The Machinist (2004)

Spanje / Verenigde Staten
Thriller / Mystery

geregisseerd door Brad Anderson
met Christian Bale, Jennifer Jason Leigh en John Sharian

Trevor Reznik heeft al een jaar niet geslapen. Dit zorgt ervoor dat hij dingen ziet die er werkelijk niet zijn. Dan gebeurt er een ongeluk op zijn werk, waar hij de schuld van krijgt, maar is het ook zijn schuld?

avatar van Flat Eric
Hier hou ik van. Een heerlijke psychologische thriller mysterie waar ik tot het einde toe niet wist hoe het nu precies in elkaar steekt.
Christian Bale was uitmuntend in zijn rol. De sfeer was goed, de soundtrack passend. Het klopte allemaal naar mijn mening.
Ik zou graag meer van dit soort films willen zien!

avatar van cucciolo
Flat Eric schreef:
Ik zou graag meer van dit soort films willen zien!

avatar van Flat Eric

Dan zou ik je zeker Mulholland Dr. (2001) van harte aan willen raden, mocht je die nog niet hebben gezien! [/quote]

Tijd geleden dat ik hem heb gezien maar is er inderdaad ook eentje in die stijl en sfeer. Snel weer eens herkijken!

avatar van horned_reaper
Van harte gefeliciteerd..... dit is letterlijk het laagste cijfer dat ik ooit aan een film heb gegeven. Wat een waardeloos stuk prul.

Werkelijk helemaal niets klopt aan deze film.
Niemand reageerd zoals een normaal mens zou reageren.
De emoties van mensen zijn volledig random.
De hoofdrolspeler is een enorme idioot.... alsof niemand aan zichzelf gaat twijfelen na zoveel rare gebeurtenissen terwijl je een jaar niet meer hebt geslapen. Maar nee hoor, lekker zelfverzekerd mensen blijven beschuldigen. Waarom heeft hij zich uberhaupt niet laten opnemen?

Daarnaast....volledig bebloed een politiebureau binnenlopen en niemand die medische assistentie verleend? .... KOMOP De gemiddelde basisschool musical is van hoger niveau.

Bovenstaande was wat ik tot 15 minuten voor het einde van de film dacht. Daarna komt er wel wat meer duidelijkheid, maar dat neemt niet weg dat ik met erg veel moeite deze film heb moeten uitzitten. Erg jammer, ik had hogere verwachtingen.

Thereisnospoon
Heb deze film een tijdje geleden eens gezien, prima film en heeft in ieder geval op
Moviemeter en IMDB een bovengemiddelde score. Ook bekende acteurs/regisseur.
Maar..... Gezien statistieken heeft deze film de TV tot dusver nooit gehaald. Vreemd.
Veel B films, pornografische en extreem gewelddadige films halen de TV niet, logisch.
Toegegeven, een film kan bij een filmredactie onder de radar blijven, maar dan bij alle
vier filmredacties die Moviemeter bijhoudt tegelijk??
En dan te bedenken dat een film als Con Air 26 (!!) keer is uitgezonden sinds 2002.
Ik hoop dat een Moviemeterlezer mij kan vertellen hoe filmredacties werken.

avatar van parcivalis
Fijne film, fijne cinematografie, goed verhaal, goed plot en heerlijke rol voor John Sharian.

avatar van n1d0
De eerste shot in de fabriek laat het meeste zien wat ze daar produceren. Ik zie lasflenzen en allerlei componenten van kleppen.

Toch wel een klein pareltje van een film. De grauwe sfeer, het verhaal, de camera, het acteerwerk.
Maar een paar herzieningen later twijfel ik toch aan bepaalde keuze die het hoofdpersonage maakt. Ook de post-its hebben eigenlijk geen enkele toegevoegde waarde.

Maar gewoon kijken naar deze geweldige psychologische thriller. De eerste keer je deze film hebt gezien zal hij nog lang nazinderen.

avatar van john mcclane 2
Heftige film over heftig onderwerp.
Die bij mij lang bleef hangen.
Somige scene's waren echt indringend en zwaar.
Twee keer gezien.maar daar laat ik het bij.

avatar van timmy91
IJzersterk tot de laatste seconde. Hij komt zeker in mijn toplijst te staan. De gehele film vraag je je af hoe het nou precies in elkaar zit.

Op de sommige "onrealistische" momenten na is dit echt een topper!

avatar van hijman1946
heftige psygologishe triller,houd je aan je stoel vast

avatar van ILDIB
tsja. goed gespeeld door allen. vond alleen het mysterie nooit loskomen en teveel zonder achtergrond. Dat met het einde van het plot de boel duidelijk wordt maakt niet dat het eerste deel beter wordt.

Memento heeft wel dat de losstaande acties op zichzelf goed zijn. In deze film is de sfeer wellicht mooi maar t bind gewoon niet.

avatar van panax
mooie film,wat een prestatie heeft beale moeten leveren om er zo uit te komen zien.
soms moest ik denken aan ''the shining'' tijdens de film.
het zwartwit doet ook heel veel in deze film.

avatar van ZenZin
Jammer dat er teveel goedkope suspense nagestreefd wordt door een diffuse mix van feiten en fictie.

avatar van flaphead
Heerlijke psychologische mystery-thriller. De sfeer is donker, vervreemdend en teneergeslagen. Nee, je wordt er niet vrolijk van. Wel wordt je (daardoor) snel meegetrokken met de hoofdpersoon en nieuwsgierig naar het verloop. Ik hou er in ieder geval van.
Het tempo is niet hoog en sommige gebeurtenissen lijken wat traag te gaan. Maar dat past wel prima in de situatie van Trevor, die tenslotte na een jaar zonder slaap ook niet de fitste meer is. Je kan niks dan respect en bewondering hebben voor het acteerwerk van Christian Bale, die meer dan 30 kilo voor deze rol afviel (en daarna doodleuk Batman speelde); dat werpt zeker zijn vruchten af voor de geloofwaardigheid en sfeersetting. Gaandeweg zijn er voldoende hints verstopt en uiteindelijk beginnen de puzzelstukjes in elkaar te vallen. Het einde is erg sterk. Ook al is de vergelijking met Fight Club snel gemaakt.

De film laat ook wat steken vallen; waarom gaat hij niet naar de dokter (dat wordt geprobeerd te verklaren, maar onvoldoende), waarom krijgt hij geen medische hulp bij de politie nadat hij aangereden is (niemand lijkt er van op te kijken) en hoe kan je rennend de politie voorblijven in zijn toestand...

Sfeer, beeldvorming, spanning en climax zijn top, ik verhoog mijn waardering (10 jaar geleden voor het laatst gezien en hij verrastte me toch weer) naar een 9.

avatar van jippie2010
Ik wil zo graag de hoogste beoordeling geven, want het is echt een magnifieke mysterische thriller.
Dit genre is echt mijn favoriet, en wat een pareltje is deze film!
Maar inderdaad, er zitten echt een paar schoonheidsfoutjes in, waar ik me niet aan heb gestoord,
maar waar ik wel rekening mee 'moet' houden in mijn beoordeling.
Ik heb ademloos zitten kijken, en Bale zet echt een fantastische rol neer.
Een wel verdiende vier en een halve ster! *4.5

avatar van Glennekeeeee
The Machinist zal vooral gekend zijn als de film waarvoor Bale zich volledig heeft voor uitgehongerd. Toch mag de film er zelf ook wezen, getuige de prima Filmtotaal en IMDB-score. Ik begon met hoge verwachtingen aan de film maar die zijn toch niet volledig ingelost.

The Machinist begint wel ijzersterk. Vanaf seconde 1 wordt je door de heerlijk grauwe visuele stijl in de film gezogen en slorpt de graatmagere Bale volledig je aandacht op. De film wil de kijker laten spelen met de gedachte of Bale's personage echt door een complot de zotheid wordt verklaard of hij wel degelijk écht niet goed bij zijn hoofd is (door de slapeloosheid). Het jammere aan de film is, zonder daar te kunnen over uitweiden door spoilers, dat het eigenlijk al vanaf het begin duidelijk is en dat aspect van de makers al volledig wegvalt wat toch wel een deel van de kijkervaring doet verdwijnen. Het is eigenlijk zelfs al duidelijk hoe de twist op het einde volledig in elkaar zit wat toch wel jammer is. Toch zorgt het er niet voor dat The Machinist volledig in elkaar zakt en niets meer te bieden heeft. Ten eerste is er de schitterende cinematografie. Zowel qua kleur als invalshoeken is het heerlijk om naar te kijken. Ook de cast doet het geweldig. Uiteraard met een opvallende Christian Bale voorop maar ook de rest van de cast doet het meer dan degelijk ondanks hun beperkte optredens. Het verhaal zelf blijft, ondanks de voorspelbaarheid, wel zeer solide en de spanning is nooit weg te denken. Het zorgt ervoor dat je je geconcentreerd blijft kijken en de credits voor je het weet op het scherm ziet verdwijnen.

The Machinist is een solide thriller met een sterk spelende Christian Bale. Het verhaal is solide, onderhoudend en spannend maar anderzijds wel véél te voorspelbaar waardoor de film toch aan kracht verliest

avatar van SmackItUp
Uitstekende thriller met een vleugje mysterie, waarin Bale een geweldige rol neerzet. Ondanks dat je vrij snel door hebt hoe de vork ongeveer in de steel zit, is de spanningsopbouw van hoog niveau. Gelukkig valt er nog voldoende te raden en dat maakt je uiteindelijk opgelucht dat de film toch nog een aantal verrassingen in petto had.

avatar van El ralpho
Slapeloze nachten

Trevor is moe..heel moe. Sterker nog hij heeft al een jaar niet meer geslapen. Eveneens haalt hij fantasie en werkelijkheid voortdurend door elkaar. Wat is er met Trevor aan de hand?

Iets wat je je als kijker voortdurend afvraagt en waar deze film voortreffelijk mee speelt. Het duurde bij mij erg lang voordat ik doorhad hoe de vork nu precies in de steel zat, zelfs al had ik deze een jaartje of 10 geleden toch al voor de eerste keer gezien. Wat me van deze film bijstond was dat het een enorme mindfuck was voor mij destijds, en hoewel de film nu ook nog steeds de indruk op mij maakte dat hij voortdurend met de kijker speelt, voelde de conclusie voor mij minder bevredigend aan.

Dit kwam omdat deze er maar een beetje aan de haren bijgetrokken aanvoelde. Een beetje cliché zelfs. Persoonlijk had ik een wat heftiger en met name origineler slotakkoord verwacht. Deze speelt namelijk heel erg op safe, terwijl de rest van de film dit totaal niet doet. Hoewel het begrijpelijk is dat Trevor hierdoor al een jaar niet meer kan slapen is het wel een van de eerste ideeën die bij je op kan komen, maar die je simpelweg alsnog niet aan kan zien komen omdat de voorgaande gebeurtenissen er in eerste instantie geen enkele link mee lijken te hebben.

Een beetje gemengde gevoelens voor mij bij deze film, want in mijn geheugen leek deze toch een stuk beter. Dit komt dus hoofdzakelijk door het makkelijk verzonnen einde. Het is wel knap hoe alle lijntjes met elkaar worden verbonden, maar het grote plaatje had vindingrijker gemogen wat mij betreft.

Toch alsnog een vrij hoge beoordeling van mij, wat met name komt omdat de film langzaam onder je huid kruipt en je na verloop van tijd op het puntje van je stoel houdt. De finale is daarnaast absoluut niet slecht, maar voor mij simpelweg niet origineel genoeg terwijl ik dit wel verwacht had.

avatar van stefan dias
Opnieuw gezien. En opnieuw héél ervan genoten. Met name de productie is echt top. En lekker ouderwetse muziek die heel goed werkt.

avatar van TornadoEF5
Waarom is dit voor iedereen al duidelijk, gezien ik nog met veel vragen zit. Waar zien we dat Ivan de ex van dat hoertje is, en is dat hoertje dan de ex van Trevor (en tegelijkertijd nieuw lief)? Wellicht is het zinloos om alles letterlijk te nemen, want dan stort het hele verhaal in wanneer je het mysterie ontrafelt. Een van de redenen waarom dit niet echt mijn genre is.

Verder wel goed, lekker duistere sfeer met interessante personages. Ik heb het niet zo voor Bale, maar deze rol speelt hij wel zeer goed, en hoe hij eruit ziet is fantastisch gedaan. Wel een aparte film en de vergelijkingen met Lynch en Fight Club zijn inderdaad rap gemaakt. Het audiovisuele element droeg ook bij aan de spanning.

Voor nu een 7*

avatar van baspls
TornadoEF5 schreef:

Ivan heeft nooit bestaan. De foto waardoor Reznik denkt dat Ivan haar ex of vriend is, is een foto van zichzelf. Ivan zit in zijn hoofd.

avatar van baspls
Trevor Reznik heeft een jaar lang niet geslapen. Als hij een ongeluk met een machine veroorzaakt, verdenkt hij zijn collega's ervan dat ze tegen hem samenzweren. Wordt hij gek of is er echt meer aan de hand?

Erg goed gespeeld door Christian Bale, die zo erg is afgevallen voor de film dat hij wat van een Holocaust overlevende wegheeft. De film heeft een grauwe en mysterieuze sfeer, versterkt door het grauwe kleurgebruik en de muziek van Roque Baños. Je ziet de bui al een tijdje hangen, er is iets aan de hand. Verder kent de film ook veel filmnoir en Hitchcock-achtige momenten.

Hoewel je aanvoelde dat veel dingen zich in Reznik's hoofd afspeelde, kwam de ontknoping toch wel sterk uit de hoek. Reznik heeft een jongetje doodgereden en uit schuldgevoel kan hij niet meer slapen en eten. Hij fantaseert een complot tegen zichzelf en ziet dingen die niet echt zijn. Ivan is de personificatie van zijn geweten en bestaat niet echt.

The Machinist is een sterk Mystery-Drama met een beklemmende en onwerkelijke sfeer. Aanrader.

avatar van Alathir
Dit is echt een pareltje van een film. Geweldige twists, heerlijke sfeer en een perfect einde dat bij een eerste kijkbeurt volgens mij bijna niet te voorspellen valt. Over bijna de ganse film hangt ook dat mysterieuze en ik probeerde heel de film lang te raden welk lijk er nu in dat tapijt lag opgerold (van in de beginscène). Ik werd goed op het verkeerde been gezet met al die twists die erin zaten, dus ja ik vind dit echt wel een zalige film. Het einde is natuurlijk erg verhelderend dus ik denk dat ik alles wel ongeveer snap nu.

Kortom dus een noirfilm dus die meer dan het bekijken waard is!

avatar van John Milton
Na al die kijkbeurten nog nooit iets gezegd, waarschijnlijk uit angst de film of mezelf tekort te doen. nu ik net een andere film van Brad Anderson zie, wilde ik teruggrijpen op wat ik hier gezegd had bij herziening, maar er staat niets. Toch zonde. Al past het ergens wel bij de film.

Laat ik voor nu volstaan met: een film met een hoge herkijkwaarde, die de filmhuisliefhebber vermoedelijk niet teleur zal stellen. The less you know the better.

En nou kijken met je kadaver, zoals we dat vroeger zeiden. En Bale hier ongenaakbaar in den lijve demonstreert.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Als ik Christian Bale zag, moest ik denken aan Laurence Olivier die als acteur van de oude generatie tegen een method acting Dustin Hoffman zegt: 'My dear boy, why don't you try acting?' als Hoffman zijn rol voorbereidde door drie dagen niet te slapen. Bale is ook zo'n acteur die het karakter echt wil zijn en daar dan ook ver in gaat. Maar geef toe dat hij er indrukwekkend uit ziet als de graatmagere Trevor Reznik die door gebrek aan slaap paranoia wordt.

Alhoewel de film visueel niet slecht is, moet de film het vooral hebben van de plot. Geen uitgebreid verhaal, maar wel goed geschreven zodat je als kijker benieuwd bent naar antwoorden op de vragen die Reznik zichzelf stelt. Het doet wat denken aan Momento maar is gewoon The Machinist. Naast Bale is er niemand die echt opvalt, het draait echt rond de hoofdrol. Enkel Jennifer Jason Leigh maakt nog wat van haar rol.

avatar van I_extol_1994
Deze film verdiende een oscar nominatie voor beste cinematografie

avatar van MissT
Tip: kijk de gesproken toelichting van de regisseur en alles wordt duidelijk.

avatar van IH88
“Right now I wanna sleep. I just want to sleep.”

Duistere en naargeestige film met een excellerende Christian Bale. Ik moest tijdens het kijken van The Machinist denken aan Fight Club en Memento, maar de film heeft zijn geheel eigen vibe. De film heeft op het laatst een twist, maar die is vanaf het begin al zo overduidelijk dat ik me afvraag of regisseur Brad Anderson het wel als een twist bedoelt heeft. En dat heeft The Machinist ook helemaal niet nodig, want de paranoïde en onheilspellende sfeer, en de geweldige Bale, zijn al genoeg voor een sterke film.

avatar van Tdbear
Griezelig magere Bale ,aardige plot, duistere sfeer.