Doctor Sleep (2019)

Verenigd Koninkrijk / Canada / Verenigde Staten
Horror
152 minuten / 180 minuten (director's cut)

geregisseerd door Mike Flanagan
met Ewan McGregor, Kyliegh Curran en Rebecca Ferguson

Het verhaal speelt zich 32 jaar na de gebeurtenissen uit 'The Shining' af. Danny Torrance is intussen volwassen, maar wordt nog altijd achtervolgd door nachtmerries van het Overlook Hotel. Tevens kent hij, zoals zijn vader, woede-uitbarstingen en vecht hij met zijn alcoholverslaving. Op zoek naar een betere versie van zichzelf verhuist hij naar New Hampshire waar hij door middel van zijn gave een band schept met de twaalfjarige Abra Stone. Ze komen in aanraking met de mysterieuze groep The True Knot.

avatar van Vdk_Movie
Knap vervolg.

avatar van rebelkush
Ik heb genoten en geen minuut verveeld.
Ik wist eigenlijk bijna niks van dit verhaal behalve dan dat het een vervolg was de Shining en de hoge cijfer.
Verhaal is geweldig en ik vond de hele toevoeging van The true knot echt super.
Casting is heel erg goed, blij om McClarnon weer te zien en ik was vooral onder de indruk van Lind.
Film begint goed en houdt dat niveau eigenlijk wel een lange tijd vol, de laatste 5 minuutjes vond ik wat minder. Ik vond dit trouwens geen horror maar meer thriller.
Ik wil dit filmpje ergens in de zomer opnieuw kijken maar dan met een dikke toeter.
Ik hoop heel erg graag dat er ooit nog een vervolg komt over The true knot.

avatar van simonfender
Uitstekende Stephen King verfilming, goede cast, verhaal blijft dicht bij het boek. Bleef constant spannend.
Met deze film is echt niks mis mee. Top entertainment.

avatar van AC1
AC1
merijn82 schreef:

(na eerst al die onbegrijpelijke hoge scores nog hier).

Lijkt wel massahypnose!

Vanavond gezien,en wat heb ik genoten.heb me geen minuut verveeld.heb de lange versie van 3 uur gezien.echt een goeie cast.echt een goed verhaal.en het einde is ook mooi bedacht,krijg je toch even weer een beetjeshininggevoel.jammer datdanny dood gaat.the tru knot is een erg leuke toevoeging in het verhaal.ja echt een goed vervolg.

avatar van jeffreyraijmann
Een zeer goede verfilming van een prachtig boek, heb ontzettend genoten van deze film.
Met name het einde is een must

avatar van princesspeach
Aangezien de score meer verwacht. Ik kreeg Harry Potter vibes van deze film. onschuldige kinderen van straat plukken en vermoorden nogal bruut maar zo begon het goed. Het shining snuiven/op roken vond ik echt belachelijk uitzien. Abra en haar gave en de terugkeer naar het hotel vond ik ook tof. De rest.. wat had die vrouw met de hoed nou weer toe te voegen en haar clubje. Die waren na 2 gunshots al dood. Doen ze het daar voor ? Al die kinderen vermoorden en dan ben je na 2 schoten al dood. Okeeey. . De rest voorspelbaar en moet zeggen ; het boek had ik niet gelezen.

avatar van Basto
Net herzien. De eerste keer verwachtte ik er niks van en viel het me 100%. Nu bij herziening blijft de film overeind. Vind nog steeds dat het niks met het origineel van doen heeft. Eigenlijk is het zelfs gek dat ze terugvallen op de versie van Kubrick aangezien King die verketterd heeft. Als het aansluiting had gezocht bij de mini serie (ooit gezien, totaal vergeten), had het misschien nog ergens op geslagen. Maar de gang rookzuigende zombies met lampjes in hun ogen heb in Kubricks versie nergens kunnen vermoeden.

Desalniettemin blijft het een goedgemaakte sfeervolle en spannende film.

4* blijven staan. Met kerst misschien eens de directors cut kijken...

avatar van mikey
Superhelden vs superschurken flick duurt erg lang voor een film en had misschien beter een mini serie kunnen zijn geweest bij netflix of zo. Ondanks de verkrachting van het overlook op het einde heeft dit bijzonder weinig te maken met de klassieker. Qua kwaliteit ook onvergelijkbaar.

wat een tegenvaller, heb een uur gekeken heb hem uitgezet,kan belangen na niet tippen aan the shining.

avatar van wendyvortex
Tuurlijk gaan we niet verwachten dat het beter gaat worden dan de originele The Shining, maar als het als het maar enigszins in de buurt gaat komen, dan zitten we al goed. Dit is ongeveer hetgeen je mag verwachten van een part 2 na 40 jaar, grootste deel van de film heeft behalve Danny Torrance ook niet zo heel veel te maken met de oorspronkelijke Shining. Er zit best een heel lekker King-sfeertje aan, al bevat deze film wat meer fantasy-elementen.
Verhoudt zich wat mij betreft ongeveer als 2010 ten opzichte van 2001. Mag niet tippen aan de oorspronkelijke film, maar ervan genoten hebben we zeker wel en het tweede deel kijken we mij betreft om de zoveel jaar ook eens even terug.

avatar van shugenja
Een vervolg op de shining? En best redelijke IMDB cijfers. Dus ik trapte erin. Wat zonde van mijn tijd bleek achteraf. Het is echt een flinterdun verhaaltje dat we al een biljoen keer hebben gezien/gelezen. En dan ook nog eens 2 en een half uur moest dit duren!

Als dit niet geassocieerd zou worden met shining en stephen king dan zou deze film helemaal zijn afgebrand. Nu kan dit gedrocht leunen op een grote klassieker en het publiek daarmee wat zand in de ogen strooien.

Natuurlijk, het is allemaal best vermakelijk en ok. Met dit soort acteurs en 50 miljoen dollar budget kom je al snel uit op een middelmatig product. Niks op aan te merken, technisch in orde. Acteerwerk in orde. Maar nergens is het verrassend, nergens is het spannend, het is niet aangrijpend. Je wordt vermaakt maar regelmatig had ik het idee dat scenes te lang waren, onnodig. Het einde voelde ook erg gemaakt, het terugkeren naar dat hotel sloeg naar mijn idee niet echt ergens op. Dan ben je gewoon aansluiting aan het zoeken bij het succes van de eerste film.

Kortom, middelmaat regeert. Deze film zul je snel weer vergeten. Het naspelen van originele scenes met nieuwe acteurs, dwepen met de shining. Dit is een film gemaakt door een fanboy die graag een hitfilm wil scoren. Jammer, heel jammer. Maar het viel te verwachten.

avatar van Ebenezer Scrooge
Geen standaard horrorwerkje met dichtslaande deuren en krakende vloeren, maar een uiterst origineel griezelverhaal. Dat buitenlichamelijke vliegen door de lucht, holy shit! Wie anders dan Stephen King himself had dit kunnen bedenken? Of je nu van zijn boeken houdt of niet, je kunt er niet omheen dat King de grootste schrijver van onze tijd is. De Charles Dickens van de 21ste eeuw, niet alleen qua populariteit - Dickens was 'naar negentiende-eeuwse maatstaven' immens populair in zijn tijd - er zijn ook andere overeenkomsten: de vuistdikke romans, het werk dat alle lagen van de bevolking aanspreekt (aansprak), maar vooral het feit dat beide schrijvers, ieder op zijn eigen manier, op indrukwekkende wijze de verschrikkingen van de kindertijd weten te beschrijven. In veel van hun romans staat het kind centraal. Get back! Get back! You're just a fucking child! Groot verschil echter is dat King nog altijd te vaak gezien wordt als pulpschrijver, wat jammer is.
Had voor deze film reeds een 4.5* klaarliggen, maar toen kwam jammer genoeg dat overbodige einde in het Overlook hotel en daar gaat het helemaal de mist in. En het verhaal was nou net zo leuk.

avatar van RoyDeSmet
shugenja schreef:
Een vervolg op de shining? Dit is een film gemaakt door een fanboy die graag een hitfilm wil scoren. Jammer, heel jammer. Maar het viel te verwachten.

Based on the novel by Stephen King.

avatar van Noud
Is de direcors cut een toevoeging?

Het is voor een regisseur wellicht niet makkelijk om een vervolg te maken op een film die is gemaakt door een meester in het vak, Stanley Kubrick. Maar ik vind dat Mike Flanagan zich aardig uit de slag heeft getrokken en een puike film heeft gemaakt.
Ik heb er nog zo geboeid naar zitten kijken als naar de eerste prent, The Shining.
Dat het verhaal een beetje de andere kant uitgaat dan het origineel daar had ik geen enkel probleem mee.
Het werd allemaal mooi in beeld gebracht, boeiend en spannend genoeg om je zeker niet te vervelen in deze toch wel lange film van 2,5 uur.
Puike cast ook, Ewan McGregor behoort niet echt tot mijn favorieten maar doet het hier prima, en ook Rebecca Ferguson doet het puik en is bovendien nog aangenaam om naar te kijken.
Kortom: er zitten vele verwijzingen in de film naar The Shining, geen probleem mee, het draagt bij tot het verhaal en dat was voor mij prima.

avatar van K. V.
Eindelijk deze ook eens gezien en tja wat moet je er over zeggen. Het eerste deel is een klassieker, dus een vervolg is altijd moeilijk. Het is zeker een uitbreiding van het verhaal, maar ook met veel referenties naar het origineel. De cast deed het prima en visueel ook een knappe film.
We hebben de lange versie gezien, maar storen deed dit zeker niet.
Het is zeker geen slechte film geworden, met zeker in het middenstuk iets anders dan het origineel.

avatar van Skuller
heel lang uitstelt om deze te gaan kijken ,bang teleurgesteld te worden. toch zeer aangenaam verrast. jammer van het einde dat in mijn ogen snel werd afgewerkt ( Rose the Hat word wel heel makkelijk omzeep geholpen ) de film duurt idd lang maar daar heb ik weinig last van gehad.

avatar van DjFrankie
Vanavond ook maar eens bekeken de film van 3 uur, en de avond was zo om. Prima opbouw, waar de puzzelstukjes al gauw duidelijk zijn. Goeie film.

avatar van keukenzout
Vond 'm niet slecht maar ook niet bijzonder goed. Beetje oppervlakkig en braaf, tamelijk simpel gefilmd. Ik vond Kubrick's Shining echt prachtig, dit is ongetwijfeld meer volgens de visie van King maar ik vond 't niet spectaculair.

Ik had liever een serie gezien met meer verhaal over de karakters maar ja, ik kijk geen series dus wie ben ik.

avatar van TheDiningDead
Bepaald niet verveeld tijdens deze drie uur durende origin story/ sequel/ director’s cut/ whatever en dat zegt wat, maar hoewel ze niet de belangrijkste attractie van het pretpark is, helpt het voor de spanning niet dat de centrale antagonist eruitziet als een bassiste van pak ‘m beet Four Non Blondes en de helft van de film aan yoga doet.

Leuk vervolg, desalniettemin kan het niet tippen aan zijn voorganger, maar Doctor Sleep zoekt ook een heel ander genre. 3,5.

avatar van david bohm
Mooi geschoten en sfeervolle film. De cast is prima en komt fris over. Het verhaal heeft een stuk meer bovennatuurlijke elementen dan de legendarische voorganger. De finale vind ik wat te lang duren, maar al met al toch een fijne film.

Zeker een geslaagd vervolg. Heb de dag ervoor the shining weer eens gekeken. Dan zie je echt wel veel overeenkomsten met Doctor Sleep. Muziek, hier en daar dezelfde setting. Oude geesten die terugkomen. Verder is het een heel ander verhaal, maar echt wel origineel. Heb me geen moment verveeld.

avatar van Elchapo
Erg sterk vervolg op the shining,goed acteerwerk en zinderende spanning......4 stars.

avatar van Fisico
Inderdaad een vrij mooi vervolg op de klassieker van Kubrick. Staat op zich ook vrij onafhankelijk van de andere. Je mist misschien wat background, zeker in het huis, maar storen doet het niet. Flanagan zocht en vond zijn eigen paden. Zonder te overdrijven ook mooie verwijzingen naar de eerdere film.

Pure horror wordt het nooit, maar die buitenmenselijke verplaatsingen en het stelen van het leven van personen is wel wat eng en spooky. Vele zaken zitten op niveau. De sfeer is goed weergegeven en ook de spanning is aanwezig. Ondanks de lange speelduur zit het tempo ook goed en verveelt de film nooit.
Ook de acteerprestaties zijn prima en visueel slaat Flanagan de bal niet mis.

Wereldschokkends wordt het echter nooit, laat staan memorabel, maar vermakelijk en meer dan degelijk, dat zeker!

avatar van Boeikens
Op zich niet slecht, in vergelijking met the Shining toch wat minder.
Ik heb voordien The Shining nog eens herzien, de lange 143min versie met meer diepgang, en dat loont wel alvorens deze Doctor Sleep aan te vatten.
In grote lijnen is het wel een vervolg en zijn er voldoende raakvlakken, maar qua verhaal gaat het toch wel sterk een eigen richting.
In ieder geval zitten de sfeeropbouw en de mysterie er zeer goed in en had ik over het hele verhaal wel een sterk Stephen King gevoel. Zelfs de 180min speelduur gingen eigenlijk vlot voorbij wat op zich al veel betekent. Toch had ik aan het einde het gevoel dat het allemaal korter had gekund, en had ik toch ergens wat anders verwacht. Het enige echt memorabele vond ik de stukken met het hotel, net wat ik had gehoopt voor de volledige film.

avatar van Antonin
shugenja schreef:

volledig mee eens, een gedrocht van een film, met toegegeven, hier en daar een interessante scene, maar als de rest niet meer 'klopt' heeft dat weinig zin.

avatar van Boneka
Antonin schreef:

En de scenes bij The Shining waren niet te lang dan? Deze film was zeker geen gedrog verre van dat.

avatar van Boneka
Dr. Sleep hadden ze beter Doctor Heartbeat kunnen noemen en dat is best wel een mooie aanvulling op dit genre. Ik moest er wel een beetje inkomen in het begin en had nou niet direct het idee dat dit een soort van vervolg van The Shining was. Ik had bewust daarom eerst The Shining eerst bekeken om vervolgens Dr. Sleep te gaan bekijken. Na een wat "rommelig" begin komt het geheel steeds meer samen en blijft de film bijna tot een ruk door zeer vermakelijk om naar te kijken. Beeld en geluid Dolby Atmos zijn in optima forma!

Het verhaal begint waar The Shining een beetje eindigde. Uiteraard is er na nu 20 jaar gekozen voor andere acteurs en ik moet zeggen dat heeft prima uitgepakt. Bij Rebacca Ferguson die Rose the Hat speelt had ik een beetje het gevoel dat ik naar 4 Non Blondes keek (Linda Perry). Leuke creatie overigens. Zag een beetje uit als een hippie. Natuurlijk zit de film vol met vaagheden, maar het verhaal is verder heel goed te volgen. De stoom was wel apart. Het zat wel tegen zombies aan waar ik zeker geen fan van ben, daarom vond ik het eind ook wat minder Desalniettemin blijft de film sterk tot het laatste half uurtje. Daarin gaat men terug naar hotel Overlook wat zeker ook sterk is in deze film, alleen gaat het hier allemaal te lang duren. Het bargedeelte bijvoorbeeld had geschrapt kunnen worden. Ook had men de afrekening beter zelf kunnen afwerken zonder die maffe zombies. Zodoende wordt eens sterke 4 sterren afgevlakt naar een 3.5 ster. Maar goed vind ik dit "vervolg" zeker toch wel.

Film 3.5
Beeld 4K 5.0
Geluid Atmos Dolby 5.0
Extra's 3.5

avatar van horizons
Toffe film. Een sequel die standalone overeind blijft. Mooie rust tijdens de hele speelduur.

avatar van Wally2
Ik begrijp alle lovende beoordelingen niet. Naar mijn mening is de koppeling aan The Shining louter commercieel. Schande. Mag niet in de schaduw staan, deze oppervlakkige onzinnige film. Totaal niet spannend en duurt te lang, deze B-film. Dat Ewan zich hiervoor geleend heeft is me een raadsel.

avatar van Lovelyboy
Je zal maar Doctor Sleep zijn en zo'n briljante voorganger in de vorm van The Shining hebben. Dan heb je grote schoenen te vullen, vooral als het lijvige boek van Stephen King aardig is, maar zeker niet super. Voortborduren op iets met een enorme status, is dat een goed idee? Zal dit ergens een moment gaan overtuigen of gaat het een herhaling van zetten worden...? De beoordelingen neemt de nodige twijfel al weg, daarom natuurlijk geprobeerd en meteen maar The Directors Cut gedraaid van 180 minuten.

Stroef is het begin met een terugblik op het hotel en de nasleep, met andere acteurs die uiteraard Wendy en de jonge Danny spelen. Slecht is het niet, maar er is natuurlijk maar één Danny. Nog steeds niet heel overtuigd vervolgt het verhaal zich met de aan lager wal geraakte Danny waar het wel te prijzen valt dat het boek op de letter gevolgd wordt. Het baantje in het rusthuis met zijn 'taken' en de kat geven al meer sjeu, net als de fascinerende en prikkelende Ferguson als Rose with the Hat. Het duurt toch echt tot voorbij het eerste uur waar de paranormale lijnen tussen Rose, Danny en Abra samen komen dat de film op volle toeren lijkt te gaan draaien en het potentieel van het verhaal naar voren komt.

Het zijn daarna vooral de momenten met de prikkelende Ferguson en geweldig acterende Kyliegh Curran die het meest het oog trekken. Hoewel McGregor het ook helemaal niet gek doet. Het is toch de strijd tussen de twee dames die bol staat van de spanning en het meeste boeit. Dit samen met een aantal enge handlangers en een uitstekende sfeer en muziek tilt het geheel naar een goed niveau. Het is de laatste fase waar Danny meer de aandacht naar zich toe trekt en men grond betreedt die men ver achter zich gelaten had en nooit weer hoopte te betreden. De eindfase heeft enkele gekunstelde en matige momenten, toch slaagt de film best wel over het geheel gezien.

Helemaal ben ik nog niet overtuigd van Doctor Sleep maar een verdomd goed begin heeft de film zeker gemaakt, met een prima verfilming van het boek dat ik jaren geleden doorworstelde maar niet super vond. Uitstekende casting, acteren, sfeer en muziek zorgen voor een prima film een aantal goede griezel momenten/hoogtepunten doen de rest. Nu al benieuwd wat een herkijk zal brengen.