ad
  • 8.079.982 stemmen

The Shining (1980)

Horror / Mystery | 115 minuten (Europese release) / 146 minuten (Amerikaanse release)
3,97 5.563 stemmen

Genre: Horror / Mystery

Speelduur: 115 minuten (Europese release) / 146 minuten (Amerikaanse release)

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Stanley Kubrick

Met onder meer: Jack Nicholson, Shelley Duvall en Scatman Crothers

Releasedatum: 23 mei 1980

Over The Shining

"He came as the caretaker, but this hotel had its own guardians - who'd been there a long time"

Jack Torrance (Jack Nicholson) is een schrijver met een writer's block. Wanneer hij wordt aangenomen voor een baan als huismeester van het prestigieuze Overlook Hotel, dat zich op een afgelegen plek in de bergen van Colorado bevindt, ziet hij dit als de ideale kans om inspiratie op te doen en zijn boek af te maken. Bovendien is het de perfecte plek voor hem, zijn vrouw Wendy (Shelly Duvall) en zijn zoontje Danny (Danny Lloyd) om tot rust te komen. In al zijn arrogantie slaat hij de geruchten dat er kwade krachten in het hotel zouden huizen, en het lugubere verhaal over de vorige huismeester die waanzinnig is geworden en daarna op gruwelijke wijze zijn gezin heeft uitgemoord, in de wind.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Delbert Grady

Alle Media

avatar van david bohm

david bohm

Sterke film waarin de locatie haast net zo belangrijk is als de personages. Het filmwerk is fraai gedaan met rustige, wijde shots en ook de aankleding mag er zijn. Zelfs de voorraadkamer en de keuken zijn het aanzien waard.

De cast is goed bezig, met Danny voor mij als meest interessante personage.

Zeker een aanrader deze klassieker.

avatar van des1

des1

Goeie film natuurlijk. Setting, verhaal, cinematografie etc. Maar ultieme horror zit 'm m.i. in dat het gewone en alledaagse kan veranderen in een nachtmerrie. Ter illustratie van deze steling: het leutige deuntje uit de Roaring Twenties dat de afsluiter is van een ware verschrikking: "Midnight, the Stars and You" - YouTube

Om die reden is, hoe goed ie ook is als acteur, Jack Nicholson verkeerd gecast. Da's een man, met standaard al een maniakale uitstraling, waarvan het gewoon wachten is dat ie helemaal ontspoort. kZou bijv. een Matt Damon wel eens in deze rol willen zien.

avatar van Antonin

Antonin

bounze schreef:

Langdradig, onsamenhangend, slecht geacteerd, veel geschreeuw en de meest slechte musicscore van alle horrorfilms bij elkaar. Wat de beste horrorfilm ooit zou moeten zijn vind ik het de grootste k*tfilm ooit. Daarom eigenlijk nog geen ster waardig.

uw 10 laatste films geef je : 0.5 sterren, (8 x), 1 ster, (1 x), 2.5 sterren (ook 1 x), geen idee waarmee u uw tijd verdoet, trollen misschien?

avatar van Woland

Woland

The Shining in de bioscoop, dat kon ik niet laten liggen. Het was ook al een tijd geleden dat ik 'm überhaupt gezien had, dus alleen daarom al de moeite waard. Dat deze klassieker de moeite waard is, geldt gelukkig nog steeds, en het was ook interessant om te zien dat dit nog veel meer een mysterieuze slow-burner was dan wat ik me kon herinneren. Want wat er nou precies aan de hand is, is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Hoe dan ook, we zien de langzame mentale ontrafeling van Jack Torrance, die met zijn gezin een winter lang het Overlook Hotel onderhoudt, geïnduceerd door de donkere geschiedenis van het hotel dat een soort van paranormale connectie heeft met hem en o.a. zijn zoontje. Toevallig heb ik recent ook het vrij obscure The Stone Tape (1972) gekeken, en daar moest ik toch wel heel erg aan denken toen kok Hallorann begon over dat ook gebouwen, zoals het hotel, de Shining kunnen bezitten en hun verleden met zich meedragen. En ook de fysieke manier waarop het bezeten gebouw zich op momenten manifesteert, lijkt er heel erg op.

Het is een heel fraai geschoten, claustrofobische film - bijvoorbeeld de shots achter een fietsende Danny aan zijn geweldig. Langzaamaan gebeuren er verontrustender dingen, en ook langzaamaan wordt Jack steeds horkeriger, aggressiever en ziet hij steeds meer manifestaties van het verleden. En ook Danny krijgt steeds meer donkere vibes mee van het hotel. Jack had al voor hun verblijf in het hotel een duistere kant met alcoholisme en kindermishandeling, en dat wordt er in het hotel niet beter op. De centrale cast is vrij klein maar doet het behoorlijk goed; Shelley Duvall is wat irritant maar speelt dan ook een beïnvloedbare neurotische vrouw, zoontje Danny speelt sterk, en Jack Nicholson is weliswaar overtuigend maniakaal maar ook wel wat schmierend. Met veel dreiging, claustrofobie en manie maar ook een hele lage body count gaan we naar de ontknoping toe, waar ik eerlijk gezegd behoorlijk verward werd door het laatste shot. Dat het hotel 'bezeten' is en zijn bloederige verleden naspeelt en zelfs fysiek manifesteert (immers, de vorige caretaker Grady doet fysiek de deur open als Jack opgesloten zit), dat was me wel duidelijk. Dat Danny en Jack daar ontvankelijker voor zijn dan Wendy, bij wie het pas op het laatst gebeurt, daar wil ik ook nog wel inkomen. Maar wat betekent het nou dat Jack al 50 jaar bij het hotel hoort? Misschien is dit een goede reden om binnenkort ook Doctor Sleep weer eens te herbekijken, dan wordt het wellicht duidelijker.

Het is de extended edition die draait zag ik, ik denk dat ik toch wel even ga dan. Blijft een classic!

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Blijft goede film, ook fijn om weer eens in de bioscoop te zien. Maar eigenlijk vind ik de Amerikaanse versie niet bijster veel toevoegen aan de Europese versie. Behalve wat verlengde scenes en wat nutteloos extra vooral ook een scene die ik helemaal niet in het geheel vond passen, meer een soort stijlbreuk. Het gaat dan om de scene dat Wendy aan het eind door het hotel loopt, en dan komt ze bij een kamer vol spinrag waar een stuk of wat geraamtes rond een tafel zit, of zoiets. Nergens verder in de film komen skeletten voor, het gaat toch om geestverschijnselen. Vond het een rare scene.

Morgen kan ik de film weer in de bioscoop zien, weer deze versie. Zal er nog eens extra op letten wat die scene precies uitbeeldt.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Gisteravond met veel plezier in de bios meegepikt, alleen al een genot omdat het zo'n ervaring is een dergelijke classic op het grote scherm te zien. Dan komt er nog bij dat het de US cut is met 20 minuten extra.

Nu kan er lang gediscussieerd worden over of de extra minuten veel toevoegen, in sommige gevallen voegt het niets toe, in anderen weer wel. Desondanks blijft het een icoon qua sfeer, acteren en stijl, kortom een fan-tas-tische film.

bounze schreef:

Wat een dom gelul zeg.

avatar van Gastel

Gastel

Zojuist in de bioscoop gezien, geeft de film toch wat extra's.

Wat acteert Danny Lloyd toch geweldig!

avatar van Walter S.

Walter S.

Erg leuk dat deze weer in de bios te zien was, ik ben fan van Kubrick en van King, dit jaar the Shining herlezen na een jaar of 20, daarna de meer op het boek gebaseerde miniserie gezien en nu de film op het grote doek terug gezien en het was ook al een tijdje terug dat ik hem gezien had.

De manier waarop Jack Nicholson de rol invulde viel mij wat tegen, wat Woland ook al zei. Jack wordt nooit Torrance maar blijft Nicholson met zijn maniertjes. Verder een uitstekende film, te gek om hem in de bios gezien te hebben.

Zojuist in de bioscoop gezien. Absoluut niet gedateerd, sterk verhaal. Fantastisch acteerwerk, muziek van Bartòk en Ligetti ging door merg en been. Geweldig.

Onderhond

Blijft wel een fijne film, de iconische scenes zijn ook niet op 1 hand te tellen, maar wat daartussen zit is toch wel een beetje minder geworden. Het sleept vaak net wat te lang aan, acteerwerk is eigenlijk niet zo goed (het stemmetje van Tony is irritant, Nicholson's overacting had echt iets minder gekund en Duvall is gewoon niet om aan te zien) en voor een film die The Shining heet lijkt het alsof je naar een potje cabin fever zit te kijken. Gaat zo toch een ster vanaf.

avatar van mikey

mikey

Zo! Pak aan!

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Zo punt erbij. Ook vanavond naar de bios geweest. Inderdaad die muziek doet de film veel goeds. Lang niet meer gezien. Fijne film.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Lang geleden dit 4,0* gegeven, maar ik denk dat dat was omdat ik 'dacht dat het zo hoorde'. Nu in de bioscoop vond ik 'm vooral heel lang en zat in mijn hoofd alle iconische scènes af te strepen.

Het is geen horrorfilm die me fascineert, waar films als Halloween, Poltergeist, Friday the 13th en toch ook een Intensive Carel dat wél doen. Alsof er te véél over geschreven is, 'Stanley Kubrick is God, ja ja we wéten het'. Ik vond de film ook alleen duister, niet eng, en hoe leuk ik Jack Nicholson ook vind: het is een typetje. Een goed gespeeld typetje, maar een typetje.

Het hele gedoe rond het Shining en Redrum, en het verleden van het hotel: spannend, maar ook een beetje blabla, ik geloof het wel en ga nu maar door met de échte horror.

Een jammerlijke punt omlaag naar 3,0,*.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Een jammerlijke punt omlaag naar 3,0,*.

avatar van illskills

illskills

Ik heb hem na zo'n 20 jaar nog eens opnieuw bekeken... En ik vraag me nog steeds af wat men hier goed aan vind.

avatar van RikkieD

RikkieD

Topper voor zijn tijd, het jammere aan deze film is dat je hem maar 1 keer voor het eerst kan zien. In mijn geval als tiener op tv toen ik 12 was, en wat was hij toen spannend. Nu herbekeken in de bioscoop. Wat dan meer dan ooit opvalt is dat de film op zich niet heel bijzonder of echt spannend is, maar wat Kubrick enorm goed doet is het gebruik van filmstijl en voornamelijk muziek, dat draagt samen met Jack Nicholson en zijn bizarre vrouw de hele film. Zeer apart, ietwat gedateerd, je moet hem dan ook zien als film liefhebber, niet als liefhebber van schrikeffecten of special effects.

avatar van blurp194

blurp194

Zo af en toe kom ik dan weer eens een klassieker tegen waar ik niet heel zeker van ben of ik 'm eigenlijk ooit wel eens 'echt' gezien heb - helemaal van begin tot eind, en niet alleen een paar van de meest bekende scenes. Zoals bij deze dan, 'Here's Johnny' kende ik vanzelf wel. Maar de hele film had ik dus nooit gezien, bleek al gauw.

Dan is het begin toch wel overdonderend. Wat een perfect mooie beelden, en wat een super locaties, en hoe super mooi weet Kubrick daar nog iets bovenop te leggen - en in alle aspecten ook nog. En dan komt Nicholson met zijn rare, woeste en angstaanjagende kop, de wat vreemde Duvall, en hun onbehaaglijke zoontje Lloyd. Geniaal hoe dan ook nog de spanning steeds een beetje opgevoerd wordt, het onbehaaglijke steeds een tikkie erger wordt - en dat allemaal tegelijk met de ene, zeker toen, ongeziene truc met cinematografie na de andere.

En dan gaat het ergens in de vertelling toch nog mis. Vanaf zo ongeveer het gedoe met de radio geloof ik, en het is me nog niet precies heel duidelijk waar het nou mis gaat, maar de laatste helft, misschien het laatste derde deel weet me absoluut niet te boeien. Het verhaal loopt niet meer, de beelden zijn ineens veel tammer, Nicholson is niet eng meer - en zelfs de scene die ik hierboven al noemde komt nauwelijks over. Van meesterwerk tot tam tussendoortje - dat ging best snel, en het viel aan het eind best tegen. Jammer.

avatar van des1

des1

des1 schreef:

Ik zit net naar een docu over Stephen King te kijken, en die zegt daar precies wat ik ook op Nicholson tegen heb. Hij nam het Kubrick kwalijk dat ie hem gecast had.

3 2 1 cut

Fenomenale film waarbij ik begrijp dat King hem niet accepteerde.

Kubrick heeft hier een diamant in handen. Met zijn stijl, zijn beelden en zijn acteurs heeft hij precies alles in de hoek zitten waar hij ze hebben wil. Danny Lloyd haalt, als kindacteur, precies dat eruit wat Kubrick wilde. Lang staren (daar was hij op gecast) en vooral kind zijn in angstige situaties. Perfect is de combinatie van Lloyd op zijn skelter, steady camera erachteraan en de geluidsopname van de skelter over houten vloer en tapijt is indrukwekkend. Zijn ‘Redrum’ scènes zijn sterk creepy.

Duvall lijkt zwak maar ze speelt wel precies dat wat Wendy is. De overheerste vrouw die onzeker rondhuppelt in haar eenzaamheid. Totaal letterlijk en figuurlijk weggespeeld door zowel Jack de acteur als personage. Ik kan mij voorstellen dat zij en Kubrick flink geclasht zijn tijdens de opnames. Hoe onzeker wil je iemand maken als je dat nodig hebt in je film ?

Nicholson is gewoon fantastisch. Hij heeft alles mee om psychisch volledig ten onder te gaan. Zijn mimiek, zijn stem, zijn ogen, zijn boosheid. En toch uiteindelijk de totale verliezer. Ik heb zo’n medelijden met Jack Torrance als hij in het doolhof alleen achterblijft. Is hij niet het uiteindelijke slachtoffer van de ware hoofdrolspeler ‘The Overlook Hotel’ ?

Dat King zich negatief uitliet over deze film en zelfs zijn naam niet op de credits wilde snap ik volledig. Als groots schrijver heeft hij een klassieker geschreven maar een grootse regisseur heeft het naar zijn eigen kwaliteiten omgezet. Een geslepen diamant die werd gestolen en overging naar een andere eigenaar.

Tel daarbij op dat Nicholson en Kubrick het hoofdpersonage wegzetten als een verslaafde gek geworden alcoholist die zijn gezin totaal in de steek laat. En dat uiteindelijk King zichzelf in deze film zichzelf terug zag. En daar nog niet aan toe was. Want het was toen zijn werkelijkheid.

King was Jack Torrance.

avatar van Boneka

Boneka

illskills schreef:

Details

avatar van Boneka

Boneka

Opnieuw bekeken in een prachtige 4K transfer en in de extented version dit maal. Hij begint prachtig in beeld en geluid. De helikopterview is zo indrukwekkend mooi gemaakt. Zou bijna zeggen het mooiste van de hele film. Maar ook het ruimtelijke overzicht (in breed formaat) overlook is in alle details magnifiek gemaakt. Vooral die typische 70 jaren kleurtjes waar het ijzersterke jongetje overrijd. Het hotel met alle details. Je kunt zeggen dat hij hier en daar wat langdradig wordt verteld. Dat klopt, maar zo krijg je wel een heel goed beeld wat er stap voor stap gaat komen. Zoals die trapscene waar ze langzaam naar boven gaat met een machteloze honkbalknuppel zwaaiend ik wil slaan, maar toch ook weer niet. Voor mij de beste scene in de film. Maar ook het doolhof is fantastisch mooi gemaakt.

Nu heeft de film best ook wel wat minpunten. Zo vind ik de opbouw te snel in beeld gebracht. Meneer Jack wordt wel heel erg snel manisch neurotisch. Dat had pas veel later in de film moeten komen. Dan denk ik altijd aan het memorabele moment in een aflevering van Centennial uit 1978 waar een vrouw in alle eenzaamheid door sneeuwstormen gek wordt in haar cotton house. Daar moet Kubrick vast inspiratie hebben opgedaan. Anderzijds zijn er ook heel veel elementen in deze film die ook weer gekopieerd zijn in andere films. De begintune in Cape Fear uit 1991. Maar ik zie ook fragmenten verschijnen in Ghost ship uit 2002. Maar goed om terug te komen op de minpunten ze zijn wel schaars. Vond de muziek lang niet overal goed. Rare deuntjes PING hoorde je dan ineens, maar overall is dit gewoon een zeer goede mysterische thriller. Horror? Nee niet echt.

Wat ik verder knap bedacht vond was het jongetje dat door de genen van zijn vader eigenlijk ook waanbeelden had. Eigenlijk was alleen de vrouw Wendy normaal.

Je moet dit soort films juist door de details gewoon vaker zien. Subliem vond ik ook die "negerkok". Kijk dan vooral hoe hij in bed ligt met die blote donkere vrouwen aan de muur. Aan de voor- en achterkant. Het zijn zo van die dingen waar de film vol van zit. Okay geen top ala 5 sterren, maar een dikke 4 verdient hij zeker.

Film 4.0

Beeld (4K) 5.0

Geluid 4.5

Exra's 4.0

avatar van Dievegge

Dievegge

Het is moeilijk te geloven dat zo’n groot hotel zich op meer dan zestig kilometer van de bewoonde wereld zou bevinden, maar het is dan ook niet realistisch bedoeld. Er is veel ruimte in het hotel, maar door het isolement kan toch een vorm van claustrofobie of cabin fever optreden.

Bij Jack Nicholson is er soms een tegenspraak tussen z’n lichaams- en z’n verbale taal, bijvoorbeeld wanneer hij troostende woorden tot z’n zoontje spreekt met een dreigende blik. Jacks alcoholisme kan z’n agressie en z’n hallucinaties verklaren. Shelley Duvall had het juiste gezicht om een angstig iemand te spelen.

Bij de angstaanjagende fenomenen rijst de vraag of ze bovennatuurlijk of psychologisch zijn. De gasten die alleen Jack ziet, waaronder een verzameling feestgangers in de jaren ‘20, kunnen hallucinaties zijn. De spoken zijn moeilijker uit te leggen, want hoe kon het zoontje op de hoogte zijn van die gasten die een bloedige dood gekend hebben in het hotel? Ook het telepathische contact met de kok, waarnaar de titel verwijst, lijkt bovennatuurlijk.

De helikopterbeelden in het begin zetten de juiste stemming, net als het besneeuwde labyrint tijdens de climax. De binnenscènes zijn op een set in Engeland opgenomen. Kubrick hield van symmetrische beelden en rood-witte decors. De langzame tracking shots door de gangen werden gemaakt met een steadicam in een lage positie op een rolstoel met rubberen wielen. Wanneer Jack achterwaarts van die trap valt, zien we een stuntman.

Het geluid versterkt de dreigende sfeer: de wind, voetstappen en een typemachine met veel galm, de zoevende klank van de driewieler. De muziek is goed gekozen: in het begin het Dies Irae uit de gregoriaanse dodenmis; later dissonante toonclusters en dreigende percussie van modernistische componisten als Ligeti en Penderecki. Het is een stijloefening met huiveringwekkende momenten en beelden die blijven hangen.

avatar van Edgar Davids

Edgar Davids

1 van de weinige films waar bizarre beelden zonder context in voorkomen en waarbij het ook daadwerkelijk werkt, iets toevoegt en waarbij het niet te verwarrend over komt. Daarnaast bevat de film prachtige beelden, in een interessante stijl gefilmd. De personages zijn intrigerend, waarbij ik Nicholson het sterkst vind spelen. Vrijwel alle keuzes in deze film zijn goed gemaakt, van de acteurs en de muziek tot aan de aankleding van het hotel en de bovennatuurlijke scènes. Af en toe wordt het grimmig, maar nergens echt heel grimmig. Het verhaal komt net niet duidelijk genoeg naar voren. Qua filmwerk een echt kunstwerk, dat daarnaast ook nog sterke dialogen en goed acteerwerk bevat. 4*

avatar van AC1

AC1

Boneka schreef:

Cape Fear (1991) and Cape Fear (1962) hebben beide een identieke score. Ik denk niet dat The Shining daar een rol heeft ingespeeld.

Dievegge schreef:

Mooie vraag natuurlijk maar weet jij waarom het begrip/verhaal ‘The Shining’ wordt genoemd ?

avatar van Dievegge

Dievegge

3 2 1 cut schreef:

Voor zover ik weet is dat een term die Stephen King gebruikt om telepathisch contact te benoemen, een soort bovennatuurlijke straling van één persoon naar een andere. Misschien bestaat er een betere uitleg?

Dievegge schreef:

Op zich wordt in de film het volgende antwoord gegeven:

Dick Hallorann (Scatman Crothers) tells Danny (Danny Lloyd) that “shining” is, at its core, a fusion of telepathy and clairvoyance. Being able to shine means being able to communicate with others using the mind, and gives people the ability to see things that have happened in the past, or will happen in the future.

Bron: What Exactly is The Shine

Op zich heb je dan het antwoord op jouw eerdere vraag. Niet ‘psychologisch’ (dus geen hallucinaties) wel ‘bovennatuurlijk’.