The Shining (1980)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Horror / Mystery
115 minuten (Europese release) / 146 minuten (Amerikaanse release)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Jack Nicholson, Shelley Duvall en Danny Lloyd

Jack Torrance (Jack Nicholson) is een schrijver met een writer's block. Wanneer hij wordt aangenomen voor een baan als huismeester van het prestigieuze Overlook Hotel, dat zich op een afgelegen plek in de bergen van Colorado bevindt, ziet hij dit als de ideale kans om inspiratie op te doen en zijn boek af te maken. Bovendien is het de perfecte plek voor hem, zijn vrouw Wendy (Shelly Duvall) en zijn zoontje Danny (Danny Lloyd) om tot rust te komen. In al zijn arrogantie slaat hij de geruchten dat er kwade krachten in het hotel zouden huizen, en het lugubere verhaal over de vorige huismeester die waanzinnig is geworden en daarna op gruwelijke wijze zijn gezin heeft uitgemoord, in de wind.

avatar van rep_robert
Snap ook wel dat je haar niet kan uitstaan hoor. Ze heeft nogal een... Unieke performance in deze film. Ik geloof de wanhoop en angst in haar gezicht wel.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Opnieuw gezien deze week, de reden zal vast wel helder zijn met Doctor Sleep die komende week gaat draaien. Mijn mening van ruim 10 jaar geleden blijft wel staan. Ik vind het een prima film met een lange, maar behoorlijke aanloop en als het eenmaal los gaat wordt het nog best spannend. Jack Nicholson is fantastisch, Shelly Duvall speelt een van de grootste kutrollen ooit in een film. Wat een vreselijk irritante actrice, zeker hier. Dat gegil, de domme opmerkingen, haar ergernis opwekkende hoofd, haar beroerde acteerwerk. Tergend. Het haalde geregeld een hoop charme bij de film weg. Gelukkig zitten er een paar iconische scènes in die de film veel klasse mee geven en die geregeld in andere films over zijn genomen. The Shining is verder wel een tikje overhyped moet ik bekennen. Een meer dan goede film, maar ook weer niet eentje die na het kijken nog weken in mijn hoofd blijft hangen.

Een kleine 4 sterren is het waard. Net als toen.

Ik twijfel ook nog steeds welke ik beter vond, Doctor Sleep of The Shining, ik neig toch naar de eerste.

avatar van chucknorris
Eindelijk, eindelijk gezien. Door onduidelijke nooit aan toe gekomen, terwijl ik hem al jaren had liggen. De korte versie weliswaar.
Ik vond hem geweldig. De bekende afstandelijke en hypergestyleerde manier van filmen van Kubrick gecombineerd met het formidabele acteerwerk van Nicholson werken bij mij enorm. Al die epische shots ook. Nu snel naar dr sleep en de lange opgepoetste versie kijken.

Hier een Kubrick X Lynch mengsel van The Shining ; - )

avatar van princesspeach
Twijfelde tussen de 3.5 en 4 sterren. Toch 4 sterren ivm de super acteer prestaties van de super freak. Heerlijk creepy.

Nog even opnieuw bekeken voordat ik naar Doctor Sleep ga ?. Misschien wel de meest spannende film die ik ooit gezien hebt, die tweeling lijken ook rechtstreeks uit een nachtmerrie te komen. Ook ontzettend goede acteerprestaties, vooral van Jack Nicholson die langzaamaan steeds gekker wordt (ookal kwam die vanaf het begin al een beetje gek over). De trage opbouw heb ik zelf geen problemen mee, er gebeurt zat en het past ook bij het verhaal. En de soundtrack is ook super, maakt de film nog creepier en dat deuntje blijft altijd in mijn hoofd zitten. Een van mijn favoriete films, er zitten voor mij geen opnoembare minpunten aan, slechts sommige stukjes waren wel verwarrend, zoals het stukje waar een gozer gepijpt word door een vent in een berenpak, wtf? En vet dat er tot vandaag nog getheoretiseerd word over het einde! Persoonlijk denk ik dat het feit dat Jack op die foto stond, betekent dat zijn ziel na elke reincarnatie weer opnieuw bij het hotel terecht komt, waar hij telkens weer dezelfde misdaad begaat, tenslotte vertelde Grady hem ook nog dat Jack altijd opzichter geweest. 5,0!

avatar van Graaf Machine
Na enkele jaren deze maar weer eens uit de kast getrokken. Uiteraard als gevolg van Doctor Sleep die ik afgelopen week heb gezien. Het blijft toch een enorm strak gefilmde horror. Valt mij ook op hoe sterk Shelley Duvall speelt. Men heeft het dan zo vaak over Nicholson, maar haar rol mag er ook zijn. Dat jochie doet me verder niet veel.

avatar van cinemanukerke
Een paar dagen verlof tussen oud en nieuw en een moment om films in te halen maar Stanley Kubrick heeft er anders over beslist want ik heb The Shining herbekeken (nieuwe 4K blu ray release met de 144 minuten) en dat was genoeg stof om de vakantie op te vullen. Het is immers een film die verschillende interpretaties en theorieën herbergt. Terwijl iedereen al een lijstje aan het opmaken was met goede voornemens heb ik me dus ondergedompeld in die metafysische reflectie van heden en verleden, bewonderd toegekeken hoe Kubrick langzaam die family meltdown observeerde en ook ik liep verloren in de als labyrint geconstrueerd hotel. Kon ik deze keer bepaalde interpretaties die door velen aan de film worden gegeven als een feit beschouwen ? Want over wat gaat dit nu ? Over de native (Indiaanse) American genocide ? Kubrick wentelt zich met The Shining graag in geheimzinnigheid. Volgens tegenstanders van de film om mist te spuien zodat niemand kan zien dat de film een lege doos is. Wat te denken over die al of niet opzettelijke continuïteitsfoutjes ? Je kan ze allemaal terugvinden op youtube of IMDB maar ik pik er één (1 maar) uit omdat dit toch volgens mij de richting inslaat van bewuste keuze voor een controlefreak als Kubrick nl vb Danny speelt met zijn autootjes, patroon van het tapijt wijzigt nadat de tennisbal bij Danny is aangerold. Hoe zit het nu met die man in het berenpak ? En met de plattegrond van het hotel ? Blijkbaar zou het kantoor van de office manager onmogelijk te betreden zijn ? Dagen en nachten gaan voorbij maar duidelijkheid komt er niet. In de verte hoor ik reeds mensen aftellen. Het jaar 2019 loopt dood maar de geest van The shining is nog springlevend en laat me niet los. Is dit nu een film met 100 deuren en geen enkele exit ?

Graaf Machine schreef:

Je wed maar een eind raak, maar de stuk of 10 boeken die ik van King gelezen heb waren stuk voor stuk veel te langdradig en voortdreutelend. Ik prefereer de horrorschrijvers die kortere verhalen schrijven, maximaal 50 bladzijden, die je van begin tot eind in spanning houden, zonder al de soapverwikkelingen.

Mwoah...soapverwikkelingen...? Het zal ongetwijfeld een verschil aan smaak zijn, maar waar ik ook absoluut niet van langdraaderige toestanden hou roem ik persoonlijk juist King omdat hij altijd heel beeldend en realistisch een situatie of gemeenschap weet neer te zetten waar iets niet klopt en een steeds groter probleem wordt.

Zijn beste verhalen als Het Lijk, The Shawshank, Misery en The Green Mile zijn overigens niet perse horror/griezel. Hij heeft trouwens wel verhalenbundels, ik weet niet of je daar van op de hoogte bent...

avatar van Lovelyboy
Fantastische film van Kubrick die niet onderdoet voor twee van zijn andere pareltjes in de vorm van FMJ en ACO. The Shining maakte ooit als film in mijn jeugd een diepte impact op mij, praktisch een litteken met zeker een week slapeloze nachten, ten eerste omdat ik hoog sensitief ben en ten tweeden vanwege de indringende sfeer. Minstens twintig jaar lang had ik praktisch een fobie en peinsde ik er niet over de film te gaan kijken. Inmiddels is het al heel wat jaren geleden dat ik toch op een middag de moed vond om toch eens te proberen hoe ik nu op de film reageerde. En ik moet zeggen dat de film nog steeds enorme indruk maakt maar gelukkig geen slapeloze nachten meer veroorzaakt.

De film begint al met een fantastische sfeer. De behoorlijke onheilspellende muziek die de auto begeleid creëert onmiddellijk een soort spanningsboog om daarna naar twee vrij normale situaties terug te keren. Hoewel de scene tussen moeder en zoon normaal oogt volgt daarop een inkijkje in een sinister talent dat het jongetje lijkt te hebben en meteen worden daar drie best wel memorabele momenten in gemonteerd die weinig goeds betekenen. De aanloop verder in en rond het hotel gaat gemoedelijk en vrij normaal, op de kok na die kleine Danny het nodige uitlegt. Tot daar geen vuiltje aan de lucht....althans, zo lijkt het.

Naast de geweldige sfeer van de eenzaamheid in dat enorme pand, de afgelegenheid en wat sommigen zouden kunnen ervaren als eng zo geïsoleerd, ziet Danny al snel het nodige. Nog beter, in het verhaal wordt tegelijk verweven niet alleen hoe Nicholson langzaam vast begint te lopen, zo is er ook oog voor de falende relatie tussen Jack en Wendy. Terwijl Jack zijn eigen frustraties botviert op zijn vrouw raakt Danny steeds verder in de ban en begint te lijden onder de verschijningen. Overigens, wat die verschijningen betreft, hoe te beschrijven op wat voor manier die eng zijn vraag ik me af. De tweeling is bijvoorbeeld het beste te beschrijven als sinister en psychologisch dan dat het doodeng is. Een aantal geweldige scenes komen voorbij zoals de kok die als het ware liggend in bed een 'seintje' krijgt, die mimiek alleen al met een hele mooie overgang terug naar het hotel. Dan valt de scene op waarin Jack Wendy de trap opdrijft als erg goed geacteerd en een mooie lange one take. De scene met de vrouw in de badkamer is zinnenprikkelend en ook weer niet van het bovengenoemd doodeng maar juist ook weer van het psychologische en sinistere.

De stijl valt heel erg op, de voor Kubrick gebruikelijke aparte camera standpunten komen voorbij, zo nu en dan zit je als kijker vanuit een hoekje te gluren en lijk je maar de helft te zien, dan wordt er weer voor een uniek standpunt gekozen om de schrik in de ogen van iemand nog beter naar voren te laten komen. De muziek is normaal niet iets wat bijblijft of waar je een soundtrack van koopt, toch slaagt het geniaal in zijn opzet als toevoeging en weet het overal een deken van geheimzinnigheid, mysterie of onzekerheid over dingen te leggen en is het op de 'griezel' momenten briljant als verhogend element. De acteurs zijn allen prima, en ik persoonlijk heb dan toch het meeste oog voor zo'n jongetje die ik erg goed vind.

De film ontaard bewust in een soort totale chaos waar Wendy ook dingen begint te zien. Het lelijke karakter van het hotel, het kwaad om het zomaar te noemen, laat zich in die zin zien. Stijlvol zijn de opnames van Jack zwalkend in al dat wit, blauw en zwart in dat doolhof. De verschijning op de foto en die ene kort zin van Grady kunnen maar een simpele verklaring hebben, dat zielen die al eerder in het hotel waren en daar stierven zelfs na een mogelijke reïncarnatie terugkeren. Andere verklaring zou kunnen zijn dat Jack als het ware na zijn dood tot het hotel toe behoort, maar ja waarom zou Grady dan zeggen dat hij altijd al de caretaker was?

The Shinig is tot op heden nog altijd een memorabel griezelfilm die het vooral van zijn psychologische en sfeeraspect met hebben. Het boek wordt overigens veel meer uitgesponnen en de tijd genomen om de gekte te laten naderen, toch pakt de benadering van de film waar het veel sneller gaat meer dan goed uit. Geweldig zijn bepaalde opnames en bijna memorabel de opnames van het bloed uit de lift en de lugubere tweeling. De Shining is wat mij betreft ondanks zijn 40 jarige leeftijd een topfilm en een product die ik denk ik in mijn top tien ga zetten. Iets wat ik overigens 20 jaar geleden ook niet had durven denken.

cinemanukerke

Boeiende uitleg hieronder in een link op YouTube die heel veel verschillende paralelen constateert. De plattegrond waar jij het over hebt heb ik niet gezien. Waar zit die dan ongeveer...?

The Shining: Ending Explained - YouTube

avatar van AC1
AC1
cinemanukerke schreef:
Want over wat gaat dit nu ? Over de native (Indiaanse) American genocide ?

Iedereen die kijkt naar The Shining en beweert dat het doet denken aan de indiaanse genocide is een aanstellerige huichelaar.

avatar van cinemanukerke
Lovelyboy schreef:

de plattegrond van het hotel is niet te zien in de film maar het zit zo : sommigen hebben op basis van de film een plattegrond getekend. Zo kwamen ze tot de vaststelling dat bepaalde gangen en kamers onmogelijk zijn. De ruimtelijke ordening klopt niet. De set design is verkeerd. Alsof je in set 1 een deur vergeten bent zodat ze niet binnen kunnen in set 2. Je kan verschillende theorieën (en info) terugvinden op het internet. Hier is 1 vb https://www.collativelearning.com/the%20shining%20-%20chap%204.html
Het raam van de Ullman's kantoor (de manager) kan dus niet. Is dit ook één van die bewuste fouten ? Om de kijker een desoriënterend gevoel mee te geven ? Hotel als een labyrint ? trouwens, het labyrint = doolhof is niet alleen een visueel motief maar zit ook in het verhaal (wat uw boeiende link ook o.a. aangaf). Dat was dus de reden van mijn vorig commentaar. Proberen verder te kijken dan de 'is het eng of niet ?' discussie dat je hier soms kan lezen. Want The shining is meer dan een film. Het is een mythe.

"Bewuste fouten?" Is dat een oxymoron? Het doet me denken aan de "koffie-scene" in Mulholland Dr, waarin de envelop ook na de tweede opname "verkeerd" over de tafel schuift. Volgens mij mogen we dit soort continuïteitsbreuken onder de noemer "subliminale boodschappen" gooien: in het onderbewuste van de kijker wortelt een gevoel van "hier klopt iets niet, maar ik weet (nog) niet wat 't precies is" - ofwel de kijkervaring begint samen te vallen met het ondergaan van een droom of nachtmerrie, of droom die ontaardt in een nachtmerrie, of een werkelijkheid die niet meer van een droom te onderscheiden is.

Hitchcock was er ook een meester in.