• 8.518.192 stemmen

banner

De Slag om de Schelde (2020)

Drama / Oorlog | 124 minuten

Genre: Drama / Oorlog

Alternatieve titel: The Forgotten Battle

Oorsprong: Nederland / België

Geregisseerd door: Matthijs van Heijningen Jr.

Met onder meer: Gijs Blom, Jamie Flatters en Susan Radder

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 5 juni 2021

• Netflix Bekijk via Netflix

• Bioscoop Te zien in één bioscoop ()

Plot De Slag om de Schelde

Najaar 1944. De Slag om de Schelde is gaande. Een grote zeeslag vindt plaats in Zeeland en West-Brabant. De slag is beslissend voor het verloop van de Tweede Wereldoorlog. In de bloedige strijd kruisen de wegen van verschillende personen elkaar. We volgen onder andere Marinus, een jonge Nederlandse man die aan de kant van de Duitsers vecht. Ook volgen we William, een verdwaalde Britse zweefvliegtuigpiloot en Teuntje, die deel uitmaakt van een verzetsbeweging.

imageimageimageimageimageimage

avatar van Pieter_Brug

Pieter_Brug

Het geluid in deze film vind ik slecht en irritant. Dat maakt dat ik de film een lage waardering geef. Niet passend.

peterv65 schreef:

wanneer is deze film te koop ik kan hier weinig over vinden

Rond 5 oktober 2022 beschikbaar Slag Om De Schelde (DVD) (Dvd), Gijs Blom | Dvd's | bol.com

Dick2008

Bij VPRO cinema schrijven ze over onsentimenteel, trailer, beelden/commentaar tijdens en na het maken van de film allemaal ok, want een film kijken leuk voor een keertje, daar heb niet meer zoveel trek in. Dvd met naar ik hoop ondertitels heeft dan ook zeker een meerwaarde.

In de eerste plaats vooral voor jongeren bedoeld, vanwege dat oorlog is al lang geleden, dus daarom ook veel jonge acteurs. Iedereen speelt wel goed, Susan Radder wel heel erg goed. Dramagedeelten zijn vaak het beste, Ruslandgedeelte, vliegtuig, executie, huis half onder water toch ook allemaal goed. Het laatste gedeelte de slag is juist het minste, altijd dat gedetailleerd in beeld van doodschieten en verminkt raken waarmee ze laatste ? 10/15 jaren oorlogsfilms mee menen te moeten maken dat hoeft voor mij niet.

Vaak erg spannend met goede afwisseling drama en actie. Soms grappig. Regie/camerawerk is erg goed. Gezichten in close-up, ernstig, angstig, sip, somber. Veel binding kreeg ik niet maar weet niet hoe het volgende keer is, want tot nu zijn het onbekenden dus dan is het beetje zielig hier en daar maar zoals in echte oorlog geen tijd daarvoor dus verder en ook geen tijd om lang keuze te maken. Het doel was geen heldenfilm, dat haal ik er ook uit heel anders dan bijvoorbeeld A bridge too far. Zorgvuldig gemaakte film. Beter als gedacht, dat wat Paula van der Oest (scenario) vermeldt haal ik er allemaal uit.

Quido schreef:

Jammer dat zo'n groots opgezette film inhoudelijk zo mager is. Het ziet er allemaal prima uit, maar de verschillende sub-plotjes stellen bijzonder weinig voor.

Het verbaast me wel een beetje je mening (vergeleken met Soldaat van Oranje, Zwartboek). Verder niet erg ieder zijn eigen mening.

avatar van movie freak84

movie freak84

Wanneer gaan ze eens tot de 10 met punten geven. Vind dit eigenlijk meer een 6.5 dan een 7 maar een 6je is te weinig. Maar goed over de film, verhaal zit wel goed in elkaar al vond ik het in het begin een beetje rommelig. Is grotendeels wel spannend en boeiend. Vooral door de nederlandse duitser goed gespeeld. Tja geen topper maar leuk voor een keertje.

avatar van Demeter

Demeter

nijkerkbert schreef:
Wat een negatieve reacties hier. Dit vond ik een prima film met hier en daar inderdaad wat minder acteerwerk. Met name de vader van Teun en Dirk vond ik slecht spelen. Verder prima uitgewerkt en een mooie soundtrack.

Vind jou ook nog wat te negatief, want in mijn ogen is het acteerwerk juist goed, ook dat van de vader. Aangrijpende scène waarin hij goed overbrengt hoe spannend het is om met de Duitsers in onderhandeling te moeten gaan over het leven van je zoon.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert