• 8.480.381 stemmen

banner

Doctor Sleep (2019)

Horror | 152 minuten / 180 minuten (director's cut)

Genre: Horror

Speelduur: 152 minuten / 180 minuten (director's cut)

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Canada / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Mike Flanagan

Met onder meer: Ewan McGregor, Kyliegh Curran en Rebecca Ferguson

Releasedatum: 7 november 2019

Plot Doctor Sleep

"Dare to go back."

Het verhaal speelt zich 32 jaar na de gebeurtenissen uit 'The Shining' af. Danny Torrance is intussen volwassen, maar wordt nog altijd achtervolgd door nachtmerries van het Overlook Hotel. Tevens kent hij, zoals zijn vader, woede-uitbarstingen en vecht hij met zijn alcoholverslaving. Op zoek naar een betere versie van zichzelf verhuist hij naar New Hampshire waar hij door middel van zijn gave een band schept met de twaalfjarige Abra Stone. Ze komen in aanraking met de mysterieuze groep The True Knot.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Grampa Flick

Silent Sarey

avatar van milan90

milan90

Ik ben wel van Mike Flanagan zijn manier van filmen. Vooraf naar het kijken van docter Sleep geen vergelijkingen willen maken met het meesterwerk van Kubrich. Het begin is nog onevenwichtig en rommelig maar nadat The true knot hun intrede doen wordt het verhaal interessant en begint de film wat mij betreft te lopen. Mooie special effect, niet over the top en laat ruimte over om na te denken van wat je zit te kijken. De spanning wordt goed opgebouwd en de film heeft mij zeker verrast. Nogmaals aan het origineel is niet te tippen en wat mij betreft komt daar nooit een remake van. De originele soundtrack zit ook in deze film en maakt het nog extra beklemmend. Ik denk wel dat je eerst the Shining moet hebben gezien om deze film te begrijpen.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Die Mike Flanagan timmert aardig aan de weg met zijn horrorverfilmingen. Ook 'Doctor Sleep' (2019) is een oerdegelijke, trouwe bewerking van Stephen King's vervolgroman. Het aardige is dat de regisseur een prima middenweg weet te vinden tussen de visuele beeldtaal uit de Kubrick-versie en de paranormale mythologie uit de oorspronkelijke roman. Of zoals de getormenteerde Danny Torrance (Ewan McGregor) deze keer tot een soort mentorfiguur wordt voor een meisje met telekinetische krachten. De twee goeierds voelen namelijk de hete adem van de True Knot (een verzameling vampierachtige circuslieden met een honger naar kinderzielen) als ze contact met elkaar leggen. Vooral Rose the Hat (Rebecca Fergusson) is een heerlijke antagoniste als de leidster tegen wil en dank, die de verschillende perverse zielen bij elkaar houdt. Het geeft 'Doctor Sleep' (2019) een sprookjesachtige kinderboekensfeer die weinig meer weg heeft van Kubrick's psychologisch geladen helletocht door de waanzin, maar op zichzelf heeft het bestaansrecht.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Eerst en vooral is het toch aangeraden om eerst goed The Shining in je hoofd te hebben vooraleer aan Doctor Sleep te beginnen. Anders mis je toch wel een deel van de fun en de verwijzingen. Ik heb de 3-uur lange Director's Cut bekeken en die was absoluut de moeite waard, en bovendien enorm spannend.

Doctor Sleep volgt nu Danny Torrance die inmiddels volwassen is en net als zijn vader destijds, een drankprobleem heeft ontwikkeld, met de bedoeling om zijn "shining" te onderdrukken. Zijn moeder is haar trauma's nooit te boven gekomen en is overleden. De kwelgeesten van het Overlook Hotel heeft hij opgeborgen in "kistjes" in zijn geest. Opgeruimd staat netjes! Intussen worden in het land heel wat kinderen ontvoerd door een vreemde sekte, the "True Knot". Deze gebeurtenissen zullen hem in contact brengen met het jonge meisje Abra (van Abracadabra?? ) die beschikt over een erg krachtige "shining".
Het orgelpunt van deze film is Chapter Six, die een heerlijke hommage is (noem het gerust fan service) aan The Shining. Henry Thomas als Nicholson lookalike voelde wel wat bevreemdend aan maar is tegelijk een erg logische toevoeging aan Kubricks film.

De film voelt eigenlijk helemaal anders aan, mede door een verhaal dat dichter bij de horrorfilm aanleunt en zich toespitst op de psychische krachten van de personages. Kubricks film bracht een langzame mentale aftakeling in beeld op één locatie. Ik verwachtte het ook wel : de cinematografie vond ik niet van zo'n hoog niveau als The Shining, al worden enkele scènes met redelijk succes nagespeeld. Kubricks film was dan op dat vlak natuurlijk van een ongekend niveau.

Dikke aanrader dus die overduidelijk gemaakt is met veel liefde door een echte fan van The Shining.

avatar van boemboem27

boemboem27

een heerlijke film die precies in mijn straatje past mede omdat het een verhaal is van Stephen King.

(vandaar misschien ook mijn hoge waardering )

eerste uur wat moeizame start.

maar de laatst resterende twee ! uur maakt het weer meer dan goed.

vereiste is eigenlijk wel dat je (de eveneens van Stephen King afkomstige) film "the Shining" uit 1997

gezien moet hebben.

wil je vooral het laatste stuk kunnen begrijpen...