• 8.561.771 stemmen

Met onder meer: Christian Bale, Jennifer Jason Leigh en John Sharian

Releasedatum: 7 juli 2005

• Amazon Prime Bekijk via Amazon Prime

Plot The Machinist

"How do you wake up from a nightmare if you’re not asleep?"

Trevor Reznik heeft al een jaar niet geslapen. Dit zorgt ervoor dat hij dingen ziet die er werkelijk niet zijn. Dan gebeurt er een ongeluk op zijn werk, waar hij de schuld van krijgt, maar is het ook zijn schuld?

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Teekay

Teekay

Christian Bale speelt erin.... ik kijk! Heb wel lang geduurd voor deze, niet mijn favoriet maar wel zeker een goede film en wat een transformatie!

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

• 1982 berichten

Geniale film blijft dit toch. In het genre mysterie toch een van de beteren.

Film zet meteen al de toon met mysterieuze voorvallen en gebeurtenissen, gekke briefjes, rare verschijningen en een doodenge en tevens geniale Bale die behalve slaapgebrek en paranoia ook een paar neurotische tics heeft ontwikkeld. Eigenlijk is het een film die je achterste voren zou moeten kijken en is het de vraag, wordt het nu met iedere scene ónduidelijker of juist duidelijker?

Geweldig Hitchcock achtig sfeertje, fijne muziek, prima prestaties van Bale qua acteren en uiterlijk, en een fijne ontknoping.

avatar van Rodger

Rodger

Slow starter, maar daarna wordt het steeds interessanter..

Mooi onverwacht plot op het laatst.

3.0 ***

avatar van Aristocraat

Aristocraat

Vooral indrukwekkend vanwege de prestatie van Bale, maar als film eigenlijk weinig om het lijf.

avatar van TMP

TMP

Dat Trevor dingen ziet die er niet zijn wordt al snel duidelijk. Verder is er weinig aan eigenlijk. Niet spannend of al te boeiend. Ook had ik bij bepaalde elementen het idee het al eerder in andere films te hebben gezien. Bale heeft duidelijk veel werk gemaakt van deze rol, maar ik vond het behalve zijn fysieke verschijning niet heel bijzonder. De ontknoping is nog wel best redelijk.

avatar van umbra

umbra

Al meermaals gekeken en blijft ijzersterkte thriller/drama met een sublieme Bale, eersteklas acteur ever. Ik vond het grauwe, creepy, verontrustend, depressief sfeertje perfect gebracht en bij elke kijkbeurt sleurde het me volledig mee, van begin tot eind en is de beleving uitmuntend. Zelfs als je weet hoe de film verloopt en het einde kent, verveelt deze nooit en dat is gewoon teken dat ie sterk staat.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Eén van de extreemste fysieke veranderingen ooit in een film. Wat Bale gedaan heeft kan echt niet gezond zijn. De paranoide sfeer blijft lang overeind omdat je er het hele eerste uur geen touw kan aan vastknopen. Je weet al vlug dat Trevor Reznik dingen ziet die alleen hij ziet. Iets bovennatuurlijks? Hallucinaties door slaapgebrek? Nog wat anders? Lang heeft de kijker er het raden naar. Had de film al eens gezien maar kon me er enkel flarden van herinneren. Ook ik vond de muzikale begeleiding erg goed passen. Uiteindelijk klopt het plaatje wel en zien we op het einde een man door ondraaglijk schuldgevoel op instorten staat en het mysterie maakt plaats voor een gevoel van medelijden en droefenis voor deze man. Ik vind de film nog beter dan bij de eerste kijkbeurt. Er zit niet veel kleur in, maar ik ben van mening dat deze film in zwart-wit nog meer power zou hebben gehad.

avatar van Zakkie

Zakkie

Trage film waarin eigenlijk weinig gebeurt, maar waarbij je toch geboeid blijft. Dankzij het uiteraard sterke acteerwerk van Bale (niet normaal hoe hij zich fysiek heeft afgebeuld voor deze film) word je meegenomen in de psychische strijd die hij voert met zichzelf. Beetje bij beetje valt er meer op zijn plek en de film krijgt een einde dat het verdient. De film komt langzaam op gang, maar laat je daar niet door afschrikken, algauw kom je helemaal in het verhaal en laat het je niet meer los. Een film die nog wel even blijft kleven en inderdaad waarschijnlijk bij een tweede keer minstens net zo goed zal zijn.

avatar van macrobody

macrobody

Gewoon een hele sterke film. Bale speelt zijn rol uitstekend en het verhaal klopt. Ik weet alleen niet of dat mogelijk is om een jaar niet te slapen. Ik heb eens twee nachten overgeslagen en ik was compleet aan het hallucineren en viel letterlijk van mijn stoel af. En ja, het is goed gekomen voor degenen die bijdehand willen zijn

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Ijzersterke film van Brad Anderson. De geoefende kijker zal wel doorhebben wat er precies aan de hand is of waarheen de film gaat. Desalniettemin blijft het een bijzondere kijkervaring en blijft je gefascineerd kijken naar het personage Trevor Reznik. Wat een fabuleuze uitputtende rol van Christian Bale. Er zijn nog collega-acteurs geweest die zich uitgehongerd hebben voor een rol, maar Bale spant hier wel de kroon denk ik. Bij momenten echt onaangenaam om naar zijn blote bast te kijken. Niet veel later stoomde hij zich klaar voor zijn gespierde rol in Batman...

Het is lang wachten naar een verklaring van zijn fysieke toestand, maar ook het mentale aspect weegt zwaar en beïnvloedt zijn leven en gedrag. De film is grauw en grijs, doet ook mysterieus aan als één of andere David Lynch, al wordt het nooit zo (nodeloos) complex. Film met een mooie balans, twist op het juiste moment en eentje waarbij je meeleeft met het personage, ook op het einde. Sterk!

avatar van Shadowed

Shadowed

Sterk.

De tweede film van Brad Anderson die een zeer ruime voldoende weet te scoren bij mij. Als regisseur heeft hij zijn mindere werkjes afgeleverd, maar toch blijft het grootste deel van zijn carrière bestaan uit goede werkjes en The Machinist lijkt daarvan een van zijn betere te zijn. Tevens is het zijn hoogst gewaardeerde film.

Een van de eerste dingen die me positief wist op te vallen tijdens het zien van deze film is dat de filters er zeker mogen zijn en dat de film op cinematografisch vlak uitermate goed verzorgd is. De depressieve, donkere sfeer breekt al vanaf de eerste minuten door en de film maakt zich gereed voor een duister begin. Toch weet Anderson het tempo er uitstekend in te houden.

Alhoewel het eerste uur van de film zijn taaiere momenten kent kakt het zelden in. Het is alleen zo dat niet elke dialoog zijn doel raakt en conversaties vallen op deze manier een beetje dood. Hoe verder de film vordert hoe minder je hier last van krijgt echter, en dankzij enkele waanzinnig sterke en sfeervolle scenes tussendoor is het ook al snel vergeven.

Het mysterie is niet altijd even interessant om te volgen, maar omdat Anderson zich er later pas echt in gaat verdiepen is dit niet bepaald een groot kritiekpunt. Het is een beetje Bale volgen in zijn aparte en troosteloze bestaan. Hij speelt geweldig overigens, net als de bijfiguren die allemaal net aan apart genoeg zijn om te blijven boeien. Het is een redelijk sombere boel allemaal, maar het past uitstekend in de film.

Soms komt de film dicht tegen horror aan, dat uitstekende scenes met zich mee brengt. In het algemeen blijft de film echter een thriller, en eentje die erg sterk is en bij vlagen ook spannend. Het kent een aardige onthulling en weet voor een groot deel te boeien. Jammer van het ietwat taaie begin, verder is deze film vlekkeloos op meerdere vlakken. Sterk.

scorsese

Uitstekende film over een man met insomnia die een ongeluk veroorzaakt op zijn werk. Het mysterieuze verhaal krijgt langzaam vorm en de ontknopping werkt goed hier. Vrij donker van toon en een nachtmerrie-achtige sfeer hier en daar. Een sterk vermagerde Christian Bale maakt indruk in de titelrol. Wat mij betreft de beste film van Brad Anderson.

avatar van erniesam

erniesam

Tja, visueel gezien een sterke film en qua donkere sfeer doet íe het ook prima. Mijn probleem ligt bij het plot. Wat dat betreft is het een film in een dozijn, recht van de lopende band. Binnen een half uur wist ik precies waar het heen ging. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar hier draait de hele film enkel rond de conclusie. Alles wat we zien wordt hierdoor ´verklaard.´ In 2004 was deze ´twist´ wellicht nog trendy, maar anno 2022 kom je hier gewoon niet meer mee weg. Een trend die in de jaren 90 zo´n beetje is gestart, doet nu toch verouderd aan.

Wat overblijft is de acteerprestatie van Bale, die vond ik zeer geslaagd en de zeer naargeestige en sombere sfeer. Ook het tempo beviel me goed.

Enige nadeel is dat het zo voorspelbaar is.

avatar van Robi

Robi

• 2047 berichten

Toen ik deze film keek was ik best moe. Ik denk dat ik ook korte momenten met mijn ogen dicht gekeken heb. En dan is dit misschien niet de meest gemakkelijke film om te kijken. Maar aan de andere kant ook juist een heel toepasselijke. Ik keek naar een man die steeds vagere waanbeelden kreeg en die steeds verder van het padje af leek te glijden. Best een soort van psychedelische roadtrip. Waar ik weinig touw aan vast kon knopen. Maar wel in de juiste sfeer die op dat moment bij me paste. En dan valt het einde van de film, waar alle waanbeelden werden verklaard, eigenlijk toch best tegen. Was dat nou alles? Ik dacht dat het een moeilijke film was die ik opnieuw moest gaan kijken omdat ik misschien op de verkeerde momenten mijn ogen dicht had. Precies tijdens heel belangrijke scenes. Maar volgens mij viel dat wel mee, als ik het einde zag. Zo moeilijk was de film toch niet.

avatar van RikkieD

RikkieD

Ik vond dit een aardig goede en spannende film. Ik had echter vrij snel het plot door, ik denk wel binnen de eerste 10-15 minuten. Maar dat komt misschien omdat ik meteen een film als The Joker (of een beetje Identity)in mijn hoofd had. Doet verder geen afbreuk aan de film, maar ik denk als je dat soort films nog niet eerder gezien hebt dat het veel verrassender verloopt. Christian Bale doet het goed, zeer sfeervol endonker gefilmd, er wordt leuk met highlights gewerkt en de film heeft een mooi meeslepend effect.

Dikke 4 sterren voor mij.

avatar van stratmans

stratmans

Geweldig geacteerd van Christian Bale, film zelf wel spannend, maar toch wat minder

avatar van M013

M013

Hele ongemakkelijke creepy film. Ijzersterke sfeer geen sterk verhaal