ad

Geregisseerd door: Brad Anderson

Met onder meer: Christian Bale, Jennifer Jason Leigh en John Sharian

Releasedatum: 9 februari 2004

Over The Machinist

"A little guilt goes a long way..."

Trevor Reznik heeft al een jaar niet geslapen. Dit zorgt ervoor dat hij dingen ziet die er werkelijk niet zijn. Dan gebeurt er een ongeluk op zijn werk, waar hij de schuld van krijgt, maar is het ook zijn schuld?

imageimageimageimageimageimage

avatar van Teekay

Teekay

Christian Bale speelt erin.... ik kijk! Heb wel lang geduurd voor deze, niet mijn favoriet maar wel zeker een goede film en wat een transformatie!

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Geniale film blijft dit toch. In het genre mysterie toch een van de beteren.

Film zet meteen al de toon met mysterieuze voorvallen en gebeurtenissen, gekke briefjes, rare verschijningen en een doodenge en tevens geniale Bale die behalve slaapgebrek en paranoia ook een paar neurotische tics heeft ontwikkeld. Eigenlijk is het een film die je achterste voren zou moeten kijken en is het de vraag, wordt het nu met iedere scene ónduidelijker of juist duidelijker?

Geweldig Hitchcock achtig sfeertje, fijne muziek, prima prestaties van Bale qua acteren en uiterlijk, en een fijne ontknoping.

avatar van Rodger

Rodger

Slow starter, maar daarna wordt het steeds interessanter..

Mooi onverwacht plot op het laatst.

3.0 ***

avatar van Aristocraat

Aristocraat

Vooral indrukwekkend vanwege de prestatie van Bale, maar als film eigenlijk weinig om het lijf.

avatar van TMP

TMP

Dat Trevor dingen ziet die er niet zijn wordt al snel duidelijk. Verder is er weinig aan eigenlijk. Niet spannend of al te boeiend. Ook had ik bij bepaalde elementen het idee het al eerder in andere films te hebben gezien. Bale heeft duidelijk veel werk gemaakt van deze rol, maar ik vond het behalve zijn fysieke verschijning niet heel bijzonder. De ontknoping is nog wel best redelijk.

avatar van umbra

umbra

• 2054 berichten

Al meermaals gekeken en blijft ijzersterkte thriller/drama met een sublieme Bale, eersteklas acteur ever. Ik vond het grauwe, creepy, verontrustend, depressief sfeertje perfect gebracht en bij elke kijkbeurt sleurde het me volledig mee, van begin tot eind en is de beleving uitmuntend. Zelfs als je weet hoe de film verloopt en het einde kent, verveelt deze nooit en dat is gewoon teken dat ie sterk staat.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Eén van de extreemste fysieke veranderingen ooit in een film. Wat Bale gedaan heeft kan echt niet gezond zijn. De paranoide sfeer blijft lang overeind omdat je er het hele eerste uur geen touw kan aan vastknopen. Je weet al vlug dat Trevor Reznik dingen ziet die alleen hij ziet. Iets bovennatuurlijks? Hallucinaties door slaapgebrek? Nog wat anders? Lang heeft de kijker er het raden naar. Had de film al eens gezien maar kon me er enkel flarden van herinneren. Ook ik vond de muzikale begeleiding erg goed passen. Uiteindelijk klopt het plaatje wel en zien we op het einde een man door ondraaglijk schuldgevoel op instorten staat en het mysterie maakt plaats voor een gevoel van medelijden en droefenis voor deze man. Ik vind de film nog beter dan bij de eerste kijkbeurt. Er zit niet veel kleur in, maar ik ben van mening dat deze film in zwart-wit nog meer power zou hebben gehad.

avatar van Zakkie

Zakkie

Trage film waarin eigenlijk weinig gebeurt, maar waarbij je toch geboeid blijft. Dankzij het uiteraard sterke acteerwerk van Bale (niet normaal hoe hij zich fysiek heeft afgebeuld voor deze film) word je meegenomen in de psychische strijd die hij voert met zichzelf. Beetje bij beetje valt er meer op zijn plek en de film krijgt een einde dat het verdient. De film komt langzaam op gang, maar laat je daar niet door afschrikken, algauw kom je helemaal in het verhaal en laat het je niet meer los. Een film die nog wel even blijft kleven en inderdaad waarschijnlijk bij een tweede keer minstens net zo goed zal zijn.

avatar van macrobody

macrobody

Gewoon een hele sterke film. Bale speelt zijn rol uitstekend en het verhaal klopt. Ik weet alleen niet of dat mogelijk is om een jaar niet te slapen. Ik heb eens twee nachten overgeslagen en ik was compleet aan het hallucineren en viel letterlijk van mijn stoel af. En ja, het is goed gekomen voor degenen die bijdehand willen zijn

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Ijzersterke film van Brad Anderson. De geoefende kijker zal wel doorhebben wat er precies aan de hand is of waarheen de film gaat. Desalniettemin blijft het een bijzondere kijkervaring en blijft je gefascineerd kijken naar het personage Trevor Reznik. Wat een fabuleuze uitputtende rol van Christian Bale. Er zijn nog collega-acteurs geweest die zich uitgehongerd hebben voor een rol, maar Bale spant hier wel de kroon denk ik. Bij momenten echt onaangenaam om naar zijn blote bast te kijken. Niet veel later stoomde hij zich klaar voor zijn gespierde rol in Batman...

Het is lang wachten naar een verklaring van zijn fysieke toestand, maar ook het mentale aspect weegt zwaar en beïnvloedt zijn leven en gedrag. De film is grauw en grijs, doet ook mysterieus aan als één of andere David Lynch, al wordt het nooit zo (nodeloos) complex. Film met een mooie balans, twist op het juiste moment en eentje waarbij je meeleeft met het personage, ook op het einde. Sterk!