In tegenstelling tot vorig jaar hebben we de afgelopen tijd te maken gehad met een bijzonder zwakke horror-periode. Afgelopen jaar verschenen slechts een handjevol titels die enigszins in de buurt komen van het aanbod van afgelopen jaar. Desondanks maakten we hieronder een selectie van de beste vijf horrorfilms van het afgelopen jaar volgens MovieMeter.
Op een nacht valt het leven van de hoogzwangere Madison in duigen als ze zowel haar echtgenoot als haar ongeboren kind door een onverklaarbare aanval verliest. Vervolgens krijgt ze constant visioenen van soortgelijke moordpartijen. De paniek slaat toe als ze ontdekt dat de moorden ook daadwerkelijk plaatsvinden en zij psychologisch verbonden is met de moordenaar.
Geregisseerd door:James Wan Met onder meer: Annabelle Wallis, Maddie Hasson en George Young
Het stel María en Ingvar woont met een kudde schapen op een boerderij. Op een dag ontdekken de twee een pasgeborene op hun veld waarna ze besluiten deze als hun eigen kind op te voeden. De baby, een kruising tussen mens en schaap, geeft hen veel geluk maar brengt tevens onheil met zich mee.
Geregisseerd door:Valdimar Jóhannsson Met onder meer: Noomi Rapace, Björn Hlynur Haraldsson en Hilmir Snær Guðnason
De blinde man heeft zich jarenlang verstopt in een afgelegen hut en heeft een jong meisje opgevangen en opgevoed dat verweesd was door een verwoestende huisbrand. Hun rustige leven samen wordt verbrijzeld wanneer een groep criminelen het meisje ontvoert. De blinde man wordt gedwongen zijn veilige haven te verlaten om haar te redden.
Geregisseerd door: Rodo Sayagues Met onder meer: Stephen Lang, Brendan Sexton III en Madelyn Grace
'Antlers' volgt een lerares, Julia Meadows genaamd, uit een kleine stad in Oregon waarvan haar broer de sheriff is. Wanneer ze in aanraking komt met een mysterieuze en teruggetrokken leerling, raakt ze geïnteresseerd in het doen en laten van de jongeman. Ze komt er vervolgens achter dat hij een dodelijk geheim verbergt dat cruciaal is voor het overleven van de stad.
Geregisseerd door:Scott Cooper Met onder meer: Keri Russell, Jesse Plemons en Graham Greene
Ed en Lorraine Warren keren terug om een opmerkelijke zaak te onderzoeken. Het is een van de meest sensationele zaken uit hun carrière. De strijd om de ziel van een jonge jongen dwingt hen om tot het uiterste te gaan en leidt er uiteindelijk toe dat voor het eerst in de Amerikaanse geschiedenis een moordverdachte beweert door de duivel bezeten te zijn geweest.
Geregisseerd door:Michael Chaves Met onder meer: Vera Farmiga, Patrick Wilson en Julian Hilliard
Malignant maar eens aanzwengelen binnenkort, en ik ben benieuwd wat ik nu van Antlers ga vinden; wat ik hoor valt hij toch iets tegen. Don't Breathe 2 en The Conjuring: The Devil Made Me Do It was ik niet kapot van.
Lamb moet ik nog zien maar Malignant is wel mijn favoriet voor dit jaar. Conjuring en Don't Breathe 2 vond ik niet veel aan. Ik vond Censor dan wel weer erg goed en de Fear Street serie kon ik ook wel waarderen. V/H/S/94 had één prima verhaal en dan nog films als Black Friday!, Werewolves Within en Willy's Wonderland maar dat zijn eerder komedies.
Malignant gaat dit jaar zelfs mijn Top 3 halen uit alle films...Lamb was ook goed, maar niet echt horror. Enkel Antlers nog kijken waar ik toch ook veel van verwacht...
Alleen de film Antlers (2021) heb ik nog niet gezien en zal dan ook nog als enige een kans kunnen maken om in mijn top 20 van 2021 te geraken. De andere films waren voor mij van aardig tot tegenvallend en een deel 2, een deel 3 of A24 zeggen eigenlijk al genoeg.. Ach vooruit ik zal als horror- fan ook wat tips/ eigen top 5 favorieten posten;
Je kan van deze film misschien veel vinden maar je kan het niet verwijten dat deze op enige andere (Hollywood) horrorfilm lijkt! Nou goed ergens is er een vleugje Cronenberg te bekennen. Het bijzondere aan deze prent is dat je als toeschouwer dezelfde verwarring ervaart als de personages. Is wat je ziet nu werkelijkheid of droom?
Stel je voor dat je als “censor” van de BBFC in de jaren '8o, een hoeveelheid VHS-video's met horror- en exploitatie moet classificeren (de “Video Nasty”) Het is de basis voor een horrorfilm die ondanks een beperkt budget, visueel bijzonder sterk was en waar de grip op de realiteit verdwijnt.
Knappe debuutfilm met beperkt budget van Devereux Milburn een geflipte desoriënterende grindhouse-versie van het Hans en Grietje verhaal die heel ’70s aanvoelt en ook wel doet denken aan de originele TCM (1974)
Eco-body-horror! Het hutje in het bos wordt door de wereld van Fungi oftewel schimmels best angstaanjagend. De speciale effecten zijn erg goed voor een film waarvan ik denk dat het budget toch lager was
Goed uitgevoerde Pulp met de hoofdletter "P" van praktische effecten kunstenaar Steven Kostanski Als je bent opgegroeid in de jaren '80 of '90, raak je waarschijnlijk verliefd op dit nostalgische meesterwerk, elke horror-fan moet dat eigenlijk ook! Gaaf schepselontwerp,(YES man in pak!) goede vechtscènes en bloederige moorden Kortom eye-candy!
Edit; Ik zie dat de tag horror van de laatste twee films alleen op IDMB staat!
Reacties (7)