• 8.303.597 stemmen

Oorspronkelijke taal: Noors

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot I Onde Dager

"Til Death Do Us Part"

Lars en Lisa zijn een disfunctioneel stel dat naar een afgelegen blokhut trekt om de liefde bij elkaar terug te vinden. Elk heeft echter stiekem plannen beraamd om de ander een kopje kleiner te maken. Voordat ze hun plannen kunnen uitvoeren, verschijnen onverwachts gasten die een grotere dreiging voor hen betekenen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van AniSter

AniSter

Wat een amusement! Een beetje een grove en bloederige 'Home Alone' met en voor volwassenen. Naast actie en een beetje thriller behoorlijk wat humor en er zaten wat dat betreft een paar hele goede grappen bij. Het gezicht van Lars toen hij aan de boot hing was meesterlijk geschminkt. Het geheim achter de 3 biljartballen, richting het einde, was leuk gevonden. Prima cast: de rol van Lars vond ik het beste vertolkt. Het is allemaal geen hoogstaande cinema en de overlevingskansen van het koppel waren wel heel erg groot maar dat deed absoluut geen afbreuk aan het geniet-niveau van deze film. Ik gok dat ze tijdens de opnames hiervan ook vele momenten hebben gehad dat ze niet meer bijkwamen.

avatar van Master Blaster

Master Blaster

Onverwacht toch wel echt leuk om naar te kijken.

avatar van schumacher

schumacher

Middelmatige film.

De scenes waren wel vettig maar de rest was niet zo goed. Ik hou ook niet vd taal.

avatar van Shadowed

Shadowed

Leuk!

Wirkola keert na een divers aantal avonturen in het grote filmland Amerika weer terug naar Scandinavië om het daar lekker simpel aan te pakken. Ik vermoed dat Wirkola genoeg had van het gebrek aan vrijheid en besloot zijn eigen dingetje weer te doen in een omgeving die hem daar de ruimte voor geeft. Het levert een erg vlotte film op.

The Trip kan profiteren van een element waar heel veel andere films niet mee kunnen omgaan, en dat is een droge en platte vorm van humor. Het wordt normaal snel te flauw, maar in The Trip werkt het juist zeer effectief. Heb in tijden niet zo hard gelachen om de domheid van een film zoals deze, een gevoel dat ik erg heb gemist. Zowel in geweldsuitspattingen als dialogen raakt Wirkola voortdurend de juiste noten.

Acteerwerk is ook verrassend te noemen. Hennie en Rapace vormen een verfrissend duo en spelen ook weer eens personages waar ze iets mee kunnen. Rapace speelt sowieso de beste rol in tijden in plaats van die standaard meuk waar ze niks mee kan. Schurkentypes zijn verder ook erg lollig ondanks diens flauwe types. Het blijft elke keer Wirkola die het op de juiste manier overbrengt.

Genoeg geweld, humor en tempo in een film die per minuut genietbaarder wordt. Tempo had misschien wat meer mogen zijn in de finale en de uiteindelijke klap stelt wat teleur, verder is het een zeer genietbare film geworden waarin Wirkola weer zichzelf is. Zo te zien wordt zijn volgende project weer gewoon Amerikaans, maar ik hoop dat hij daarin wat van zijn eigen humor in mee kan nemen, want dat werkt erg goed.

avatar van Corcicus

Corcicus

• 2041 berichten

Schitterende en gruwelijke thriller. De humor was gitzwart en de spanning te snijden van begin tot einde. Echt een hele vette film!

avatar van Gi-Force

Gi-Force

Een hele leuke film met lekker veel bloedspetters. Gewoon op de bank zitten, al dan niet met een zak popcorn, en het lekker ondergaan. Aanrader voor het plezier.

avatar van H€yoka

H€yoka

Het verhaal begint nog wel aardig maar draait en keert zoveel dat het uiteindelijk een rommeltje wordt. De humor ontgaat me in deze helemaal en als horror/thriller schiet ie veel te kort. Een "poging tot" film die me nergens zal bijblijven. 2*

avatar van Luudje10

Luudje10

Geweldige film met een uitstekende rol Noomi Rapace van Mannen die vrouwen haten. Ze speelt hierin een

rol die haar echtgenoot wil vermoorden maar dat geldt ook andersom. Een ludieke film met de nodige (bloedige) actie. Een toppertje en een aanrader dus

avatar van Aapje81

Aapje81

• 1918 berichten

De plotomschrijving vond ik op zijn minst ludiek. Tel daarbij het gortdroge gevoel voor humor dat Scandinaviërs niet vreemd is en dit kon best een leuk stukje cinema worden. Vooraf had ik veel verwacht maar na pakweg 45 minuten werd dit toch iets heel anders als wat ik hadden kunnen bedenken

Met stijgende verbazing heb ik alles aanschouwd en lach af en toe op de grond van het lachen. De zwarte humor was voortdurend raak. De acteurs hadden de juiste toon te pakken en het scenario was zeer creatief. Speciale vermelding verdiend Noomi Rapace die na Män Som Hatar Kvinnor (Film, 2009) - MovieMeter.nl eindelijk weer eens een leuke rol te pakken heeft.

Na afloop kwam ik erachter dat deze regisseur verantwoordelijk is voor mijn favoriete zombiefilm allertijden Død Snø (Film, 2009) - MovieMeter.nl. Qua humor en effecten wijkt deze film er niet veel vanaf en was bijzonder onderhoudend.

In tijden van misselijkmakende correctheid waarbij we als kijker doodgegooid worden met een enorm aanbod van inwisselbare en politiek correcte films is het heerlijk om dit bijzonder lompe en humoristische werkje te ondergaan.

Mensen met een zwart gevoel voor humor en enig relativeringsvermogen zouden dit gerust eens kunnen proberen. Voor mij vloog de tijd in ieder geval voorbij.

Nu te zien op Netflix.

avatar van Collins

Collins

I Onde Dager van regisseur en co-auteur Tommy Wirkola verhaalt van een bloedige guerilla in een Noors vakantiehuis Twee rollen touw, een zaag en een hamer die ergens in het begin van de film over de kassaband van een bouwmarkt rollen, zeggen iets over de brute wijze waarop de guerilla wordt uitgevochten.

De film is vergeven van de humor. Geen subtiele humor. Dat kun je van de regisseur van Dead Snow ook niet verwachten. De twee hoofdrolspelers Noomi Rapace en Aksel Hennie vertolken hun rollen sterk. Ze spelen een getrouwd echtpaar uit de filmwereld met een huwelijkscrisis. De clichés die met hun sterrenstatus is verbonden worden heerlijk uitgespeeld. Denk hierbij vooral aan het overdreven uitdragen van ondeugden als ijdelheid en hooghartigheid. De onderlinge dynamiek is grappig.

De intrede van drie andere personages zet de film in een andere versnelling. Wat volgt is een aaneenschakeling van moordscenario‘s die creatief, bloedig en vol zwarte humor voorbij komen. Veelal grofmazig en erg leuk.

De grote manco‘s aan de film zijn de lange speelduur en het overbodige gebruik van flashbacks. Het is alsof Wirkola met die flashbacks aan zijn film een complexiteit wil toekennen die de film niet bezit. Het plot is eenvoudig en heeft geen laag. Flashbacks veranderen daar niets aan. Daarnaast is een speelduur van 113 minuten veel te lang. Na 90 minuten is de koek wel op. Na die tijd belandt de kijker in een langgerekt scala van herhalende zetten, die in de herhaling hun kracht verliezen.

I Onde Dager is een vermakelijke mix van actie en comedy. De mate van vermakelijkheid komt na een tijdje onder vuur te liggen als Wirkola zich inbeeldt dat zijn film gelaagd is. De lange speelduur is onzinnig en in ieder geval niet nodig om het complexe verhaal uit de doeken te doen. Genoten van Noomi Rapace trouwens. Leuke actrice.

avatar van eRCee

eRCee (moderator nieuws)

I onde dager, oftewel volgens de ondertitels 'En tegenspoed', wat een stuk beter is dan de flauwe Engelse titel. Beetje overschatte film, zoals dat al snel gebeurt als je er maar veel geweld in stopt: op één of andere manier geeft dat een bepaalde status die je niet behaalt als je met iets romantisch komt aanzetten, bijvoorbeeld. Toch is het niet onaardig. Vooral de herfstkleuren geven sfeer aan de film en de introtitels vond ik erg fijn. Gelukkig ook geen pijnlijke missers in de humor, hoewel het meer een flauwe glimlach oplevert dan een echte lach, bij mij dan. Maar inderdaad, amusement op z'n Scandinavisch en als je van het wat hardere filmgeweld houdt dan zit je hier goed.

avatar van Patjée

Patjée

Leuk, kijkt lekker weg. Jammer dat hij aan het einde een beetje ontspoord (een kat heeft al veel levens maar Noren kennelijk nog meer...), maar dat mag de pret over-all niet drukken.