A Simple Plan (1998)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Frankrijk / Japan
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Sam Raimi
met Bill Paxton, Billy Bob Thornton en Bridget Fonda

Twee broers, de slimme familieman Hank en de simpele Jacob, vinden samen met een vriend een tas met ruim vier miljoen dollar in een neergestort vliegtuig. Ze besluiten het geld te houden als niemand het opeist. Het valt echter lang niet mee om de vondst geheim te houden en voor ze het weten, zijn de drie verwikkeld in geweld, moord en andere zaken.

avatar van Toontje G
Prima film, BBT !!!!! geweldig!!!!!

uitstekende film.
Zo'n 10 jaar geleden deze film voor het eerst gezien, als het op tv komt kijk ik het nog steeds.
Perfect verhaal, goede acteurs, de sfeer is heerlijk.

avatar van Pasadena
Eén van mijn favorite films die ik elk jaar weer ergens in de winter van stal haal. Goed verhaal, mooie sfeer en top uitgewerkt. Vooral de acteerprestatie van Billy Bob vallen op, knap gedaan. Al ken ik het verhaal, het blijft elke keer weer een fijne beleving deze film te zien, zit gewoon goed in elkaar! Binnenkort maar weer eens op zetten!

avatar van knusse stoel
Inderdaad "Pasadena", deze film kan je jaarlijks zien en dan het liefst als er veel sneeuw ligt en de koude wind om het huis waait. Prachtfilm, die ook ik waardeer met een acht, 4 sterren.
Eenvoudig verhaal maar zo goed gespeeld en verbluffend spannend door de gehele film heen, daarom zou ik iedereen die van dit soort films houdt, deze zeer zeker aanraden te zien.
Maar ik denk dat de meeste liefhebbers deze al hebben bekeken, dus adviseer ik een herhaling!
Echt een topfilm die uit zal groeien tot een klassieker!

heerlijke film die lekker wegkeek

avatar van Roger Thornhill
"Onafwendbaar" is het woord dat steeds maar in mij opkomt wanneer ik probeer te beschrijven hoe de gebeurtenissen in dit verhaal zich ontwikkelen. Zelden een film gezien waarin elk stapje apart begrijpelijk is maar uiteindelijk toch gezet blijkt te zijn op de weg naar de hel. Noodlot of hebzucht? Het tenenkrommende hoogtepunt (of dieptepunt) vind ik de scène bij Lou thuis met alle gevolgen van dien. Billy Bob Thornton (toch al niet mijn favoriete acteur) ziet er bijna té lullig uit met dat mutsje, die dwaze haren en die opgelapte eighties-bril (lijkt me typisch een attribuut waar een acteur zèlf mee aan komt zetten omdat hij dat bij z'n personage vindt passen), maar in de loop van de film krijgt Jacob zóveel diepte en achtergrond dat Thornton er uiteindelijk toch het emotioneel rijkste personage van kan maken, petje af dus. (Overigens altijd fascinerend om op de IMDb-trivia-pagina te lezen wie er oorspronkelijk misschien wel mee zouden gaan doen: Nicolas Cage, Brad Pitt, Emma Thompson, Juliette Lewis, en –heel interessant– John Dahl als regisseur...)

avatar van jeuletaxi
De cast is natuurlijk goed maar helaas is de geloofwaardigheid zeer twijfelachtig, wat mij net niet over de streep trekt om een bovengemiddelde beoordeling toe te kennen.
Mooie film die voor mij net iets mist en misschien meer had verwacht door de zeer hoge beoordeling hier op moviemeter.

Boeiend en spannend en menselijke gedragingen in bizarre, extreme omstandigheden blootleggend, maar toch met een te "simpel" einde.
Billy Bob Thornton is extra.

Als er iets op je pad komt dat je in de verleiding brengt, is het afwachten wat het met je doet. Wanneer de personages in A Simple Plan worden geconfronteerd met een mogelijkheid om zich van hun financiële zorgen te ontdoen, nestelt er zich meteen een vernietigende factor in het geheel: hebzucht.
De personages worden op den duur geleid door hebzucht.
Liefde, vriendschap en familiebanden brokkelen af.
Kortom: het vertrouwen wordt aangetast - want ieder personage probeert op zijn of haar manier een eigen plan te trekken.
Met tragische gevolgen.
A Simple Plan is een zeer geslaagde thriller.Doet ook erg aan Fargo denken maar die is toch wel wat beter.
Werkelijk alle acteurs spelen voortreffelijk, vooral Bill Paxton vond ik erg goed toch wel een behoorlijk goede acteur.
Het tempo is precies goed: je aandacht verslapt geen moment, en de afloop is verrassend maar toch geloofwaardig.
Wonderlijk dat deze film niet meer onder de aandacht is gekomen. 4 sterren.

avatar van jippie2010
Heerlijk om weer een keer een film te zien die niet als een razend tempo gaat.
Aandacht voor details, uitdiepen van karakters, ik houd er van.
Met name een sterke rol van Bill Paxton. *3,5

avatar van Bottleneck
Dat kapsel van Jacob (Thornton) haha.

Nee best gaaf allemaal, vooral de onderlinge band tussen de drie hoofdpesonen. Die komt geweldig tot uiting in de scène bij de alcoholistische vriend thuis. Denk je even dat de broer toch niet met het verraad-plannetje meegaat maar lokt hij z'n vriend alsnog uit de tent, mooi zulke kleine verrassingen.

De film balanceert goed tussen een realistisch overkomende luchtigheid en een bittere smaak (dat laatste dankzij een paar kille handelingen en de motieven daarvan). Zo halen bijna alle personages wel een of meer rattenstreken uit, Hanks vrouw voorop.

In het begin is het wel irritant dat Hank de andere twee zover krijgt dat hij in z'n eentje het geld wel even zal bewaren tot na het onderzoek, come on... Tuurlijk, ze zijn dom maar dat is een iets te makkelijke reden/excuus om zo de het hele verhaal op gang te brengen. Buiten dat is het een erg boeiende en behoorlijk sfeervolle film. En een perfect einde trouwens (alhoewel je dat deels genoteerde geld nog op tal van manieren kunt verzilveren lijkt me maar oké).

avatar van de grunt
Roger Thornhill schreef:
Maar goed ook dat Dahl het niet heeft gedaan. Sam Raimi is een held

Goede film, maar iets te ongeloofwaardig. Vooral het weinig diepgaande onderzoek naar de dode personen. Met een (te) simpele en twijfelachtige verklaring wordt genoegen genomen en gaat het geheel weer verder. Toch een boeiend geheel en daar gaat het om.

Paulus53 schreef:

Alsof in de film zo'n soort van realisme nagestreefd wordt... Het is gewoon een verhaal vol idiote figuren en domme flikken passen daar prima in.

Ongeloofwaardig punt van kritiek dus.

avatar van Antonev
Prima film over de menselijke hebzucht en de daaraan verbonden gevolgen. Zo loopt je leven op rolletjes en zo is alles in no time verwoest. Ik denk dat iedereen die deze film heeft gezien zich aan het eind afvraagt: wat had ik gedaan? In de setting die de film schetst, had ik het geld mooi laten liggen. Als je zo'n groot geheim moet bewaren, dan zijn een alcohollist en een labiele broer een te groot risico. Dat is vragen om problemen. Als ik het helemaal zelf had gevonden, dan was het een ander verhaal geweest.

Kronos schreef:

Ongeloofwaardig punt van kritiek dus.
Goede film, dus 3 was een iets te lage waardering. Nu 3,5 van gemaakt. Ik vind dat ik best een punt van kritiek mag plaatsen. Niemand hoeft het ermee eens te zijn natuurlijk.

Paulus53 schreef:

Je mag ook best een open deur intrappen. Wat je bij deze gedaan hebt.

Antonev schreef:

Het geld laten liggen als je het samen vindt met een alcoholist en labiele broer is nochtans ook niet zo simpel. Want je weet dat de alcoholist en je labiele broer het dan toch niet zullen laten liggen. En zo vraag je alsnog om problemen. Het geld meenemen en naar de politie brengen is wellicht het verstandigst. Maar dat zou dan weer een saaie film opleveren.

avatar van Antonev
Inderdaad! Ook al had Hank het geld laten liggen, dan hadden Jacob en zijn maat hem er alsnog toch wel bij betrokken. Ze zouden uiteindelijk toch wel om zijn hulp gevraagd hebben, of die dronkenlap zou hem er wel op de een of andere manier bij hebben genaaid. Soms is het dus niet handig om de slimste van een groepje personen te zijn

avatar van Tiany
Goed en spannend verhaal over een berg gevonden geld en daardoor een berg miserie, is dat het allemaal waard geweest ?

avatar van leatherhead
Geestig.

Bijster veel laat Raimi niet aan de verbeelding over in deze film: eens de film uit de startblokken is, wordt het al gauw duidelijk dat het ogenschijnlijk simpele plan tóch niet zo soepeltjes gaat verlopen als gehoopt.

Maar erg veel geeft dat niet, de film blijft amusant genoeg, zodat het ietwat voorspelbare verhaal wel te billijken valt. Wel miste ik een wat stabieler evenwicht tussen het komediegehalte en het thriller element. Soms wat te serieus, net wat meer komische noten hadden de film goed gedaan. Blijft zo een beetje tussen twee walletjes dobberen. Gelukkig is daar dan een sterke Thornton, die geregeld komisch soelaas biedt.

Verder niet bijzonder veel op aan te merken. Een vergelijking met Fargo ligt uiteraard voor het oprapen, maar uiteindelijk is dit zeker niet van hetzelfde laken een pak. Sfeertje is bij vlagen vooral een onsje grimmiger.

Aardig tussendoortje, dat zeker wel. De steeds escalerende malaise is leuk uitgewerkt, en op bepaalde momenten wist de film een lekkere grijns op m'n gezicht te toveren. Maar het predikaat 'topper' verdient het ook weer niet. 3,0*.

avatar van arno74
Viel best tegen. Vrij snel valt het op dat dit een film is die nogal van Fargo (1996) is afgekeken, zonder dat het slaagt om ook de in die film geslaagde zwarte humor na te bootsen. Het script vond ik niet best, de drie hoofdpersonages zijn noodzakelijkerwijs oerstom om met hun absurde en ongeloofwaardige besluiten de film gaande te houden. Ook het einde, waarbij Hank zijn broer Jacob doodschiet, sloeg nergens op. Ik zat aan een magere 2,5* te denken, maar het einde geeft de doorslag om het op 2* te houden. Misdaadfilms scoren altijd hoog op MM, maar wat mij betreft behoort deze beslist niet tot de beste binnen het genre.

U-77
Uitstekende film waar je echt voor moet gaan zitten.

avatar van Moviestar1979
Een knap gemaakte misdaadfilm door Sam Raimi.

Het gelijknamige boek werd uitgebracht door Scott B. Smith. Tussen 1994 en 1996 waren er al plannen voor een verfilming. In die periode hebben er flink wat wijzigingen plaatsgevonden. Ben Stiller zou destijds de film regisseren, en de hoofdrol zou worden vertolkt door Nicolas Cage. Het salaris van Cage begon de film te beïnvloeden, en Stiller stapte op. Het project werd overgedragen aan John Dahl, maar ook hij zou niet lang aan boord blijven. Dahl werd vervangen door regisseur John Boorman. Emma Thompson werd overwogen om de rol van Sarah te vertolken, maar ook dit hield geen stand. Uiteindelijk nam Sam Raimi de plek in van John Boorman, en werd de verfilming in 1998 een feit.

De cast is prima samengesteld. De hoofdrollen zouden oorspronkelijk worden vertolkt door Brad Pitt en Juliette Lewis, maar zij moesten noodgedwongen afhaken wegens andere verplichtingen. Bill Paxton kreeg de rol toegewezen van Hank. Laura Dern en Embeth Davidtz waren in beeld voor de rol van Sarah, maar moesten deze uiteindelijk afstaan aan Bridget Fonda. In de film zijn er korte cameo's voor Paxton's vader, en ZZ Top-drummer Frank Beard.

Het verhaal toont veel overeenkomsten met Fargo (1996). Sam Raimi was goed bevriend met de gebroeders Coen, en leerde dankzij hen handige technieken toe te passen bij het filmen van de zware sneeuwval. Dit was eveneens de laatste film die werd geproduceerd door het toenmalige Savoy Pictures.

Het succes van de film is te danken aan een prima scenario, en goede acteerprestaties. De 120 minuten vliegen voorbij. Billy Bob Thornton en Scott B. Smith werden genomineerd voor een Oscar, maar hebben deze nooit mogen winnen. Toch was de film goed voor 14 prijzen en 22 andere nominaties.

3,5 *

super film met een heel goed verhaal.en goeie acteurs.en goeie regiseur.

avatar van Left4Dead
Vroeger had ik deze hoger, de laatste keer hem teruggezet naar het 3** niveau. Hier blijf ik bij nadat ik de prent gister weer eens heb gezien.

Het is allemaal een aardige opzet en is goed uitgewerkt met een prima cast, dat wel. Maar op een of andere manier toch niet geheel mijn ding, misschien iets aan de trage kant of zoiets. Je voelt al snel hoe de ontwikkelingen zich zullen ontplooien, dit vooral te danken aan de intelligentie van de broer en zijn maat.

Prima stof tot nadenken m.b.t. geldzucht en vertrouwen. Twee dingen die niet gepaard door het leven willen gaan, duidelijke voorbeelden in overvloed in onze hebberige wereld. Het sociaal vraagstuk laat geen ruimte voor misverstanden, geld maakt niet gelukkig.