ad
  • 8.114.298 stemmen

De Slag om de Schelde (2020)

Drama / Oorlog | 124 minuten

Genre: Drama / Oorlog

Alternatieve titel: The Forgotten Battle

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Matthijs van Heijningen Jr.

Met onder meer: Gijs Blom, Jamie Flatters en Susan Radder

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 10 februari 2021

Over De Slag om de Schelde

Najaar 1944. De Slag om de Schelde is gaande. Een grote zeeslag vindt plaats in Zeeland en West-Brabant. De slag is beslissend voor het verloop van de Tweede Wereldoorlog. In de bloedige strijd kruisen de wegen van verschillende personen elkaar. We volgen onder andere Marinus, een jonge Nederlandse man die aan de kant van de Duitsers vecht. Ook volgen we William, een verdwaalde Britse zweefvliegtuigpiloot en Teuntje, die deel uitmaakt van een verzetsbeweging.

imageimage

Tony Turner

Henk Schneijder

Dirk Visser

tbouwh schreef:

Tenzij ze er een embargo op gezet hebben.

Embargo verschuift naar januari, 2021.

Ajax&Litmanen1

Misschien stomme vraag, maar verschuift de Netflix-release nu ook? Of is de tijd tussen bioscooprelease en streamingrelease verkleind? Neem aan dat Schelde alleen in Nederlandse bioscopen zou draaien?

avatar van CellarDoor

CellarDoor

Aan mij dus de eer de spits af te bijten van deze veelbesproken film. Als geboren Vlissinger had ik gisteren het geluk de film al in 2020 te mogen zien, een uur voordat de bioscopen weer haar deuren zouden sluiten tot in het nieuwe jaar. Met een hoop bombarie werden we warm gemaakt voor de duurste Nederlandse productie ooit. In combinatie met de Engelse titel "The Forgotten Battle" en een aardige trailer zijn de verwachtingen hoog gespannen. Heel ver rijkt mijn kennis niet van wat er zich afgespeeld heeft rondom mijn geboortestad en goedgezind ging ik dan ook naar de film om daar verandering in te brengen.

The Forgotten Battle zal echter nog wat langer de vergeten slag blijven. Van de twee uur durende film tonen er welgeteld 15 minuten een kleine veldslag rondom de schelde; onbegrijpelijk. Om dan vervolgens in de aftiteling een stad in gruzelementen te tonen met een toelichting over een indrukwekkend aantal te betreuren slachtoffers, terwijl we hier in de film niks van meekrijgen. Van de duizenden burgerlijke slachtoffers zie je er in de film wel vier stuks, waar we het nota bene hebben over verzetstrijders.

Nee, deze film doet je zeker niet inzien wat voor grootste slag hier heeft plaatsgevonden (veronderstellend dat die er dus wel geweest is, iets waar ik komende periode maar eens andere bronnen voor ga raadplegen). Wat de film wel toont is wat op elke willekeurige plek had kunnen plaatsvinden ten tijde van de oprukkende geallieerde eenheid door Duits bezet gebied: euforie over een mogelijk aanstaande bevrijding, angst voor hoe de Duitsers hun nederlagen zullen botvieren bij vertrek - als ze al permanent vertrekken - en uiteraard een standaard verhaaltje over verzetstrijders enerzijds en collaborateurs anderzijds. Op magische manier komen de verschillende verhaallijnen uiteraard nog even samen in de ontknoping van de film, waarbij de aan Duitse zijde vechtende Hollander ontheven wordt van al zijn smet door een laatste heldhaftige daad uit te voeren.

Het verhaal van William, de verdwaalde Britse zweefvliegtuigpiloot, kon me dan nog het meest bekoren, simpelweg om dat deze tenminste íets kenmerkends tentoonstelt van de slag waar de film over zou gaan: beelden van een ondergelopen Walcheren. Een ondergelopen Walcheren resulterend van de inundatie door de geallieerden, een interessant onderdeel van deze slag dat amper behandeld wordt in de film, echt een gemiste kans.

Kortom: volgens mij is de intentie nooit echt geweest eer te doen aan een slag waar men maar weinig over weet. Het benoemen van een 'Forgotten Battle' op eigen bodem klinkt echter wel lekker en woekert de interesse goed aan. Het is voor Nederlandse bodem echt wel een prima productie en zal het zeker goed doen bij het grote publiek. Echter weet de film in mijn optiek haar Nederlandse concurrentie niet te ontstijgen. De verhaallijnen zijn hier gewoon niet interessant genoeg voor, gaan nergens de diepte in, zitten vol clichés en focussen niet op wat de titel belooft. Wel lof voor het achterwege laten van een onnodig liefdesroman en het gebruik van de Zeeuwse babbelaarlikeur.

CellarDoor schreef:

Dankjewel voor je review. Ik was hier dus al bang voor, gewoon een kopie van Het Bombardement (2012) dus, maar dan met een andere setting en hopelijk iets meer kwaliteit dan die draak van een film. Die film zou ook het bombardement op Rotterdam tonen, maar je zag echt helemaal niks op wat ontploffend stof na. Wel moest je naar een afschuwelijk slecht liefdesplotje kijken vol met waardeloze acteurs. Is het niveau van Schelde wel van hoger niveau?

Ik kon me al niet voorstellen dat we met een Nederlands budget echt een grootse oorlogsfilm zouden krijgen die een veldslag overtuigend simuleert. Uiteraard liet de trailer je geloven dat dit wel zo zou zijn.

Deze bekijk ik dus wel over een paar maanden op Netflix.

rico_defender

Ik heb de film heel anders ervaren. Er zitten meer grotere scènes in, zoals de duurste Nederlandse scene ooit en dat was geeneens de slag zelf. Ik vond de film juist beter dan de gemiddelde Nederlandse film. Geen kleffe verhaallijnen maar juist een beetje normale verhalen en verhaallijnen. Beter dan Zwartboek en veel serieuzer van toon dan Soldaat van Oranje.

De film heeft nou eenmaal geen Hollywood budget en voor een film van 14 miljoen ziet het er verdomd goed uit. Het is zeker 100x beter dan het Bombardement, dus daar mag je het zeker niet mee vergelijken.

Edit: Er zijn recensies beschikbaar: DPG Media Privacy Gate - destentor.nl

Heftig en meeslepend: oorlogsfilm De Slag om de Schelde in première - Omroep Brabant - omroepbrabant.nl

rico_defender schreef:

Maar heb je het gevoel een oorlogsfilm te kijken of hebben ze echt een klein budgetje in een veldslag op het einde gestopt en de rest gewoon een vrij standaard plot? Niemand verwacht een nieuwe Saving Private Ryan, maar ik ben wel klaar met die Bombardement-achtige troep.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Er zitten drie echte grotere scenes in om het even uit te leggen. Deze zitten gelukkig verspreid door de film. Voor de rest voel je bij elk van de drie verhalen een soort van hangende dreiging. Ja het is jammer dat ze bepaalde dingen niet hebben gefilmd (zoals het onder water zetten van land, de extra nadruk op burgerslachtoffers). Maar als je zo'n film maakt moet je je focus ergens toch op leggen. Had de regisseur 5 miljoen meer gehad, dan had dat er vast ingezeten.

Ik vind Nederlandse films meestal niet zo goed, dus ik heb zelf ook wel heel kritisch gekeken van ja is het niet zo'n loze film zoals het Bombardement. Ik vond de film eigenlijk zelfs pakkender dan Pearl Harbor en dat kwam alleen al, omdat er geen liefdesverhaal in zit. Oke de actiescenes zijn niet Hollywood groot, maar zeker overtuigend, helemaal voor een Nederlandse productie. Ik heb de film vooral bekeken met de bril: Wat hebben ze kunnen doen voor 14 miljoen? Hoe is de CGI? Zijn de verhalen ergens logisch? Is het anders dan andere Nederlandse films? Dus daar heb ik de film ook op beoordeeld, vanuit hoe is de film als Nederlandse film.

Het acteerwerk is wisselend. Gijs Blom is ontzettend sterk, terwijl ik Jamie Flatters juist de zwakste vond. Duitsers praten Duits, Engelse praten Engels, Zeeuwen praten veelal Zeeuws, Canadezen praten Canadees (dus Amerikaans met een bepaalt accent).

Bedankt!

Grappig hoe meningen zo kunnen verschillen. Nouja, ik heb de komende weken toch niks te kiezen met de lockdown van de bioscopen.

Bedankt!

Bekijk de film als: slechter dan het bombardement wordt het niet en vond je Zwartboek goed, dan geniet je van de film.

Verwacht je een Saving Private Ryan (al is een scene daarop technisch geïnspireerd), Hacksaw Ridge of een Black Hawk Down? Dan valt de film juist weer flink tegen.

rico_defender schreef:

Ik vond Zwartboek wel sterk, maar die mening gaat wel richting de 15 jaar terug. Mijn smaak is ondertussen wel veranderd, waarbij films uit Nederland het over het algemeen zwaar bij me hebben haha.

Ik hoop vooral een oorlogsfilm te zien en niet een drama of een huilverhaal met op de achtergrond een beetje oorlog omdat er net als bij het Bombardement geen geld was voor actie in beeld.

Hoop de komende tijd een beetje reviews in de media te vinden over de film. Ga die uit jouw linkjes ook lezen.

avatar van Primemover

Primemover

Leuk filmpje maar ik heb toch even een opmerking. Ik zag net bij Beau beelden uit de film en dan met name de bestorming van de dijk door de canadezen. Tot mijn schrik meende ik in de blauwe lucht boven de vechtscene de witte streep te zien van een straalvliegtuig. Kan iemand dit bevestigen want indien dit zo is hebben we toch wel te maken met een gigantische blunder (editing failure).

avatar van CellarDoor

CellarDoor

rico_defender schreef:

Ik neem aan dat ik weet op welke scenes je doelt. De eerste is compleet ergens anders en heeft niks met het onderwerp te maken. De tweede gebeurt precies niks en duurt twee minuten. Dit moet volgens mij ook deels de inundatie voorstellen, of zo iets, geen idee eigenlijk. En dan de laatste die als enige echt relevant is. Dan lijkt het me meer dan jammer dat ze bepaalde dingen niet hebben gefilmd. Ze kiezen namelijk voor verhaallijnen als een verzetplotje en collaborateurschap zoals we die in talloze films zien, zo ook in de door jou genoemde Soldaat van Oranje en Zwartboek. Heeft niks met budget te maken, gewoon de makkelijkste route kiezen.

En begrijp me niet verkeerd, voor Nederlandse bodem is het een prima film, vandaar ook de drie sterren. Maar draait zeker niet mee met de top.

avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

Ajax&Litmanen1 schreef:

Deze bekijk ik dus wel over een paar maanden op Netflix.

De film is zeker geen kopie van Het Bombardement, sterker zelfs ik vind dit (volledig tegen mijn verwachtingen in) een van de beste Nederlandse films die ik gezien heb. Het verhaal zit erg goed ik elkaar en geeft een doorleefd beeld van de oorlog. Het is een film die weliswaar heldhaftige daden laat zien maar nergens oorlog romantiseert of onaantastbare helden toont. Het personage van Gijs Blom (die vrijwillig bij de SS is gegaan) is zelfs erg inleefbaar en er wordt veel zinnigs over verteld. Het is een oorlogsfilm waarin de oorlogsscenes echt indrukwekkend knallen en in het narratief iets menselijks en inzichtelijks over de oorlog verteld wordt.

Wat mij betreft is er geen enkele reden om cynisch over deze film te zijn, sterker zelfs; dit is een vaandeldrager van de Nederlandse film. Deze maand is ook het waanzinnige Kom Hier Dat Ik U Kus uitgekomen; misschien staan we wel weer op een kantelpunt als het aankomt op de kwaliteit van de Nederlandse film.

avatar van JohnBsa

JohnBsa

Ik heb de film maandag, op de valreep van de lockdown, kunnen zien. Geaarzeld over mijn beoordeling, maar uiteindelijk toch slechts 2 sterren gegeven. Ik had zo graag de volle mep gegeven...

Hoewel het filmwerk naar mijn mening prachtig is, en voor veel kijkers de film ongetwijfeld een indrukwekkend geheel is geworden, overheerst bij mij toch teleurstelling (ondanks dat onze dochter een figurantenrolletje heeft mogen spelen).

Als inwoner van Vlissingen ben ik zeker bekend met de hoofdlijnen van de historische gebeurtenissen rond de slag om de Schelde. Heb ook een bepaalde betrokkenheid bij het jaarlijks levend houden van de nagedachtenis aan onze bevrijders. Misschien juist daarom wel voel ik teleurstelling, omdat de film naar mijn idee juist niet in staat is geweest om deze "vergeten" slag uit de vergetelheid te trekken. Voor zover mogelijk, niet het beeld weet te geven van het enorme leed van de bevolking van de diverse Zeeuwse eilanden/gebieden en de complexe, meervoudige operaties die geallieerden (van diverse nationaliteiten) hebben uitgevoerd. Misschien zat daar ook wel het probleem; de Slag om de Schelde bestond uit veel, elkaar opvolgende en gelijktijdige operaties; hoe breng je dat in één film op zo'n manier samen dat de kijker leert begrijpen wat de relevantie, de enorme inspanning en de uiteindelijke opbrengst van de slag is geweest.

Maar ik realiseer me natuurlijk wel: vanuit de pluche stoel is het makkelijk te bekritiseren...

Hopelijk zet de film aan tot verdere verdieping door de kijker. Er valt veel te lezen over alle gebeurtenissen die in het najaar 1944 tot de bevrijding van een groot deel van Zeeland hebben geleid. En daarmee tot de open vaarroute naar Antwerpen en zo de verdere opmars naar Duitsland.

avatar van mvk126

mvk126

Primemover schreef:

Dit waren niet de DEF beelden, maar een eerdere versie. Bij BEAU zijn de verkeerde beelden aangeleverd.

mvk126 schreef:

Ik zie dat je sinds kort een siteaccount hebt en 1 stem hebt uitgedeeld, hier. Met uiteraard 5 sterren. Jij bent vermoedelijk iemand die iets met deze film te maken heeft gehad, is het niet? Beetje jammer altijd, dit soort stemfraude.

Idem voor AHENSENS, ook pas sinds deze week een account en 1 stem met uiteraard hier 5 sterren.

Dan is er schijnbaar weinig vertrouwen in de film als je dat nodig hebt.

avatar van bart007bond

bart007bond

Hoop deze als eerste na de lockdown te zien.

Trailer gezien, erg sterk.

Zipportal

In mei 2021 hoopt de EO de film uit te zenden.

Oorlogsfilm 'Slag om de Schelde' in première - EO Visie - visie.eo.nl

Slag om de Schelde gaat naar Netflix | RTL Boulevard

De film komt bijna tegelijk op Netflix zodra de bioscooprelease begint.

rico_defender

De linkjes van Netflix België en Netflix Amerika zijn wel al via Google te vinden. Dus ik ben benieuwd wanneer ze daarop te zien zijn.

Zipportal

Netflix heeft al een pagina klaargezet. Nu weer offline.

Netflix

Bioscooprelease staat nu gepland voor 3 maart.

Dat lijkt me tamelijk optimistisch, maar het zou leuk zijn als er tegen die tijd weer wat versoepelingen mogelijk zijn...

EDIT: opnieuw verplaatst; nieuwe releasedatum is 16 maart

avatar van HorrorFan007

HorrorFan007

Jaja, eindellijk gezien vanwege de hoge rating.

Wat een tegenvaller

Nou ja ben dol op oorlogsfilms maar hier gebeurd toch vrij weinig in vind ik.

Natuurlijk is het wel mooi voor het budget dat ze hebben.

avatar van John Milton

John Milton

HorrorFan007 schreef:

Jaja, eindellijk gezien vanwege de hoge rating.

Waar dan, Ik ben benieuwd ?

Downloadtips verwijderd.

avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

kappeuter schreef:

Bioscooprelease staat nu gepland voor 3 maart.

EDIT: opnieuw verplaatst; nieuwe releasedatum is 16 maart

16 maart lijkt me inmiddels ook optimistisch ben ik bang...

Ja dat lijkt me wel inderdaad. Er is nog geen nieuwe datum geprikt...

avatar van HorrorFan007

HorrorFan007

kappeuter schreef:

Downloadtips verwijderd.

Sorry voor de last

Ik heb de releasedatum weggehaald. Er is nog geen info over een nieuwe releasedatum.