À l'Intérieur (2007)

Frankrijk
Horror / Thriller

geregisseerd door Alexandre Bustillo en Julien Maury
met Béatrice Dalle, Alysson Paradis en Nathalie Roussel

Een zwangere vrouw en haar vriend raken betrokken bij een auto-ongeluk. Zij overleeft het ongeluk, haar vriend komt om het leven. Niet lang daarna wordt zij gestalkt door een onbekende vrouw, die niet het beste met haar voor heeft.

alexspyforever schreef:
Zo mijn vierde Franstalige horror van het weekend,

avatar van Noodless
scorsese schreef:

Maar de beste heb je nog niet gezien volgens mij.

ja, maar die gaat alexspyforever hoogstwaarschijnlijk ook niet goed vinden. Is duidelijk niet zijn cup of tea gezien de vorige recensies van de andere films. Nu, ieder zijn ding zeker en smaken verschillen nu eenmaal.

avatar van alexspyforever
scorsese schreef:

Maar de beste heb je nog niet gezien volgens mij.

Ja, dat is de volgende die ik ga kijken. Voor de duidelijkheid ik ben een lijst af aan het werken voor een KO in een latere fase. Het is dus absoluut geen zelfkastijding (of misschien toch een beetje ) maar voor een reden, zie hier maar:
Film >> Filmgames >> Horrorfilm draft en KO
Noodless ja ik vrees er een beetje voor maar ik ben een horrorfan en een doorzetter, geloof me ik heb al veel bottom of barrel stuff gezien, deed trouwens mee aan een turkey challenge maar daar had ik even geen zin meer voor. Uitgelezen kans trouwens om wat in te halen qua horror van deze eeuw, en daar ook eens wat over mee kunnen praten. Uiteraard wil ik gewoon zoveel mogelijk mee kunnen stemmen in de KO achteraf.

avatar van Collins
Gore, gore en nog eens gore. Een waar festijn van allerhande mutilatiewerkzaamheden. Een orgie van snij- en steekwerk en ander geprik in lichaamsdelen. De beide vrouwelijke hoofdpersonages kunnen er wat van in actieve zin. De passieve zin mag er ook zijn. Ze incasseren de meest verschrikkelijke dingen op grootse wijze. Heuse horror is hier aan de hand. Met behulp van behoorlijke effecten is het een aangenaam schouwspel om de film roder en roder te zien kleuren.
Erg jammer dat deze pracht niet wordt ondersteund door iets van spanning. Die is gewoon afwezig. Dalle is niet bijster creepy. Haar verschijning levert geen suspense op. Ze is er en doet haar ding. Dat doet ze goed hoor, maar ze handelt ook heel rechttoe rechtaan, waardoor de spannende opbouw naar een splatterende uitbarsting ontbreekt.
De bloederigheid duurt voort en zonder boeiende interruptie in de vorm van een terugblik of een verklarend dialoogje wordt dat na verloop van tijd toch een beetje saai, zo zonder suspense, zo zonder boeiend onderliggend verhaal.
De muziek zorgt ook al niet voor extra spanning. Not creepy at all. Deze score wekt de verkeerde verontrusting op. Irritant heet dat.
Met de gore zit het goed. Verhaal en personages zijn niet interessant. Spanning is er amper.
En van gore alleen kan ik niet leven.

avatar van 93.9
Hou er niet van, maar zal niet ontkennen dat het in z'n genre een goed gemaakte film is.

avatar van Shadowed
Goor.

Van de regisseur van Leatherface, die ik ook redelijk vond, qua gore niet erg maar prima te doen, besloot ik mezelf is aan deze te wagen. Ik wist exact wat ik kon verwachten, en de recensies zeggen ook al een hoop. Dit word een grote bende bloedvergieten.

Het duur 20 minuten voordat de film echt spannend wordt en dan is ie ook flink spannend. de shot van de vrouw die dan in een donker stukje van het huis recht achter het hoofdpersonage staat vond ik heel griezelig.

En na een half uur slaan de spannende 10 minuten om naar een gore festijn. Veel bloedvergieten in het tweede deel van de film waarbij het de spanning weer een beetje koudlaad. Maar met een grote vaart gaat de film toch wel in een vermakelijke rit over.

Ik begrijp dat dit een van de exteme Franse film is, waarbij ik Martyrs heel goed vond. En Haute Tension was ook prima. Dit was prima, en lekker goor, maar ook niet echt meer dan dat.

avatar van Alathir
Eindelijk toegekomen aan Bustillo & Maury hun zogenaamde meesterwerk. Ik vind het een moeilijke om nu te zeggen "dit is hun beste film". Ook Livide en Leatherface vond ik heel goed. Ze zijn ook niet helemaal vergelijkbaar, zeker in Livide vind ik dat er meer sfeer hing. Hier is meer gore te zien en er is ook een creepy fase die me aan Hush deed denken. Natuurlijk is deze film eerder uitgebracht en wordt het op een iets andere manier gebracht.

Het verhaal is natuurlijk heel eenvoudig maar hoe ziekelijk moet je zijn als vrouw om dit te gaan doen. De motieven zijn duidelijk maar hoe gek kan je zijn. Ik moet wel zeggen dat ik me hier alleraardigst mee vermaakt heb en dat films zoals Saw en Hostel hier qua gore lang niet tegenop kunnen. Moest ik dit zien toen ik 8-10 jaar was had ik gegarandeerd nachtmerries.

Na deze film vind ik toch wel dat dit regisseursduo absoluut bij de top behoort van de recente horror. Het mag dan wel vrij extreem zijn en niet voor tere zielen, als je ertegen kan absoluut een must-see.

avatar van bugels
Op het moment dat je je moet gaan afvragen wat horror is, nadat je bijvoorbeeld 'Frailty' hebt gezien, of Mother! met Jennifer Lawrence. Kijk dan l' interieur.

Dit is de status quo in horror.

Dit is een splatterpunk gorefest zonder trashiness of exploitatief gedrag en een ware beproeving voor je zenuwen. Compromiloos hard en verschrikkelijk dreigend, scheurt deze film meerdere malen je huiskamer binnen van 0 tot 100km in 2 seconden. Met een kleine cast en een enkele locatie lukt het Bustillo & Maury met verve om dit simpele verhaaltje ontzettend effectief neer te zetten. En laat je
daarna uitgeput en hunkerend achter.

Wil deze zo graag zien maar hij is nergens te vinden :O

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Beatrice Dalle was de erotische spil in de film 37° 2 le matin (Betty Blue) al zou je dat in huidige foto's van de actrice niet echt aangeven dat ze een model en sekssymbool was. Meer dan 20 jaar blijft ze iets mysterieus hebben, al is het nu als psychopathische moordenares. De film is relatief kort en windt er ook geen doekjes om. Direct sfeer en horror, geen romantiek of flauwe humor.

De toon is al snel gezet als de zwangere Sarah in haar zetel zit en je achter haar in het deurgat de silhouet van de indringster ziet om dan weer te verdwijnen. En eens het spel losbreekt, weet de maker goed dat de doos nu open is en je niet meer met verrassingen moet komen, maar met harde horror. Zelfs dan voel je voor een stuk wat er gaat komen en toch blijft het spannend. Horror zonder franjes die niet voor gevoelige kijkers is.

avatar van rebelkush
Twee uitstekende actrices die Hollywood overduidelijk mist, Heerlijke sfeer, goede achtergrond muziek, villain die je buiten met een boog omheen zou lopen, constante spanning een de vele gore maken van Inside een geweldige horror film.
Helaas is natuurlijk ook wel wat mis met de film, de vele achterlijke beslissingen die de hoofdpersonage of andere personage's maken is soms pijnlijk maar ook de laatste 5 minuten vond ik onnodig.
Best heftig dat er in het echt vrouwen zijn geweest die dit gedaan hebben met zwangere vrouwen.

Elke jaar komen er minimaal 10 horror films uit in Hollywood waarvan er misschien maar 3 een behoorlijke niveau hebben, helaas komen er bij lange na niet zoveel horror films uit in een Frankrijk een hoop ik elke jaar dan ook weer op een nieuwe Franse horror film.
Met films als Inside, Haute Tension een Malefique hebben de Fransen bewezen dat ze goede griezelfilms kunnen maken een dan heb ik het nog niet over Martyr's, de enigste horror film die ik niet één keer kon uitkijken een eigenlijk tot de dag van vandaag niet heb herzien door diens bruutheid.
Mensen die Inside niet kennen of nog onbekend zijn met Franse horror films, dikke aanrader een kijk zeker ook andere franse Horror films, once you've gone French you never wanne go back

avatar van rebelkush
dr channard schreef:
Wil deze zo graag zien maar hij is nergens te vinden :O

Al gevonden?

Heb hem gevonden ja. Nog geen tijd gehad om hem te kijken.

avatar van Grindhouse62
Film Pegasus schreef:

Prima omschreven. Een horror drama pur sang. Bij het doorsnuffelen van mijn database kwam ik deze film tegen en dus vanavond maar eens gekeken. Deze film zal ongetwijfeld een cult status verwerven., net als Martyrs.