• 8.985.940 stemmen

Genre: Drama / Komedie

Ontwikkeld door: Christopher Storer

Met onder meer: Jeremy Allen White, Ebon Moss-Bachrach en Ayo Edebiri

Release datum: donderdag 23 juni 2022

Eerst uitgezonden op: Hulu (Verenigde Staten)

• Disney+ Bekijk via Disney+

Plot The Bear

We volgen Carmen “Carmy” Berzatto, een jonge kok die uit de wereld van 'fine dining' komt. Na een hartverscheurend overlijden binnen zijn familie keert hij terug naar zijn geboortestad Chicago om het familiebedrijf, een sandwichwinkel, te runnen: 'The Original Beef of Chicagoland'. Dit is een compleet andere wereld dan die hij gewend is, en Carmy moet balanceren om zijn nieuwe werkelijkheid te kunnen overzienen: die van het eigenaarschap van een klein bedrijf, met een staf met een harde eigen wil en behoorlijk wat recalcitrantie, en een moeilijke familie en evenzo moeilijke banden.

Meningen over The Bear

avatar van Black Math

Black Math

zondag 16 oktober 2022
The Bear seizoen 1 Erg goed. Mijn vriendin werkt zelf in de culinaire sector en vond het zeer overtuigend, ze kon haast niet geloven dat de personages door acteurs gespeeld worden in plaats van door echte chefs. Haar enige aanmerking is dat er teveel personeel is voor zo'n kleine zaak, dat zou in werkelijkheid niet rendabel zijn. Wat interessant is aan deze serie is dat het een keer niet gaat om een Michelinrestaurant, maar om een klein low budgetrestaurant. (Verbaal) misbruik in de keuken wordt genormaliseerd op televisie, maar de hoofdpersoon, ook al is hij nog zo'n uitstekende chef, is een keer niet een bullebak, maar iemand die respectvol met zijn personeel omgaat en ze de ruimte geeft voor hun eigen inbreng. Dat hij in de één na laatste episode vol Gordon Ramsey gaat, kon ik in ieder geval goed begrijpen. Door één iemand, die stiekem tegen hem in ging, wordt het restaurant overspoeld door klanten, terwijl het restaurant daar nog niet klaar voor is en die persoon loopt vervolgens ook in de weg. Een andere werknemer is ondertussen bezig met zijn eigen hobby in plaats van te doen waarvoor hij ingehuurd wordt. Helemaal begrijpelijk dat hij tegen ze uitvalt, maar blijkbaar vinden de makers van de serie dat hij fout zit, want na afloop zitten die twee over hem te bitchen zonder enige zelfreflectie en biedt hij zijn verontschuldiging aan. Het enige wat ik een beetje apart vond aan het plot. Die scène, waarin alles dus in het soep loopt, is visueel één van de sterkste scènes uit de serie omdat het één superlang shot betreft. Sowieso veel longshots, wat ik erg gaaf vindt. Verder in de laatste episode ook een lange monoloog in de stijl van Breaking Bad/Better Call Saul waarin we de hoofdpersoon beter leren kennen. Erg sterk, sowieso zijn de karakters erg sterk. Tenslotte bevat de soundtrack erg veel alternatieve muziek, wat me heel erg goed bevalt. 4*.

Suitehome

woensdag 21 december 2022
The Bear seizoen 1 Chefkok Carmen 'Carmy' Berzatto (een uitstekende Jeremy Allen White), voormalig topcuisinier bij de beste restaurants, erft de broodjeszaak van broer Mickey, die na een drugsverslaving een einde aan zijn leven heeft gemaakt. In een realistisch portret probeert Carmy zijn eigen leven en het restaurant op de rit te krijgen. De stress en chaos in de keuken zijn invoelbaar. De bijzondere karakters, met allemaal zo hun eigen worstelingen, maken van The Bear een kleurrijke dramady. Toch kan The Bear maar ten dele overtuigen. Met acht korte afleveringen van 19 tot 47 (de slotaflevering) minuten, doet de serie nogal fragmentarisch aan. Zeker in relatie tot de grote thema's die worden aangesneden. Het is net te vluchtig om diepe indruk te maken. Neemt niet weg dat The Bear een intens en visueel spektakel is; de rosbief is om van te watertanden. En zoals dat gaat in de keuken: eerst het eten, dan de moraal.