• 8.841.575 stemmen

A Simple Plan (1998)

Misdaad / Thriller | 121 minuten
3,62 1.371 stemmen

Genre: Misdaad / Thriller

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Frankrijk / Japan

Geregisseerd door: Sam Raimi

Met onder meer: Bill Paxton, Billy Bob Thornton en Bridget Fonda

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 18 februari 1999

• SkyShowtime Bekijk via SkyShowtime

Plot A Simple Plan

"Sometimes good people do evil things."

Twee broers, de slimme familieman Hank en de simpele Jacob, vinden samen met een vriend een tas met ruim vier miljoen dollar in een neergestort vliegtuig. Ze besluiten het geld te houden als niemand het opeist. Het valt echter lang niet mee om de vondst geheim te houden en voor ze het weten, zijn de drie verwikkeld in geweld, moord en andere zaken.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Hank Mitchell

FBI Agent Renkins

FBI Agent Freemont

avatar van badfans69

badfans69

1 mei 2020 te zien op Vrt, aanvang 22.55 uur.

avatar van maurice32

maurice32

badfans69 schreef:

1 mei 2020 te zien op Vrt, aanvang 22.55 uur.

Heb ik gezien voor de 3e of 4e keer nu.

Keek weer lekker weg en zonder reclame , heerlijk.

avatar van Nekstwan

Nekstwan

Gisterenavond weer gezien op België 1. Zelfs als je het verhaal kent blijft A Simple Plan een boeiende thriller. Naar mijn mening zelfs een klein meesterwerkje. Niet alleen het plan is simpel, ook de film zélf. Juist het ontbreken van ingewikkelde en vergezochte (secundaire) plots maakt A Simple Plan tot een zeer geloofwaardig verhaal. En de acteerprestaties van met name Thornton en Paxton zorgen ervoor dat je je geen seconde verveelt. Eén aanmerking toch nog (want geen enkele film is 100% perfect) zonder spoiler: ik begrijp de afloop tussen de broers Hank en Jacob niet goed.

avatar van Boenga

Boenga

Nekstwan schreef:

Ik geef deze film een hele dikke vette 9.

Je zegt dat wel; maar je doet dat niet.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Zeer toffe aangename misdaadthriller met de nodige dosis luchtigheid. Snap ook wel dat sommigen denken aan Fargo, zeker gezien de sneeuw en de onbekwame politie. De humor lag wat anders, minder subtiel hier, maar de personages en de situaties zijn vrij verfrissend. Ik zat de hele tijd bij mezelf te denken wat en hoe ik het zou doen. Alvast toch anders dan dit trio mag ik hopen, no matter what ...

Film moet misschien niet al te serieus genomen worden, want er zitten toch wel wat plotgaten in. Het vermeende vliegtuig dat ze hoorden sputteren klopt al niet qua tijd. En al die doden die plotseling opduiken rondom Hank zijn hoogst eigenaardig natuurlijk, maar geen haan die ernaar kraait. Het einde en de zware morele erfenis die het koppel moet dragen, was wel interessant om volgen.

Acteerprestaties waren op niveau en de film had een zeer vlot tempo. Zeker aanbevelingswaardig als je een luchtige misdaadthriller wenst te zien. Fijn, dikke 3,5*!

avatar van Shadowed

Shadowed

Niet echt mijn film.

Opvallend dat de hoogst beoordeelde Raimi-film op deze site tot nu mijn minst beoordeelde Raimi-film is geworden. Ik ben niet zo van de koude trage thrillers, maar als de regisseur Sam Raimi is wil ik het nog wel een kans geven. Heel subtiel zal het dan niet zijn, toch?

Nou, Raimi doet wel een behoorlijke poging om het allemaal zo subtiel mogelijk op te bouwen. Daardoor krijg je dit keer geen lompe film met een hoog tempo zoals ik persoonlijk gewend ben van Raimi maar een trager filmpje die voor de sfeer gaat.

Alleen pakte die sfeer me nooit. Film had zo zijn momenten, maar ik voelde er echter maar weinig van. Zo'n winterbos moet natuurlijk uniek zijn, maar ik vond er eigenlijk toch weinig mee gedaan. Heel af en toe een aardig shot, maar veel meer weet Raimi er niet van te benutten.

Verhaal vond ik ook maar slap. Verhalen waarbij mensen niet weten hoe ze om moeten gaan met een grote smak geld zie ik al vaker. De poging die deze film er dan aan geeft vond ik ook niet veel beter. Alhoewel er de eerste 45 minuten nog wel potentie hing, hield de interesse gewoon op daarna.

Spanning pakte me niet. Sfeer evenmin. Acteerwerk is wel weer goed. Vooral Thornton speelt goed. Ook Paxton en Fonda mogen genoemd worden. Iets saaiere rollen, maar ze doen het solide. Jammer dat de karakters zelf toch niet heel interessant waren om naar te kijken. Vooral Fonda als een wat betweterige vrouw is niet mijn favoriet.

Voor de rest voelde ik gewoon geen spanning of sfeer meer na een uur. Matige opbouw naar pay-offs, wat houterige pogingen om met een uniek sfeertje komen. Ik zie gewoon een degelijk concept dat maar matig benut wordt hier. Het is pas in de laatste 15 minuten dat het verhaal weer met iets beters komt.

Geen onnodige twists of plotwendingen, maar nog steeds een concept dat niet erg interessant is en een sfeertje dat me geen enkele keer wist te grijpen. Wat mij betreft mag Raimi gewoon bij de wat lompere films blijven die zichzelf niet al te serieus nemen. Daar leeft zijn regie wat meer op.

avatar van mrkos

mrkos

Moraal van de film, Luister nooit naar je vrouw
Verder leuke film en twisty einde.

3 sterren.

avatar van Kaspertijn

Kaspertijn

Mannen die zich steeds verder in de problemen werken, dat lijkt aanvankelijk de motor van de film. Het vormt de aanleiding voor het botsen tussen de soms onvoorspelbare hoofdkarakters. Dit zorgt soms voor emotioneel wegende scenes, zoals de dialoog tussen Bill Paxton, Billy Bob Thornton in de wagen. Sommigen hoofdkarakters stappen wel heel vlug over de waarde van een mensenleven, dat maakte het voor mij wat moeilijk om ten volle mee te leven met de personages. De ontknoping voelde wat te veel aan als een mechanische constructie in plaats van een logisch voortvloeisel uit de eerdere gebeurtenissen. Maar als geheel kon de film me wel boeien door de sfeerschepping, de sneeuwlandschappen zorgen voor een claustrofobische sfeer, en er is een opvallende figurantenrol voor een hoop fotogenieke kraaien.

avatar van Neder0001

Neder0001

Vond 't maar een onlogische samenhang. De manier waarop Hank spontaan een U-turn maakt over het wel of niet aangifte doen van het gevonden geld, z'n vrouw die dat in de overtreffende trap doet, tevens de vrouw die zich spontaan ontpopt tot de criminele mastermind van de groep. Dan weer een plan bespreken net nadat ze hun pasgeboren kind voor het eerst in de armen sluiten... sowieso ook het teruggaan naar de crime scene om een deel van het geld terug te leggen is lachwekkend. Er was geen enkele mogelijkheid dat, mocht het vliegtuig ooit gevonden worden, dit groepje als verdachte zouden worden aangemerkt. Of daar nu een half miljoen ligt of niets. Dus dit was vragen om problemen en die kwamen dan ook. Als laatst nog het verbranden van het geld; ook totaal onlogisch. Er zijn genoeg alternatieven te bedenken. Genoeg eilanden in de Caraïben bijv. die de USD als betaalmiddel accepteren zonder dat je verder risico loopt.

Had er wat meer van verwacht afgaande van de plot en het gemiddelde, maar het was mij toch allemaal erg onrealistisch waardoor ik niet in de film kwam.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

• 2067 stemmen

I wish somebody else had found that money...

Wat smulde ik destijds van het uitstekende boek van Scott Smith. De film in een Londonse bios mee te pikken tijdens vakantie was niet een keuze om lang over na te denken aangezien er amper sprake was van een release in Nederland en hij al helemaal niet in Nederland ging draaien. En wat een uitermate sobere en goede film is het geworden, hoewel het boek toch nog net iets meer indruk maakt vanwege zijn nasleep.

Het verhaal moge duidelijk zijn, twee broers en een vriend vinden bij toeval een grote som geld in een neergestort toestel. What to do, is de miljoen dollar vraag. Waar komt het weg? Is het drugsgeld? Zoekt iemand en wat is het afbreukrisico? Er wordt besloten het te houden onder een aantal redelijke voorwaarden van de slimste van de drie genaamd Hank. A Simple Plan tot daar, net als de film zelf die daar ontzettend goed bij vaart. Zelfs zijn rechtschapen vrouw die er eerst niets van wil weten is om.

Toch mislukt het 'simpele' plan in de eerste plaats meteen al vanwege de twee imbicielen waar hij mee in zee gaat. Behalve dat de ene enorme geldzorgen heeft en het een kwestie van tijd is voor hij zijn deel wil, valt de eerste domme opmerking al bij het vliegtuig zelf van Jacob die een nieuwe truck wil kopen van zijn deel waarop Lou oppert een Transam te nemen. Als ik Hank geweest was had ik daar meteen al op de rem getrapt. Jacob blijft gedurende de film onrealistisch qua gedachtegang wat hij op termijn kan met het geld kan, want het realisme is dat men er niets mee kan zonder op te vallen of vragen en twijfel op te roepen. Men kan geen grote aankopen als huizen en nieuwe auto's doen. Dat dit een problematisch geheel gaat worden is dan al duidelijk en loopt al vroeg uit de klauwen rond het incident met de boer en Lou die inderdaad verschijnt om geld op te eisen.

Een onvoorspelbare en gevaarlijke driehoeksverhouding wordt geschetst waarin de problemen alleen maar groter worden en de gevolgen dramatischer. Dit in een treffende armoedige en troosteloze omgeving, fraaie neo-noir situering, en prima acteerprestaties. Paxton is redelijk zichzelf zoals altijd, het is uiteraard Thornton die een glansrol neerzet als verslonzde simpelaar, maar Brent Briscoe boert ook prima mee. De soundtrack van Elfman is fraai te noemen en de besneeuwde landschappen zijn ook mooi.

Het maakt A Simple Plan tot een sobere, uitermate degelijk en boeiend drama waarin blijkt dat geluk niet voor iedereen voor het oprapen ligt en je soms blij moet zijn met de zegeningen die je wel hebt. Daarom is dit een erg fraaie en fijne film.

avatar van macrobody

macrobody

• 2017 berichten

Nekstwan schreef:
Ik geef deze film een hele dikke vette 9.

Jacob was wel een simpele ziel maar niet dom. Hij zag ook wel in dat het een hopeloze zaak geworden was wat alleen maar dood en ellende had veroorzaakt. Verder zag hij in dat zijn uitzichtloze leventje zojuist nog uitzichtlozer was geworden en dat er voor hem weinig motivatie was om verder te sukkelen, waarschijnlijk ook omdat zijn beste vriend er ook niet meer was. Het leek hem het beste om te doen wat ze hebben gedaan zodat Hank geen verdachte zou zijn. Briljant einde vond ik.

avatar van wihu61

wihu61

Vrij duidelijk dat men hier mee wilde liften op het meesterwerk Fargo. Maar cast, script en regie zijn onvergelijkbaar. Bij Fargo was er sprake van een noodlottige reeks gebeurtenissen, bijna onvermijdelijk, waarin Macy/Buscemi/Stormare als het ware werden meegezogen. Hier kwamen de verwikkelingen nogal gekunsteld over, met een stel ongeloofwaardige karakters en ongeloofwaardige beslissingen.

Erg vervelend vooral hoe er voortdurend op "subtiele" wijze op gewezen moést worden hoe simpel die Jacob wel niet was... met dat slecht gespeelde gestamel.

Erg slecht dit, heb hem afgezet.

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Verrassend goede film van Sam Raimi. Ik heb ervan genoten. Ik werd onmiddellijk meegesleept door het verhaal en de vertolkingen zijn voortreffelijk. Een aanrader.

avatar van MOVIEMAZZTER

MOVIEMAZZTER

Leuk thema, aardige film, maar wel tikkeltje voorspelbaar.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Geld maakt niet gelukkig. Zo zeggen ze althans. Maar het laat je wel toe om op een comfortabele manier ongelukkig te zijn. Zo zeggen de sceptici althans. De discussie is steenoud en we hebben nog altijd geen passend antwoord. Ook Sam Raimi probeerde bij het meesterlijke A simple plan die vraag te beantwoorden. Zo zien we hoe een tas geld (American dream in a gymbag) de ziel van onze personages bezoedelt, hoe de demonen van onze personages oprukken. Is het een feit dat een doorsnee (lees saai) leven het geluk maakt. Of Is het een illusie ? Het leventje van Hank (Bill Paxton) en Sarah (Bridget Fonda) begint paradijselijk. Een gelukkig paar met een baby op komst. Ze leven eenvoudig en bescheiden. Maar dan valt een tas geld in hun schoot. Geld dat ze kunnen gebruiken. Samen met Hank zijn broer Jacob (Billy Bob Thornton) en zijn buddy (Brent Roscoe) besluiten ze het geld te houden. Dan loopt het mis. Dat doem aanwezig is doorheen de film zullen de talloze kraaien wel beamen maar het is het script (door Scott B Smith die zijn eigen boek in scenario omvormde) dat het idee prachtig analyseert. De opening waarin een vos het kippenhok binnendringt is een prima metafoor voor het plot (de tas geld is dus die vos) maar het is ook knap ingeschreven in de rest van de scene. Want zo weten ze het vliegtuig te vinden. En het noodlot start. Het maakt deze misdaad thriller op de eerste plaats een ontroerend drama. Het gelukkig leventje staat er ter discussie. Dit Kodak plaatje van een ruraal gezinsleven is immers doorspekt met die ruzies, de spanningen, het gekronkel, het verraad en het smeden van duistere plannen. Magnifiek geënsceneerd door Raimi. Vlijtig als ik ben, heb ik het volgende genoteerd. Scene A : Fonda en de baby op haar arm die broedt op een idee dat zal leiden tot destructie. Scene B : Fonda en Paxton en de baby in de wieg op de achtergrond over iemand doodschieten. Scene C : in de materniteit waarin Paxton en Thornton het plan smeden om Roscoe erin te luizen met alweer de baby’s op de achtergrond. Ik kon gerust tot Z zijn gegaan maar de rest moet je maar kijken. Vergeet pen en potlood niet. ASP speelt met de conventies van Film noir (Fonda is de hebzuchtige femme fatale, Paxton de onschuldige die verstrikt geraakt in een net van leugens, er komt ook nog een gangster piepen, etc ) maar steekt het in een modern visueel jasje. Geen donkere straten in de regen maar een wit landschap waar prachtige onschuld een laag manipulatie en verraderlijkheid bedekt. Daarom veelvuldig gelinkt aan de Coens film Fargo. Zelfde idee (winterlandschappen, een plan bedacht door hebzucht dat leidt tot doem) maar de Coen brothers maken er een meer karikaturale cynische illustratie van. Bij ASP staat emotie voorop. De score van Danny Elfman (een ijl stukje piano/panfluit orkestratie) benadrukt zowel een melancholie als een dreiging en sluit perfect aan bij het drama Het zijn de personages en hun beslissingen die het verhaal sturen. Al wat ze nodig hadden was een simpel plan. Een plan dat steeds zal leiden tot dood en verderf, het verder wegzinken in het moeras van leugens en verraad. Dialogen zijn geniaal. Hoe de personages hun pijn, hun verdriet, hun onbereikbare dromen verwoorden, is uit het leven geplukt. We krijgen dan ook in de rand 2 prachtige personages te zien, Jacob (prachtige vertolkt door Billy Bob Thornton) als de wat naïef, simpel ogende broer. Lou (een opmerkelijke vertolking van Brent Roscoe) zijn vriend en drinkebroer is een wat luie, boerse type. Ze hebben hun redenen hoe ze zijn, ze hebben hun logica. Maar het zijn geen zwart wit types. Lou is niet puur slecht en weet dat Hank met zijn onwetendheid lacht. Jacob laat zich meeslepen met onnozelheden maar staat wel aan de kant van het goede. Wanneer hij moet kiezen tussen zijn broer Hank en Lou, tussen loyaliteit en familie … die scene is zo geniaal. Meesterlijk opgebouwd om vervolgens met een twist te eindigen. Een ‘worst case scenario’ waar je als kijker denkt : nu komt het nooit meer goed. Het zijn dit soort scenes die APS verheffen boven de rest van thrillers. Dat Raimi dit ingehouden karakterstuk heeft geregisseerd, was een verrassing. Raimi heeft zowel een blockbuster mainstream als een cult horror groep in zijn fanbase. Maar daartussen samen met ASP maakte hij een nog paar bescheiden kwaliteitsvolle drama’s, gegoten in een genre. For the love of the game (sport) en The gift (horror). Alsof Raimi zich een beetje terugtrok uit opzienbarend geweld en zich voorbereidde om grotere films een hart te geven. ASP is een sublieme auteursfilm verpakt als een thriller. Het confronteert je met je keuzes om het beter te hebben, met je dromen en verlangens van een beter leven, waarin de psyche van een mens (ben ik een goed persoon ?) ter discussie staat. Maakt geld gelukkig ? Het zijn de laatste woorden van Paxton die blijven in mijn hoofd hangen. There are days when I manage not to think of anything at all. Not the money... Or the murders... Or Jacob. Days when Sarah and I try to pretend we're just like everyone else... as if none of it ever happened. But those days are few and far between. Volgens Raimi kunnen we maar beter tevreden zijn met wat we hebben. Het lijkt me een simpel genoeg plan …

een uittreksel uit mijn boek 'mijn 100 favoriete films' met op nr 43 : A simple plan

avatar van blondiefilmfreak

blondiefilmfreak

een heerlijke hier hou ik van film,die me doet denken aan fargo*en dat vooral in de goede zin van het woord.een dikke 4 steren film