Arlington Road (1999)

2056 stemmen

Thriller / Mystery

geregisseerd door Mark Pellington
met Jeff Bridges, Tim Robbins en Joan Cusack

Michael Faraday is een professor aan een universiteit. Zijn vrouw, FBI-agente, is een tijdje geleden om het leven gekomen bij een foute anti-terrorisme actie. Sindsdien is Michael geobsedeerd door terroristische groeperingen. Als hij nieuwe buren krijgt, lijken ze in het begin erg vriendelijk. Langzaam begint Michael echter te vermoeden dat er iets niet helemaal pluis is met de buurman, en begint in z'n verleden te graven.

371 BERICHTEN 38 MENINGEN
avatar van chevy93
geplaatst: 24 juli 2015, 00:51 uur [permalink]
Mwa, was het slecht? Nee. Buiten een redelijk origineel verhaal toch een vrij standaard thrillertje. Kijkt lekker weg, maar achteraf blijft een leeg gevoel achter. En dat terwijl het einde toch redelijk mooi bedacht is. Iets met een cirkel die rond is, enzo.

Bij de close-ups werd overigens vaak pijnlijk duidelijk uit wat voor decennium deze film komt. Typische jaren '90-opsmuk en dan niet zoals bij de betere films uit die tijd.

avatar van Antonev
geplaatst: 17 augustus 2015, 06:57 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Matig. Het begint al met een zeer lange en trage aanloop naar de kern van het verhaal. Ik had na ruim een half uur zoiets van: gaat het nog komen? Vervolgens duurt het nog even voordat het allemaal echt los komt. Na een heleboel aanwijzingen voorgeschoteld te krijgen, wordt er (tevergeefs) geprobeerd om alles weer om te draaien en de kijker op het verkeerde been te zetten. Ik weet niet hoe dit op andere kijkers overkwam, maar ik vond het echt bijzonder voorspelbaar. De grote plottwist blijft helaas uit en het enige waar men enigszins mee weet te verassen is de manier waarop Faraday tot zijn eind komt.

Het acteren was aardig, maar dat werd weer teniet gedaan door een gebrek aan echte sfeer en spanning. Vond Robbins overigens ook niet fantastisch hoor. Ik lees in sommige recensies dat Robbins behoorlijk creepy was. Raar, maar zeker niet creepy. 2.5* lijkt me hier wel op zijn plaats.

avatar van SmackItUp
geplaatst: 28 december 2015, 01:43 uur [permalink]
Toffe thriller. Door de vele twists, en het einde, wordt het een soort lijnenspel dat door elkaar heen loopt waardoor het een ongeloofwaardig geheel blijkt. Buiten dat is de spanning de gehele speelduur aanwezig en speelt Tim Robbins hier een geweldige rol. Zeker niet de beste thriller die ik heb gezien, wel boven gemiddeld.

avatar van Capablanca
geplaatst: 8 februari 2016, 07:51 uur [permalink]
Er werd genoeg verdacht gedaan, gewantrouwd, achtervolgd, onthuld en bevlogen les gegeven. En toch wilde hij me maar niet boeien. Ietwat verveeld uitgezeten.

avatar van jippie2010
geplaatst: 8 februari 2016, 12:30 uur [permalink]
Een lekkere psychologische thriller. Er wordt teveel prijs gegeven om het genre mysterie mee te krijgen wat mij betreft. Maar genoeg puzzelmateriaal om de thriller een goed psychologisch effect mee te geven. Chapeau voor het einde, toch enigszins on-Amerikaans te noemen.
Minpuntje is dat de film niet echt de tand des tijds heeft doorstaan. Het oogt allemaal simpel, zelfs voor een film uit 1999 mag je meer verwachten. Daarom blijf ik steken op een (keurige) *3,5.

geplaatst: 13 februari 2016, 01:08 uur [permalink]
Een goede film die de eerste keer een indruk bij mij achterliet. Nu een paar keer later weet ik wat er gaat komen maar blijft die me nog wel boeien. Alhoewel ik Robinss een goede acteur vind, is die in deze film naar mijn mening niet op z'n best. De acteurs zijn matig tot redelijk goed. Mede dankzij het originele en prima uitgewerkte verhaal en het uitmuntende einde deze hoge score.

avatar van Flavio
geplaatst: 1 augustus 2016, 15:10 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Prima thriller over domestic terrorism, een thema dat nog steeds behoorlijk relevant is. Bridges is prima als beschadigde professor, Robbins en vooral Cusack zijn goed als de nieuwe buren. De film is spannend en heeft een erg goed einde, was destijds ook best spraakmakend. Had Arlington Road een standaard happy end gehad was de impact niet half zo groot geweest en was deze film nu ongetwijfeld vergeten.

Wat ik niet helemaal begreep: Hoe was Brady gewond geraakt?

avatar van Walter White
geplaatst: 5 december 2016, 08:35 uur [permalink]
Deze heb ik gisteren avond gezien heb een leuke film avond gehad.
In begin was het eve inkomen maar daarna werd de film als maar beter.
En zeker niet voorspelbaar.

avatar van baspls
geplaatst: 5 januari, 11:07 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Arlington Road begon niet zo bijzonder, maar wist uiteindelijk erg positief te verassen. De film bouwt op een geslaagde manier spanning en mysterie op en bevat erg goede momenten van Suspense.

Een terrorisme-expert, die enkele jaren geleden zijn vrouw kwijt is geraakt door een mislukte actie van de FBI, krijgt nieuwe buren. Hij heeft het vermoeden dat zijn buurman iets te verbergen heeft en gaat graaft in zijn verleden.

Jeff Bridges speelt een sterke hoofdrol en neemt je echt mee in de frustratie van zijn personage. Tim Robbins en Joan Cusack speelde ook goed als de geheimzinnige buren.

De film is degelijk opgenomen. Veel saaie shots met matige compositie maar naarmate de film vordert ook een aantal sterke close-ups en Hitchcock-achtige zooms. De film kwam eigenlijk überhaupt heel Hitchcockiaans over. De suspense en de manier waarop de lieve buurvrouw ineens angstanjagend wordt doen erg aan The Master of Suspense denken. Prima muziek van Angelo Badalamenti, maar niet zo goed als zijn werk voor Twin Peaks.

Er zaten enkele onwaarschijnlijkheden in het verhaal, maar voor dit genre viel het me ongelovelijk mee. Ook sterk dat er echte aanslagen uit die tijd in de film verwerkt zitten. We doen wel alsof het tegenwoordig zo erg is, maar we vergeten dat in de tweede helft van de 20e eeuw veel meer grote aanslagen waren dan nu.

Al met al een spannende en meeslepende Thriller die het kijken meer dan waard is.

geplaatst: 5 mei, 13:34 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Spannend tot het einde deze thriller.
Het grootste gedeelte van de film is gebouwd rond vermoedens van het hoofdpersonage, knap vertolkt door Jeff Bridges, maar gaandeweg wordt de spanning opgedreven en krijgen we in het slot toch de klassieke spectaculaire actie en zeker een heel bijzondere en verrassende ontknoping.
Naast Joan Cusack is vooral Tim Robbins goed als de verdoken terrorist-psychopaat.

avatar van baspls
geplaatst: 5 mei, 17:16 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Movsin schreef:

Ik zou dit even als spoiler markeren