• 8.614.132 stemmen

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot I Onde Dager

"Til Death Do Us Part"

Lars en Lisa zijn een disfunctioneel stel dat naar een afgelegen blokhut trekt om de liefde bij elkaar terug te vinden. Elk heeft echter stiekem plannen beraamd om de ander een kopje kleiner te maken. Voordat ze hun plannen kunnen uitvoeren, verschijnen onverwachts gasten die een grotere dreiging voor hen betekenen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van AniSter

AniSter

Wat een amusement! Een beetje een grove en bloederige 'Home Alone' met en voor volwassenen. Naast actie en een beetje thriller behoorlijk wat humor en er zaten wat dat betreft een paar hele goede grappen bij. Het gezicht van Lars toen hij aan de boot hing was meesterlijk geschminkt. Het geheim achter de 3 biljartballen, richting het einde, was leuk gevonden. Prima cast: de rol van Lars vond ik het beste vertolkt. Het is allemaal geen hoogstaande cinema en de overlevingskansen van het koppel waren wel heel erg groot maar dat deed absoluut geen afbreuk aan het geniet-niveau van deze film. Ik gok dat ze tijdens de opnames hiervan ook vele momenten hebben gehad dat ze niet meer bijkwamen.

avatar van Master Blaster

Master Blaster

Onverwacht toch wel echt leuk om naar te kijken.

avatar van schumacher

schumacher

Middelmatige film.

De scenes waren wel vettig maar de rest was niet zo goed. Ik hou ook niet vd taal.

avatar van Shadowed

Shadowed

Leuk!

Wirkola keert na een divers aantal avonturen in het grote filmland Amerika weer terug naar Scandinavië om het daar lekker simpel aan te pakken. Ik vermoed dat Wirkola genoeg had van het gebrek aan vrijheid en besloot zijn eigen dingetje weer te doen in een omgeving die hem daar de ruimte voor geeft. Het levert een erg vlotte film op.

The Trip kan profiteren van een element waar heel veel andere films niet mee kunnen omgaan, en dat is een droge en platte vorm van humor. Het wordt normaal snel te flauw, maar in The Trip werkt het juist zeer effectief. Heb in tijden niet zo hard gelachen om de domheid van een film zoals deze, een gevoel dat ik erg heb gemist. Zowel in geweldsuitspattingen als dialogen raakt Wirkola voortdurend de juiste noten.

Acteerwerk is ook verrassend te noemen. Hennie en Rapace vormen een verfrissend duo en spelen ook weer eens personages waar ze iets mee kunnen. Rapace speelt sowieso de beste rol in tijden in plaats van die standaard meuk waar ze niks mee kan. Schurkentypes zijn verder ook erg lollig ondanks diens flauwe types. Het blijft elke keer Wirkola die het op de juiste manier overbrengt.

Genoeg geweld, humor en tempo in een film die per minuut genietbaarder wordt. Tempo had misschien wat meer mogen zijn in de finale en de uiteindelijke klap stelt wat teleur, verder is het een zeer genietbare film geworden waarin Wirkola weer zichzelf is. Zo te zien wordt zijn volgende project weer gewoon Amerikaans, maar ik hoop dat hij daarin wat van zijn eigen humor in mee kan nemen, want dat werkt erg goed.

avatar van Corcicus

Corcicus

Schitterende en gruwelijke thriller. De humor was gitzwart en de spanning te snijden van begin tot einde. Echt een hele vette film!

avatar van Gi-Force

Gi-Force

Een hele leuke film met lekker veel bloedspetters. Gewoon op de bank zitten, al dan niet met een zak popcorn, en het lekker ondergaan. Aanrader voor het plezier.

avatar van H€yoka

H€yoka

Het verhaal begint nog wel aardig maar draait en keert zoveel dat het uiteindelijk een rommeltje wordt. De humor ontgaat me in deze helemaal en als horror/thriller schiet ie veel te kort. Een "poging tot" film die me nergens zal bijblijven. 2*

avatar van Luudje10

Luudje10

Geweldige film met een uitstekende rol Noomi Rapace van Mannen die vrouwen haten. Ze speelt hierin een

rol die haar echtgenoot wil vermoorden maar dat geldt ook andersom. Een ludieke film met de nodige (bloedige) actie. Een toppertje en een aanrader dus

avatar van Aapje81

Aapje81

• 2037 berichten

De plotomschrijving vond ik op zijn minst ludiek. Tel daarbij het gortdroge gevoel voor humor dat Scandinaviërs niet vreemd is en dit kon best een leuk stukje cinema worden. Vooraf had ik veel verwacht maar na pakweg 45 minuten werd dit toch iets heel anders als wat ik hadden kunnen bedenken

Met stijgende verbazing heb ik alles aanschouwd en lach af en toe op de grond van het lachen. De zwarte humor was voortdurend raak. De acteurs hadden de juiste toon te pakken en het scenario was zeer creatief. Speciale vermelding verdiend Noomi Rapace die na Män Som Hatar Kvinnor (Film, 2009) - MovieMeter.nl eindelijk weer eens een leuke rol te pakken heeft.

Na afloop kwam ik erachter dat deze regisseur verantwoordelijk is voor mijn favoriete zombiefilm allertijden Død Snø (Film, 2009) - MovieMeter.nl. Qua humor en effecten wijkt deze film er niet veel vanaf en was bijzonder onderhoudend.

In tijden van misselijkmakende correctheid waarbij we als kijker doodgegooid worden met een enorm aanbod van inwisselbare en politiek correcte films is het heerlijk om dit bijzonder lompe en humoristische werkje te ondergaan.

Mensen met een zwart gevoel voor humor en enig relativeringsvermogen zouden dit gerust eens kunnen proberen. Voor mij vloog de tijd in ieder geval voorbij.

Nu te zien op Netflix.

avatar van Collins

Collins

I Onde Dager van regisseur en co-auteur Tommy Wirkola verhaalt van een bloedige guerilla in een Noors vakantiehuis Twee rollen touw, een zaag en een hamer die ergens in het begin van de film over de kassaband van een bouwmarkt rollen, zeggen iets over de brute wijze waarop de guerilla wordt uitgevochten.

De film is vergeven van de humor. Geen subtiele humor. Dat kun je van de regisseur van Dead Snow ook niet verwachten. De twee hoofdrolspelers Noomi Rapace en Aksel Hennie vertolken hun rollen sterk. Ze spelen een getrouwd echtpaar uit de filmwereld met een huwelijkscrisis. De clichés die met hun sterrenstatus is verbonden worden heerlijk uitgespeeld. Denk hierbij vooral aan het overdreven uitdragen van ondeugden als ijdelheid en hooghartigheid. De onderlinge dynamiek is grappig.

De intrede van drie andere personages zet de film in een andere versnelling. Wat volgt is een aaneenschakeling van moordscenario‘s die creatief, bloedig en vol zwarte humor voorbij komen. Veelal grofmazig en erg leuk.

De grote manco‘s aan de film zijn de lange speelduur en het overbodige gebruik van flashbacks. Het is alsof Wirkola met die flashbacks aan zijn film een complexiteit wil toekennen die de film niet bezit. Het plot is eenvoudig en heeft geen laag. Flashbacks veranderen daar niets aan. Daarnaast is een speelduur van 113 minuten veel te lang. Na 90 minuten is de koek wel op. Na die tijd belandt de kijker in een langgerekt scala van herhalende zetten, die in de herhaling hun kracht verliezen.

I Onde Dager is een vermakelijke mix van actie en comedy. De mate van vermakelijkheid komt na een tijdje onder vuur te liggen als Wirkola zich inbeeldt dat zijn film gelaagd is. De lange speelduur is onzinnig en in ieder geval niet nodig om het complexe verhaal uit de doeken te doen. Genoten van Noomi Rapace trouwens. Leuke actrice.

avatar van eRCee

eRCee (moderator films)

I onde dager, oftewel volgens de ondertitels 'En tegenspoed', wat een stuk beter is dan de flauwe Engelse titel. Beetje overschatte film, zoals dat al snel gebeurt als je er maar veel geweld in stopt: op één of andere manier geeft dat een bepaalde status die je niet behaalt als je met iets romantisch komt aanzetten, bijvoorbeeld. Toch is het niet onaardig. Vooral de herfstkleuren geven sfeer aan de film en de introtitels vond ik erg fijn. Gelukkig ook geen pijnlijke missers in de humor, hoewel het meer een flauwe glimlach oplevert dan een echte lach, bij mij dan. Maar inderdaad, amusement op z'n Scandinavisch en als je van het wat hardere filmgeweld houdt dan zit je hier goed.

avatar van Patjée

Patjée

Leuk, kijkt lekker weg. Jammer dat hij aan het einde een beetje ontspoord (een kat heeft al veel levens maar Noren kennelijk nog meer...), maar dat mag de pret over-all niet drukken.

avatar van Rodger

Rodger

Heerlijke thriller .. bloedig, humor en actie..

Zeker geen verkeerde

3.5 ***

avatar van Partyboooi

Partyboooi

Leuke Tarantino-eske misdaadthriller/zwarte comedy uit Noorwegen.

Noomi Rapace is altijd goed, tel daarbij op een gelikt verhaal over een echtpaar dat elkaar niet uit kan staan en snode plannen hebben met elkander en je hebt een script voor een bloederige horrorcomedy ala the Hunt. Ik heb me uitstekend vermaakt en kunnen lachen links en rechts, prima popcorn vermaak op Netflix!

3,5☆

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Ik moest bij deze film denken aan een mix tussen Verlengd Weekend (2005) en Kill Me Three Times (2014). The Trip is een gezellige zwarte komedie die nooit echt scherp gaat, maar gelukkig ook niet te braaf is en zich gaandeweg in de film, gewoon laat gaan. Noomi Rapace en Aksel Hennie komen niet helemaal uit de verf, maar ze zijn best wel leuk om bezig te zien. De film heeft genoeg humor, bloed en twisten om er tot het einde van te kunnen genieten.

avatar van blurp194

blurp194

Hmm.

Tommy Wirkola heeft met de Dod Sno films de lat natuurlijk erg hoog gelegd. Dat kwam er in zijn Amerikaanse films niet echt uit vond ik - degelijk eerder dan briljant. Toen ik deze aangekondigd zag, had ik wel een beetje gehoopt dat dat een terugkeer naar zijn oude niveau zou betekenen.

En ja, dat is het wel een beetje geworden - halverwege dan. En dus toch teleurstellend, want hoewel alles best goed klopt, het komt nergens echt in de buurt van de vroegere genialiteit. Plus dat net iets teveel grappen teveel poep en pis zijn, en ja, daar is een plaats voor, maar in een film waar je iets geniaals van hoopt is dat het dus niet.

Nou maar hopen dat de volgende weer wat beter is.

avatar van Walter S.

Walter S.

In tijden niet zo’n leuke film gezien. Volledig over de top qua zwarte humor en ultra violence, gaat van kwaad tot veel erger qua botte bijlhumor.

avatar van slam1975

slam1975

Humor, gore, aktie. Alles zit erin, heb me er wel mee vermaakt. Aanrader!

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Leuk zwart humoristisch filmpje van Wirkola, die wel bekend staat onder zijn Dead Snow-project. In de tussentijd heeft hij het ook in Amerika opgezocht (de geweldige Hansel & Gretel in het achterhoofd) maar nu keert hij weer terug naar de basis en zijn roots met deze kleinere film.

Noomi Rapace, wat leuk... Onze Liesbeth Salander is nu een soort van huisvrouw geworden die door haar man Lars wordt overgehaald om een soort vergevingsreis te maken naar een vakantiehuis aan de Fjorden. Wat Lisa echter niet in beginsel weet is dat Lars allerlei gereedschap en de nodige middelen in zijn kofferbak verborgen houdt. Echter lijkt Lisa hem een stap voor te zijn, want ook zij had nog wel een appeltje met hem te schillen.

Dit ontpopt zich tot een project wat gaandeweg alleen maar gekker en absurdistisch lijkt te worden. Eerst lijkt er nog een kat en muis spel te ontstaan tussen het stelletje, maar al snel komen ze erachter dat ze elkaar toch nog wel nodig gaan hebben. Op zolder zitten er namelijk, stomtoevallig, drie ontsnapte bajesklanten verscholen.

Deze bajesklanten: Een seriemoordenaar, een zedendelinquent en een Neo-Nazi (leuk gevonden) laten zich niet zo snel kennen en houden Lars en Lisa gegijzeld. Maar... ook komen er nog wel wat vernederende spelletjes van dien, puur voor de lol. Maar dan lijkt het stel los te kunnen komen en gaat het kat en muisspelletje op een bloederige, geschifte en uiterst gewelddadige manier verder. Echter met een nieuwe inzet.

Door de zwartkomische ondertoon lijken al deze gruwelijkheden niet eens meer op te vallen, of wen je er al snel aan. Niks gaat Wirkola uit de weg; zelfs tot de horror-momenten aan toe. Van vechtpartijen met huis tuin en keuken gereedschap, tot een jacht met de dubbelloopse geweren. Het acteerwerk vond ik ook fantastisch uit de hoek komen en zowel het stel als de drie boeven hebben zo eenieder een eigen karakter met de eigen gestoorde trekken. Ook wil het af en toe nog best wel spannend worden. En ja, die vader...

En dan dat einde. Ook dit kan weer in de collectie van de protestgebaren tegen de sociale of massamedia... en tevens ook een dikke middelvinger naar Amerika. Goed bezig, Wirkola!

Ik heb uitbundig genoten.

avatar van RaoulDuke

RaoulDuke

Vermakelijke zwarte comedy die het niet moet hebben van diepgang of subtiliteit. Bevat 'n aantal leuke vondsten en blijft tot het einde onderhoudend, al wordt naar mijn mening de over de top finale net iets te lang uitgerekt. Prima popcornvermaak.

avatar van notsub

notsub

Deze film scoort hier prima, wat een heerlijk vertier biedt I Onde Dager. Wat begint als een mini-vakantie van twee mensen in een huwelijkscrisis, eindigt met horrorachtige taferelen in een gevecht op leven en dood. De inktzwarte humor die er bij komt kijken werkt hier fantastisch en de absurde wendingen binnen dit verhaal kunnen niet gek genoeg zijn. De grappen over pis en poep zijn net te voor de hand liggend, net als de erotische lompheid, het past wel in een film die er voor gaat gewoon zo fout mogelijk te zijn. En dat lukt dus heel aardig, ik lag regelmatig dubbel bij deze bloederige ongein.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

joolstein schreef:

I Onde Dager betekent zoiets als In slechte dagen oftewel tegenspoed! En ja het is een understatement dat het met de relatie van actrice Lisa (Noomi Rapace) en regisseur Lars (Aksel Hennie) niet zo goed gaat! Ze hebben geldproblemen en maken ruzie, dus het is tijd om van haar of hem af te komen!

Ja er worden klappen uitgewisseld. Er wordt bloed vergoten. En dan komt er externe partijen bij om nog meer klappen uit te delen! Aksel Hennie is heerlijk als de onhandige sukkel die wordt onderschat en Noomi Rapace weet als haar gebruikelijke zelf dit mooi aan te vullen! De twee Noorse, Rapace en Hennie, doen het zeer goed samen.

Regisseur Tommy Wirkola https://www.moviemeter.nl/film/53281, https://www.moviemeter.nl/film/81523, https://www.moviemeter.nl/film/405129 serveert verder genoeg grappen en onverwacht bloederigheid om het grappig en interessant te houden. Niet dat alle grappen even geslaagd waren! Zo zijn de meeste poep en seks wel erg voor de hand liggend maar de nazi en andere 'politiek incorrecte' (me#too en elektrisch rijden) waren heerlijk!

En door een redelijk vlot tempo, de grove bloederige actie en de belachelijkheid van de steeds bizarre situatie, waren ook de minder geslaagde grappen helemaal niet zo storend! Het was verder een 'wilde rit' waarbij flashbacks het centrale plot blijven onderbreken, zodat je kunt begrijpen wat er op dit moment aan de hand is. Het is gewelddadig, over de top en gaat echt helemaal los, meer had ik ook niet te wensen!

En dat was ook onze mening!

Bedankt Joolstein!

Trouwens, onze waardering: 8!

Onderhond

Fijn fijn.

Zo'n typisch filmpje dat niks meer beoogt dan enkel een zeer goeie film binnen z'n genre zijn. Een zwarte comedy, meestal niet het makkelijkste genre, maar blijkbaar heeft Wirkola een balans gevonden die een breed publiek aanspreekt, aangezien deze film het opvallend goed doet qua score.

Vond het vooral leuk dat het eerste derde van de film nogal bewust doorzichtig is. Het maskeert een beetje de twists die later komen, waardoor de tweede en laatste acte ook wat meer indruk maken. Wirkola maakt ook nuttig gebruik van z'n achtergrond als horror regisseur om het einde mooi te laten ontsporen.

Een goede opbouw, fijne acteurs, audiovisueel netjes verzorgd en een mooi crescendo. Een film die gewoon alles goed doet, binnen de afgelijnde verwachtingen natuurlijk. Leuk dat Wirkola terug is, en dat nog wel in de schoot van Netflix. Meer van dit.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Zo'n netflixfilm waar je nooit voor naar de bioscoop zou gaan, maar die prima vertier biedt voor wat verloren uurtjes op een stormachtige avond. Of zoals de hypergewelddadige huwelijksperikelen tot een ongemeend zwarte komedie leiden, waarin de echtelijke frustraties tussen Lisa (Noomi Rapace) en Lars (Aksel Hennie) steeds iets verder escaleren en ze elkaar op een bepaald punt zelfs fysiek te lijf gaan. In lijn met 't cartooneske huwelijksgeweld uit klassiekers als 'The War of the Roses' (1989) of 'Death Becomes Her' (1992). Deze luchtige 'comedy of errors' drijft bijna volledig op de chemie tussen Rapace/Hennie en de hilarische situaties waar ze door eigen toedoen in verzeild raken. De komst van een drietal slungelige criminelen lijkt in eerste instantie een wat goedkope afzwakking van 't eigenlijke conflict, maar met deze nieuwe situatie kan horrorregisseur Tommy Wirkola helemaal losgaan met gore en zakjes bloed. Het maakt 'I Onde Dager' (2021) tot een hoogst amusante genrefilm die weinig pretenties heeft en toch voldoende raakt aan bevredigende onderbuikgevoelens.

avatar van Beatlestone

Beatlestone

Wat een waanzinnig gave film! Ik heb genoten van de eerste tot de laatste minuut. Topper!!!

avatar van Shinobi

Shinobi

"Honey, I'm home!"

Helaas is het nog altijd wachten totdat Tommy Wirkola met deel drie uit de 'Dead Snow' reeks komt. Maar als hij dergelijke vermakelijke films blijft maken, heb ik niets om te klagen.

In 'The Trip' volg je het disfunctionele stel Lars en Lisa. Vanaf het eerste moment is duidelijk te zien dat de liefde tussen deze twee al lang is uitgeblust. Om dit weer aan te wakkeren besluiten ze een weekendje door te brengen in een afgelegen blokhut. Ze hadden er alleen niet op gerekend dat ze allebei andere bedoelingen met elkaar hadden...

Met de eerste uitspatting tussen Lars en Lisa had ik een vrij rechtlijnig verloop verwacht te zien. Gelukkig staat je als kijker nog heel wat moois te wachten. Wirkola schudt een aantal grappige wendingen uit zijn mouw, waardoor je nooit goed weet waar het gebeuren naartoe gaat. Dat is namelijk een hoop heerlijke zwarte humor en bloederigheid waar je u tegen zegt.

De pacing is aardig, hoewel het soms iets inzakt. Aan het spel van Aksel Hennie en met name Noomi Rapace is te danken dat de film leuk blijft. Ergens heb ik wel het gevoel dat Wirkola het geheel gelaagder wil laten overkomen, maar niet helemaal in zijn opzet slaagt. Maar dat mag de pret zeker niet drukken.

Al met al een verfrissende zwarte comedy die het niet schuwt om de registers met bloed open te trekken. Dit is best een aangename verrassing voor een Netflix productie.

3,5 Sterren.

avatar van Chelsea94

Chelsea94

Bizar, 25 in top beste films 2021. Vond de film niet super leuk, naar het einde toe wordt het wel wat leuker maar tis een vreemde film

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Amusante zwarte en ook absurdistische komedie die ook behoorlijk bloederig uit de hoek komt. Iedereen wordt tot pulp geslaan, en meer. De Noren lijken een patent op dit soort films te hebben. Niet te serieus nemen, geen geloofwaardigheid zoeken... gewoon kijken en genieten.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Volop actie in deze film, alleen toen opa maar niet dood wilde gaan ondanks zijn avontuur met de grasmaaier, is wel wat jammer.

Verveeld nergens