Le Locataire (1976)

Frankrijk
Thriller / Horror

geregisseerd door Roman Polanski
met Roman Polanski, Isabelle Adjani en Melvyn Douglas

De rustige Trelkovsky (gespeeld door Polanski zelf) huurt een appartement in Parijs. Daar blijkt de vorige huurster geprobeerd te hebben zelfmoord te plegen. Trelkovsky ontmoet haar vriendin (Isabelle Adjani) in het ziekenhuis en krijgt er een relatie mee. Zijn goede gevoelens over zijn nieuwe woonplaats beginnen langzaam te verdwijnen als hij het merkt dat zijn hospita en de buren duistere voornemens lijken te hebben.

avatar van Mochizuki Rokuro
gauke schreef:
N.B. Door de titel heb ik altijd gedacht dat deze productie in het Frans was.

Dat is-ie toch ook? Er is al wat geschreven over een dub. Ik denk eigenlijk dat er én een Franse én een Engelse dub waren (beide origineel) zoals de spaghetti westerns ook werden gemaakt want ik kan me niet herinneren dat de talen door elkaar voorkwamen.
ik weet trouwens vrijwel zeker dat ik de film voor het eerst in het Duits zag

Mochizuki Rokuro schreef:

ik weet trouwens vrijwel zeker dat ik de film voor het eerst in het Duits zag

Ik heb een Engelse versie (onder de naam 'The Tenant') gezien en die was niet nagechroniseerd, met daarnaast nog een mogelijkheid van Engelse ondertiteling.
Ik heb nog even bij amazon gekeken en daar wordt de dvd inderdaad aangeboden in twee talen: Engels en Frans.
Ook wikipedia verschaft geen duidelijkheid, maar ik ga ervan uit dat je gelijk hebt wat betreft de dubbele dub.

avatar van Montorsi
Erg goeie Polanski, met een ouderwets ijzingwekkende sfeer.

De opbouw is wat lang en rustig. Absoluut wel goed voor de spanning, maar voor dat moment iets te weinig wat je er bij houdt behalve het sfeertje. Verder niet zo veel minpunten. Het camerawerk is bijzonder sfeervol, net als de muziek.

Verder een tikje hallucinant natuurlijk en een paar aardig bizarre bevreemende scenes die erg goed werken maken het absoluut een erg fraaie film.

locomotion
Ik heb hem destijds nog in de bioscoop gezien. De enige keer ooit dat ik ‘s nachts in het hele huis het licht heb aangelaten...

Loepsaal
Vervolg op een hit waar RP niet zo blij mee is.
doet zelf de hoofdrol, reden om hem over te slaan.
Heb ik wat gemist?
Jammer dan.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film van Polanski, een regisseur die over het algemeen toch wel goed scoort bij mij. Deze film lijkt wel een buitenbeentje. De regisseur speelt nu zelf mee en de film kent een zwargallige bizarre fantasy die me helaas niet echt licht. Het doet me wat denken aan de films van Jeunet.

Het begin is nogal pover met tal van irritante personages, maar het is nodig om de sfeer te scheppen. Gaandeweg komt wel de paranoia en de psychologische druk op het personage wat de film toch nog goed maakt. Gelukkig maar, want op zich heb ik toch niets met deze film. Meer dan een goeie voldoende kan ik er dan ook niet aan geven.

avatar van Boenga
Degelijke psychologische thriller, met een aantal sterke punten.
Vooral de sfeer die Polanski creëert met de kleuren en de locaties, met de muziek en met de stiltes. Bovendien acteert hij zelf heel sterk.

Er zijn echter ook een aantal minpunten die het geheel sterren kosten.
Zoals Friac al schreef (11/01/2010): er is een lange opbouw van het verhaal waarbij je je afvraagt of er iets mis is Trelkovsky zelf of met de mensen rondom hem. Wanneer hij zich dan als vrouw verkleedt, krijg je een te plots en direct antwoord op die vraag.
Het einde is meer iets voor een komedie: de zelfmoord mislukt, dus klimt hij gewoon de trap weer op voor een tweede poging.
Adjani: slechte en irritante actrice.
Tot slot: de dubs, èn vooral het feit dat iedereen in Parijs Engels babbelt, zijn bijzonder storend.

avatar van De GeuS
Een zeer deprimerende film (in de goede zin van het woord, als dat bestaat) waarin alles grauw en kil overkomt. De onduidelijkheid wordt naar mijn mening wel iets t vroeg in de film opgelost, waardoor het einde zich niet echt meer laat raden; 3,5*

avatar van Angelo2
Helaas waren de verwachtingen te hoog en viel deze film toch tegen ondanks het interessante verhaal. Het acteerwerk kan er mee door. De rol van vrouw speelt hij het aanzienlijk beter. Het probleem was meer dat de film nergens spannend werd terwijl wel alle ingredienten aanwezig leken. Het trage tempo pakte helaas minder goed uit dan bij bijvoorbeeld bij Repulsion waar er een bepaalde sfeer hing, dat miste ik hier toch een beetje ondanks een aantal goede scenes die door meerdere hier voor me al genoemd zijn. De minste van de drie. Een 6

Knappe elementen en passages, maar in zijn geheel vond ik de film wat te lang, te veel losse flodders, te weinig spanningsboog. Ook een wat onevenwichtige combinatie van klucht en horror.
Polanski zelf speelde overtuigend, maar voor de rest vond ik ook het acteerwerk wat ondermaats (bv.Adjani, de conciërge, ...). Toch wel een opvallend verschil tegenover Repulsion...

avatar van Corcicus
Het eerste half uur van de film stemde me hoopvol, maar voor je het weet zit je op de eerste rij in een uitzichtloze travestietenshow. Deze film bleek uiteindelijk wel héél magertjes te zijn en bovendien waren zowel regie als acteerprestaties niet om over naar huis te schrijven. Wie hoopt op hoogstaande cinema zal van een koude kermis thuiskomen.

avatar van mr. Prizzi
Geweldige schizofreen zwart verhaal en een film die na de 3e herziening nog steeds intrigeert en overrompeld en absoluut één van Polanski's beste films is. Het verhaal vergeet je nooit meer..een absolute aanrader voor wie van subtiele vreemde horror houdt. Een half puntje extra gegeven.
Goede trailer trouwens !

avatar van Vinokourov
Typische Polanski-film, waarin hij zelf de hoofdrol op zich neemt. Hij huurt een aftands appartement in Parijs met een lugubere voorgeschiedenis. De huurster die er eerst in zat, pleegde zelfmoord door uit het raam te springen. Al gauw gebeuren er met Polanski zelf ook vreemde dingen als ie zijn nieuwe woning betrekt. De onheilspellende opbouw is okee opgezet, maar in de tweede helft zwakt de film toch wat af. De tripscenes zijn aardig, maar daarnaast heeft The Tenant niet zoveel meer te vertellen. Redelijke film desalniettemin, dat dan weer wel!

avatar van Tiany
Thriller/horror ?
Heb de film met moeite toch maar uitgekeken.
Voor mij was er niks thriller, niks horror, veel buren drama (?), en een man die mogelijk teveel chocomelk had gedronken.
Had veel meer verwacht van deze film met Polanski.

Voor deze aan horror grenzende film, die zich afspeelt in een sfeer van onbehagen en angstvalligheid, laat Polanski zich omringen door Amerikaanse ervaring maar vooral door een pak Franse acteurs, sommige aan het begin van een succesvolle carrière.
Nietemin is de cineast zelf de spil van het verhaal. Trouwens de verschijning van Polanski past uitstekend voor het naar paniek evolerende personage.
Het eerste gedeelte van de film is het meest toegankelijk, al is de sfeer van geheimzinnigheid reeds aanwezig, terwijl het achteraf het toch wel psychologischer en moeilijker wordt.
Polanski zet hier toch wel een bijzondere film neer, naar verluidt volledig in studio opgenomen en trouwens gewaardeerd voor de decors, en bewijst toch doorgaans in te staan voor de nodige portie originaliteit.

avatar van Insignificance
Drie keer 3½* voor Polanski's appartement trilogie. Als ik dan toch een favorietje zou moeten noemen, doe dan Repulsion maar. Niet dat deze het echt laat afweten, maar Polanski, de acteur, biedt net wat minder houvast dan die blondine. Ergens heeft hij er de uitstraling wel voor, maar het is bij mij nooit helemaal raak. Sowieso is de cast nogal wisselend van niveau. Zo heb ik Adjani wel eens wat leukere dingen zien doen. Hoe dan ook, de regisseur Polanski heeft het beter voor elkaar.

Een smoezelig onderkomen met buren die je het bloed onder de nagels vandaan halen en vanzelf eens onder de huid kruipen. Vanaf de chocolademelk en de sigaretten weet je wel zo ongeveer welke richting dit op zal gaan. Dat gaat met gestage tred, maar Telkovsky ziet ze steeds meer vliegen en zijn wereldje wordt steeds kleiner, benauwder en gekker. Ik kon wel mee in die waan, al blijft het een beetje hangen tussen bibberen en leedvermaak. Ik heb er toch een paar keer flink om moeten lachen.

avatar van baspls
"If you cut off my head, what would I say... Me and my head, or me and my body? What right has my head to call itself me?"

Aparte film van Roman Polanski. Le Locataire vormt samen met Rosemary's Baby en Repulsion zijn appartement-trilogie. Naar het schijnt Bruce Campbell's favoriete horror-film, over bizarre feitjes gesproken...

Een huurder betrekt het appartement van een vrouw die onlangs een zelfmoord poging heeft gedaan. Als hij haar in het ziekenhuis opzoekt ontmoet hij haar vriendin Stella. De dag daarna is de vrouw overleden. Er is echter iets vreemds aan de hand in het appartementencomplex. Vreemden buren ruzies doen zich voor en de huurder begint zich steeds meer te interesseren in de vorige bewoner...

Polanski speelt zelf de hoofdrol. Lijkt me erg moeilijk als filmmaker om dat te doen. Uiteraard weet je zelf het beste wat je wilt zien van je acteurs, maar achter de camera heb je toch veel meer (en veel beter) de controle. Toch vind ik dat hij het zeker niet slecht doet, hij komt erg overtuigend over. Ik vond hem een beetje op Martin Freeman lijken, in ieder geval zijn Hobbit haha. Overigens ook opmerkelijk dat Polanksi zich voor de film als vrouw verkleed heeft (werd mij ook niet duidelijk waarom hij dit deed). Wat ik wel erg typisch vond was dat Polanski met een accent praat, iedereen 'monsieur' zegt i.p.v. 'mister', terwijl alle andere acteurs wel Brits of Amerikaans praten en dat in Parijs.

Het grappige is dat ik me vandaag nog afvroeg hoe het zou zijn als je buren zich over je beklagen als je helemaal niet voor overlast zorgt. Nou blijkbaar helemaal niets.

De film begon vrij normaal waarna langzaam een mysterieuze sfeer begon te ontstaan. Het verhaal was spannend en sfeervol. Uiteindelijk wordt de film steeds vager en uit eindelijk begreep ik het niet helemaal meer. Uiteindelijk is het niet helemaal duidelijk hoe het nou precies zit. Proberen de buren hem nu echt gek te maken? Of is dat allemaal paranoia? Het is in ieder geval wel behoorlijk onheilspellend. En ondanks enkele onverklaarbare voorvallen (de huurder die een jongetje in zijn gezicht slaat bijv.) vond ik het verhaal toch best sterk.

Alles bij elkaar zeker geen slechte film van Polanski. Behoorlijk sfeervol, spannend en goed opgenomen.

avatar van SmackItUp
Weerzinwekkend.

Mijn derde Polanski, en weer stelt de man niet teleur. Na een enigszins teleurstellende Chinatown maar een geweldige Bitter Moon zet hij hier weer een film van formaat neer. Iets minder dan laatstgenoemde, maar nog zeker de moeite waard. Opnieuw weet hij een ijzersterke, en deze keer een wat apartere sfeer neer te zetten. Komt zeer langzaam op gang, maar de spanning zit er vanaf het begin al meteen in. Halverwege neemt het verhaal een wending waardoor je op het puntje van je stoel komt te zitten. Huiveren tot de laatste minuut. Dikke 4,5*.

Ik heb deze film jaren geleden gezien en het stukje waarin Simone Choule in het ziekenhuis ligt en schreeuwt is mij altijd bijgebleven. Ik vind het een geweldige film, erg beklemmend. Wel vond ik de 'overgang' van de gewone gezonde Trelkovsky naar de krankzinnige een beetje magertjes. Over een paar jaar nog maar eens kijken!

avatar van Noodless
Rare film met een bizar verhaal die ondanks weinig horrorelementen best creepy overkomt.
Dit heeft te maken met de stijlvolle regie van Polanski die zelf ook nog de hoofdrol prima weet in te vullen. 7/10

Verhoogd van 3,5 naar 4 sterren

avatar van John Milton
Dit was de laatste van de losse city-appartement trilogie die ik nog niet gezien had, na Repulsion en Rosemary's Baby. Zo indrukwekkend als die twee is The Tenant (ik zag hem in het Engels, en dat liep bij de meeste acteurs vrij synchroon) misschien niet, maar het is alsnog een fijne Polanski, met een hoog paranoia gehalte. Het duurt even voor de film op gang komt, maar daarna komen er een aantal behoorlijk memorabele scènes, wat mij betreft.

Ebert was niet zo dol op deze film, maar wat mij betreft kunnen we die dus in het rijtje van Roger's mistakes plaatsen. The Tenant is een rustig opgebouwd, maar bijzonder sfeervol stukje narigheid, waarin Polanski (die een best aardig acteur blijkt) steeds verder in conflict komt met de buren in zijn appartement, wat voor hem steeds meer als een complot begint te voelen. Waarom staan die mensen die hij uit zijn raam ziet bewegingsloos stil op de wc? Waarom heeft de vorige huurder zich in deze zelfde kamer uit het raam gegooid? Bergman cinematograaf Sven Nykvist legt een en ander op gloomy wijze vast.

De film heeft een flinke sloot Oscarwinnaars en genomineerden, waaronder Isabelle Adjani, waarbij ik 2 keer moest kijken of ze het nu wel of niet was, toen haar karakter werd geïntroduceerd. Achteraf viel dat mee, want Shelley Winters had ik helemaal niet herkend, terwijl ik 4 dagen terug nog A Place in the Sun (1951) zag. Ik dacht dat ze daar al een beetje irritant was, maar hier speelt ze écht een rotwijf. Pardon my French.

Mijn veertiende Polanski, en tiende speelfilm van zijn hand. Wederom geen teleurstelling gelukkig. De 'grote' titels die ik nog niet gezien heb zijn Knife in the Water, Cul-de-sac, Tess en The Fearless Vampire Killers. Vooral naar die eerste ben ik toch wel erg benieuwd, nu hij al een jaar of wat klaarligt.

avatar van Lakte
Voor mij is dit op The Pianist na Roman Polanski's beste film, hele duistere sfeer en Roman Polanski die zich als vrouw verkleed geweldig duistere film!!

Na mijn idee is het een beetje een vergeten Polanski film die wel wat meer aandacht verdiend!

avatar van Woland
De derde van Polanski's trilogie die ik te zien krijg, en ook hier viel ik helaas niet van m'n stoel van plezier. De thematiek is bijzonder vergelijkbaar, gekheid en manie in de grote stad, maar hoewel het filmwerk wederom goed gemaakt is kon het me qua verhaal maar nauwelijks boeien. Na een langzaam uur waarin we Polanski zelf als huurder in een nieuw appartement zien trekken, en waarin we kennis maken met verschillende medehuurders, zien we langzaamaan dat de rare ontwikkelingen zich blijven opstapelen. Waar komen al die rare klachten vandaan? Waarom blijven mensen langskomen met allerlei petities? Vanwaar dat rare gestaar en stilstaan van zijn flatgenoten? En waarom heeft die verdomde koffietent nou nooit eens Gauloises?

Het begin is wellicht langzaam maar belooft nog wat, maar de tweede helft lost dat helaas niet in. Ja, we zien dat Polanski (Trelkovsky in de film) zelf nou ook niet bepaald een betrouwbare getuige is, die zich steeds bizarder gaat gedragen, zich als de vorige huurster gaat verkleden en steeds verder de paranoia inschiet. Van het mysterie blijft ook niet veel over - Trelkovsky blijkt gewoon zo gek als een deur is mijn simpele interpretatie, met het circulaire einde nog als leuk gimmickje - en wederom is Polanski die zich een uitstapje richting de horror waagt wat mij betreft geen succes. Het ziet er fraai uit, daarbuiten vond ik het wat ondermaats.

avatar van comely
Magnifikoo.