Music Box (1989)

Drama / Thriller

geregisseerd door Costa-Gavras
met Jessica Lange, Armin Mueller-Stahl en Frederic Forrest

De na de Tweede Wereldoorlog naar Amerika geëmigreerde Michael Laszlo wordt ervan beschuldigd oorlogsmisdaden te hebben gepleegd. Zijn dochter, advocate, gaat op zoek naar bewijzen voor haar vaders onschuld, maar bij het ontrafelen van zijn verleden lijkt het of het om een andere persoon gaat. Ze raakt verward en wordt meer en meer beheerst door de gedachte dat haar vader inderdaad wel eens schuldig zou kunnen zijn.

Nou, laat ik hier dan maar wat posten.

Dit is een prima film. Aangrijpend verhaal en uitmuntend gespeeld door Lange en Mueller-Stahl. Wel wat minder pollitiek geladen dan ik had verwacht van Costa-Gavras en sommige stukken in het script had ik liever anders gezien, maar desalniettemin zeer de moeite waard.

Die titel slaat trouwens nergens op.

avatar van Redlop
kos schreef:

Die titel slaat trouwens nergens op.

Huh??? Het einde gemist Kos

Redlop schreef:

Huh??? Het einde gemist Kos
Omdat er toevallig een muziekdoos in de film zit, zonder enige functie (tja, die foto's zitten erin, so what..) , is dat nog geen reden de film maar zo te noemen vind ik. Dan kan je 'm net zo goed 'The Scar' noemen of 'His friends sister' of iets dergelijks.

avatar van Redlop
Maar die foto's geven toch het bewijs waar de hele film om draait?

Nou ja, da's ook een beetje mijn bezwaar in het script. Als kijker weet je natuurlijk al lang dat hij het gedaan heeft. Als er nu de hele film over een 'music box' gesproken werd, die de geheimen zou oplossen, was het logischer geweest. Nu lag de oplossing bij de zus van die vriend. Die geeft dat pandjesbriefje en ze vindt dan die doos. Ik vind het niet echt een belangrijk item op zich. Ik had aan het einde echt zoiets van: 'goh, is dit nu dat hele Music Box-gebeuren?

Hoewel ik nooit erg onder de indruk ben geweest van Jessica Lange's acteerprestaties en haar een fel overroepen ster vind, speelt ze in deze film wel zeer goed, samen met Armin Mueller-Stahl.
Het is een prachtig rechtbankdrama, niet over zomaar een gewone misdaadzaak, maar over de beschudiging van oorlogsmisdaden.
En Jessica Lange is de advocaat maar tevens de dochter van de beklaagde, wat de zaak natuurlijk nog meer emotioneler maakt.
Het einde is des te verrasssender.
Ik had de film in de jaren '90 al eens gezien en was er toen van onder de indruk en ben dat nu nog steeds.
Voor wie van rechtbankdrama en eens een film zonder actie wil is dit de geschikte film.

Deze film hield me op het puntje van mijn zetel, en da's toch wel een prestatie. Knappe film.

avatar van Leo1954
Jessica Lange zoals altijd erg goed. Wat me wel dwars zat was de onwaarschijnlijkheid van een dochter die haar vader verdedigt met bijbehorende emoties. Het einde was voor mij sterk, verrassend en on-Amerikaans.Kos schreef : Als kijker weet je natuurlijk al lang dat hij het gedaan heeft. Dat gold zeker niet voor mij en in die zin was de Music box heel essentieel, verder is het woord Music Box veelzeggend en tegenstrijdig tegelijkertijd. Een poëtische titel, heel goed gevonden.

avatar van hendrikjanjansen

Lol, als je deze posts leest dan hoef je de film niet meer te kijken. MAJOR SPOILER, ha, ha.

Ik vind het een brilliante film. Ja, het einde kun je voorspellen, maar je weet het niet zeker. En aangezien het plot met de Music Box te maken heeft, vind ik het een prima titel, btw.

avatar van Jan met de pet
Prima film, spannend en een prima Jessica Lange:4,0

avatar van henkula
Ik ben een liefhebber van Lange, niet van Mueller-Stahl.
Maar jongens, die trucage foto's uit de music box, daar trapt toch geen mens in, ook niet in 1989.
Sla me zelf niet op de borst, maar ik zag het einde al lang en breed aankomen, maar toch goed geacteerd. Het verhaal was ook goed, maar dat maakt het nog geen triller.

avatar van jordybeukeboom
Aangrijpende film. Je denkt inderdaad dat Mischka schuldig is, maar het goede aan de film is dat je toch gaat twijfelen. Erg goed spel van Jessica Lange, Armin Mueller-Stahl en Frederic Forrest. Prima regie van Costa-Gavras. Een sfeervolle film ook, mooie decors en locaties

Tarkus schreef:
Het is een prachtig rechtbankdrama, niet over zomaar een gewone misdaadzaak, maar over de beschuldiging van oorlogsmisdaden.
Het einde is des te verrassender.

Opnieuw bekeken na aanschaf van de film en blijf bij m'n eerdere commentaar.
Prachtig drama !!

avatar van Dopke
Deze film werd onbedoeld autobiografisch voor scriptschrijver Joe Eszterhas, toen later zijn eigen vader gelogen bleek te hebben op zijn applicatieformulier voor Amerika en een antisemitisch boek bleek te hebben geschreven. Erg interessant leesvoer (Het boek heet Hollywoodanimal) waarop Joe zonder blikken en blozen Hollywood bekritiseerd en onder andere met ‘onze’ Verhoeven in de clinch ligt.

Goeie film waarin een advocate haar vader bijstaat als deze wordt beschuldigd van oorlogsmisdaden. Een onderhoudend en redelijk boeiend rechtbankdrama gerelateerd aan de Tweede Wereldoorlog. Een uitstekende cast en alhoewel de ontknoping wellicht niet als een verrassing komt toch nog 3.5 sterren.

Deze genuanceerde, dramatische, ontroerende en tragische karakterthriller, met politieke ondertoon, speelde zich voornamelijk in de rechtszaal af. Het verhaal over iemand die je grenzeloos liefhebt en in staat blijkt te zijn de meest verschrikkelijke misdaden te plegen, boeide mij van begin tot eind. De cast was subliem: de een speelde nog sterker dan de ander.