The Shining (1980)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Horror / Mystery
115 minuten (Europese release) / 146 minuten (Amerikaanse release)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Jack Nicholson, Shelley Duvall en Danny Lloyd

Jack Torrance (Jack Nicholson) is een schrijver met een writer's block. Wanneer hij wordt aangenomen voor een baan als huismeester van het prestigieuze Overlook Hotel, dat zich op een afgelegen plek in de bergen van Colorado bevindt, ziet hij dit als de ideale kans om inspiratie op te doen en zijn boek af te maken. Bovendien is het de perfecte plek voor hem, zijn vrouw Wendy (Shelly Duvall) en zijn zoontje Danny (Danny Lloyd) om tot rust te komen. In al zijn arrogantie slaat hij de geruchten dat er kwade krachten in het hotel zouden huizen, en het lugubere verhaal over de vorige huismeester die waanzinnig is geworden en daarna op gruwelijke wijze zijn gezin heeft uitgemoord, in de wind.

• morgen om 20:30 uur op TV (SBS9)
  • nummer 52 in de top 250

avatar van Vidi well
m1chel schreef:
Oh dat verwar ik zeker niet hoor. Een onzeker figuur neerzetten kan op vele manieren, maar wat Duvall hier doet is dingen gewoon van een papiertje (althans, zo lijkt het) oplezen. Het is niet eens dat ik het karakter Wendy irritant vind en ik wil over The Shining, wat nog steeds een van mijn favoriete films is, zeker niet slecht spreken, maar dit is gewoon een gegeven feit. Het acteerwerk van Duvall is niet voor niets genomineerd geweest voor een Razzie, plus dat de meerderheid het ook al aangeeft. Ik snap je punt, maar ben het daar alleen op een respectvolle manier niet mee eens. Zo heeft iedereen natuurlijk zijn eigen mening.

Ik vind Duvall echt zeer overtuigend acteren in deze film. Haar zinnen komen niet altijd overtuigend over, maar dat vind ik nu juist heel sterk: ze klinkt als een vrouw die verdomd goed weet dat er van alles mis is, maar aan zichzelf en de buitenwereld dit nog niet wil laten merken. We zien dus letterlijk een vrouw die zichzelf voor de gek houdt dat het allemaal wel meevalt met de ellende in haar gezin, en haar eigen eenzaamheid. Ze verontschuldigt zich ongemakkelijk als Jack haar afblaft en blijft aardig, probeert onhandig een kletspraatje aan te knopen via de zender... de hele tijd doet ze ondanks de moeilijke situatie moeite om het vooral gezellig te houden voor iedereen, totdat de bom uiteindelijk toch barst en haar angsten werkelijkheid blijken.
Ik denk dat Duvall voor een groot deel verantwoordelijk is voor de ongemakkelijke sfeer die we als kijker ervaren, omdat wij haar angsten ook voelen.

Geweldige film, als 14 jarige in de Bioscoop gezien. Toentertijd de spannendste film ik ooit gezien had. Tot ik ergens laat in de 90er jaren misschien ook wat later een dvd speler kocht en de DVD van The Shining. Zo een keer per jaar misschien ook soms 2 jaar krijg ik echt zin in The Shining en kijk hem weer eens, heerlijk!

Een hele tijd geleden heb ik ergens gelezen dat er behoorlijk geknipt is in de film, en er ook een uncut versie moet zijn. Weet hier iemand iets vanaf, wat is er anders of zo? Is deze ook met Ned ondertitel te krijgen? Als er iemand is die hem heeft en mij wil verkopen PB svo, bedankt alvast

avatar van Valak
Uiterst zeldzame cut met nooit eerder vertoonde beelden van The Shining wordt geveild:

Mega Rare Cut of 'The Shining' With Never Seen Deleted Scene Goes Up for Auction - Bloody Disgusting - bloody-disgusting.com

avatar van Vidi well
Josla.com schreef:

De Amerikaanse versie is een stuk langer, een half uur volgens mij. Misschien kun je het proberen op Amazon of Ebay?

The Shining (1980) Comparison: US vs Non-US version - YouTube

avatar van bakuratje
Beste Kubrick film ooit wat mij betreft! Wat een perfectie!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Er is al veel gezegd over deze klassieker. Ik ben niet bepaald fan van de stijl van Kubrick, al kan ik wel begrijpen waarom veel mensen toch kunnen genieten van zijn films. De film van The Shining verschilt wel iets van het boek dat toch ook een klassieker is. Qua verhaal is het boek zeker beter. Maar Kubrick brengt zeker wat sfeer. Nicholson en Duvall passen in dit geheel, al komen ze voor mij wat te karikaturaal over. De creepy sfeer van het hotel zit dan weer wel goed. Het rammelt hier en daar wat. De overgang van Jack die stilaan gek wordt is niet bepaald uitgewerkt en ook het einde is in het boek toch beter. Toch met voorsprong de beste film van Kubrick.

avatar van AC1
AC1
Film Pegasus schreef:
Het rammelt hier en daar wat. De overgang van Jack die stilaan gek wordt is niet bepaald uitgewerkt ...

Wat scheelt eraan?

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
AC1 schreef:

Wat scheelt eraan?

Ik zet het even via spoilers: In het boek werd Jack stilaan paranoia en 'gek' als je het zo wil omschrijven. Jack Nicholson wordt ook gek in de film, maar dat komt vrij plotseling en ik had daar graag meer opbouw in gezien. Nu is dat vrij snel en plots, wat voor mij afbreuk doet aan het personage.

avatar van AC1
AC1
Haha, dat doet me er aan denken: Sommige vinden Jack Nicholson al gek voor hij nog maar één voet in het hotel heeft gezet.

Ik vind het toch niet zo snel gaan.
Telkens wanneer we Jack in beeld zien zie je dat hij wat meer afgegleden is naar krankzinnigheid om dan helemaal te ontsporen wanneer hij ontdekt dat zijn zoontje hulp van buitenaf probeert op te roepen. Eerst met starende blikken en daarna ook met daden. En ja misschien heb je dat gevoel al van in de eerste scène waar we hem in zien.

Dezer dagen met het gezin in een hotelkamer verbleven en na een dag van bijna 40 graden over een tapis plein gewandeld richting kamer 506, want elke verdieping ging maar tot 20 en kamer 237 was dus niet bestaande.
Mijn dochter liep voor mij, was min of meer actiever, nam afstand, stond voor de kamerdeur, draait zich om en wijst me de weg richting hotelkamer ... op dat tapis plein-gedoe.

'The Shining' staat vanaf nu op nummer 1 in mijn top tien

Voor de rest is mijn dochter trouwens een aardig kind!

avatar van Grindhouse62
Een dijk van een film. Een super thriller. Wat een ontzettende goeie rollen van Jack Nicholsen en Shelley Duval onder de formidabele regie van Stanley Kubrick De spanning is om te snijden. Gewoon gaan kijken en laat de remake maar achterwege.