Paths of Glory (1957)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Kirk Douglas, Ralph Meeker en Adolphe Menjou

Colonel Dax is commandant in het Franse leger tijdens de Eerste Wereldoorlog. Terwijl zijn soldaten in de loopgraven schuilen tegen een Duitse aanval krijgen ze de opdracht om een zelfmoordmissie te beginnen. De missie faalt, waarna de Franse generaals als voorbeeld drie soldaten voor de krijgsraad slepen. Het is aan Dax te voorkomen dat de drie tot de doodstraf veroordeeld worden.

avatar van Alathir
Met deze antimilitaristische prent werd Paths of Glory lange tijd geweerd in onder meer Amerikaanse legerbasissen maar ook in Frankrijk en Zwitserland was het gedurende lange tijd verboden de film te zien. Kubrick was in die tijd ook nog geen al te bekende regisseur want The Killing was niet direct een succes. Toch wou Kirk Douglas deze rol absoluut aannemen en is het ook dankzij Kirk dat deze film het daglicht zag. Hij weigerde hiervoor een andere rol. Misschien de juiste keuze zou ruim 60 jaar later blijken.

Nu goed, wat vond ik er eigenlijk van? Het deed me eigenlijk wat denken aan Dunkirk, vermits er nooit een vijand of een Duitser dus in beeld komt. Maar de dreiging ligt hier veel meer op de loer tijdens de veldslag. Het oorlogsgeweld is met de toenmalige middelen geweldig uitgevoerd. Je merkt dat het allemaal wat theatraal overkomt. Er ligt wel veel emotie in het einde van de film. De machteloosheid is duidelijk op de gezichten te zien. Enkel Dax behoudt zijn koel en gaat in tegen zijn overste die alleen uit is op een extra ster. Het einde voelt wat overbodig aan, al zie je hier dat muziek mensen dichter bij elkaar brengt.

avatar van Shadowed
Goed.

Wederom opnieuw een sterke film van Kubrick, die zich dit keer aan oorlogspektakel waagt in zwart-wit. En doet hij dan ook goed, sterk en krachtig. Ook al zit er welgeteld maar 1 oorlogsscene in de film, Kubrick weet de hele film overeind te houden.

Sterk cameragebruik. De tracking shots door de loopgraven blijven erg sfeervol. De beelden van de oorlog op het slachtveld zelf is groots opgezet en krachtig in beeld gebracht. Misschien wat impactloos, maar nog steeds indrukwekkend op het scherm neergezet.

Acteerwerk is het minpunt aan de film, want op de sterk geacteerde rechtszaal scene was er niets memorabel. Douglas is redelijk saai als hoofdkarakter en de generalen zijn net iets te overdreven om sterk te zijn. Net iets te gemaakt eigenlijk. Soldaten zelf zijn soms ook moeilijk serieus te nemen. Soms wist ik niet of ze aan het lachen waren of aan het huilen waren.

Het is vooral de sterke sfeer die de film behoorlijk overeind weet te houden. De executie is erg spannend en een moment waar je behoorlijk stil van wordt. Perfect in beeld gebracht. Het laat dan ook weer zien hoe dom en bruut de mensheid gehandeld heeft in de tijden.

Einde heeft wel iets speciaals, maar de impact bleef daar uit. Impact kwam meer van andere scenes.

Opnieuw dus een fijne Kubrick, de beste man heeft me eigenlijk nog geen enkele keer teleurgesteld tot nu toe, al ben ik pas op de helft van zijn werk. Maar alles heeft iets aparts, en dan herken je soms zijn perfectionisme goed in terug. Ook hier.

wederom weer een topper van kubrick..

avatar van clubsport
politieke intriges op het slagveld , een generaal die ten koste van alles alleen maar aan zijn eigen glorie denkt , en ook in de lagere rangen gebeurt er het een en ander .
Behalve kolonel Douglas en die man van de artilerie lijkt iedereen in de legertop alleen maar aan de eigen eer en hachie te denken , zelfs die andere generaal valt uiteindelijk keihard door de mand
De loopgravenscenes zijn indrukwekkend om te zien , zeker voor een film uit die tijd en het verhaal is boeiend .

avatar van Henry Spencer
Doet bijna over de hele lijn erg modern aan voor zijn leeftijd. Alleszins een erg belangrijk pacifistisch pamflet dat inzicht geeft in de helaas kleingeestige motieven en krachten die een oorlog veroorzaken, sturen en voortstuwen. Sterke rol van Douglas.

avatar van Warp
Erg sterke (anti) oorlogsfilm van Kubrick. Z’n talent is hier al duidelijk zichtbaar, sterker nog ik vind het één van z’n betere films.
Ondanks dat de editing niet altijd even lekker verliep, is het voor z’n tijd visueel gezien indrukwekkend.

Speeltijd doet ‘m goed, nergens zakt de film. Sterk hoe je hoopt dat de drie mannen uiteindelijk nog op het laatst gered gaan worden, maar nee. En wanneer je denkt dat de film voorbij is komt Kubrick nog even aanzetten met een zwaar maar prachtig einde.

‘Your men died very well Colonel’

avatar van notsub
Paths of Glory is een compacte film over misstanden in het leger tijdens de Eerste Wereldoorlog. Ik vond het frappant dat de loopgraven en prikkeldraad me direct terug brachten bij de film 1917. Verder houden de overeenkomsten wel snel op. Kirk Douglas, die recent overleed, speelt een mooie rol als kolonel. De film is dik in orde, maar toch had ik nooit de indruk naar een klassieker te kijken.

avatar van Boneka
Na de dood van Kirk Douglas wilde ik deze "succes" film graag een keer zien. Maar het verbaast me hogelijk waarom deze film zulke credits kreeg. Ook hier bij Moviemeter, want ik vind 'm maar matig uitgewerkt. Hij begint best aardig, maar na de mislukte veldslag zakt de film behoorlijk in met een belachelijk proces. Vond het ook raar dat de verdachte gelijk betiteld werden als gevangenen. Dan dat sentimentele theatrale gedrag van een van hen met als dieptepunt een executie van een gewonde Echt te bespottelijk voor woorden. We eindigen met Duits gezang. Opvallend de vrouw van Stanley Kubrick. Op 10 mei wordt zij alweer 89 jaar oud!

Film 2,5
Beeld 3.5
Geluid 3.0
Extra's 3,0

avatar van joolstein
"The paths of glory lead but to the grave"

Film die zich afspeelt tijdens de eerste wereldoorlog en die je voor het gemak in tweede gedeelten kan opdelen; het eerste gedeelte speelt zich af in de loopgraven. Deze oorlog-beelden werden voortreffelijk en indrukwekkend in beeld gebracht (waar je de meebewegende camera uit 1917 ook even vluchtig voor zien komen) Kolonel Dax (waar je de meebewegende camera uit de film 1917 ook even vluchtig voorbij ziet komen) van het Franse leger krijgt van zijn superieuren de opdracht om de “de Mierenhoop” aan te vallen. Een absurde actie, die uiteraard uitloop op een fiasco. Hierna volgt het tweede gedeelte en veel mindere interessante gedeelte; over de Franse generaal die drie van zijn eigen soldaten wil laten fusilleren om zijn eigen fatale inschattingsfout te maskeren.Dit was niet veel meer dan een rechtbank-drama. Het lang uitgetrokken executietafereel was voor mij toch wel iets teveel van het goede, eveneens de eindscène, waarin je een Duitse vrouw de manschappen tot tranen ziet roeren. Gelukkig had de film wel een compacte speelduur!

avatar van knusse stoel
Prima film maar om eerlijk te zijn had ik dat ook verwacht van een van de betere regisseurs van de afgelopen eeuw. Kubrick heeft een mooi rijtje juweeltjes gemaakt met de betreffende crew, kijk naar bijvoorbeeld The Shining (1980) en A Clockwork Orange (1971).
Prachtige films voor de liefhebber(s), vooral "The shining" is een van mijn meest geliefde films.
Hier in "Paths of Glory" trekt Kubrick fel van leer, de top van het militaire Franse leger krijgt er goed van langs. De generaal die eerst het niet ziet zitten om de aanval op de "Mierenhoop" te leiden en later, nadat een extra ster erbij belooft wordt, dan offert hij met liefde voor zichzelf de manschappen op! Het is zelfs zo erg dat hij tijdens de aanval op hen wil laten schieten met de batterij-kanonnen om hen te straffen voor het falen om "de Mierenhoop" in te nemen.
Gelukkig zijn er ook officieren die humaan zijn en dit onmenselijk gedrag aan de kaak stellen!
Een anti-oorlogsfilm die goed in elkaar is gezet en veel kijkplezier opleverde, ondanks zijn indrukwekkende leeftijd (62 jaar) prima gecast en waren de "special effects" voor die tijd ook vooruitstrevend.
Een 8!