• 11.005 nieuwsartikelen
  • 9.003.465 stemmen

A Clockwork Orange (1971)

Misdaad | 136 minuten
3,92 4.664 stemmen

Genre: Misdaad

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Stanley Kubrick

Met onder meer: Malcolm McDowell, Patrick Magee en Adrienne Corri

Gesproken taal: Engels

Plot A Clockwork Orange

"Being the adventures of a young man whose principal interests are rape, ultra-violence and Beethoven."

Groot-Brittannië, de toekomst: een groep tieners gaat elke avond op stap om een spoor van vernieling achter te laten: ze slaan en verkrachten hulpeloze slachtoffers. Als één van de jongens opgepakt wordt, stemt hij toe om een speciale therapie te ondergaan. Als hij uiteindelijk vrijkomt heeft hij een hekel aan geweld, maar stapelen de problemen zich vervolgens op.

Social Media

avatar van Neder0001

Neder0001

Moeilijke film om te beoordelen. Inmiddels ruim 50 jaar oud. Het begon sterk en mysterieus, daarna zakte het wat in om vervolgens weer sterk uit de hoek te komen. Bij vlagen bekroop mij een ellendig gevoel, dus dat hebben ze mooi geflikt. Ik houd het op 3,5*. Een goede film maar niet zo goed als het gemiddelde doet geloven.

avatar van Neder0001

Neder0001

Toch maar een halve ster erbij want ik merk dat o.a. de soundtrack toch een beetje in mijn hoofd blijft hangen. De (nare) soundtrack die overigens goed weet door te dringen op je.

avatar van LatkeKid

LatkeKid

Na jarenlang eindelijk deze film in zijn geheel gekeken. Voorheen had ik het al een aantal keer geprobeerd maar haakte ik binnen enkele minuten af.

Ik moet zeggen dat ik geen fan ben van Kubrick, maar dat ik de meeste van zijn films al lang geleden gezien heb en hem toch graag opnieuw een kans wil geven. Hij is uiteindelijk een van de meest geloofde regisseurs.

Toch voelde ik een enorme afstand tussen mezelf en de personages en gebeurtenissen in A Clockwork Orange. Alles was zo absurdistisch dat het me redelijk koud liet.

De film zette me ook niet aan het denken, maar daar zal ik hem niet op afrekenen; hij is immers 50 jaar oud en ik begrijp dat de thema’s die naar voren worden geschoven in A Clockwork Orange voorheen niet op deze manier voorkwamen op het witte doek.

Visueel is deze film prachtig: retrofuturisme is een stijl waar ik ontzettend van houd en het was ook heel mooi gefilmd. Van het acteerwerk ben ik minder onder de indruk, of misschien zou ik in het geval van A Clockwork Orange eerder zeggen dat het acteerwerk me persoonlijk gewoon niet aanstond.

Ik vind het erg jammer, maar het lijkt erop dat de Kubrick liefde niet voor mij niet gaat komen.

avatar van atropine

atropine

De piramide ( zie filmposter) is het symbool van de machtsopbouw van instituten en de samenleving als geheel In de top zetelt de macht die alles wat zich onder hen bevindt wenst te controleren. Kubrick beweerde in jaren-70-terminologie, dat de film waarschuwt tegen het nieuwe psychedelische fascisme - de oogverblindende, multimediale, quadrafonische, op drugs gerichte conditionering van menselijke wezens door andere wezens - waarvan velen geloven dat het het verlies van het menselijk burgerschap zal inluiden en het begin van het zombie-bestaan.

Hij wil laten zien laat zien dat de mens meer is dan slechts een product van erfelijkheid en/of omgeving. Want zoals Alex's vriend de predikant (een personage dat begint als een vuur-en-zwavel spuwende dwaas, maar eindigt als de woordvoerder van de stelling van de film) zegt: 'Wanneer een man niet kan kiezen, houdt hij op een mens te zijn.'

De film lijkt te zeggen dat het wegnemen van de keuze van de mens niet is om hem te verlossen,

"maar slechts om hem te beperken; anders hebben we een samenleving van sinaasappels, organisch maar werkend als een klokwerk. Zo'n hersenspoeling, organisch en psychologisch, is een wapen dat totalitairen in staat, kerk of samenleving zouden kunnen wensen voor een gemakkelijker goed, zelfs ten koste van individuele rechten en waardigheid. Verlossing is een ingewikkelde zaak en verandering moet van binnenuit worden gemotiveerd in plaats van van buitenaf te worden opgelegd als morele waarden gehandhaafd moeten blijven.

Valt er heden en in de nabije toekomst nog te kiezen voor de mens in een staat die steeds meer neigt naar een technocratie waarin keuzes niet meer worden overgelaten aan mensen maar aan machines en wie waakt er dan nog over de vrije wil van de mensen?

avatar van Zandkuiken

Zandkuiken

Blijft een briljante film wat mij betreft. Stijlvol in beeld gebracht met prachtige decors, geweldige dialogen, de sardonische humor, de meesterlijke prestatie van McDowell… Eigenlijk ongelooflijk dat deze prent meer dan 50 jaar geleden werd gemaakt, geen greintje gedateerd vind ik.

avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

Een meesterwerk van een meesterlijke filmmaker

A Clockwork Orange is een van de beste films ooit gemaakt, zonder twijfel. Prachtige decors, geweldig acteerwerk, fenomenaal camerawerk met een van de beste scripts allertijden. De film is een ervaring. Net als eigenlijk elke film van Kubrick. Kostuums zijn zo uniek en absurdistisch, wat ik geweldig vind. De film is een intensieve kijk naar moraliteit en hoe potentieel een totalitaire overheid het gedrag op een psychologische manier kan veranderen. Acteerwerk van McDowell zal altijd bij me blijven. De bekende shot van zijn staar en marteling. Alex is een vreselijke persoon maar zijn verandering is niet gedaan door zijn eigen keuzes. Menselijk van buiten, robotisch van binnen. Daar refereert de titel naar. Politici zoeken alleen manieren om hun politieke doeleinden te bereiken. Alex manipuleren is eentje die goed te merken is. De eindscène is een van mijn favorieten van de film. Ik wil ook heel graag het boek lezen. Lijkt me zeer interessant. Het gebruik van klassieke muziek is ook heel interessant. Kubrick stond al vrij bekend voor zijn liefde van klassieke muziek. Ik hoor wel eens mensen zeggen op MM dat ze de jaren zeventig sfeer haten, wat ik persoonlijk niet begrijp. Ik ben zelf nog 20 jaar oud maar persoonlijk hou ik ervan. Ik haat eigenlijk veel van moderne cinema en de moderne wereld. Vind dat dus apart want bijna elke gebruiker is ouder dan mij op de site.

Kubrick is een van de beste regisseurs allertijden en A Clockwork Orange is een kunstwerk.

avatar van blondiefilmfreak

blondiefilmfreak

Weinig die het weten denk ik,maar dit heeft nog een groot aantal clockwork skinhead bands oftewel oi in zijn kielzog gehad in de jaren 80.de film is wat moeilijk,de muziek was voor mij gemakkelijk toegankelijk,dat wil zeggen de oi muziek.