gebracht. Verrassend, doch geen superfilm; 3.5*

djelle
Het zijn bijna weer César Awards (de Franse versie van de Oscars) en dus tijd om nog eens eentje van hun eerdere prijzenvangers onder de loep te nemen. Zeker gezien niemand minder dan Jodie Foster de komende editie zal presenteren, die ook fragmentarisch te zien is in dit Césarwinnende oorlogsmelodrama. Eerlijk gezegd had ik voor Un long Dimanche de Fiançailles geen flauw benul dat Jodie Foster deels opgebracht was in Frankrijk en ze dus blijkbaar ook in vloeiend Frans een pittig staaltje acteerwerk kan laten zien. Het is meteen één van de weinige verrassingen uit deze nogal aansleperige descriptie over de zoektocht van een op hoop-terende jongedame, die niet gelooft in het overlijdensbericht van haar verloofde.

Er is niemand die zijn films zo kan doen lijken op een uit de hand gelopen La Letière-reclame als Jean-Pierre Jeunet en dat is in positieve zin bedoeld, want de goudgele filters en zwoelige camerabewegingen zorgen ook hier weer voor een aangename visuele omkadering. Het pijnpunt zit hem voornamelijk in het feit dat men er veel teveel wou inbrengen.

Met de losse pols springt Jeunet van kort vertelde anekdotes over geile masseurs naar uitgesponnen taferelen over de frontlinie, Amelie-achtige kanttekeningetjes worden afgewisseld met bittere oorlogsernst en er wordt simpelweg een overdosis aan diverse materie ingepropt gaande van romantische flashbacks over de kinderjaren tot zelfs een soort vigilante-achtig subplotje.

De hele kakafonie aan verschillende verhalen, details en vertelinstanties zorgt voor een vreemde continuïteit en hutsepot aan impressies, waardoor je als kijker nooit echt in de film kan komen. Mooie plaatjes en sentimentele muziek ten spijt, alles word bedolven onder rommeligheid als een slecht gestuite schuilgang. Wel geeft het een interessante inkijk op de vele wanpraktijken omtrent de loopgravenoorlog en zien we eens de mooie billetjes van Audrey Tautou.

Vooral dat laatste in goudgele kleuren zien zorgt voor verscherpte zin om in te bijten, helaas kan dat niet gezegd worden over de teleurstellend matige prent in zijn geheel.

Walkure
Het is duidelijk, Jeunet heeft héél erg goed de strips van striptekenaar Jacques Tardi bestudeert. Je kan in de film zoveel inspiratie terug vinden uit de strips die Tardi getekend heeft, in meerdere opzichten. Un Long Dimanche de Fiançailles is zelf bijna een bewegende strip. De inspiratie uit zich zeker niet in het kleurgebruik (een wereld van verschil in kleurgebruik tussen de strips van Tardi en de films van Jeunet), maar de inspiratie komt sterk terug in de karakters en de sfeer. bijzondere types bevolken de film, ieder met zo zijn specifieke karakter: Cynici, slachtoffers, einzelgängers, opportunisten, filantropen en misantropen. Ieder personage in de film beleeft de wereld anders, de keuze voor kleine zijdelingse verhalen en handelingen vind ik dan ook prima werken.
Prentenbriefkaartesthetiek is een goed gevonden woord. (Een woord wat op een paar pagina's terug valt) Het goede woord ook om de film mee te omschrijven en ook zeker om de inspiratie uit de Tardi strips mee te benadrukken, het geeft de film ook zijn kracht. Elk beeld is een prachtige prent, een moment in de vergeten tijd.

Een film die een flinke indruk bij mij heeft achtergelaten en die me ook heeft geroerd.

avatar van nadrin
zo veel sfeer in deze film.
je word er van in het begin in ondergedompeld en het laat je niet meer los.
door de vele verhalen die je te weten komt tijdens de zoektocht naar haar soldaat blijft de film boeien.
schitterende kleurzetting die het verhaal een extra dementie meegeeft.
de tegenstelling van het gelukkige dorp en de gruwel van de oorlog, dit contrast zuigt je op.
laat je niet los, meer nog het doet je meeleven.
een zeldzame parel die ik 7 jaar terug de eerste maal zag, en nu me nog even sterk aanspreekt.

avatar van Rednas 2
De film onlangs voor een tweede keer gezien. Dit keer wat scherper op de soms wat lastige verhaallijn gelet. Het zit werkelijk goed in elkaar. De prachtige beelden (ook die van het front), perfect gecaste acteurs, sfeer en verhaallijn maken deze film echt de moeite waard. Juist om nog eens te bekijken. Een dikke 4 punten!

avatar van Phoenix
Erg fraai allemaal, maar wel een stuk zwaarmoediger dan ik verwachtte en gewend ben van Jeunet. Want La Cité des Enfants Perdus was dan weliswaar erg duister, eigenlijk was die wel gewoon constant grappig en weird. Illustratief voor deze film binnen Jeunet's oeuvre: vaste kracht Pinon. Normaal trekt hij de gekste gezichten, nu zit er een grote baard voor. Vreemdste gedrag was nog wel het gedoe met dat grindpad. Wat dan wel weer een grappige running gag oplevert met die postbode. Naast de visuele stijl maken dat soort dingetjes dit toch weer een typische Jeunet.

Verder was dit gewoon een stuk droeviger, hoe pittoresk en schattig de decors soms zijn. Eén sprankeltje hoop, dat is waar de film en Tautou - die wat erg veel hinkt op één gezichtsuitdrukking - het mee moeten doen. Het is voor het verhaal nét voldoende.

Normaal heb ik altijd erg veel moeite met het tijdsbeeld (kneuterigheid ten top), maar daar prikt Jeunet met zijn dromerige, sprookjesachtige stijl gelukkig al vrij snel doorheen. Het was een beetje hetzelfde effect als bij Perfume (al was die wel weer veel duisterder).

Ik raakte na een tijdje het spoor wel bijster. Al die namen en snorren! Iedereen leek op elkaar. Maar ja, dat is dan ook een beetje het idee geweest achteraf. Nog wel wat aftrek voor de muziek. Het begon sfeervol met de optiteling, maar daarna ging het rap achteruit. Misschien zat ik op een tweede Yann Tiersen te wachten, en dat is ook wel weer wat veel gevraagd natuurlijk.

Maar verder weer mooi, al mag Jeunet van mij wel wat wackier dan dit. Binnenkort Micmacs maar eens kijken.

avatar van Fryce
Mooi, kan er niet veel anders over zeggen. gewoon erg mooi.

avatar van valtalor
fantastische film!!!

avatar van Jeroenymus
Prachtige Franse film over wereld oorlog 1.
Eigenlijk al net zo'n mooie film als Joyeux Noël. In oorlog wordt het slechtste maar ook het beste in de mens naar boven gehaald. Deze film laat dat onomwonden zien. Als je op je intuïtie vertrouwt zal deze je uiteindelijk niet in de steek laten.

Hoewel het verhaal me niet erg aansprak vind ik dit toch een mooi gemaakte film en ook de vertolkingen zijn prima.
Maar vooral de beelden spreken voor zich, de prima oorlogstaferelen en de beelden van Parijs in het begin van de jaren 20 van vorige eeuw zijn wondermooi.
Dat de film overladen is met prijzen verwonderd me niet, het is een mooi stukje cinema.
Let ook eens op de kleine rol van Jodie Foster, die hier bewijst dat haar Frans buitengewoon is, perfect zelfs, en ze wordt niet gedubd hoor, ik weet dat Foster de taal beheerst als een echte Française.
De score voor de film had hoger gekund voor me, maar zoals ik reeds zei, het verhaal op zich kon me maar matig boeien, en dat heeft natuurlijk zijn effect op de algemene score.

avatar van zxstyle
de film viel me ietwat tegen. Vooral het langdradige vastberadenheid van de hoofdrospeelster maakte de film vaak saai. Dit leverde echter wel een mooi einde op. Ik ben wel weer wat meer van de eerste wereldoorlog te weten gekomen en van frankrijk begin 20e eeuw.

avatar van K. V.
De film is een mengeling van oorlogsfilm, drama, humor en romantiek die 'k wel kon smaken.
De film heeft misschien niet de waw-factor van Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain (ook met Audrey Tautou en Jean-Pierre Jeunet als regisseur), maar vond deze zeker ook niet slecht.
Je voelt in deze film zeer zeker ook de stempel van Jean-Pierre Jeunet.
Jodie Foster spreekt in deze film Frans en ze deed dit zeker niet slecht. Ze speelt trouwens ook geen zo'n grote rol, dus verwacht niet te veel.
'k heb er van genoten.