Tess (1979)

3,32

Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek
186 minuten / 168 minuten (dvd)

geregisseerd door Roman Polanski
met Nastassja Kinski, Peter Firth en Leigh Lawson

Boer Durbenfeld hoort van een pastoor met interesse in genealogie dat hij nog afstamt van de adellijke d'Urbervilles. Hij denkt dat zijn dochter Tess een betere opvoeding kan krijgen als ze zich op het landgoed van de d'Urbervilles vervoegt, maar hij weet niet dat de mensen die er nu wonen die familienaam gekocht hebben.

41 BERICHTEN 12 MENINGEN
18 maart 2013: Blu-ray release.

Prachtfilm. Voorlopig vier sterren, met kans op meer.

Polanski heeft ontzettend veel oog voor beeld en fotografie - en deze is dan ook indrukwekkend - in deze melodramtische film, waarin zonder twijfel Nastassja Kinski de absolute blikvanger is.
Geen meesterwerk in zijn genre maar uitstekend vezorgd en meer dan behoorlijk.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik ben het wel eens met de meesten hier, die vinden dat het een iets te lange film is geworden over een vrij simpel verhaal.

Polanski komt er echter mee weg, omdat is de film er qua cinematografie echt erg mooi uitziet. Erg mooie plaatjes van het groenrijke landschap en daarnaast is de aankleding ook mooi en verzorgd. Het eerste half uur is inkomen. Daarna volgt een dik uur dat erg boeiend is, waarna in het laatste uur blijkt dat alles toch ietwat te langgerekt is.

Het acteerwerk is naar behoren, maar ook niet meer dan dat. Nastassja Kinski is zeker een plaatje om te zien en dat onderdeel zorgt er al grotendeels voor dat haar rol erg geloofwaardig is. Ze is echter nogal eigenwijs en op dat gebied had ze hier en daar wel wat meer pit in haar rol mogen leggen. De laatste vijftien minuten waren overigens wel vrij sterk. Ik zag niet aankomen datze Stokes zou vermoorden en had ook geen slecht einde verwacht. Overigens paste dat er wel goed bij.

Verder zie je hier gewoon dat Polanski een goed en kundig filmmaker is. Alleen inhoudelijk weer hij er hier bij lange na niet het maximale uit te halen.

Blu-ray review: Criterion, 4K.

avatar van Filmkriebel
Zijn hier verschillende cuts van? Weet iemand hier meer over?

avatar van Filmkriebel
Deze Victoriaanse liefdestragedie was best een lange zit. Polanski neigt visueel naar Kubrick's Barry Lyndon; de ene mooie naturalistische frame na de andere ... van het harde boerenleven eind 19e eeuw wordt veel getoond; Polanski stak duidelijk heel veel inspanningen in het scheppen van zijn rurale Engelse tijdsbeeld van de jaren 1880. De details zijn verbluffend : het tikken van oude klokken, de modderige straten en mossige huizen, de kostuums.
Een goede sfeerschepping is één ding, een sterk verhaal is een ander. Drie uur is veel en er zijn heel wat momenten waar de film in onnoemelijke saaiheid vervalt, niet in het minst door het stijve acteerwerk van Kinski, die ik eigenlijk helemaal niet goed vond, en de houterige dialogen. Zoals andere users ook al gezegd hebben is er uiteindelijk te weinig om drie uren te vullen.

avatar van dvdcrusher
Dit soort romantische kostuumdrama's is niet echt mijn cup of tea maar Tess vormt hierop een uitzondering,
Prachtige beelden en camerawerk van grootmeester Polanski en Nastassja Kinski met haar onschuldige reeenogen in de rol van haar leven, jammer genoeg heeft ze dit peil nooit meer gehaald nadien. Polanski weet het leven eind 19de eeuw goed te schetsen en de kostuums zijn verbluffend,
Een van de grootste filmklassiekers aller tijden en dus een dikke 5 sterren

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Tussen kunst en kitch. Of beter tussen classic en soap. Je hebt vast wel eens op een vlooienmarkt zo'n schilderij gezien, prachtig geschilderd op doek. Iets wat je nooit zelf zou kunnen maken, mooi om te zien, maar ook geen Van Gogh natuurlijk.

Ik heb het soms moeilijk met dit genre van films. Lange historische drama's die vallen en staan met de juiste sfeer en detail voor geschiedenis. Zo hou ik wel van Gone with the wind, Doctor Zhivago, Jean de Florette, Manon des sources, L'été meurtrier, ... Maar niet helemaal van Novecento, Out of Africa of La Meglio Gioventù. Tess zit er wat tussen in, zoals Barry Lyndon. Films van puur vakmanschap, maar zonder dat ietsje meer.

Polanski doet zijn best en heeft oog voor sfeer en detail. Wat je ziet is heel mooi gedaan. Het acteerwerk is wel iets minder. Nastassja Kinski is mooi en heeft wel wat charisma, maar acteert verder alsof ze de hele tijd stoned is. De film draait rond haar, dus had ik toch wat meer pit willen zien. Het verhaal achter de schermen is op zich boeiender dan de film zelf. Polanski maakte de film voor z'n vermoorde vrouw Sharon Tate (door Manson) die hem het boek tipte. Het lijkt wel romantiek, moest het niet zijn dat bij het maken van deze film Polanski al een keer was betrapt met een minderjarig meisje en hij ook nu weer een relatie had met de minderjarige Nastassja Kinski. Uit sympathie moet je de man z'n films niet zien.

Los daarvan is het vooral genieten van de mooie beelden. Kinski overtuigd niet, maar doet het ook weer niet slecht. Een aangename film dus, maar je merkt dat er meer uit te halen viel.

Zeker is dit een lange film, maar dit zorgt bij deze film juist voor een meerwaarde.
Ik vond het een prachtfilm.
De kritiek op het acteerwerk van de hoofdrolspeelster, dat het lijkt alsof ze constant high is, kan ik niet delen. Haar manier van acteren klopt volledig met het verhaal.