The Machinist (2004)

Spanje / Verenigde Staten
Thriller / Mystery

geregisseerd door Brad Anderson
met Christian Bale, Jennifer Jason Leigh en John Sharian

Trevor Reznik heeft al een jaar niet geslapen. Dit zorgt ervoor dat hij dingen ziet die er werkelijk niet zijn. Dan gebeurt er een ongeluk op zijn werk, waar hij de schuld van krijgt, maar is het ook zijn schuld?

avatar van Teekay
Christian Bale speelt erin.... ik kijk! Heb wel lang geduurd voor deze, niet mijn favoriet maar wel zeker een goede film en wat een transformatie!

avatar van Lovelyboy
Geniale film blijft dit toch. In het genre mysterie toch een van de beteren.

Film zet meteen al de toon met mysterieuze voorvallen en gebeurtenissen, gekke briefjes, rare verschijningen en een doodenge en tevens geniale Bale die behalve slaapgebrek en paranoia ook een paar neurotische tics heeft ontwikkeld. Eigenlijk is het een film die je achterste voren zou moeten kijken en is het de vraag, wordt het nu met iedere scene ónduidelijker of juist duidelijker?

Geweldig Hitchcock achtig sfeertje, fijne muziek, prima prestaties van Bale qua acteren en uiterlijk, en een fijne ontknoping.

avatar van Rodger
Slow starter, maar daarna wordt het steeds interessanter..
Mooi onverwacht plot op het laatst.
3.0 ***

avatar van Aristocraat
Vooral indrukwekkend vanwege de prestatie van Bale, maar als film eigenlijk weinig om het lijf.

TMP
Dat Trevor dingen ziet die er niet zijn wordt al snel duidelijk. Verder is er weinig aan eigenlijk. Niet spannend of al te boeiend. Ook had ik bij bepaalde elementen het idee het al eerder in andere films te hebben gezien. Bale heeft duidelijk veel werk gemaakt van deze rol, maar ik vond het behalve zijn fysieke verschijning niet heel bijzonder. De ontknoping is nog wel best redelijk.

avatar van umbra
Al meermaals gekeken en blijft ijzersterkte thriller/drama met een sublieme Bale, eersteklas acteur ever. Ik vond het grauwe, creepy, verontrustend, depressief sfeertje perfect gebracht en bij elke kijkbeurt sleurde het me volledig mee, van begin tot eind en is de beleving uitmuntend. Zelfs als je weet hoe de film verloopt en het einde kent, verveelt deze nooit en dat is gewoon teken dat ie sterk staat.