The Shining (1980)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Horror / Mystery
115 minuten (Europese release) / 146 minuten (Amerikaanse release)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Jack Nicholson, Shelley Duvall en Danny Lloyd

Jack Torrance (Jack Nicholson) is een schrijver met een writer's block. Wanneer hij wordt aangenomen voor een baan als huismeester van het prestigieuze Overlook Hotel, dat zich op een afgelegen plek in de bergen van Colorado bevindt, ziet hij dit als de ideale kans om inspiratie op te doen en zijn boek af te maken. Bovendien is het de perfecte plek voor hem, zijn vrouw Wendy (Shelly Duvall) en zijn zoontje Danny (Danny Lloyd) om tot rust te komen. In al zijn arrogantie slaat hij de geruchten dat er kwade krachten in het hotel zouden huizen, en het lugubere verhaal over de vorige huismeester die waanzinnig is geworden en daarna op gruwelijke wijze zijn gezin heeft uitgemoord, in de wind.

avatar van thunderball
Ik heb het boek een aantal jaren geleden weliswaar weer een keer gelezen, dat aspect staat mij niet helemaal meer bij, maar ik geloof je meteen.

Boenga schreef:

Ligt toch wel voor een deel aan Nicholsons uiterlijk, denk ik. Als je een pasfoto ziet, zou je al denken 'wow, rare kerel'...

Haha, ja volgens mij bedoelde hij dat ook. Maar aan het begin in de auto heeft Jack het ook over kannibalisme tegen zijn zoon. Dat was al gelijk een beetje vreemd .

Basto schreef:

Hoofdrolspeler in het boek is een herstellende alcoholist die weer aan de drank gaat. Kubrick heeft dat element er helemaal uitgehaald.

Ok interessant. Dat maakt het wel een heel ander verhaal gelijk.

thunderball schreef:
Dat zit er toch wel in?
In de film wordt duidelijk dat Jack een paar jaar eerder zijn zoontje verwond heeft, door hem blijkbaar te hard weg te duwen, zodat het jongetje is gevallen en daarbij zijn arm had gebroken en daarna heeft Jack aan zijn vrouw beloofd niet meer te zullen drinken.
Echter al snel in het hotel wordt hij naar de bar getrokken en besteld dan denkbeeldig een drankje, wat dan tot zijn verbazing ook voor hem blijkt te staan en wanneer hij wilt betalen krijgt hij te horen dat zijn geld niet wordt aangenomen en hij gewoon alles wat hij wil kan bestellen. Toegegeven: dit speelt zich hoogstwaarschijnlijk geheel in zijn hoofd af en hier begint hij duidelijk tekenen van gekte te vertonen, maar voor hem is het wel op dat moment de realiteit, dus heeft hij zelf wel het gevoel dat hij weer aan het drinken geraakt is.

Het zit er ook wel in inderdaad, maar heel subtiel. Misschien iets te subtiel.

avatar van thunderball
Ik heb en kijk ook altijd wel de lange versie, dus wellicht dat door de extra scene's het er iets meer in verwerkt zit. De kortere versie heb ik al in geen twintig jaar meer gezien.

avatar van Graaf Machine
fappie schreef:
Nog steeds een briljante film. Jammer alleen dat Kubrick nogal een arrogante houding had tov Stephen King, door zijn schrijfstijl 'weak' te noemen

King is dan ook een flauwe en slaapverwekkende horrorauteur. Snap wel dat zo velen hem goed vinden, want in elke vorm van kunst wordt de middle-of-the-road artiest altijd het meest aanbeden.

thunderball schreef:

Ok, ik heb volgens mij de kortere. Een half uur minder speeltijd is wel aanzienlijk veel trouwens. Ben wel benieuwd naar de langere!

avatar van jono
De schrijver Jack Torrance (een erg griezelige Jack Nicholson) trekt met zijn vrouw en zoontje in een afgelegen hotel in de Rocky Mountains. Wanneer er vreemde dingen gebeuren in het hotel verliest Jack langzaam zijn verstand en gaat hij zijn vrouw en zoontje met een hakbijl achterna.

Ik had deze film nog niet gezien, en als filmliefhebber moet je deze film natuurlijk een keer gezien hebben. Het is een duistere en erg sfeervolle film naar een spookverhaal van Stephen King. Prachtig geregisseerd door Stanley Kubrick. 4*