The Life of David Gale (2003)

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door Alan Parker
met Kevin Spacey, Kate Winslet en Laura Linney

De film volgt Dr. David Gale (Kevin Spacey), professor aan de Universiteit van Texas. Gale, een fanatiek tegenstander van de doodstraf, wordt onterecht veroordeeld wegens verkrachting en moord op een mede-activist. Journaliste Bitsey Bloom (Kate Winslet) probeert het verhaal achter de misdaad van Gale te achterhalen.

avatar van Insignificance
Flinke uitglijder van Parker. Film werkt niet in z'n opbouw en faalt nog eens hopeloos in het afmaken. Zo'n aalgladde advocaat voorspelt al niet veel goeds, maar de mysterieuze cowboy is meteen een doorn in het oog. Grootste probleem is echter de wijze waarop Gale's relaas wordt opgedirkt met allerlei dramatische heisa. In een rechtlijnig verhaal zou het al royale kant zijn, in deze flashbacks, voortkomende uit slechts een paar sessies en beperkte tijd, is het omslachtig, overdadig en uiteindelijk ook funest.

De vraag rijst waarom dit alles zo nadrukkelijk aan bod komt, terwijl het antwoord in het eerste uur al min of meer wordt gegeven. Spacey heeft wel eens overtuigender gespeeld, maar beide journalisten maken er helemaal een potje van. Een duo dat zeker in het tweede uur nog het meest doet denken aan speurneuzen uit een goedkope TV serie ergens in de jaren tachtig. Winslet valt samen met de rest van de film nog eens finaal door de mand in het veel te doorzichtige slot. Een behoorlijk sof met voorbij flitsende woordjes. Armoedig.

avatar van jeuletaxi
Mooie film die je graag af wil kijken hoe het afloopt, schitterend acteerwerk van Spacey en Winslet!!
Zeker een aanrader.

avatar van witboek
Zeker geen slechte film. Het sterke in deze film vond ik het standpunt inzake het onderwerp van de film. Ook de kritische vraagstelling over zaken in de maatschappij vond ik een heel sterk punt. Alleen zoals altijd, zijn Amerikaanse films een beetje hypocriet inzake het brengen van kritiek in films.

avatar van hutsekluts
Sterk script. Uitstekend geacteerd. 2 uur lang boeiend inclusief verrassende ontknoping,

avatar van Mr_Mephisto
Met veel hoop begon ik aan deze anti-doodstraffilm en tot mijn grote verbazing kwam ik in iets heel anders terecht. De flashbacks en het spreekwoordelijk samenleggen van de puzzelstukken zijn nodig om te bepalen of David Gale schuldig is of niet, maar de race tegen de tijd die Bitsey met haar collega onderneemt doet de film vastlopen in een standaard thriller. De noodzakelijke turn op het einde doet daar nog een schepje bovenop. Zo wordt de bedoeling van de film ondermijnd. Erger nog: ongeloofwaardigheid is troef (Bitsey haar auto valt stil; Gale in het complot). Het acteren van Spacey en Winslet mag er dan wel zijn, dit is geen doordachte morele film, maar amusement.

MichaelMovie
Film die vrij goed was, maar wel wat langdradig.
De acteerprestaties waren goed en het einde was verrassend.

avatar van stefan dias
Mr_Mephisto schreef:

Als ze wegrijdt is het toch dat duidelijk dat de Cowboy er gerust in is? Dat hij dus de auto onklaar heeft gemaakt? Zelf had ik het ook wat moeilijk met de uiteindelijke plottwist:
op zich maakt het de film verteerbaar, maar anderzijds is het inderdaad helemaal geen argument meer tegen de doodstraf omdat ze ook maar een beetje aan het manipulren gaan. En dat hij dan zijn zoontje echt nooit meer gaat zien, tjah, een detai zeker?
Ondanks dat toch een sterk verhaal, maar met een paar gemiste kansen om hier echt iets meer van te maken dan een doordeweekse, spannende film.

avatar van Titatiko
Super film met een achterliggende gedachte waar je bang van wordt!
Dikke aanrader.

In het oog lopend en interessant drama waarin een thema werd aangeroerd dat al tot vele discussies leidde en zal leiden en over de vraag of de hoofdpersoon verantwoordelijk was voor het hem ten laste gelegde. Het verhaal werd in flashbacks verteld. Kevin Spacey belichaamde de hoofdpersoon op een sterke wijze en hetzelfde gold voor een energieke Kate Winslet in de rol van de bitchige reporter (alhoewel haar personage wat aan de oppervlakte bleef).

avatar van Toontje35
Topfilm.
Fantastisch verhaal. Spannend tot het einde. En een heerlijke cast

Film was zeker niet slecht maar ook niet top!
Een film waarvan er wel meerdere zijn.

avatar van SnakeDoc
Kevin Spacey, wat een baas. Absoluut één van mijn favoriete acteurs.

Zeer overtuigend gespeeld, ook door Winslet.

Goed verhaal, prima twist aan het einde, hier en daar een beetje voorspelbaar, maar over het algemeen erg vermakelijk.

* * * *

(verwijderd)
Fantastische film, puur door het verhaal, de twists en het acteerwerk.

Ik ben het niet gewend te zeggen, maar het is een keer niet alleen Spacey die de absolute drager van een film is. Winslet haalt hier ook een waanzinnig niveau.

Ik vond Gale's laatste maaltijd zo enorm emotioneel, het maakte mij des te bozer dat hij zichzelf opoffert voor het betreffende doel (dat mij niet echt overtuigde). Persoonlijk had de laatste videoband dus achterwege gelaten mogen worden, al geeft het wel een ziek onverwachts randje aan de film.

avatar van SmackItUp
Heerlijke film met een realistische boodschap. Het einde is ijzersterk. Spacey is geweldig, Winslet een houten klaas.

Aanrader, spannend en goed geacteerd door o.a. Spacey en Winslet.

Ik wist vrijwel niets over de film voordat ik hem zag en dacht lange tijd dat deze een waargebeurd verhaal vertelde.

Op wikipedia The Life of David Gale - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org blijkt dat de film een zeer slechte score kreeg omdat het geen goed plot is tegen de doodstraf. Dat kan zijn, maar het is fictie, en dus niet noodzakelijkerwijs ondersteuning voor een goede zaak.

Naast een pakkend verhaal geeft de film in ieder geval voer voor discussie.

avatar van knusse stoel
Een van de betere acteurs die Hollywood kent en helaas al wat ouder begint te worden, alhoewel, hij wordt knapper en ook beter in zijn spel is mijn mening. Dat is het voordeel van ouder worden, je wordt serieuzer genomen. Tenminste.......
Een prachtfilm die een goed verhaal kent en door de spelers ook uitstekend neergezet wordt! Ondanks dat de film ruim 2 uur duurt, kan deze niet te lang duren! Vanaf begin tot het einde zaten we aan het beeld gekluisterd en wat wil een kijker nog meer????

avatar van Pazmaster
Goeie film. Het grootste gedeelte van de film lijkt het een doorsnee thriller te gaan worden maar de ontknoping maakt een hele hoop goed, origineel en erg goed gevonden! Ook de cast speelt naar behoren, vooral Winslet is (zoals altijd) weer erg goed ook al heeft haar personage weinig diepgang, het gaat dan ook niet om haar maar om het verhaal van Gale en de moord op Constance. Het had voor mij nóg iets mysterieuzer gemogen in de eerste anderhalf uur, dan had ik een halve ster meer gegeven, maar toch een dikke 3,5

avatar van Marvinleeaday
Goede film, kon alleen het einde niet helemaal volgen maar dat zal wel aan mij leggen. Daarom geen 4 maar 3,5*.

avatar van MH040
Erg goede film. Spannend verhaal en sterk geacteerd. Mooie ontknoping ook.

Hier en daar tegen het theatrale aan, maar niet over het randje.

avatar van IH88
“Are you sure you wanna see what's on here?”

Sterke film. The Life of David Gale levert genoeg materiaal op voor een mooie discussie over de ethische en morele dilemma’s omtrent de doodstraf (en hoever mensen bereidt zijn te gaan om de doodstraf af te schaffen). Maar uiteindelijk zal er niets veranderen natuurlijk (de film laat dit ook zien). Het plan van David, Constance en Dusty zal uiteindelijk weinig verandering teweegbrengen.

The Life of David Gale heeft een intrigerend uitgangspunt, maar is ook gewoon een sterke film. Alhoewel het script soms wat steken laat vallen. Zeker de teloorgang van David Gale duurt lang en de focus had wat meer mogen liggen op het hoofdonderwerp (de doodstraf) en het interview tussen Gale en Bitsey. Want Spacey en Winslet zijn geweldig op dreef en meer scènes met dit duo samen had wel gemogen. De twist op het einde is interessant en geeft ook een wat wrange bijsmaak.

Insignificance schreef:

beter kon ik het niet verwoorden denk ik...toch wilde ik het einde zien.