A Clockwork Orange (1971)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Misdaad / Drama

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Malcolm McDowell, Patrick Magee en Michael Bates

Groot-Brittannië, de toekomst: een groep tieners gaat elke avond op stap om een spoor van vernieling achter te laten: ze slaan en verkrachten hulpeloze slachtoffers. Als één van de jongens opgepakt wordt, stemt hij toe om een speciale therapie te ondergaan. Als hij uiteindelijk vrijkomt heeft hij een hekel aan geweld, maar stapelen de problemen zich vervolgens op.

avatar van Nicholas
Meer mensen die tijdens de film meerdere malen invloeden van de Vietnam-oorlog voelden/zagen?

avatar van Shadowed
Best goed.

Gekeken vanwege de naam Kubrick, waar ik eerder deze week 2001 van zag. Van die film was ik best van onder de indruk, en dat was bij deze niet echt. Ondanks de lollige taal en natuurlijk mooie decors. Ook het uit het raam smijten van je camera was leuk bedacht

McDowell zet hier zijn beste rol neer in tijden, vooral omdat hij nu geen interessante rollen meer krijgt aangeboden. De rest hangt er wat slap bij en acteert wel heel overdreven, had iets minder gekund. Daarnaast is het verhaal lollig bedacht.

Eerste deel is vermakelijk, maar erg bruut. Kubrick maakt soms ook erg gewaagde keuzes in zijn scenes. Tweede deel in de gevangenis was voor mij het hardst om naar te kijken, vooral omdat nogal echt overkwam. Derde deel is gedeeltelijk In Your Face maar toch het minst.

Toch wel een echte Kubrick, ook zeer aangeraden onder Kubrick fans.

avatar van Grindhouse62
Heb vanavond de film maar eens gekeken. Malcolm McDowell is perfect gekozen voor de rol van Alex. Zou ook geen andere acteur weten die deze rol zo zou kunnen spelen als Malcolm McDowell. Vond het verhaal redelijk, maar de soundtrack luidruchtig en bombastisch. Gezien dus, maar niet voor een 2e keer.

avatar van Stanvijf2001
Ik heb nu a clockwork orange, the shining, full metal jacket en eyes wide shut gezien en dit is tot nu toe mijn favoriete kubrick film. Ja wat kan ik zeggen, Malcolm McDowell is gewoon geweldig in deze film (het acteerwerk is sowieso goed maar McDowell is wel een uitblinker), de muziek is goed en de decors zijn prachtig gemaakt. Verder zit het verhaal heel goed in elkaar. Deze ga ik gegarandeerd nog een paar keer zien.

5,0 sterren

avatar van de grunt
Goed bezig Stan!

A Clockwork Orange carved a path for British cinema | IRVINE WELSH | TIFF 2018 - YouTube

"Irvine Welsh explains why A Clockwork Orange is the quintessential British film.
Irvine Welsh is a Scottish novelist, playwright, and short story writer. He is the author of Trainspotting, which was awarded the Scottish Arts Council Book Award, and eight novels and four books of shorter fiction."

avatar van Mitakcor
Stanley Kubrick. Het blijft een meesterlijke regisseur.

Maar de meeste credits gaan wat mij betreft naar de auteur van A Clockwork Orange, Anthony Burgess. Man, hoe verzin je zo’n verhaal? Sterker nog, best knap dat hij zo’n boek kon schrijven nadat zijn hoogzwangere vrouw was aangerand door vier gedeserteerde Amerikaanse soldaten waarna het kind overleed.

Malcolm McDowell haalde letterlijk alles uit zijn rol in de film. Mijn mond viel gewoon open. De verhaallijn is briljant. Kubrick is een fenomeen als het gaat om het meeslepen van kijkers in een overtuigende vertelling. Barry Lyndon (1975) is daarbij een uitstekend voorbeeld.

Nog altijd weet ik niet precies wat A Clockwork Orange met mij heeft gedaan. Ik sta helemaal versteld van de film.

A fucking absolute masterpiece.

avatar van Mr Thee
Vervolg / manuscript gevonden:

The Clockwork Condition (artikel Volkskrant)

...over de vrije wil, misdaad, straf en de rol van de media. Burgess zou het werk uiteindelijk terzijde hebben gelegd omdat hij zichzelf toch meer als een romanschrijver beschouwde dan als een filosoof.

avatar van 93.9
Mooi om deze film eens op het grote witte doek te mogen zien.
Subliem.

avatar van JeroenFR08
In de reeks herzieningen na Sicario, is dit de tweede die ik een nieuwe kans wilde geven.

Echter kwam hij niet beter uit de verf dan de eerste keer. Om te beginnen met McDowell zijn personage die uiteraard als een rode draad door de film loopt. De invloed van een hoofdrol in een film moet niet onderschat worden, daar deze rol mijn tenen meermaals deed krommen. Wat een ontzettend irritant en vervelende rol blijft het toch, ook de tweede keer. Ergens draagt dit bij aan het feit dat de film mij niet beklijft, totaal niet zelfs. Ik overdrijf niet wanneer dit, naar mijn idee, een van de irritantste filmrollen allertijden moet zijn.

Naast McDowell worden ook alle bijrollen ontzettend over de top neergezet, ook niet mijn smaak om eerlijk te zijn.

Tja, wat blijft er dan nog over om tot een 3,5 te komen. Wel, het mag gezegd dat de regie van Kubrick niet teleur stelt. Een flink aantal scenes zijn weer met grootse schoonheid weergegeven, of juist extravagant. Te denken valt hierbij aan de melk-salon, of het huis (samen met het echtpaar) waar de verkrachting door McDowell en zijn groep plaats vindt. Ook de muziekkeuze slaat dit maal meer aan, sterk gevonden hoe dit uiteindelijk een sleutelrol in de film vervuld.

In vergelijking met andere Kubricks als The Shining of Full Metal Jacket staat dit mij minder aan. Toch ga ik me binnenkort eveneens wagen aan een herziening van 2001...

Ben benieuwd.