Primal Fear (1996)

3,70

Thriller

geregisseerd door Gregory Hoblit
met Richard Gere, Edward Norton en Laura Linney

Een arrogante advocaat neemt de zaak aan van een jongen die door de politie opgepakt werd terwijl hij wegrende van een moord op een bisschop. De zaak wordt complex als duidelijk wordt dat er, naast de jongen, misschien nog een derde persoon aanwezig was ten tijde van de moord.

243 BERICHTEN 26 MENINGEN
geplaatst: 25 september 2012, 13:18 uur [permalink]
Prima rechtbankthriller met puike hoofdrollen van Gere en Norton.
Vooral de rol van Edward Norton is hem op het lijf gesneden, dat hij een talent is, is duidelijk en in deze film en heeft hij nadien meermaals bewezen.
Voor de liefhebbers van rechtbankthrillers een aanrader deze prent.

avatar van zxstyle
geplaatst: 2 oktober 2012, 10:31 uur [permalink]
Aardig filmpje maar echte spanning of betrokkenheid ontbreekt.
Alleen het laatste half uur steekt qua niveau boven de rest uit.
Geen aanrader, er zijn zat andere films ala primal fear die wel spanning brengen.
Duidelijk is wel dat Hoblit in zijn nieuwere en vergelijkbare werk Fracture een stuk beter is geworden.

geplaatst: 4 oktober 2012, 15:05 uur [permalink]
Standaard cliché rechtbankthriller. Het komt allemaal erg geforceerd over, waardoor echte spanning of betrokkenheid ontbreekt. Alleen wat met de verdachte aan de hand is maakt de film nog enigzins boeiend, maar ook dat krijgt op het einde een ongeloofwaardige wending.

avatar van Burrie
geplaatst: 23 december 2012, 02:09 uur [permalink]
Ik lees dat veel mensen deze film langdradig en saai vonden op bepaalde punten. Ben ik hier te simpel voor? Heb ik te weinig "rechtbank" films gezien? Het bleef mij boeien omdat de zaak mij wel aansprak.

Primal Fear is nu net 10 min. afgelopen en m'n hart gaat nog tekeer. Ik pak direct American History X uit de kast want die Edward Norton zeg... Buhr..rr..hrr..iljant!

avatar van fappie
geplaatst: 27 december 2012, 12:36 uur [permalink]
Mooie film. Goed acteerwerk van Gere en Norton vooral. Wat is die Laura Linney trouwens lekker in deze film!

Verder goed onderwerp en sterk einde.

avatar van schram101
geplaatst: 9 februari 2013, 11:44 uur [permalink]
Eigenlijk is Primal Fear een vrij standaard rechtbankthriller. Past prima in het rijtje Fracture, Rules of Engagement, The Lincoln Lawyer en A Few Good Men. Toch is hij duidelijk de minste. Dialogen zijn erg matig en de film vaart voroal op het weergaloze acteerwerk van Norton in plaats van een boeiend plot. Maar damn, wat is Edward sterk zeg.. Richard Gere is natuurlijk stukken minder, al ligt dat misschien aan het feit dat hij sowieso een beperkt en ietwat irritant acteur is.

Het einde is wel verassend te noemen.

avatar van frolunda
geplaatst: 17 februari 2013, 14:17 uur [permalink]
De doorbraak film voor Edward Norton en het moet gezegd,hij speelt indrukwekkend.

avatar van Daan258
geplaatst: 30 maart 2013, 01:31 uur [permalink]
Toffe film.
Erg leuk en boeiend verhaal die geen moment verveeld.
Onwijs goed acteerwerk van Richard Gere maar vooral van Edward Norton. Echt een fantastische rol zet die neer. Heerlijk mee vermaakt van begin tot eind.

Dikke 3,5*

avatar van wimaroca
geplaatst: 1 april 2013, 10:03 uur [permalink]
Ik heb eigenlijk nooit verteld hoe goed ik deze film wel niet vind,ik heb al jaren geleden gestemd

nou ehh

Deze film is heel goed maar je moet 'm blijven volgen, en dan komt die uitstekende verandering,machtig goed gemaakt,Gere en Norton zijn uitstekend op dreef!!!!!
Jappoo!!!!!!!! 👍

avatar van Insignificance
geplaatst: 16 april 2013, 18:12 uur [permalink]
Onderhoudende rechtbankthriller. Tot op zekere hoogte. Lange tijd draait het allemaal redelijk soepel met onder meer een zijspoortje. Dat mag dan aan de gemakkelijke kant zijn, zo krijgt de film wel wat extra body en afleiding. Dat gebrek aan raffinement wreekt zich alsnog wanneer de plot z'n geheim prijsgeeft. De debuterende Norton is uitstekend, maar ook hij kan niet voorkomen dat het allemaal niet zo plausibel overkomt en dan is de ontknoping z'n munitie kwijt.

avatar van Gang_Star
geplaatst: 3 juni 2013, 20:39 uur [permalink]
Op de originele dvdcover staat zelfs actie/thriller. Dat actie is geheel overdreven, en een thriller is het gedeeltelijk. Persoonlijk zou ik het omschrijven als een rechtbank drama. Helaas is er van een echte spanning geen sprake. Norton en Gere spelen hun rollen goed uit, en mede daardoor blijft de film boeien.

avatar van VincentL
geplaatst: 19 juli 2013, 19:33 uur [permalink]
Primal Fear

Opnieuw een rechtbankdrama. Ditmaal gaan Gere en Norton de strijd aan. Er zijn inmiddels zoveel acteurs die er wel één gespeeld hebben. Is het iets wat je gedaan moet hebben in Hollywood? Het concept is weer hetzelfde als al die andere films. En toch is het vermakelijk... Het gelijknamige boek van William Diehls lijkt wat dat betreft heel veel op een John Grisham. Ook de sfeer in deze film deed denken aan verfilmingen van Grisham (The Pelican Brief, A Time To Kill).

Het verhaal is geen enkel moment opzienbarend. Door de vele films is mijn standaard in de loop der tijd een stuk omhoog gegaan. Ik kan er dus ook niet meer dan een voldoende voor geven. Het plot heeft niet eens een beschrijving nodig. Moord, verdachte, verdediging en dan maar hopen op de vrijspraak. Hetzelfde liedje. Alleen het einde bied enige originaliteit, zoals vaak in de films zo is. Niets aan te veranderen.

Gere speelt nogal oppervlakkig. Ik vond hem geen enkel moment echt diepgaand en zijn arrogantie was meer een stoorzender dan een aanwinst. Waar ik normaal wel gecharmeerd ben van de man staat hij weer hetzelfde te spelen. Het personage van hem omvangt geen enkele mystiek ondanks dat het het hoofdpersonage is.
Norton speelt daarentegen verrassend goed. Hij weet zowel als stotteraar als bruut een goede rol neer te zetten. Eigenlijk geeft hij je een kijkje in wat acteren nou precies inhoud. Hij acteert de hele film (nogal logisch, maar de kijker weet hoe het precies zit...). Goed gedaan.
Linney speelt gewoon een op en neer huppelend vrouwtje wat niet weet wat ze wil. Je voelt een zekere chemie tussen haar en Gere maar die wordt maar magertjes uitgewerkt. Ze weet alleen op het einde een beetje acteerwerk neer te zetten maar voor de rest niet. Jammer.

De film blinkt eigenlijk nergens in uit. Zo ook niet in het visuele aspect of de muziek die een film zou moeten ondersteunen. Het is een gewone rechtbankthriller.

Zoals ik al zei is mijn standaard voor rechtbankfilms omhoog gegaan. Daar wordt Primal Fear als eerste de dupe van. Je kan ze niet allemaal hoog beoordelen, dan zou de standaard te hoog worden.

avatar van N811
geplaatst: 24 november 2013, 10:23 uur [permalink]
Edward norton in zijn begin stadium.

geplaatst: 27 november 2013, 16:01 uur [permalink]
Met vakmanschap gemaakt, dit spannende, nauwgezette, scherpe en scherpzinnige rechtbankdrama. Zowel het verhaal als de dialogen hebben clichématige trekjes maar deze worden volledig teniet gedaan door het meer dan uitstekende spel van Richard Gere en Edward Norton, waarbij de laatste de (nog) betere was en terecht een Oscarnominatie in de wacht sleepte.

avatar van Titatiko
geplaatst: 8 december 2013, 16:00 uur [permalink]
Edward Northon BAAAAAAAAAAS

avatar van VforVictor
geplaatst: 11 juni 2014, 23:21 uur [permalink]
Erg goeie film vooral dankzij Norton, die zette echt een geweldige rol neer, Gere deed het naar behoren

geplaatst: 30 juli 2014, 00:07 uur [permalink]
Gister gekeken en ik dacht dat ik het einde geraden had, niet dus. Man, man. Die Norton zet me te kijk!

geplaatst: 7 april 2015, 00:40 uur [permalink]
Edward Norton is hier wel de topper hoor, man man wat zet die hier een rol neer en zet je echt wel op het verkeerde been. Ik zie de film voor de derde keer maar blijft een topper. Richard Gere heeft, ondanks dat het ook een top acteur is, wel het nakijken. Een meesterlijke film met een top einde.

avatar van leatherhead
geplaatst: 20 mei 2015, 19:52 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Best een fijne film.

Ondanks het nogal standaard verloop, wist de film me grotendeels toch best te boeien. De twee hoofdpersonages doen het goed, al moge het natuurlijk duidelijk zijn dat de ietwat houterige Gere overklast wordt door Norton. Zijn prestatie is dan ook hetgeen waar de film op teert. Een fantastische rol, waarmee de beste man maar weer eens bewijst zo'n beetje van alle markten thuis te zijn. Vaak erg diverse rollen, maar vrijwel altijd met verve gespeeld.

De twist op het einde zag ik aankomen, zo ook andere key moments in de film. Toch kan het de pret niet al teveel drukken, want mede door Norton's personage zijn de desbetreffende scenes alsnog gewoon erg leuk. Dat lachje van Norton wanneer Gere erachter komt hoe de vork in de steel zit is priceless.

Om hoger te scoren had het wat minder conventioneel gemogen, en had de film op audiovisueel gebied iets meer te bieden mogen hebben. Desondanks een aardige rechtbankthriller, met vooral een geweldige Norton. 3,0*.

avatar van knusse stoel
geplaatst: 25 mei 2015, 16:06 uur [permalink]
Prachtige film in alle opzichten!!! Gewoon gaan zien en je begrijpt wat ik bedoel!!! 👍

avatar van des1
geplaatst: 15 juni 2015, 16:57 uur [permalink]
Leuk hè, de log line van de film t.a.v. het two faces hebben... Geldt in meer of mindere mate voor drie personen in de film: de bisschop, de advocaat... en de man die terecht staat. Norton speelt zo sterk, dat bijna over het hoofd kan worden gezien dat dit één van de betere rollen van Gere is. Linney en hij vormen een leuk stel ook.

avatar van IH88
geplaatst: 16 juni 2015, 12:39 uur [permalink]
Puike rechtbankthriller. Edward Norton 👍.

avatar van john mcclane 2
geplaatst: 25 juni 2015, 20:23 uur [permalink]
Een plot twits in de stijl van six sense.
Dat en het fantastische spel van Norton maakt dit tot een goede film.
Die als ik me niet vergis was bedoeld als TV film.
En de doorbraak van norton.
Waarom horen we zo weinig van hem de laastst tijd?
Psychologie is erg sterk in deze film aanwezig.
goed!

avatar van SmackItUp
geplaatst: 17 december 2015, 00:05 uur [permalink]
Wauw, ik vond dit toch een erg goede en kunstige thriller. Toffe plot twist die ik toch niet meer aan zag komen. Zeer fijne film om na te kijken, grotendeels door de rol van Norton, die hier werkelijk een fantastische rol neerzet.

avatar van IH88
geplaatst: 20 februari 2016, 19:26 uur [permalink]
“I chose to believe in the basic goodness of people. Some basically good people do some very bad things.”

De grote Edward Norton show! Primal Fear is een geweldige rechtbankthriller met sterke acteerprestaties van onder andere Richard Gere en Laura Linney maar het is vooral Norton die de show steelt. Norton speelt Aaron, die opgepakt wordt door de politie voor de moord op een bisschop en waarbij het lang onduidelijk blijft of hij dader of slachtoffer is. Vanaf het begin is al duidelijk dat er wat met hem aan de hand is maar wat precies wordt lang in het ongewisse gelaten.

Het stotteren, de schichtige blikken, de verlegenheid, Norton is fenomenaal in toch wel zijn doorbraakfilm. Maar wanneer hij op het einde zijn ware aard laat zien is hij misschien nog wel beter. Als je op jonge leeftijd al zo goed twee verschillende gezichten kan laten zien dan is dat knap, heel knap. Gere is ook goed op dreef als arrogante, zelfbewuste advocaat van Aaron. Het is geen heel opzienbarende rol maar Gere brengt het er goed vanaf. Linney is ook sterk als eigengereide Officier van Justitie en oude vlam van Gere. De regie van Gregory Hoblit is wat gewoontjes en visueel ziet het er allemaal niet bijzonder uit maar gelukkig geven de acteurs nog wat kleur aan het geheel. Het verhaal is redelijk standaard met de advocaten die op onderzoek uitgaan om de onschuld van Aaron te bewijzen en de OvJ die het tegenovergestelde doet maar het wordt nergens saai of langdradig. De twist zag ik de eerste keer niet aankomen en maakte een verpletterende indruk door vooral het bizar goed acteren van Norton. Primal Fear steekt door het sterke acteren van de cast en een fantastisch laatste gedeelte ruim boven de middelmaat uit.

avatar van Vinokourov
geplaatst: 9 maart 2016, 21:49 uur [permalink]
Edje Norton was al relatief oud voor deze rol (26 jaar), maar hij overtuigt wel als schuchtere koorknaap die verdacht wordt van een gruwelijke moord op een bisschop. Interessant ook hoe zijn personage ontwikkelt gedurende de film. Richard Gere en Laura Linney vond ik echter stukken minder in die typische quasi-stoere kibbelende rechtbank-rollen. Het komt op mij erg onecht en vooral vervelend over. Dat is toch vaak het manco van dit soort thrillers. De zaken zijn op zichzelf vaak wel interessant, maar wat betreft hoe het uitgevoerd wordt, heb ik nooit het gevoel te zien hoe het er nou daadwerkelijk aan toe gaat in zo'n rechtbank.

geplaatst: 18 augustus 2016, 23:26 uur [permalink]
Sterke film. Goede acteerprestaties. Ik ben geen fan van Gere maar in deze film speelt hij naar mijn mening goed. Toch vallen zijn acteerprestaties in het niets bij Norton. Wat kan die man acteren zeg, prachtig. Ookal heb ik deze film al meerdere malen bekeken en is het verassende eind voor mijn geen verassing meer. Het blijft het bekijken waard.

Ik vind het overigens geen thriller. Mensen die daarbij aan een 'enge' film denken moeten deze niet kijken. Overigens niet om die reden.

avatar van Capablanca
geplaatst: 20 augustus 2016, 22:29 uur [permalink]
Drie punten voor het verhaal en een extra halfje voor Norton.

avatar van RuudC
geplaatst: 19 september 2016, 12:29 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Geen idee waarom ik ooit deze film ooit gekocht of geruild heb. Dat het niks te maken heeft met de Duitse metalband met dezelfde naam, was me natuurlijk volkomen duidelijk. Ik heb weinig met films over rechtszaken en advocaten. Primal Fear verandert daar niks aan en Richard Gere en Edward Norton evenmin.

Een tijd lang heb ik me afgevraagd wat nou de bedoeling was van alle lijntjes die uitgegooid waren. Al vanaf het begin wist ik grotendeels al hoe hoe de vork in de steel zat. De eerste woede-uitbarsting van Aaron bevestigde dat. Er is uiteindelijk ook niemand waarvoor ik ook maar enige sympathie kan opbrengen en dan is het wat mij betreft snel gedaan met een film. Het acteerwerk is verder prima, maar dit is gewoon niet mijn film.

avatar van notsub
geplaatst: 19 oktober 2016, 19:49 uur [permalink]
Recent zag ik A few Good Men en deze film deed me daar regelmatig aan terug denken. Met rechtbankscenes die een belangrijk delen van de film vormen zijn er duidelijke overeenkomsten. Primal Fear vond ik beter; het is net wat grimmiger en is met zijn finale net wat rijker. Het acteerwerk is hier fantastisch, met name dat van Edward Norton. Richard Gere is geknipt voor de rol als arrogante advocaat. Primal Fear werd steeds beter naarmate de film vorderde en weet op een geweldige manier naar een machtige finale toe te werken.

avatar van Maarten0402
geplaatst: 23 december 2016, 08:13 uur [permalink]
Vorig weekend opgezet. Wilde deze al lang zien, maar een blu-ray duurde voorheen wat lang voor deze uitkwam. Uiteindelijk toch besteld en de ENG subtitles vind ik dan wel prima.

Erg duistere film met een mooie cinematografie. Omgevingen en ruimtes zijn goed in beeld gebracht, maar ook expressies van de acteurs (vooral Norton dan).

Wel moest ik op een gegeven moment denken aan iets wat ik al had gezien (en dat was nageaapt van deze film)... Baantjer: De Cock en de Enge Moord. Dit gegeven is compleet van deze film gestolen (behalve dan de uitkomst van deze film).
Duidelijk dat deze film dit beter voor elkaar heeft, een van Norton's eerste rollen en meteen al erg overtuigend. Edward Norton vind ik wel echt een goede acteur die ook achter de schermen erg belangrijk en invloedrijk is.

avatar van DjFrankie
geplaatst: 26 december 2016, 15:21 uur [permalink]
Goed neergezet drama / thriller. Heeft de tand des tijds ook zonder mobieltjes etc zeker doorstaan.

avatar van baspls
geplaatst: 8 januari, 11:19 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Primal Fear is een goed rechtbank-drama met Richard Gere. Gere zet een sterke rol neer als de arrogante advocaat en Edward Norton was ook goed als het jongetje.

Ik verbaasde me er een beetje over dat het zo lang duurde voordat het misbruik ter spraken kwam. Tegenwoordig is misbruik denk ik het eerste waar men aan denkt als iemand een priester vermoord. Wat dat betreft waren het toen betere tijden (of in ieder geval vrolijker). Ik hoopte eigenlijk dat er nog wat meer achter zou zitten, maar dat bleek niet het geval.

Het rechtssysteem dat we hebben werkt voor geen meter en al helemaal dat van Amerika niet. Zoals in de film wordt ook word gezegd gaat het helemaal niet om de waarheid, het is gewoon een groot juridisch spelletje tussen de aanklager en de advocaat van de verdachte. De rechter geeft ook geen zak om wat nou de waarheid is en verklaart doodleuk een hele getuigenis ongeldig als ze er zin in heeft. Waarom zou je niet van strategie mogen veranderen al je nieuwe informatie hebt? Als die Janet aan het einde ook nog gaat klagen dat ze haar baan kwijt is... dat jochie is zijn leven kwijt en jij klaagt over je baan. Maar goed, uiteindelijk blijkt dat jochie gewoon een grote klootzak die zelfs zijn advocaat manipuleert. Die twist zag ik eerlijk gezegd niet aankomen en maakt de film nog onheilspellend ook.

De film was mooi opgenomen, deed vaak een beetje denken aan The Fugitive met Harrison Ford. De muziek van James Newton Howard vond ik erg goed.

Uiteindelijk een prima film, met voldoende wendingen om je aandacht vast te houden.