Doctor Sleep (2019)

Horror

geregisseerd door Mike Flanagan
met Rebecca Ferguson, Ewan McGregor en Jacob Tremblay

Het verhaal speelt zich 32 jaar na de gebeurtenissen uit 'The Shining' af. Danny Torrance is intussen volwassen, maar wordt nog altijd achtervolgd door nachtmerries van het Overlook Hotel. Tevens kent hij, zoals zijn vader, woede-uitbarstingen en vecht hij met zijn alcoholverslaving. Op zoek naar een betere versie van zichzelf verhuist hij naar New Hampshire waar hij door middel van zijn gave een band schept met de twaalfjarige Abra Stone. Ze komen in aanraking met de mysterieuze groep The True Knot.

• Vanaf 7 november in de bioscoop

Onderhond schreef:

Het eeuwige gedweep met Kubrick dus.
Ja maar hoe wil je daaraan ontkomen als je ermee tekoop loopt dan? Precies zoals rep_robert aangeeft, dit is geen willekeurige gelijkenis. Je filter precies uit mijn verhaal dat je wil horen. We gaan een film maken dat een complete ode is aan Kubrick en stopen alle elementen van Kubrick erin. Gek he dat mensen gaan vergelijken. Dat is geen gedweep, dat is wat de film over zich afroept.

Onderhond schreef:
Het gaat ook niet om de vergelijking, wel om de ridicule godenstatus die hem steeds aangemeten wordt.
Dus het was iemand die niet wist hoe je een film moest maken. Eigenlijk een doorsnee regisseur je. Dat is wat je eigenlijk aangeeft?

Een doorsnee regisseur weet ook best hoe hij een film moet maken.

Verder vind ik Kubrick's films maar matig bestand tegen de tand des tijds, heeft hij ook aardig wat prul gemaakt en is de maatschappijkritiek in z'n films vaak te simpel. Maar da's een persoonlijke mening, maakt verder ook niet zo heel veel uit.

Het is gewoon vervelend dat sommigen doen alsof hij vrijgesteld is van kritiek. Wat mij betreft zet Flanagan hier mooi z'n voet naast Kubrick.

Onderhond schreef:
Een doorsnee regisseur weet ook best hoe hij een film moet maken.

Hij is zeker niet vrijgesteld van kritiek, beweer ik ook echt helemaal nergens. Ik had het ook over The Shining, niet Kubrick. Was ook letterlijk wat ik zei, dus waar je dat nou weer vandaan haalt echt geen idee. Ja The Shining is van Kubrick, maar de film The Shining daar haal Doctor Sleep het simpelweg niet bij.

Het deel wat je over Kubrick zelf zegt, laten we dat op een meningsverschil houden.

m1chel schreef:

Vreemde ode dan, gezien alle verschillen en andere focus. En het meest typerende van The Shining (Here's Johnny) wordt er zelfs netjes uitgelaten.

Flanagan maakt een film die ode brengt aan de boeken en Kubrick's film, maar ook trouw blijft aan Flanagan's eigen stijl. Net daarom werkt deze film zo goeden net daarom is het wat makkelijk om het steeds maar weer enkel over Kubrick's The Shining te hebben.

avatar van horizons
King vind dr.sleep beter dan Kubricks Shining. Dus in dat opzicht vind de schrijver het al geslaagd.

Oh ja. Het is een vervolg. Ook dat nog.

Onderhond schreef:

Scenes een op een over genomen, flashback een op een op Kubrick verhaal overgenomen. De terugkeer van het Overlook Hotel dat een op een is overgenomen, het verhaal dat verder gaat op Kubricks aanpassing, niet King's officiële einde. Je hebt een punt, maar ik zie meer odes aan Kubricks adres verschijnen dan aan King's adres. Flanagan is zeker getalenteerd en ik vond het ook gewaagd en heel goed hij hij bepaalde dingen eigen maakt, aanpassingen van het verhaal etc. Absoluut, maar ik zie vol dat hij leentjebuur speelt bij Hij die ik niet zal noemen. De enige ode die er aan King gemaakt werd, echte ode aan zijn boek is dat het Hotel eindelijk afbrand. Daarnaast is King een van mijn favoriete horrorschrijvers, dus het gaat er niet om om de boel af te Valle. Wat ik miste was het beklemmende dat The Shining had, de paranoia die het bezat. Ik bedoel, Flanagan heeft bijna een op een de opening van de 1980 versie gebruikt met muziek en al, de acteurs werden gecast op het uiterlijk dat Kubrick in zijn versie gebruikte.

avatar van rep_robert
Overduidelijker kon Flanagan de referentie naar de Here's Johnny niet maken lijkt me. Slim om niet het moment zelf erin te gooien. Dat is een iconisch moment in de filmgeschiedenis. Die kan je niet 1 op 1 kopiëren. Dus er zit alleen een visueel eerbetoon in die er overduidelijk naar refereert.

m1chel schreef:
maar ik zie meer odes aan Kubricks adres verschijnen dan aan King's adres.

De gehele sfeer van de film leunt veel dichter aan bij de stijl van King. Verder ook referenties naar ander King werk (The Dark Tower) en de villains komen toch ook rechtstreeks uit King's boek?

De scenes in The Overlook verwijzen expliciet naar Kubrick's werk, de rest (en dat is toch het overgrote deel) is veeleer King.

avatar van bakuratje
Bastoje bent vandaag rustig.. Ik ben eigelijk wel benieuwd hoe jij the shining omschrijft qua verhaal... Als film master. Op dat vlak kan je wel misschien interessant zijn

avatar van richiedoom
Wat een teleurstelling, na de overwegend lovende kritieken die ik her en der heb gelezen...

Ik kan trage films best hebben, zolang er maar genoeg interessants gebeurt. Dat ontbrak hier volledig de eerste 2 uren. Ik heb het boek een aantal jaar geleden gelezen en die vond ik behoorlijk sterk, maar in deze verfilming moest ik vechten tegen de slaap. Wat ook niet helpt is de ontzettend kinderachtige invulling van het personage Rose. Ook over haar las ik veel lof, maar ik vond haar in de verste verte niet angstaanjagend. Een beetje wulps kijken met dr hoedje op, het zal wel...

Verder moest ik proesten van het lachen bij die scene dat Rose In haar ‘hypnose’ door de lucht vloog na haar confrontatie met Abra. Het deed me hieraan denken qua CGI:

David Hasselhoff - Hooked on a Feeling - YouTube

Gelukkig redde het laatste half uur de film nog een klein beetje, maar ik heb me verder stierlijk verveeld in de bios. Als dan ook nog Na afloop de kip bij de KFC op is en de route naar huis is afgesloten, kun je wel spreken van een gedenkwaardige avond!