Memento (2000)

3,92

Mystery / Thriller

geregisseerd door Christopher Nolan
met Guy Pearce, Carrie-Anne Moss en Joe Pantoliano

Leonard is een onderzoeker voor een verzekeringsmaatschappij. Zijn geheugen is ernstig beschadigd na een poging in te grijpen bij de moord van z'n vrouw. Leonard is uit op wraak, maar door z'n slechte geheugen kan hij alleen behoorlijk functioneren door het constant maken van aantekeningen, tatoeages en het maken van polaroid foto's.

1807 BERICHTEN 72 MENINGEN
avatar van MovieMind

Knap hoor, wil je een sticker?

MovieMind schreef:
Knap hoor, wil je een sticker?

Het viel me toevallig op en toch het vermelden waard? Ik hecht sowieso al weinig belang aan de toplijst, en ik moet niet naar die lijst kijken om goede tips te krijgen, hoewel er wel goede films in staan. Ja, en als je vies wilt zijn, doe het dan op een ander.

Queno schreef:
En de hele beeldensoep (want dat is deze prent) is
er alleen maar om cinematografisch populair te doen.

De vertelstructuur heeft toch niets te maken met de cinematografie. Verder heeft ze wel degelijk een nut. Het hoofdpersonage beschikt over geen kortetermijngeheugen. Wij beschikken ook niet over die informatie, en zien daardoor zijn perspectief (hoewel we natuurlijk wel de "toekomst" kennen), maar dat is het idee erachter.

avatar van Kondoro0614

TornadoEF5 schreef:

Je klinkt er best wel tevreden over ook al 'boeit' het je niet...

Kondoro0614 schreef:

Je klinkt er best wel tevreden over ook al 'boeit' het je niet...

Het was wel een glimlachje waard.

avatar van Nicholas
Boeiende detective die je niet veel wijzer maakt dan het hoofdpersonage. Daardoor word je, vooral richting in het einde, nogal eens een andere richting in geduwd.

Overigens opvallend dat Lenny tijdens de film volgens mij opmerkt dat hij intuïtief van aard is. Vreemd, aangezien hij uitsluitend handelt aan de hand van richtlijnen.

avatar van tbouwh
Nicholas schreef:

(De uitvoering van) een gewoonte of richtlijn verwordt op termijn vanzelf tot een intuïtieve handeling. Overigens zegt 'ie volgens mij net iets anders (wel met min of meer dezelfde strekking inderdaad), maar ik kan het zo snel niet terugvinden op de dvd.