The Shining (1980)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Horror / Mystery
115 minuten (Europese release) / 146 minuten (Amerikaanse release)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Jack Nicholson, Shelley Duvall en Danny Lloyd

Jack Torrance (Jack Nicholson) is een schrijver met een writer's block. Wanneer hij wordt aangenomen voor een baan als huismeester van het prestigieuze Overlook Hotel, dat zich op een afgelegen plek in de bergen van Colorado bevindt, ziet hij dit als de ideale kans om inspiratie op te doen en zijn boek af te maken. Bovendien is het de perfecte plek voor hem, zijn vrouw Wendy (Shelly Duvall) en zijn zoontje Danny (Danny Lloyd) om tot rust te komen. In al zijn arrogantie slaat hij de geruchten dat er kwade krachten in het hotel zouden huizen, en het lugubere verhaal over de vorige huismeester die waanzinnig is geworden en daarna op gruwelijke wijze zijn gezin heeft uitgemoord, in de wind.

avatar van rep_robert
Snap ook wel dat je haar niet kan uitstaan hoor. Ze heeft nogal een... Unieke performance in deze film. Ik geloof de wanhoop en angst in haar gezicht wel.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Opnieuw gezien deze week, de reden zal vast wel helder zijn met Doctor Sleep die komende week gaat draaien. Mijn mening van ruim 10 jaar geleden blijft wel staan. Ik vind het een prima film met een lange, maar behoorlijke aanloop en als het eenmaal los gaat wordt het nog best spannend. Jack Nicholson is fantastisch, Shelly Duvall speelt een van de grootste kutrollen ooit in een film. Wat een vreselijk irritante actrice, zeker hier. Dat gegil, de domme opmerkingen, haar ergernis opwekkende hoofd, haar beroerde acteerwerk. Tergend. Het haalde geregeld een hoop charme bij de film weg. Gelukkig zitten er een paar iconische scènes in die de film veel klasse mee geven en die geregeld in andere films over zijn genomen. The Shining is verder wel een tikje overhyped moet ik bekennen. Een meer dan goede film, maar ook weer niet eentje die na het kijken nog weken in mijn hoofd blijft hangen.

Een kleine 4 sterren is het waard. Net als toen.

Ik twijfel ook nog steeds welke ik beter vond, Doctor Sleep of The Shining, ik neig toch naar de eerste.

avatar van chucknorris
Eindelijk, eindelijk gezien. Door onduidelijke nooit aan toe gekomen, terwijl ik hem al jaren had liggen. De korte versie weliswaar.
Ik vond hem geweldig. De bekende afstandelijke en hypergestyleerde manier van filmen van Kubrick gecombineerd met het formidabele acteerwerk van Nicholson werken bij mij enorm. Al die epische shots ook. Nu snel naar dr sleep en de lange opgepoetste versie kijken.

Hier een Kubrick X Lynch mengsel van The Shining ; - )

avatar van princesspeach
Twijfelde tussen de 3.5 en 4 sterren. Toch 4 sterren ivm de super acteer prestaties van de super freak. Heerlijk creepy.