A Clockwork Orange (1971)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Misdaad / Drama

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Malcolm McDowell, Patrick Magee en Michael Bates

Groot-Brittannië, de toekomst: een groep tieners gaat elke avond op stap om een spoor van vernieling achter te laten: ze slaan en verkrachten hulpeloze slachtoffers. Als één van de jongens opgepakt wordt, stemt hij toe om een speciale therapie te ondergaan. Als hij uiteindelijk vrijkomt heeft hij een hekel aan geweld, maar stapelen de problemen zich vervolgens op.

avatar van Nicholas
Meer mensen die tijdens de film meerdere malen invloeden van de Vietnam-oorlog voelden/zagen?

avatar van Shadowed
Best goed.

Gekeken vanwege de naam Kubrick, waar ik eerder deze week 2001 van zag. Van die film was ik best van onder de indruk, en dat was bij deze niet echt. Ondanks de lollige taal en natuurlijk mooie decors. Ook het uit het raam smijten van je camera was leuk bedacht

McDowell zet hier zijn beste rol neer in tijden, vooral omdat hij nu geen interessante rollen meer krijgt aangeboden. De rest hangt er wat slap bij en acteert wel heel overdreven, had iets minder gekund. Daarnaast is het verhaal lollig bedacht.

Eerste deel is vermakelijk, maar erg bruut. Kubrick maakt soms ook erg gewaagde keuzes in zijn scenes. Tweede deel in de gevangenis was voor mij het hardst om naar te kijken, vooral omdat nogal echt overkwam. Derde deel is gedeeltelijk In Your Face maar toch het minst.

Toch wel een echte Kubrick, ook zeer aangeraden onder Kubrick fans.

avatar van Grindhouse62
Heb vanavond de film maar eens gekeken. Malcolm McDowell is perfect gekozen voor de rol van Alex. Zou ook geen andere acteur weten die deze rol zo zou kunnen spelen als Malcolm McDowell. Vond het verhaal redelijk, maar de soundtrack luidruchtig en bombastisch. Gezien dus, maar niet voor een 2e keer.

avatar van Stanvijf2001
Ik heb nu a clockwork orange, the shining, full metal jacket en eyes wide shut gezien en dit is tot nu toe mijn favoriete kubrick film. Ja wat kan ik zeggen, Malcolm McDowell is gewoon geweldig in deze film (het acteerwerk is sowieso goed maar McDowell is wel een uitblinker), de muziek is goed en de decors zijn prachtig gemaakt. Verder zit het verhaal heel goed in elkaar. Deze ga ik gegarandeerd nog een paar keer zien.

5,0 sterren

avatar van de grunt
Goed bezig Stan!

A Clockwork Orange carved a path for British cinema | IRVINE WELSH | TIFF 2018 - YouTube

"Irvine Welsh explains why A Clockwork Orange is the quintessential British film.
Irvine Welsh is a Scottish novelist, playwright, and short story writer. He is the author of Trainspotting, which was awarded the Scottish Arts Council Book Award, and eight novels and four books of shorter fiction."

avatar van Mitakcor
Stanley Kubrick. Het blijft een meesterlijke regisseur.

Maar de meeste credits gaan wat mij betreft naar de auteur van A Clockwork Orange, Anthony Burgess. Man, hoe verzin je zo’n verhaal? Sterker nog, best knap dat hij zo’n boek kon schrijven nadat zijn hoogzwangere vrouw was aangerand door vier gedeserteerde Amerikaanse soldaten waarna het kind overleed.

Malcolm McDowell haalde letterlijk alles uit zijn rol in de film. Mijn mond viel gewoon open. De verhaallijn is briljant. Kubrick is een fenomeen als het gaat om het meeslepen van kijkers in een overtuigende vertelling. Barry Lyndon (1975) is daarbij een uitstekend voorbeeld.

Nog altijd weet ik niet precies wat A Clockwork Orange met mij heeft gedaan. Ik sta helemaal versteld van de film.

A fucking absolute masterpiece.

avatar van Mr Thee
Vervolg / manuscript gevonden:

The Clockwork Condition (artikel Volkskrant)

...over de vrije wil, misdaad, straf en de rol van de media. Burgess zou het werk uiteindelijk terzijde hebben gelegd omdat hij zichzelf toch meer als een romanschrijver beschouwde dan als een filosoof.

avatar van 93.9
Mooi om deze film eens op het grote witte doek te mogen zien.
Subliem.

avatar van JeroenFR08
In de reeks herzieningen na Sicario, is dit de tweede die ik een nieuwe kans wilde geven.

Echter kwam hij niet beter uit de verf dan de eerste keer. Om te beginnen met McDowell zijn personage die uiteraard als een rode draad door de film loopt. De invloed van een hoofdrol in een film moet niet onderschat worden, daar deze rol mijn tenen meermaals deed krommen. Wat een ontzettend irritant en vervelende rol blijft het toch, ook de tweede keer. Ergens draagt dit bij aan het feit dat de film mij niet beklijft, totaal niet zelfs. Ik overdrijf niet wanneer dit, naar mijn idee, een van de irritantste filmrollen allertijden moet zijn.

Naast McDowell worden ook alle bijrollen ontzettend over de top neergezet, ook niet mijn smaak om eerlijk te zijn.

Tja, wat blijft er dan nog over om tot een 3,5 te komen. Wel, het mag gezegd dat de regie van Kubrick niet teleur stelt. Een flink aantal scenes zijn weer met grootse schoonheid weergegeven, of juist extravagant. Te denken valt hierbij aan de melk-salon, of het huis (samen met het echtpaar) waar de verkrachting door McDowell en zijn groep plaats vindt. Ook de muziekkeuze slaat dit maal meer aan, sterk gevonden hoe dit uiteindelijk een sleutelrol in de film vervuld.

In vergelijking met andere Kubricks als The Shining of Full Metal Jacket staat dit mij minder aan. Toch ga ik me binnenkort eveneens wagen aan een herziening van 2001...

Ben benieuwd.

avatar van Brabants
A Clockwork Orange is een film van Stanley Kubrick die op zekere wijze nogal geschiedenis heeft geschreven. Zeker als je het hebt over de persoonlijke gevolgen voor deze man zelf en de wereld om hem heen. Het was voor die tijd niet overal wenselijk om dit te zien en niet iedereen kon er dan ook echt mee omgaan. Niettemin de film zelf is een pareltje. Malcolm McDowell wordt in een klap een van je meest succesvolste acteurs.

avatar van Lovelyboy
i've suffered the tortures of the damned sir...

Een Kubrickiaans werkje van dezelfde stijl, sfeer, dubbel gelaagdheid en intensiteit als Full Metal Jacket, The Shining en 2001 SO. Hoewel minder dan de eerste twee, dan wel weer boeiender dan het ruimteavontuur, blijft Kubrick vooral een regisseur die een bijna onnavolgbare stijl voor de dag legt in zijn films.

A Clockwork Orange, een nagenoeg perfecte verfilming van de bekende roman van Burgess, gaat vliegende van start in al zijn absurditeit, verlopen omgeving en een hilarische knokpartij met Billy Boy. Wat meteen al opvalt is de bijzondere aankleding van mensen maar ook inrichtingen. Neem de aparte beelden in de melkbar maar ook de semi-pornoachtige schilderijen en beelden die her en der aan de muur hangen. Een weinig subtiele boodschap omtrent de dubbelzinnige moraal, toen een heet hangijzer waarschijnlijk, maar nu nog steeds. Tevens het dubbele beeld van de vaak smaakvolle, slimme en welbespraakte Alex die luister naar Beethoven, opera arias kent en andere literatuur, maar toch ook een hang naar het slechte heeft wellicht door het gebrek van een afdoende corrigerende samenleving. Er word verder op aparte wijze gewerkt met zowel klassieke muziek als de voor Kubrick kenmerkende synthesizermuziek en kent de aanloop naar het einde een bijzondere samenloop van dingen met een bijzonder wrang einde tot gevolg.

Nu vind ik het moeilijk in te schatten in wat voor tijdsbeeld Burgess de roman schreef en Kubrick de film maakte. Nu draait de film vooral om de hogere ethiek. Heiligt het doel werkelijk de middelen? En hoe kan een mens een beter mens worden als hij zelf geen keuze meer heeft en gewoonweg fysiek incapabel gemaakt wordt? De hypocrisie is dan uiteindelijk ook niet van de lucht met de zware crimineel Alex die moord een verkrachting op zijn kerfstok heeft maar in het belang van politieke correctheid tot slachtoffer gebombardeerd wordt, en in ere hersteld, kosten nog moeite gespaard en dat de maatschappij gefaald heeft en niemand anders. Overigens nog het gegeven dat Alex na zijn behandeling niet meer van zich af kan bijten, een slachtoffer in het kwadraat, slachtoffers die hij zoveel zelf maakte in die zin. Want een echt slachtoffer is niet in staat voldoende voor zichzelf op te komen. Vreemd genoeg blijkt Alex na al die wandaden zelf toch het grootste slachtoffer van zijn eigen wandaden te zin geworden. Karma wellicht...?

ACO is ondanks zijn leeftijd nog altijd een zeer boeiende film met goed verhaal en zat om over te discussiëren. De film prikkelt, vermaakt, doet lachen, verbaasd en maakt discussie los over rechtsgang, moraal, straf en ethiek. Grappig overigens nog, de sluikreclame van 2001 SO in de platenzaak waar Alex de twee meisjes oppikt.

Tarkus schreef:
Dit is wellicht Kubrick's beste film, en was in de tijd dat ie verscheen ophefmakend door het vele geweld dat erin te zien is.
Nu zou men dat wellicht niet meer vinden, ondertussen zijn er wel meerdere filmen met gewelddadige scènes en erger dan wat je hierin ziet.
Dit is ook de prent die Malcolm McDowell op slag beroemd maakte al heeft hij daarna geen echt hoge toppen meer gescheerd.
Ook de muziek in deze film is prachtig, Beethoven en het gebruik van "Singin' In The Rain" was gewaagd, vooral omdat het in een van de gewelddadigste scènes uit de film werd gebruikt.
Kortom, een film die je moet gezien hebben, al neem ik wel aan dat er ook zullen zijn die hem helemaal niets vinden, maar smaken verschillen nu eenmaal..

Ook eens opnieuw bekeken, is en blijft een meesterwerkje van Kubrick.

De film leek 5 uur te duren, meer dan het dubbele van zijn werkelijke speelduur. Normaal gezien zou je dit als negatief beschouwen, maar hier totaal niet. Is het de intensiteit? Het tempo? De veelzijdigheid?

Ik heb nu al verschillende films van Kubrick gezien, en geen enkele liet me onberoerd. Achteraf dat 'what the...'-gevoel. Heb nog geen andere regisseur gekend die dit met me doet. De... suspens, constant 'vreemde' sfeer, de manier van dingen in beeld brengen. Het 'ongemakkelijke'.

Magistrale film. Vijftig jaar oud maar zo... relevant? Hoe omgaan met het leven, met familie en vrienden? Als maatschappij met criminelen, jongeren, ouderen? Met elkaar? Een zeker gevoel van onmacht, zinloosheid en betekenisloosheid druipt ervan af.

Wanneer speelt het zich af? En welk genre moet je hierop plakken? Actie, misdaad, thriller, komedie, drama, horror? Absurdistische bullshit? Essentiële film, mocht je dan toch een canon willen opstellen.