Ninjo Kami Fusen (1937)

Alternatieve titel: Humanity and Paper Balloons

Japan

geregisseerd door Sadao Yamanaka
met Chojuro Kawarasaki, Kanemon Nakamura en Shizue Yamagishi

Japan, 18e eeuw, ten tijde van het Tokoegawa bewind. Het verhaal speelt in een arm gedeelte van Tokio, waar aan lager wal geraakte samurai naast mensen uit een lagere sociale klasse wonen. Matajuro, een samurai zonder meester (ronin) maakt zijn dagen vol met het zoeken naar werk en zijn vrouw Otaki met het maken van papieren ballonnen. Wanneer buurtgenoot en kapper Shinza op een regenachtige dag besluit de dochter van een rijke koopman te ontvoeren en losgeld te eisen, betrekt hij Matajuro en Shinza in zijn plan door de jonge vrouw bij hen in het huis te verbergen.

avatar van pascal83
Heeft een bijzonder hoog gemiddelde op IMDB: 9,5 (14 stemmen).
Wordt 5 April uitgebracht onder het label The Masters of Cinema.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Deze regisseur debuteerde begin jaren '30 op 22-jarige leeftijd. Hij maakte in zes jaar maar liefst 23 films. Toen werd hij de oorlog ingestuurd en dat werd zijn dood. Twintig van zijn films worden nu als verloren beschouwd. Niet meer dan drie bestaan er nog.

avatar van Redlop
Het opmerkelijke aan dit portret is dat de samoerai niet heroïsch wordt neergezet. Het verhaal gaat behalve over de armoede en de hiërarchie in de onderste lagen ook over een kansloze liefde. Alles indrukwekkend in beeld gebracht. Kurasawa was dus niet de eerste die samoerai in de stromende regen met opspattende modder liet zien. Sadao Yamanaka deed dat al jaren eerder. Het verhaal was wel te traag en eenvoudig. Daarom 3,5* Misschien na nog een keer kijken wel meer.

cempaka
Redlop schreef:
Het verhaal was wel te traag en eenvoudig.

Dat was het inderdaad, maar daarnaast vond ik het erg mooi… en kon ik er naar blijven kijken. Maar het voelt nu toch wel dat ik te hoog ben gegaan, ik ga even een klein beetje omlaag

avatar van Redlop
Maar wellicht hebben wij een heel andere kijkbeleving, oh ja nog iets...bedankt voor het lenen

avatar van Ramon K
Dvd is binnen. Mijn verwachtingen liggen erg hoog.
Aoyama Shinji (de regisseur van het briljante Eureka) schreef over regisseur Sadao Yamanaka:

His death is one of the greatest losses cinema has suffered. If he had survived, the world might have respected him more deeply than Mizoguchi Kenji; might have loved him more than Ozu Yasujiro; might have marveled at his films more often than those of Kurosawa Akira.....

These three films
(waaronder deze dus) surely prove that Yamanaka is a treasure of world cinema, just as Vigo is.

FisherKing
Eens, eens, Vooral Ozu en Kurosawa moeten wel alles van hem gezien hebben, want het lijken wel copiën af en toe.

Briljant staaltje cinema, met erg gedurfde inkijkjes en veel kritiek op de achtergrond, op alle fronten, het gepeupel en de geperverseerde samourai (lees ook maffia)

De beeldkwaliteit is af en toe wat rammelend, maar toch erg genietbaar. 4*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Dat Yamanaka belangrijk is geweest voor de ontwikkeling van de Japanse film zie je meteen aan deze ene film. Er is met zijn vroege dood inderdaad een groot talent verloren gegaan.

Een andere Japanse historische film. Heroiek is ver te zoeken.

Een intrieste en pessimistische film vooral. Over gevangen zitten in een systeem. Over niet hogerop kunnen komen. Over je ambities niet waar kunnen maken. Over een liefde zonder toekomst. En vooral over idealen verliezen.

Een historische film, maar ik kan me zeker niet aan de indruk onttrekken dat de film ook gaat over het Japan van 1937. Vooral als je bedenkt dat de trieste toon juist hetgeen is wat Yamanaka veranderde aan het op een oud toneelstuk gebaseerde script. De film ging in premiere op de dag dat Yamanaka sneuvelde in de oorlog met China.

Voorlopig een 4.0*, maar een film die me waarschijnlijk zeer bij zal blijven en waar ik nog naar terugkeer.

avatar van boerenpummel
Wellicht de oudste Japanse film die ik zag. Zonder twijfel een belangrijke film in de Japanse filmgeschiedenis. Het leek haast op een mix van Ozu en Kurosawa. Wellicht dat beiden beinvloed zijn geweest door Yamanaka. Dit krachtige drama heeft helaas niet de grote bekendheid, die het wel verdiend. De cirkel is op het einde van de film rond. Ellende, teleurstelling en pijn lijkt niet te verbannen uit deze wijk van Tokio.

avatar van Mochizuki Rokuro
De film is nu "goedkoop" verkrijgbaar bij Play.com. 15,49 (incl. verzendkosten).

Komt dus over een weekje hopelijk binnen. Ben benieuwd.

avatar van stephan73
Prachtige film. Stond een tijd te wachten in mijn DVD-kast, omdat ik dacht niet klaar te zijn voor een Japanse film uit 1937, maar hij is de moeite van het kijken dubbel en dwars waard.

Van mij mag Masters of Cinema (of Criterion) meer van dit soort films uitbrengen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ondanks de lyrische verhalen hier, ook mijn verwachtingen nog overtroffen. De film maakte een enorme vitale indruk. De laatste tijd heb ik voornamelijk Naruse- en enkele Mizoguchi-films gezien in de categorie klassieke Japanners. Toch zo'n 15-20 jaar nieuwer dan deze prent. Zeker in dat vergelijk dus een vitale film. En dat terwijl het zo'n somber onderwerp betreft.

Het helpt om iets over de context te lezen (waarvoor de uitstekende Eureka! releases gelukkig van goed materiaal zijn voorzien) van zowel de Edo-periode waarin het verhaal speelt als over de vroeggestorven regisseur Yamanaka.

SB en ik zijn al jaren op zoek naar "de lijst". De Japanse filmcanon van de 10 belangrijkste Japanse filmtitels die ooit is verschenen. Hiernaar kijkende denk ik dat deze er ook op gestaan moet hebben. De film overtreft in zijn sociale context denk ik Mizoguchi's films over vergelijkbare thema's. Vond de manier van onderwerp benaderen heel modern overkomen, zoals bijvoorbeeld Kore'Eda het nu doet.

O ja, en dan nog even over de DVD transfer (hoewel we geloof ik er überhaupt dankbaar voor moeten zijn dat deze film nog vertoonbaar is), vond het beeld tamelijk onscherp en ook de nuances in het donker niet geweldig en dan het lichte weer erg overbelicht (heet dat nu contrast of helderheid? - ik haal dat altijd door elkaar)

Nomak
starbright boy schreef:

Is dit geen vergissing?
Volgens mijn bronnen ging hij het leger in op de dag dat de film in premiere ging. Hij stierf dus niet op die dag.

Nomak
De oudste Japanse film die ik heb gezien. Ik heb nog niet veel films van die tijd gezien, maar dit is een prachtige film. Het verhaal is simpel en makkelijk te volgen, en de tijd vliegt voorbij tijdens het kijken.
Er is geen plaats voor heldhaftige samoerai in deze film. Jammer? Neen hoor, helemaal niet. Het gaat hier vooral over de dagelijkse problemen van de mensen. Problemen die tot op de dag van vandaag heel erg herkenbaar zijn. Zelfmoord, werkloosheid, armoede en nog meer.
Ninjo Kami Fusen heeft dan ook een treurig einde.
Toch is er plaats voor wat humor. Vooral Shinza, de kapper die steeds in de problemen raakt zorgt voor enkele grappige situaties.

We krijgen ook mooie beelden te zien. Zoals het moment dat de ronin in de regen staat. Kurosawa zou het niet beter kunnen.

Je hoeft natuurlijk geen kenner te zijn om te weten dat er met de dood van regisseur Sadao Yamanaka een groot talent verloren is gegaan. Alleen deze film was al genoeg om mij te overtuigen, en ik denk dat de meeste mensen er zo over denken. Stel je eens voor dat deze man 40 jaar langer had geleefd.
Starbright Boy zegt het al, er zijn nog maar 3 films van hem overgebleven, de rest is verloren gegaan. Triest als je daaraan denkt.

Ik zou Humanity and Paper Balloons in elk geval aan iedereen willen aanraden die intresse heeft in oude (Japanse) films.

P.S. Ook een leuk weetje is dat dit (hoogstwaarschijnlijk) de eerste film is met Daisuke Katô die ik gisteren toevallig nog in Hiroshi Inagaki's Chushingura zag. De meesten zullen hem vooral kennen als één van de samoerai uit Shichinin no Samurai.

avatar van Derekbou
Er valt weinig meer toe te voegen aan de lovende berichten hierboven. Yamanaka moet wel een inspiratiebron zijn geweest voor vele grote Japanse regisseurs. Alleen al met Humanity and Paper Balloons kaart hij verschillende onderwerpen aan op zowel een dramatische als een komische wijze. Een blauwdruk voor niet alleen de samurai film, maar ook de vele historische plattelands- en stadsdrama's die hierop volgden.

Shinza is de onbevreesde kapper die zichzelf genoodzaakt ziet om illegale gokavonden te organiseren, niet alleen om het broodnodige geld in het laatje te brengen, maar ook voor de gezelligheid en om de plaatselijke maffia te sarren. Een even grote, maar minder rebelse, rol speelt de ronin Matajuro die naarstig opzoek is naar een nieuwe meester. Twee tegenovergestelde personages wie aan het eind hetzelfde nare lot beschoren is. Het acteerwerk is aardig en doet weinig onder voor films van zo'n twintig jaar later.

Yamanaka gebruikt geen overdreven sentiment om zijn boodschap over te brengen, maar weet een goede balans te vinden tussen luchtig optimisme en uitzichtloze situaties. De gebeurtenissen spelen zich voornamelijk af in het nauwe drukke straatje waar de bewoners elkaar graag op de lippen zitten. Door deze setting krijgt de film iets intiems en huiselijks. Een kijkje in het leven van de gewone Japanner tijdens het Tokoegawa-bewind.

Een aanrader voor liefhebbers van de klassieke Japanse cinema. Humanity and Paper Balloons is onderhoudend genoeg om op zichzelf te kunnen staan, maar wanneer je dit werk in zijn historische context plaats wordt hij des te interessanter.

avatar van Baggerman
Ik dacht toch echt een jaren vijftig-film te kijken, maar tot mijn verbazing is de film zelfs twintig jaar ouder! Een erg levendige film, vergelijkbaar en zeker net zo leuk als de Ozu's uit die tijd. Dat Ozu beïnvloed is geweest door Yamanaka lijkt me sterk, omdat deze toch tegelijkertijd óók allang al films maakte?

Deze film lijkt me wel zeker een inspiratiebron voor Yôji Yamada's samoerai-trilogie.

Maar inderdaad erg jammer dat er zo weinig is bewaard gebleven van deze regisseur en dat hij zo vroeg is gestorven.

Redelijk onderhoudende film uit het verre Oosten die me op momenten wist te raken.

avatar van LimeLou
Duidelijk een prototype voor andere samoerai films en een trots stuk van mijn verzameling

Ninjo Kami Fusen moest vast ver voor zijn tijd vooruit zijn.De karakters hebben ieder zijn problemen, het verhaal houdt nog steeds stand, de decors zijn indukwekkend en de acteerprestaties zeer natuurlijk. De afwezigheid van muziek is op de dramatische momenten erg goed. Ik leefde erg mee met de karakters en er hoefde geen liedje erbij om het hele verhaal nog 'triester' te maken.

Ik verwachtte bij de film een beetje een duidelijk verhaal, maar dit is net als bij sommige films van Kurosawa niet het geval: ik denk gewoon dat je de japanse taal moet begrijpen om alles compleet in oog te hebben. Soms dacht ik: "Wie was dat toch alweer?" of "Wat gaan ze doen?"
De film is niet alleen met het verhaal ver voor zijn tijd uit met een uitgebreid arsenaal aan karakters, maar ook het visuele van de film is prachtig en de kostuums zijn erg goed gemaakt.

Ook best wel dapper om deze film te maken in 1937 in Japan. Een film die namelijk vooral draait om menselijkheid. Precies op het moment toen Japan noordoost-China aanviel en het land veel trekjes vertoonde van een militaire dictatuur, een voorbode van Japanse deelname aan de 2e wereldoorlog. Yamanaka lijkt me dan ook een goede man, en het is erg jammer dat hij zo snel stierf. Bedenk wat voor goede films hij had kunnen maken!

De wanhoop is tastbaar in de film en ik zou dit het liefst willen beschrijven als ''luchtig pessimisme." Elke dag is een dag vol zorgen en verdriet, maar toch moet je uit je bed stappen en niet zeuren. Ik had echt heel veel sympathie met de samoerai in het verhaal overigens. Hij lacht elke keer zo vriendelijk als hij een werkgever probeert te overtuigen ,maar steeds lukt het niet en hij raakt aan de drank. Zijn vrouw is woedend maar laat het niet merken. Bendeleden teisteren het arme wijkje en een meisje wilt met een andere jongen trouwen dan waartoe ze verplicht is. Al deze ellende leidt tot het onvermijdelijke einde dat met de verlossing van de karakters te maken heeft: de dood.

De film werd af en toe wel erg langdradig en sommige dialogen waren erg... raar. Kan met de tijdsgeest te maken hebben of dat dit mijn oudste Japanse film is. Ik weet niet. Maar toch een zeer goede film

****

avatar van beavis
Duidelijk een film van een door Renoir beinvloede socialist. Waar ik bij Renoir soms al moeite heb om me door het verhaal te laten meeslepen, werd het in de typische Japanse jidaigeki (historische film) setting niet makkelijker. Ik zie wel wat de bedoeling is en dat het goed gemaakt is, maar ik kan niet echt heel veel mee. Hoewel deze als beste gezien wordt van de drie overgebleven films van de regisseur, gaat mijn voorkeur uit naar zijn Tange Sazen adaptatie Tange Sazen Yowa: Hyakuman Ryo no Tsubo (1935)

avatar van Mug
Mug
Een pessimistische kijk op de mensheid, met hier en daar een gedoseerd uitstapje naar de broodnodige luchtigheid. Alhoewel dat meestal gepaard gaat met excessief alcoholgebruik...

Eigenlijk is Humanity and Paper Balloons nog steeds een actuele, moderne film. De verschillende thema's, samenvattend de relatie tussen machthebbers en het gepeupel en de consequenties die daaruit voortvloeien, zijn nog steeds aan de orde van de dag. Ook al is het nu verpakt in een jidaigeki setting. Eigenlijk is het van alle tijden, en zo zal het (helaas) ook altijd blijven bestaan.

Waar menig film zich voordoet als een overwinning op dit kwade, moge het duidelijk zijn dat Yamanaka afstevent op geen happy end. Realisme ten top? Ongetwijfeld. Veelal ook te danken aan het naturelle acteerwerk van de gehele cast (niet voor niets een gerenommeerd theatergezelschap).

Verder opvallend dat deze Japanse film on-Japans overkomt. Ware het niet dat de film zich afspeelt in Japan en ook nog eens in het verleden met schitterende kledij en hutjes. Anders zou je je wanen dat je naar een Hollywood-film aan het kijken was. Grappig om te lezen dat Yamanaka zich inderdaad liet inspireren door Hollywood.

Indrukwekkend staaltje vakmanschap. En dat eindshot hè, I'm a sucker for those kinds of things...

avatar van Spetie
Yamanaka stond ooit bekend als een groot filmisch talent, die echter veel te jong gestorven is. Aangezien ik erg geïnteresseerd ben in Japanse klassiekers, wilde ik graag eens een film van hem uitproberen.

Dat werd deze Ninjo Kami Fusen, een film met een tijdloos verhaal, dat zich afspeelt in het Samoerai-tijdperk. Het is best wel een zware film. Niet zozeer dat het moeilijk is om naar te kijken, maar de pogingen om het luchtig te maken, werkten voor mij niet altijd even goed. Sterker nog, ik vond het bij vlagen best depressief. De aankleding daarentegen is wel mooi en passend en geeft het geheel iets stijlvols. Qua acteren is het goed. Ik vond vooral de Samoerai goed spelen. Hij was met gemak ook het sympathiekste personage, met al die tegenslagen ook die hij te verwerken krijgt.

Ik vond de manier van filmen ook mooi. Vooral de manier waarop het dorpje in beeld gebracht wordt. Alleen de vele dialogen waren soms wel wat lastig om te volgen en naast het gevoel voor de Samoerai, bleef het voor de rest wel wat afstandelijk. Maar los daarvan kun je wel zien dat Yamanaka een goede filmmaker was, die “het” zeker in de vingers had. Dit was in ieder geval een aangename kennismaking, die op zich wel smaakt naar meer, al is er blijkbaar niet zo heel veel meer van, aangezien er in totaal maar drie films van hem op moviemeter staan.