• 8.303.597 stemmen

Met onder meer: Camille Rowe, James Jagger en Eric Savin

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • iTunes Bekijk via iTunes

Plot The Deep House

"Breathe while you still can."

De YouTubers Tina en Ben hebben ervaring met het verkennen van wat zich onderwater bevindt. Hun volgende uitje is in een afgelegen meer, waar ze op de bodem een gezonken huis treffen. Deze unieke vondst verandert in een nachtmerrie wanneer ze erachter komen dat op deze setting talloze misdaden zijn gepleegd. Het stel ontdekt dat ze niet de enigen zijn in het huis.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Scandinavian Couple

Scandinavian Couple

avatar van perceived

perceived

Tof. Verschijnt blijkbaar pas over een dik jaar?

avatar van Hansiro

Hansiro

Trek in zeg, na de laatste mispeer terug naar het oude niveau svp!!

avatar van tattoobob

tattoobob

Nice ik kan niet wachten.

mcdaktari

Ik kijk hier ook wel naar uit. Is er al een datum bekend wanneer deze uitkomt?

Een gezonken huis?

mcdaktari

Best wel een spannende film, en echt ontzettend mooi en goed gefilmd. De onderwater opnames zijn echt heel goed. Hoe ze dat gefilmd hebben weet ik niet, maar het ziet er goed uit. Ik kreeg best wel een beklemmend gevoel, dat duiken is niks voor mij. Ik krijg al claustrofobie als ik er naar kijk. Het einde vind ik wel teleurstellend vond ik. Maar al bij al is het best een redelijke film, uiteraard onzin, maar het is film zullen we maar denken.

p.s. kijk na de aftiteling nog even door want er komt nog een klein stukje daarna

mcdaktari schreef:

De onderwater opnames zijn echt heel goed. Hoe ze dat gefilmd hebben weet ik niet, maar het ziet er goed uit.a

Net even op Google zitten zoeken en had een filmpje gevonden van The Making Of. best mooi om te zien hoe ze dat gemaakt hebben. Hier is de link naar het Youtube filmpje. Het is wel handig als je Frans verstaat.

Alexandre Bustillo, Julien Maury et Camille Rowe nous parlent du film THE DEEP HOUSE - YouTube

Onderhond

kos schreef:

Een gezonken huis?

Onder water gelopen vallei (met een huis in). Extreem gave setting voor een film als deze, alleen vond ik de expliciete horror elementen dan net niet spannend genoeg. Maar verder erg de moeite.

avatar van Shadowed

Shadowed

Geweldig stukje film. Echt ongelooflijk wat de makers hier voor elkaar hebben gekregen. Review volgt snel, maar wilde wel even zeggen dat ik dit een dikke aanrader vind.

avatar van schumacher

schumacher

Je moet er voor zijn.

Mijn ding was het echt niet.

avatar van joolstein

joolstein

Wow, een spookhuis onder water, wat was dit een fantastisch film. Als YouTubers en urban explorers Ben (James Jagger, Ja zoon van...) en Tina (Camille Rowe) horen dat er in een afgelegen meer op het platteland van Frankrijk onderwater een verrassend goed onderhouden overblijfsel van een oud huis is te vinden...., bevinden ze zich al snel in diepe shit.

Het idee van duikers die vastzitten in een spookhuis,, lijkt zo voor de hand liggend dat het gek is dat het nog nooit eerder is gedaan! Een spookhuis is al de perfecte setting voor horror door de dreiging van wat er op de loer ligt. Echter door nu het onvermogen om te ademen door gebrek aan zuurstof en drukkende duisternis van het water er aan toe te voegen werd het heerlijk claustrofobische! Een kandelaar die in een kamer zweeft. Een muur vol posters van vermiste kinderen. Allemaal dingen die je zou verwachten maar hier griezelig versterkt door een perfecte setting.

De onderwatercinematografie en de minutieuze sets in het huis zijn fascinerend om te zien De film brengt sfeer en 'de sprongangsten' worden gelukkig geminimaliseerd tot zo weinig mogelijk! Het camerawerk was sowieso knap want door zijn opzet is het eigenlijk ook een soort found footage-film maar komt over al erg natuurgetrouw over. Misschien voor sommige wat moeilijker te volgen want als voor de personages het moeilijk te navigeren is, is dat bijna net zo moeilijk voor de kijker! Voor mij voelde nu de angst en claustrofobie zo nog echter en authentieker aan.

Ten slotte is de andere grote troef van de film het laatste shots van het verstikkende einde. Als dit anders was afgelopen dan had ik er een hele punt afgetrokken! Ja de Franse filmmakers Alexandre Bustillo en Julien Maury (L’interterieur, Livid, Leatherface louter gaaf werk) maken met hun nieuwste film van een spookhuis onder water één van de meest bijzondere spookhuisfilms in jaren. Er is ook een scène helemaal aan het einde van de aftiteling.... was dat een hint voor een vervolg? Eerlijk gezegd voegde het niet erg veel toe.

avatar van Shinobi

Shinobi

"Fuck ghosts, right?"

Alexandre Bustillo en Julien Maury hebben na hun eerste twee films nooit meer iets leuks kunnen afleveren, maar dit is zeker een alleraardigste poging.

Het stel Ben en Tina zijn YouTubers die verlaten huizen bezoeken op zoek naar het onbekende. Om hun views op te krikken, besluiten ze in te gaan op een tip van een local. De beste man leidt hen naar een afgelegen meer waar zich op de bodem een gezonken huis bevindt. Eenmaal in het huis veranderen hun dromen naar faam al snel in nachtmerries als blijkt dat het niet helemaal in de haak is.

Een spookhuis onder water is voor de verandering weer eens wat anders. Het is een fijne en bovenal claustrofobische setting waar je als kijker niet helemaal weet wat te verwachten. Dit wordt versterkt door de constante dreiging van het gebrek aan zuurstof. Bustillo en Maury bouwen de spanning goed op door de personages langzaam het huis te laten verkennen om gaandeweg meer creepy dingen te ontdekken.

'The Deep House' is vooral sfeervol te noemen, gezien de horrorelementen enigszins teleurstellen; op een gegeven moment wordt alles maar over je heen gegooid. Het helpt ook niet dat James Jagger (zoon van) zijn dialogen ongeïnspireerd oplepelt. Aan de prestatie van Camille Rowe is het te danken dat je nog betrokken blijft. De prachtige shots op het eind zijn eveneens mooi meegenomen.

Al met al een prima terugkeer van Bustillo en Maury. Nu maar hopen dat ze deze stijgende lijn blijven vasthouden. Wel even blijven zitten bij de eindcredits voor een extra scène.

3,5 Sterren.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2021 stemmen

“Everything's weird underwater. Yeah, it's pretty freaky.”

Heel vet. Eigenlijk in mijn ogen weer complete verfrissing in deze genre, althans ik heb het nog niet eerder gezien op deze manier. Deze film ligt al de hele ‘horrormaand’ op de loer en ik kwam hem toevallig tegen, ook na de lovende woorden van ‘joolstein’ kon eigenlijk mijn nieuwsgierigheid niet meer stuk, en dat was maar goed ook. Ik heb me uitmuntend vermaakt, en zeker voor een film met zo’n kort tijdsduur keek hij heerlijk weg, tot het einde wat soms wat langdradig aanvoelde. Dat laatste kwam waarschijnlijk vooral omdat ‘Alexandre Bustillo’ en ‘Julien Maury’ niet voldoende spanning in de film konden pompen, omdat deze scenes nog iets te lief aanvoelden.

‘Alexandre Bustillo’ en ‘Julien Maury’ weten overigens wel met een puike film aan te komen. Het onderwerp ‘YouTuber’ is natuurlijk trending en slaat goed aan, zeker onder de jongere kijkers die hier meer mee te maken hebben. Dit soort ‘Urban Explorers’ zijn vaak erg actief op dit platform en sommige kennen wel een groot publiek, en helaas gebeurt er eigenlijk nooit echt veel in dit soort filmpjes buiten het feit om dat ze elkaar gek maken. Deze film volgt een beetje die lijn, hoewel ze elkaar niet gek maken wil ’Ben’ meer kijkers op zijn filmpjes, en hij vindt vooral dat zijn laatste video niet goed was bekeken. We krijgen hun namelijk te zien tijdens een het ‘exploren’ van een verlaten gebouw, en dat is eigenlijk een beetje kennismaken met de situatie en wat ze precies doen, niet iedereen kent het ook. De introductie is gelukkig vrij kort gedaan, en dat maakte het een stuk interessanter.

Want, we volgen de twee ruim een uur onderwater, de twee regisseurs binden er duidelijk geen doekjes om en zetten er volle vaart in. Toch een erg mooie en gave setting, het ondergelopen huis is vrij spooky te noemen maar, het ontdekken begint vrij leuk en erg onschuldig. Zo ook het paranormale waar deze film zich mee bezig houdt is met momenten vrij onschuldig, en met een paar kleine hints moet de spanning opgevoerd worden (wat niet lukt). Voor mij begon persoonlijk de film volledig wanneer ze het kruis van jezus bij een deur weghalen en hier een open ruimte vinden waar twee lijken aan kettingen hangen, drijven, zinken, hoe beschrijf ik dat het mooiste?

Ik moet zeggen dat ik het beeld van de twee vastgeketende mensen toch wel heel gaaf vond. Er gebeurt daarbuiten niet veel spectaculairs met het nodige ‘horror’ en het is eigenlijk nergens echt eng te noemen, dat is wel wat deze film nog mist. Voor de rest vond ik het allemaal wel erg leuk, hoewel ‘Ben’ voor toch wel héél duur apparatuur heeft voor een ‘YouTuber’ met zo’n kleine fanbase.

Setting is vet, concept is gaaf en het verhaal is toch leuk om te kijken. Het verhaal kan voor de nodige vragen zorgen maar, die worden op het einde doormiddel van ‘film’ helemaal uitgelegd, bijvoorbeeld hoe de mensen zo vast zaten en wie het geestenmeisje was die ‘Tina’ in de gang zag. De film die meerdere keren voorbijkomt, er werd duidelijk gehint dat er wat op tape stond. Dit stukje is ook het bloederigste gedeelte van de hele film. En ik moet zeggen dat het einde helemaal niet zo cliché is dan wat ik dacht. Ik dacht namelijk dat ‘Tina’ wel weer boven zou komen omdat ze ook het adem inhouden had geoefend. En nadat ‘Ben’ achterbleef omdat hij dood is gegaan vlucht ‘Tina’ zonder lucht maar is de weg naar de oppervlakte toch te lang. En dat is in mijn ogen erg goed gedaan omdat de clichés van een saaie ‘Hollywood’ film vaak zo is dat ’Tina’ dit had overleefd.

Dus ja, hele gave zit die zeker niet mocht ontbreken in mijn horrormaand. Hoewel het niet echt bloederig is of ergens spannend werd keek de film heel makkelijk weg door een vlot verhaal, leuk concept en een korte tijdsduur, het had ook niet veel langer gehoeven.

avatar van umbra

umbra

Film heeft me al wat getriggerd en de redelijk goede reviews hier van enkele echte en vrij betrouwbare liefhebbers, geeft me extra zin om hem dit weekend msschn te bekijken.

avatar van Doom4

Doom4

Nu vind ik een keer dat een film overrated is....

Gave setting en found footage dus ik gaf de film bij het begin al een 6..... helaas bleef het daar eigenlijk ook bij want er gebeurd eigenlijk niet meer qua horror.....dus nog een half punt aftrek.

avatar van Seam

Seam

Al een paar mooie recensies hier gelezen van anderen, waar ik me helemaal bij kan aansluiten.

De spanningsopbouw is heel sterk, de film wordt met de minuut interessanter en spannender. De setting is geweldig, ik kan me weinig vergelijkbare films herinneren. Het concept is eigenlijk vrij standaard, namelijk een mogelijke haunted house, maar de onderwater setting geeft het een heerlijke twist. Opeens worden de claustrofobische gevoelens vergroot, de ontsnappingsmogelijkheden worden nog kleiner en moeilijker dankzij de verminderde kracht en snelheid onderwater.

De film leunt veel meer op sfeer dan makkelijke jumpscares. De conclusie is ook heel leuk gedaan. Grappig dat ik pas op het einde erachter kwam dat het door het zeer getalenteerde duo van Livide en Inside is, films die ik heel sterk vind.

Theunissen

Deze Horror / Thriller film is van de makers van de horrorfilms "À l'Intérieur (2007)" en "Livide (2011)" en het concept ervan sprak me wel aan, want een film over een spookhuis onder water is er volgens mij nog nooit gemaakt.

In dit verhaal draait het om het YouTubers paar Ben (James Jagger) en Tina (Camille Rowe), die gespecialiseerd zijn in video's van afgelegen griezelige oude verlaten gebouwen. Wanneer we ze voor het eerst ontmoeten, sluipen ze rond in de overblijfselen van een zogenaamd spookachtig Oekraïens sanatorium waar een verpleegster haar patiënten heeft vergiftigd. Drie maanden later zijn ze in Frankrijk en staan ze op het punt om iets heel anders te doen, namelijk een onderwaterverkenning.

Wanneer hun beoogde locatie een druk plaatselijk strand blijkt te zijn, moeten ze een nieuwe plek zoeken om te filmen. Op het strand ontmoet Ben de lokale bewoner Pierre (Eric Savin) en die weet precies een geschikte locatie voor hun. Hij leidt hun naar het afgelegen meer "Lac du Frais", waaronder het huis van de vroegere bewoners, te weten de familie Montégnac, ligt. Maar zodra ze gaan duiken en het huis betreden, voelt er iets niet goed. Wat is er eigenlijk allemaal gebeurd in deze grimmige woning? En erger, kunnen ze er nog wel uit?

Het idee van duikers die vastzitten in een spookhuis, of zelfs een scheepswrak, lijkt zo voor de hand liggend dat ik niet kan geloven dat het niet eerder is gedaan dan in deze "The Deep House". Niet alleen heb je dan de dreiging van wat er op de loer ligt, maar je hebt ook de dreiging dat je zonder lucht komt te zitten. En dat laatste doet men op een slimme en realistische manier in deze film, want op het moment dat men gaat duiken (met een drone) na circa 20 minuten, zegt Ben tegen Tina:

"Je hebt 60 minuten lucht en kunt je adem bijna drie minuten inhouden."

En vanaf dat moment duurt de film ook nog circa 60 minuten en dat betekent dus dat een groot deel van "The Deep House" zich in realtime afspeelt onder water.

De regisseurs Alexandre Bustillo en Julien Maury nemen wat tijd om hun bij het huis te laten komen en geven je dan zolang een fraaie onderwaterrondeleiding, waarbij volop fraaie natuur (o.a. vissen) is te zien en ook een achtergelaten auto, namelijk een Rover P6. Dit helpt om de stemming vast te stellen en het ongemak van Tina onder water te versterken. Tina is namelijk een beetje huiverig om te duiken en in het begin van de film zie je haar ook naakt (dan zie je ook wat van haar borstjes) in een badkuip oefenen hoelang ze haar adem kan inhouden.

Na een tijdje komen ze bij het huis aan (waar raar genoeg opeens alle vissen zijn verdwenen), dat volledig lijkt afgesloten. Toch weten ze via een klein raampje naar binnen te komen en eenmaal binnen duurt het niet lang voordat hun elektronica, inclusief hun drone, raar begint te doen. Dan beginnen ze o.a. vreemde stemmen en muziek (o.a. van een piano) op hun radio te horen en ook zien ze krassen aan de binnenkant van een deur, alsof iemand probeerde om zich een weg naar buiten te krabben.

De decors in het huis mochten er best wezen, want buiten fraaie volledig ingerichte ruimtes zien ze verder o.a. poppen en maskers (o.a. van een clown), veel filmmateriaal en afspeelmateriaal, een versleten piano en een metalen kandelaar die in het midden van de keuken boven de eettafel zweeft. Ook zien ze een muur vol afbeeldingen van vermiste kinderen en treffen ze een groot Jezusbeeld aan voor een deur. Allemaal clichematige dingen dus die je zou kunnen verwachten in een spookhuisfilm, maar het versterkt wel de setting en de sfeer van "The Deep House".

Die sfeer wordt alleen maar dreigender als het paar het Jezusbeeld voor de deur losmaakt en de deur opent. Men komt dan namelijk terecht in de kelder en daar vindt men een martelkamer met een pentagram in de vloer en zien ze twee nog fris uitziende gemuilkorfde lichamen die aan kettingen hangen. We zijn dan belandt in het laatste half uur van "The Deep House" en die zijn best spannend en claustrofobische als de paniek en wanhoop toeslaat bij het paar en vooral bij Tina. De lucht begint dan ook op te raken en wat er in huis met hun is (o.a. de lichamen die aan kettingen hangen, oftewel vader en moeder Montégnac), komt dichterbij.

Vanaf dan moet het paar ook zo snel mogelijk het huis zien te verlaten, maar de ingang waar ze het huis zijn binnengekomen is nu opeens geblokkeerd met een stenen muur. Als ze het daarna via de schoorsteen proberen, raken ze gescheiden van elkaar en komt Ben erachter dat Pierre de zoon is van de familie Montégnac en dat ze ook nog een dochter hebben, namelijk Sarah (Carolina Massey). Deze dochter, die ook in het huis is, weet uiteindelijk Ben te pakken, die daardoor bezeten raakt. Als Tina daarna Ben weer tegenkomt, gedraagt deze zich raar en zegt hij ook een uitweg te weten. Als Tina hem volgt, komen ze uit in een filmzaal en krijgt Tina via Ben meer te weten over Pierre en de familie Montégnac.

Ze ontvoerden namelijk kinderen uit de buurt om die te offeren en de lokale bevolking kwam hun dode kinderen wreken, waarbij Pierre wist te ontsnappen en de overigen werden vastgeketend voordat de boel overstroomde. Ben zegt daarna tegen Tina:

"Ze zijn niet dood. Ze slapen alleen voor eeuwig. Kom bij ons, Tina."

Als Tina (die nog maar 1% lucht heeft) probeert te ontsnappen, wordt Ben met een mes doodgestoken door Sarah en weet Tina uiteindelijk via een poort het huis te verlaten. Maar omdat Tina geen lucht meer heeft en maar circa drie minuten lang haar adem kan inhouden, weet ze uiteindelijk niet boven water te geraken en verdrinkt ze.
Daarna is de film na circa 77 minuten afgelopen en zien we na de credits nog een korte scène met Pierre die bij het meer aankomt met twee nieuwe vrouwelijke slachtoffers, maar eerlijk gezegd voegt het niet veel toe.

De cast in deze film is eigenlijk beperkt tot Camille Rowe en James Jagger en de overige cast, zoals Eric Savin, heeft maar een klein aandeel in het verhaal. Camille Rowe en James Jagger deden het opzicht best verdienstelijk, het gekrijs van Camille Rowe in de laatste akte is misschien iets te schel, en omdat het verhaal zich vooral onder water afspeelt, zie je hun vooral in een duikpak waar o.a. muziek in kan worden afgespeeld. En de nummers die ze afspeelden via een hun radio waren misschien wat misplaatst, maar het Franse jaren 60 nummer "Je ne sais plus" van de Amerikaanse zangeres Lesley Gore vond ik opzicht wel leuk om te horen en het was ook nog eens nummer welke ze niet zelf afspeelden

Hoewel "The Deep House" misschien ietwat clichématig aanvoelt en het ook de extreme goor mist van "À l'Intérieur" is het voor Alexandre Bustillo en Julien Maury min of meer een terugkeer naar het sfeervolle en spannende "Livide". Ik heb me er in ieder geval goed mee vermaakt en misschien komt er ook nog wel een vervolg of een prequel, want de familie Montégnac verdient opzicht al een eigen film.

avatar van umbra

umbra

Best fijn en sfeervol filmpje, eens iets anders zo onder water, deze setting komt de film echt ten goede. Vond deze pak beter dan vb een Livide, maar ben nu ook niet omver geblazen.

avatar van filmfreak25

filmfreak25

Not my cup of tea...

Saai!

Halve ster voor de setting onder water dan.

avatar van c.dragon

c.dragon

Hoewel de onderwaterfotografie indrukwekkend is, is de film dat beslist niet. Te weinig materiaal voor anderhalf uur, het kabelt maar voort. Weinig horror ook, vooral veel 'Oh, mijn god wat ben ik bang'. Pover. Als je de trailer hebt gezien, heb je in feite de hele film gezien.

avatar van Shadowed

Shadowed

Indrukwekkend.

Hoe kan ik een horrorfilm in de tegenwoordige tijd nog een beetje bijzonder opzetten zonder al te veel geld uit te geven? Menig filmregisseur zal er waarschijnlijk even voor moeten zitten. Bustillo & Maury zijn ze in ieder geval voor met The Deep House, een horrorfilm die zich geheel onderwater afspeelt. Dat alleen al maakt de film goed.

Inhoudelijk is de film niet bijzonder, om dat alvast gezegd te hebben. Erg standaard verhaaltje met wat geesten die de twee vloggers benaderen, maar wel sfeervol ingericht. Soms aardig spannend en zelfs onderwater heeft het Franse regieduo de cinematografie volledig onder de controle. Knappe kleurtjes, sterke inrichting en zeer indrukwekkende onderwaterdecoraties. Richting het einde zelfs een volledige bioscoop.

Van het acteerwerk zal de kijker weinig meekrijgen. Het is niet zo dat Jagger en Rowe bijzondere acteerprestaties neerzetten, maar ze voldoen wel aan de norm en dat lijkt alles te zijn dat telt. Aardig uitgewerkt personages met net aan genoeg achtergrond. Eenmaal onderwater krijg je alleen niet veel meer van ze mee. En dat is ook niet erg, want de pracht die hier in beeld wordt gebracht vormt het centrale voordeel van de film.

Ik vind het simpelweg bijzonder indrukwekkend dat de makers dit voor elkaar hebben gekregen met in het achterhoofd het idee dat ze daadwerkelijk onderwater gedoken zijn. Bijzonder sterk ingerichte en sfeervolle film die van harte gebruik kan maken van zijn bronmateriaal. Films als The Deep House maken indruk door de aanpak maar ook door de uitvoering, een dikke bonus.

Misschien had het soms wat spannender kunnen zijn en de eerste 15 minuten zijn wat minder sterk, maar verder biedt deze film waarschijnlijk waar visueel gestelde kijkers naar op zoek zijn in horrorfilms. Ik kon er zeker van genieten en sloot de film met een blij gezicht af. Ik hoop dat Bustillo & Maury dit niveau nog wel even vol kunnen houden.