Paths of Glory (1957)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Kirk Douglas, Ralph Meeker en Adolphe Menjou

Colonel Dax is commandant in het Franse leger tijdens de Eerste Wereldoorlog. Terwijl zijn soldaten in de loopgraven schuilen tegen een Duitse aanval krijgen ze de opdracht om een zelfmoordmissie te beginnen. De missie faalt, waarna de Franse generaals als voorbeeld drie soldaten voor de krijgsraad slepen. Het is aan Dax te voorkomen dat de drie tot de doodstraf veroordeeld worden.

avatar van Alathir
Met deze antimilitaristische prent werd Paths of Glory lange tijd geweerd in onder meer Amerikaanse legerbasissen maar ook in Frankrijk en Zwitserland was het gedurende lange tijd verboden de film te zien. Kubrick was in die tijd ook nog geen al te bekende regisseur want The Killing was niet direct een succes. Toch wou Kirk Douglas deze rol absoluut aannemen en is het ook dankzij Kirk dat deze film het daglicht zag. Hij weigerde hiervoor een andere rol. Misschien de juiste keuze zou ruim 60 jaar later blijken.

Nu goed, wat vond ik er eigenlijk van? Het deed me eigenlijk wat denken aan Dunkirk, vermits er nooit een vijand of een Duitser dus in beeld komt. Maar de dreiging ligt hier veel meer op de loer tijdens de veldslag. Het oorlogsgeweld is met de toenmalige middelen geweldig uitgevoerd. Je merkt dat het allemaal wat theatraal overkomt. Er ligt wel veel emotie in het einde van de film. De machteloosheid is duidelijk op de gezichten te zien. Enkel Dax behoudt zijn koel en gaat in tegen zijn overste die alleen uit is op een extra ster. Het einde voelt wat overbodig aan, al zie je hier dat muziek mensen dichter bij elkaar brengt.

avatar van Shadowed
Goed.

Wederom opnieuw een sterke film van Kubrick, die zich dit keer aan oorlogspektakel waagt in zwart-wit. En doet hij dan ook goed, sterk en krachtig. Ook al zit er welgeteld maar 1 oorlogsscene in de film, Kubrick weet de hele film overeind te houden.

Sterk cameragebruik. De tracking shots door de loopgraven blijven erg sfeervol. De beelden van de oorlog op het slachtveld zelf is groots opgezet en krachtig in beeld gebracht. Misschien wat impactloos, maar nog steeds indrukwekkend op het scherm neergezet.

Acteerwerk is het minpunt aan de film, want op de sterk geacteerde rechtszaal scene was er niets memorabel. Douglas is redelijk saai als hoofdkarakter en de generalen zijn net iets te overdreven om sterk te zijn. Net iets te gemaakt eigenlijk. Soldaten zelf zijn soms ook moeilijk serieus te nemen. Soms wist ik niet of ze aan het lachen waren of aan het huilen waren.

Het is vooral de sterke sfeer die de film behoorlijk overeind weet te houden. De executie is erg spannend en een moment waar je behoorlijk stil van wordt. Perfect in beeld gebracht. Het laat dan ook weer zien hoe dom en bruut de mensheid gehandeld heeft in de tijden.

Einde heeft wel iets speciaals, maar de impact bleef daar uit. Impact kwam meer van andere scenes.

Opnieuw dus een fijne Kubrick, de beste man heeft me eigenlijk nog geen enkele keer teleurgesteld tot nu toe, al ben ik pas op de helft van zijn werk. Maar alles heeft iets aparts, en dan herken je soms zijn perfectionisme goed in terug. Ook hier.

wederom weer een topper van kubrick..

avatar van clubsport
politieke intriges op het slagveld , een generaal die ten koste van alles alleen maar aan zijn eigen glorie denkt , en ook in de lagere rangen gebeurt er het een en ander .
Behalve kolonel Douglas en die man van de artilerie lijkt iedereen in de legertop alleen maar aan de eigen eer en hachie te denken , zelfs die andere generaal valt uiteindelijk keihard door de mand
De loopgravenscenes zijn indrukwekkend om te zien , zeker voor een film uit die tijd en het verhaal is boeiend .