Spione (1928)

Alternatieve titels: Spies | The Spy

Duitsland
Thriller
178 minuten / 90 minuten (Verenigde Staten) / 144 minuten (dvd-versie)

geregisseerd door Fritz Lang
met Willy Fritsch, Gerda Maurus en Rudolf Klein-Rogge

Agent 326 van de geheime dienst krijgt de opdracht een groep spionnen te stoppen, maar hij wordt verliefd op een van de spionnen; Sonja. Hij probeert het hoofd van de organisatie te vinden. Hij weet niet dat dit de bankier Haghi is, met wie Sonja een weddenschap sluit, dat 326 hem zal identificeren, omdat zij ook verliefd op hem geworden is. Om die reden probeert Haghi alles te doen om de geheime dienst in verwarring te brengen.

Is net uit in de Masters of Cinema series van Eureka.

Toffe spionagethriller die de trent heeft gezet voor latere films in het genre. Voorderest allemaal typisch Lang. Het criminele meesterbrein, het oog voor detail, druk van de media. Het is allemaal aanwezig. De nieuwe score van Donald Sosin op de MoC DVD past ook erg goed. Aanrader.

avatar van stephan73
Achteraf viel die reuze mee. Een twee en half uur durend spionage verhaal dat zich af speelt tijdens een politieke situatie die ik helemaal niet kende, maar die ook een puur cartoon gevoel geeft. Het heeft lang geduurt, maar ik begin de “stomme” filmperiode steeds meer te waarderen, want als ik na het zien van Spione niet echt het gevoel had dat hij zo lang duurde dan heb ik me zonder meer vermaakt. Top!

avatar van Vinokourov
Vakkundig gemaakt, bij elke scene is er wel te beleven. In het laatste half uur worden alle registers opengetrokken, wat de lengte van deze stomme film nog best draaglijk maakt.

avatar van NarcissusBladsp.
Uit de Eureka reeks. Prachtig gerestaureerd. De enscenering en fotografie zijn werkelijk subliem....Fritz Lang is niet alleen inhoudelijk interessant maar dus ook esthetisch:..... bepaalde finesses van dit verhaal zijn mij voorbij gegaan, ik genoot alleen al teveel van de mooie plaatjes Bijna alle personages hebben iets boeiends. Bijna elk shot is smaakvol. Alles is met zorg uitgekozen. Door het lage tempo van deze film is simpel kijken alleen al genieten. En ook het dynamische laatste deel is indrukwekkend.

James Bond meets Mata Hari....

avatar van The One Ring
Leuke film van Lang, maar toch ook weer niet een van zijn beste werken. Het verhaaltje was geinig, maar mist de duistere kanten van M of de film-noirs van Lang. Visueel was het echter een feestje (al werd het nooit zo vindingrijk als Metropolis of het tweeluik Tiger von Eschnapur/ Das Indische Grabmal). Lang trekt alles uit de kast en probeert ieder shot een mooi beeld te maken. Opvallend was ook de beeldkwaliteit van de Eureka-dvd. Ik geloof niet ooit een stomme film te hebben gezien die er nog zo glashelder uit ziet. Goed gedaan. Opvallend was ook dat het acteerwerk beter was dan in de gemiddelde stomme film, iets wat bij Metropolis iets minder was. In ieder geval is er voor de liefhebber van Lang en de stomme film weer genoeg uit de film te halen.

26 juli 23:55 - 02:20
ARTE

avatar van Airbakke
Dees is echt wel een superchicce film die me soms deed denken aan de Wes Anderson films. En dat is zeer positief. Spione is volgens mij fel zijn tijd vooruit en verveelt nooit, het gaat ook allemaal razendsnel.

Het is een aanrader om deze film met Depeche Mode te bekijken! Dat paste uitzonderlijk goed!

Een dikke 3,5

Onvervalste thriller uit de stomme-film-periode, die onafgezien van de technische middelen, heden ten dage amper kan verbeterd worden.

avatar van Mochizuki Rokuro
Wel een hele/te lange zit voor zo'n eenvoudig verhaal, maar door de hele film heen blijft Lang zijn meesterschap tonen in vormgeving: sets en vooral kadrering. Vrijwel alle shots lijken via een storyboard een geometrische achtergrond te hebben, bureaus, stoelen, muren zijn zo geplaatst dat er een heel spel van lijnen ontstaat. De vorm is hiermee eigenlijk onderhoudender dan de inhoud.

En al weer mijn 37e film van Fritz Lang.

avatar van alexspyforever
Ik kan hier voorlopig geen eerlijk cijfer op plakken. Ten eerste heb ik de film gezien zonder ondertitels dus ik moest het doen met de Duitse intertitels (en sowieso is mijn Duits niet erg fameus) die bovendien niet altijd een duidelijk lettertype hadden. En ook de tekst van de briefjes en krantenartikels waren vaak niet zo goed leesbaar. Misschien volgende keer proberen om met Engelse of Nederlandse ondertiteling te zien, maar dan wel de verkorte versie. Van die bijna 2 en een half uur durende versie had gerust een uur af gemogen. Scènes werden langgerekt hetgeen best saai kan worden met een film met een vrij simpel concept en verhaal. Spannend wordt de film vooral naar het einde toe met de scène op de trein en tenslotte de grote invasie in het bankgebouw waar de grote schurk en zijn bende zich schuil hield.

avatar van Basto
Moet er altijd even inkomen bij een stomme film, ben daarnaast geen fan van het academy aspect ratio. Maar toch was dit weer een bijzondere Lang. Ben te weinig op de hoogte van de filmhistorie om te kunnen stellen dat dit de eerste was, maar. Alle elementen van de latere spionnen en Bondfilms komen hierin aan bod. Je zou zelfs kunnen stellen dat Joker hieraan schatplichtig is. Film begint wat traag, maar laatste half uur is echt genieten.

Blu ray is prachtig!

Ruime 3,5