Home (2009)

Frankrijk
Documentaire
95 minuten / 120 minuten (lange versie)

geregisseerd door Yann Arthus-Bertrand
met de stemmen van Yann Arthus-Bertrand en Jacques Gamblin

200.000 jaar. Meer had de mens niet nodig om het fragiele evenwicht op aarde – het resultaat van bijna vier miljard jaar evolutie – te verstoren. Hoewel de prijs die we moeten betalen hoog is, rest er geen tijd voor pessimisme: we hebben slechts tien jaar om de trend om te keren. In meer dan zestig landen registreerde Yann Arthus-Bertrand de wereld onder zich. Met deze beelden toont hij de schoonheid van de aarde, de relatie die wij met onze aarde hebben en het gevaar waarin onze planeet verkeert. Hij deelt zowel zijn bewondering als zijn bezorgdheid met de kijker.

avatar van heleen lamm
Dit is echt een hele mooie documentaire. Naast de Earth series die vooral over dieren gaan gaat deze documentaire vooral over de mens en hoe die de planeet beetje bij beetje kapot maken.
Ik vind deze documentaire zeer indrukwekkend met mooie beelden en daarnaast wordt het ook mooi verteld waardoor je echt in het verhaal blijft. 3,5 ster!

avatar van MNV2
Een documentaire duidelijk in de stijl van Earth, maar daar waar Earth zich focust op het leven van sommige diersoorten, daar vuurt Home een hoop situaties op je af die bewijzen dat het slecht gesteld is met onze kleine planeet. De beelden in deze docu zijn adembenemend, de gegevens zijn hallucinant. Een echte eye-opener dus. Zo geeft de film aan dat de bevolking op Aarde door overbevolking, uitputting van fosiele brandstoffen en een zoetwatertekort in de problemen gaat komen nog voor deze eeuw op z'n einde komt. Maar er is ook reden voor optimisme want aan het einde van deze docu geven de makers aan dat de mens zich stilaan meer en meer bewust begint te geraken van de problemen die ze veroorzaakt op deze planeet. Maar naast de interessante boodschap is er dus ook de prachtige fotografie van Yann Arthus-Bertrand.

4.0 sterren

avatar van Jessen0wnt
Schitterende documentaire over een van de grootste problemen waar de mensheid recent mee te maken heeft, wat je aan de ene kant schuldig en waakzaam maakt en andere kant verliefd laat worden door de overweldigende beelden. In combinatie met fantastische muziek die zich aanpast aan de stemming van de documentaire denk ik dat elke film en docu-liefhebber hier wel van smult, inhoud of inhoudloos. Dat maakt niet uit. Toch heeft het wel degelijk een boodschap en verhaal, het zijn voornamelijk allemaal aardrijkskundige feitjes die me niet zo veel doen, en eigenlijk wist ik alles wel, maar toch is de opsomming en de toon waarop het in beeld wordt gebracht sentimenteel en aangrijpend. Ik had eerst zo mijn twijfels, omdat het een erg negatieve nadruk legden op de overschakeling van landbouw en dat alles sneller en sneller kon, maar gelukkig wist de docu nog wel wat positiefs uit de mens te halen waardoor het niet een al te deprimerende en schuldgevoelige strijd werd. Als activerend doel is dit een prima geslaagd werkje, met een boven gemiddelde audiovisule uitwerking en een kracht die me (nog wat) bewuster maakt. 4 sterren en een aanrader. Binnenkort maar eens Earth kijken, wellicht doet het positieve karakter me nog beter

avatar van Filmkriebel
Duurzaamheid... een zaak van allen

Duurzaamheid is het woord dat iedereen de laatste paar jaren in de mond heeft. En belangrijk is het inderdaad. Je kan gerust stellen dat ons bewustzijn van belang is voor het al dan niet eindigen van onze beschaving. Want als het zover komt, zullen weinigen dorst, honger, droogtes, warmte overleven. Home is grotendeels een weinig optimistische stand van zaken van onze planeet en de verteller komt met afschrikwekkende statistieken aanzetten, maar het is beter te geloven dat het te laat is zodat we actie ondernemen, dan het allemaal te minimaliseren. Het is tijd dat we redden wat te redden valt als we het patroon van de massaconsumptie omkeren en op duurzamere manieren gaan produceren. Ik dacht dat Home bij de doemdenkerij zou blijven. In de laatste vijf minuten toont de docu echter ook een hele rits veranderingen (vooral gericht op hernieuwbare energie) die het verschil kunnen maken.
De beelden van Arthus-Bertrand zijn onaards mooi. Daar blijf je met de mond open naar gapen. Wie wil die unieke schoonheid niet redden?

Vooral hele mooie indrukwekkende beelden. Opzich ook wel een goed verhaal met ook positieve veranderingen die dr gebeuren en eventuele oplossingen voor het probleem.

Mooie beelden en het verhaal goed en opbouwend verteld.
1. Leven: onstaan, balans en tijd die er voor nodig is geweest.
2. Mens: die in een korte tijd alles op de wereld plundert.
3 Hoop: De maatregelen die mensen de laatste jaren hebben getroffen om de aarde enigzins te behouden.

avatar van SnakeDoc
Gemixte gevoelens na het zien van 'Home'. Veel depressiviteit onder prachtige beelden waarvan we (op de laatste 15 minuten na) niet krijgen te horen waar het gefilmd is.

Alleen dat al was erg storend.

Ik snap het uitgangspunt wel, maar vond dit niet de manier om indruk te maken.

Had er wat meer van verwacht!

De link naar 'koop blu-ray voor € 6,99' leidt naar 'Home invastion'.

Ik ben op zoek naar de bluray versie (liefst NL ondertiteld) in het Engels gesproken. Deze docu heeft indruk op me gemaakt en ik wil deze in de hoogste kwaliteit hebben. Ik heb nu de dvd versie, destijds voor 10,- euro gekocht, maar de beeldkwaliteit is echt bagger.

Is er iemand die me kan helpen in mijn zoektocht?

EDIT: September 2015 komt het volgende project van Bertrand uit: HUMAN.