A Simple Plan (1998)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Frankrijk / Japan
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Sam Raimi
met Bill Paxton, Billy Bob Thornton en Bridget Fonda

Twee broers, de slimme familieman Hank en de simpele Jacob, vinden samen met een vriend een tas met ruim vier miljoen dollar in een neergestort vliegtuig. Ze besluiten het geld te houden als niemand het opeist. Het valt echter lang niet mee om de vondst geheim te houden en voor ze het weten, zijn de drie verwikkeld in geweld, moord en andere zaken.

avatar van badfans69
1 mei 2020 te zien op Vrt, aanvang 22.55 uur.

badfans69 schreef:
1 mei 2020 te zien op Vrt, aanvang 22.55 uur.

Heb ik gezien voor de 3e of 4e keer nu.
Keek weer lekker weg en zonder reclame , heerlijk.

avatar van Nekstwan
Gisterenavond weer gezien op België 1. Zelfs als je het verhaal kent blijft A Simple Plan een boeiende thriller. Naar mijn mening zelfs een klein meesterwerkje. Niet alleen het plan is simpel, ook de film zélf. Juist het ontbreken van ingewikkelde en vergezochte (secundaire) plots maakt A Simple Plan tot een zeer geloofwaardig verhaal. En de acteerprestaties van met name Thornton en Paxton zorgen ervoor dat je je geen seconde verveelt. Eén aanmerking toch nog (want geen enkele film is 100% perfect) zonder spoiler: ik begrijp de afloop tussen de broers Hank en Jacob niet goed.
Ik geef deze film een hele dikke vette 9.

avatar van Boenga
Nekstwan schreef:

Ik geef deze film een hele dikke vette 9.

Je zegt dat wel; maar je doet dat niet.

avatar van Fisico
Zeer toffe aangename misdaadthriller met de nodige dosis luchtigheid. Snap ook wel dat sommigen denken aan Fargo, zeker gezien de sneeuw en de onbekwame politie. De humor lag wat anders, minder subtiel hier, maar de personages en de situaties zijn vrij verfrissend. Ik zat de hele tijd bij mezelf te denken wat en hoe ik het zou doen. Alvast toch anders dan dit trio mag ik hopen, no matter what ...

Film moet misschien niet al te serieus genomen worden, want er zitten toch wel wat plotgaten in. Het vermeende vliegtuig dat ze hoorden sputteren klopt al niet qua tijd. En al die doden die plotseling opduiken rondom Hank zijn hoogst eigenaardig natuurlijk, maar geen haan die ernaar kraait. Het einde en de zware morele erfenis die het koppel moet dragen, was wel interessant om volgen.

Acteerprestaties waren op niveau en de film had een zeer vlot tempo. Zeker aanbevelingswaardig als je een luchtige misdaadthriller wenst te zien. Fijn, dikke 3,5*!

avatar van Shadowed
Niet echt mijn film.

Opvallend dat de hoogst beoordeelde Raimi-film op deze site tot nu mijn minst beoordeelde Raimi-film is geworden. Ik ben niet zo van de koude trage thrillers, maar als de regisseur Sam Raimi is wil ik het nog wel een kans geven. Heel subtiel zal het dan niet zijn, toch?

Nou, Raimi doet wel een behoorlijke poging om het allemaal zo subtiel mogelijk op te bouwen. Daardoor krijg je dit keer geen lompe film met een hoog tempo zoals ik persoonlijk gewend ben van Raimi maar een trager filmpje die voor de sfeer gaat.

Alleen pakte die sfeer me nooit. Film had zo zijn momenten, maar ik voelde er echter maar weinig van. Zo'n winterbos moet natuurlijk uniek zijn, maar ik vond er eigenlijk toch weinig mee gedaan. Heel af en toe een aardig shot, maar veel meer weet Raimi er niet van te benutten.

Verhaal vond ik ook maar slap. Verhalen waarbij mensen niet weten hoe ze om moeten gaan met een grote smak geld zie ik al vaker. De poging die deze film er dan aan geeft vond ik ook niet veel beter. Alhoewel er de eerste 45 minuten nog wel potentie hing, hield de interesse gewoon op daarna.

Spanning pakte me niet. Sfeer evenmin. Acteerwerk is wel weer goed. Vooral Thornton speelt goed. Ook Paxton en Fonda mogen genoemd worden. Iets saaiere rollen, maar ze doen het solide. Jammer dat de karakters zelf toch niet heel interessant waren om naar te kijken. Vooral Fonda als een wat betweterige vrouw is niet mijn favoriet.

Voor de rest voelde ik gewoon geen spanning of sfeer meer na een uur. Matige opbouw naar pay-offs, wat houterige pogingen om met een uniek sfeertje komen. Ik zie gewoon een degelijk concept dat maar matig benut wordt hier. Het is pas in de laatste 15 minuten dat het verhaal weer met iets beters komt.

Geen onnodige twists of plotwendingen, maar nog steeds een concept dat niet erg interessant is en een sfeertje dat me geen enkele keer wist te grijpen. Wat mij betreft mag Raimi gewoon bij de wat lompere films blijven die zichzelf niet al te serieus nemen. Daar leeft zijn regie wat meer op.

avatar van mrkos
Moraal van de film, Luister nooit naar je vrouw
Verder leuke film en twisty einde.

3 sterren.

Mannen die zich steeds verder in de problemen werken, dat lijkt aanvankelijk de motor van de film. Het vormt de aanleiding voor het botsen tussen de soms onvoorspelbare hoofdkarakters. Dit zorgt soms voor emotioneel wegende scenes, zoals de dialoog tussen Bill Paxton, Billy Bob Thornton in de wagen. Sommigen hoofdkarakters stappen wel heel vlug over de waarde van een mensenleven, dat maakte het voor mij wat moeilijk om ten volle mee te leven met de personages. De ontknoping voelde wat te veel aan als een mechanische constructie in plaats van een logisch voortvloeisel uit de eerdere gebeurtenissen. Maar als geheel kon de film me wel boeien door de sfeerschepping, de sneeuwlandschappen zorgen voor een claustrofobische sfeer, en er is een opvallende figurantenrol voor een hoop fotogenieke kraaien.