A Clockwork Orange (1971)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Misdaad / Drama

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Malcolm McDowell, Patrick Magee en Michael Bates

Groot-Brittannië, de toekomst: een groep tieners gaat elke avond op stap om een spoor van vernieling achter te laten: ze slaan en verkrachten hulpeloze slachtoffers. Als één van de jongens opgepakt wordt, stemt hij toe om een speciale therapie te ondergaan. Als hij uiteindelijk vrijkomt heeft hij een hekel aan geweld, maar stapelen de problemen zich vervolgens op.

avatar van Nicholas
Meer mensen die tijdens de film meerdere malen invloeden van de Vietnam-oorlog voelden/zagen?

avatar van Shadowed
Best goed.

Gekeken vanwege de naam Kubrick, waar ik eerder deze week 2001 van zag. Van die film was ik best van onder de indruk, en dat was bij deze niet echt. Ondanks de lollige taal en natuurlijk mooie decors. Ook het uit het raam smijten van je camera was leuk bedacht

McDowell zet hier zijn beste rol neer in tijden, vooral omdat hij nu geen interessante rollen meer krijgt aangeboden. De rest hangt er wat slap bij en acteert wel heel overdreven, had iets minder gekund. Daarnaast is het verhaal lollig bedacht.

Eerste deel is vermakelijk, maar erg bruut. Kubrick maakt soms ook erg gewaagde keuzes in zijn scenes. Tweede deel in de gevangenis was voor mij het hardst om naar te kijken, vooral omdat nogal echt overkwam. Derde deel is gedeeltelijk In Your Face maar toch het minst.

Toch wel een echte Kubrick, ook zeer aangeraden onder Kubrick fans.

avatar van Grindhouse62
Heb vanavond de film maar eens gekeken. Malcolm McDowell is perfect gekozen voor de rol van Alex. Zou ook geen andere acteur weten die deze rol zo zou kunnen spelen als Malcolm McDowell. Vond het verhaal redelijk, maar de soundtrack luidruchtig en bombastisch. Gezien dus, maar niet voor een 2e keer.

avatar van Stanvijf2001
Ik heb nu a clockwork orange, the shining, full metal jacket en eyes wide shut gezien en dit is tot nu toe mijn favoriete kubrick film. Ja wat kan ik zeggen, Malcolm McDowell is gewoon geweldig in deze film (het acteerwerk is sowieso goed maar McDowell is wel een uitblinker), de muziek is goed en de decors zijn prachtig gemaakt. Verder zit het verhaal heel goed in elkaar. Deze ga ik gegarandeerd nog een paar keer zien.

5,0 sterren

avatar van de grunt
Goed bezig Stan!

kappeuter (moderator)
A Clockwork Orange carved a path for British cinema | IRVINE WELSH | TIFF 2018 - YouTube

"Irvine Welsh explains why A Clockwork Orange is the quintessential British film.
Irvine Welsh is a Scottish novelist, playwright, and short story writer. He is the author of Trainspotting, which was awarded the Scottish Arts Council Book Award, and eight novels and four books of shorter fiction."

avatar van Mitakcor
Stanley Kubrick. Het blijft een meesterlijke regisseur.

Maar de meeste credits gaan wat mij betreft naar de auteur van A Clockwork Orange, Anthony Burgess. Man, hoe verzin je zo’n verhaal? Sterker nog, best knap dat hij zo’n boek kon schrijven nadat zijn hoogzwangere vrouw was aangerand door vier gedeserteerde Amerikaanse soldaten waarna het kind overleed.

Malcolm McDowell haalde letterlijk alles uit zijn rol in de film. Mijn mond viel gewoon open. De verhaallijn is briljant. Kubrick is een fenomeen als het gaat om het meeslepen van kijkers in een overtuigende vertelling. Barry Lyndon (1975) is daarbij een uitstekend voorbeeld.

Nog altijd weet ik niet precies wat A Clockwork Orange met mij heeft gedaan. Ik sta helemaal versteld van de film.

A fucking absolute masterpiece.