Memento (2000)

3,91

Mystery / Thriller

geregisseerd door Christopher Nolan
met Guy Pearce, Carrie-Anne Moss en Joe Pantoliano

Leonard is een onderzoeker voor een verzekeringsmaatschappij. Zijn geheugen is ernstig beschadigd na een poging in te grijpen bij de moord van z'n vrouw. Leonard is uit op wraak, maar door z'n slechte geheugen kan hij alleen behoorlijk functioneren door het constant maken van aantekeningen, tatoeages en het maken van polaroid foto's.

1806 BERICHTEN 72 MENINGEN
avatar van MovieMind

geplaatst: 16 juli, 02:34 uur [permalink]
Knap hoor, wil je een sticker?

geplaatst: 16 juli, 02:43 uur [permalink]
MovieMind schreef:
Knap hoor, wil je een sticker?

Het viel me toevallig op en toch het vermelden waard? Ik hecht sowieso al weinig belang aan de toplijst, en ik moet niet naar die lijst kijken om goede tips te krijgen, hoewel er wel goede films in staan. Ja, en als je vies wilt zijn, doe het dan op een ander.

geplaatst: 16 juli, 02:47 uur [permalink]
Queno schreef:
En de hele beeldensoep (want dat is deze prent) is
er alleen maar om cinematografisch populair te doen.

De vertelstructuur heeft toch niets te maken met de cinematografie. Verder heeft ze wel degelijk een nut. Het hoofdpersonage beschikt over geen kortetermijngeheugen. Wij beschikken ook niet over die informatie, en zien daardoor zijn perspectief (hoewel we natuurlijk wel de "toekomst" kennen), maar dat is het idee erachter.

avatar van Kondoro0614

geplaatst: 16 juli, 23:54 uur [permalink]
TornadoEF5 schreef:

Je klinkt er best wel tevreden over ook al 'boeit' het je niet...

geplaatst: afgelopen maandag om 02:11 uur [permalink]
Kondoro0614 schreef:

Je klinkt er best wel tevreden over ook al 'boeit' het je niet...

Het was wel een glimlachje waard.

avatar van Nicholas
geplaatst: gisteren om 21:49 uur [permalink]
Boeiende detective die je niet veel wijzer maakt dan het hoofdpersonage. Daardoor word je, vooral richting in het einde, nogal eens een andere richting in geduwd.

Overigens opvallend dat Lenny tijdens de film volgens mij opmerkt dat hij intuïtief van aard is. Vreemd, aangezien hij uitsluitend handelt aan de hand van richtlijnen.