Memento (2000)

Mystery / Thriller

geregisseerd door Christopher Nolan
met Guy Pearce, Carrie-Anne Moss en Joe Pantoliano

Leonard is een onderzoeker voor een verzekeringsmaatschappij. Zijn geheugen is ernstig beschadigd na een poging in te grijpen bij de moord op zijn vrouw. Leonard is uit op wraak, maar door z'n slechte geheugen kan hij alleen behoorlijk functioneren door het constant maken van aantekeningen, tatoeages en het maken van polaroid foto's.

Snap niet dat deze zo hoog scoort , nodeloos ingewikkeld .

avatar van clubsport
Ik moest wel even wennen aan de omgekeerde vertelstructuur en dat aspect is met de kleine tijdsoverlappingen is wel goed gedaan .
verder blijft het dan lange tijd behoorlijk warrig en de ontknoping aan het eind is dan wel weer aardig in mekaar gezet .
Toch blijft er voor mij wel een onbevredigend gevoel achter en dat ligt volgens mij vooral in het gebrek aan
inlevingsvermogen dat ik met Leonard had , ik kreeg geen binding met de man .
Ook zijn speurtocht naar de moordenaar begon me in de loop van het verhaal steeds minder te interesseren en dat vond ik geen goed teken voor de film in zijn geheel .

De volle mep. Gisteren herbekeken na zo'n 8 jaar de laatste keer en liet me weer meeslepen. Natuurlijk weet je de plottwist maar bepaalde nieuwe details vallen dan weer op. Het einde is misschien door het onbevredigende juist zo sterk.

Het deed me niets. Greep me nooit vast. Voelde persoonlijk quasi geen opwinding, verwondering, spanning of empathie; geen glimlach noch traan.

De structuur, het anti-chronologische was even interessant, maar dat zwakte snel af. Vond de plot ook niet veel soeps. Eervolle vermelding voor Pearce weliswaar, die de film draagt.

Voor mij voelde het aan als een langdradig experimentje zonder veel content.

Heerlijke mysterious film. Het is een verwarrende film maar wel cool

avatar van Lovelyboy
Typische Nolan productie, broer schreef er ook aan mee, die zoals zo vaak geen normale volgorde heeft, en uitmondt in een mysterie met twist.

In het begin wordt de kijker langzaam maar prima meegenomen in het wazige wereldje dat geheugenverlies heet. Uitermate goed wordt dit door regie en Pearce neergezet, mede versterkt door de tegengestelde volgorde. Behalve de achterwaartse verteltrant die een contradictie is met Leonard omdat hij alweer vergeten is wat er gebeurt is, schept bij de kijker wel een soort verbazing en twijfel die te vergelijken valt met Lenny's toestand. Vooral ook omdat niemand te vertrouwen lijkt naarmate de film verstrijkt.

Na een uur wordt dit met een aantal dialogen nog eens extra bevestigd. Alles lijkt dan op losse schroeven te staan en de paranoia rijst de pan uit. Wat mij betreft ronduit heerlijk. De sfeer en spanning stijgt verder alleen maar, met het bijzondere verhaal rond Sammy als voorteken, en valt uiteindelijk het oordeel, de ontknoping in de laatste minuten.

Memento is een must voor liefhebbers van psygologische thriller of mysterie. De film is daarnaast sober en kleinschalig te noemen met slechts één paar acteurs en geen grote achtergronden of settings, iets dat overigens niet deert. Pearce in erg goede doen en muziek mede gemaakt door David Bowie
.Memento is wat dat betreft een heerlijke film waarover je na afloop nog wel eens op het hoofd krabt.

avatar van Chainsaw
Beste een aardige thriller, maar eigenlijk niet veel meer dan dat. Christopher Nolan past een geinig trucje toe; het verhaal wordt achterstevoren verteld. En sure, dat levert een paar interessante momenten op, maar dat is het eigenlijk ook wel. Het is duidelijk dat in Memento de stijl voorop staat, de personages boeien Nolan hier al niet zo. Maar hij zit vroeg genoeg in zijn carrière om niet puur bezig te zijn met visuele bombast en poeha, zoals in zijn latere werk. Wat dat betreft legt Nolan hier veel druk op de schouders van deze vertelstructuur. Qua verhaal zorgt Nolan dat je je als kijker niet hoeft te vervelen, maar eerlijk is eerlijk; ik zat nu ook niet bepaald op het puntje van mijn stoel. Vond het op een gegeven moment zelfs een beetje saai worden, dat geneuzel rondom inwisselbare figuren als Jimmy en Dodd kon me eigenlijk wel gestolen worden. Het korte segment rondom Stephen Tobolowsky als Sammy Jankis was eigenlijk nog het meest intrigerend.

Vooruit, nipt 3,5 sterren.

avatar van Kondoro0614
“We all need mirrors to remind ourselves who we are. I'm no different.”

Hele bijzondere film die ik toch wel eventjes moest verwerken, dit was toch wel meer door de vertelrichting wat het verhaal aanhoudt, niet van voor naar achter maar juist andersom: van achter naar voor. De film is hierdoor in het begin erg onduidelijk en chaotisch, het kon daardoor ook mijn aandacht niet altijd even sterk vast houden en soms de interesse niet opwekken. Echter, wanneer je verder in de film komt vallen de puzzelstukjes heel mooi in elkaar en word alles duidelijker, de plottwist is leuk en eigenlijk werd het door ‘Nolan’ erg schappelijk weg geplaatst.

Ik kwam er achter dat ik nog maar een paar films van ‘Christopher Nolan’ moest zien om zijn volledige catalogus gezien te hebben, ik ben jarenlang erge fan van hem geweest door zijn ‘Batman’ reeks en ook zijn andere films wisten mij vaker te boeien. Zijn oudere werk is echter nooit goed op mijn pad gekomen, dus ik wou toch de poging wagen deze week de nog drie (dacht ik) resterende films te kijken.

‘Memento’ blijft echter bijzonder, ik vond het vertellen van het verhaal soms wel even te bijzonder dat ik er erg aan moest wennen maar het is allemaal op een gegeven moment niet heel moeilijk te snappen. ‘Pearce’ deed het toch wel aardig in de film en ook zijn medespelers mochten er wezen, alleen blijft ‘Nolan’ erg strak gefocust op de hoofdrolspeler en is er weinig ruimte voor echt goede bijrollen.

Het verhaal blijft wel leuk maar ik vond het echt helemaal nergens zo ontzettend ‘spannend’ worden als velen hier beweren. Ik zat nou niet bepaald met een open mond te kijken van verbazing maar, slecht werd het nergens. Je zat vrij snel en vrij goed in het verhaal en dat maakte de film ook wel steeds leuker te volgen, alleen is het niet soms gewoon niet interessant genoeg.

Achteraf heb ik stiekem toch wel een beetje genoten van het mysterieuse van de film, en blijft het gewoon een leuke goede film. Toch voelde het voor mij nergens echt zo héél bijzonder aan. Misschien dat een herziening dat in de toekomst nog wat kan gaan veranderen. Toch wel fijn om een werk van ‘Nolan’ te zien zonder zijn grote screenplaying. Dit is een keer compact en dat is ook wel fijn.

avatar van Capablanca
Lang uitgesteld, omdat ik al zo'n vermoeden had. Netjes verzorgd, maar ik ervoer totaal geen klik.

avatar van filmfan0511
Sterk in elkaar stekende film. Films die het puzzelaspect en het spelen met tijd boven een sterk verhaal en personages stellen, vind ik normaal gezien steevast minder geslaagd of interessant, maar dat is niet echt toepasbaar op Memento. In het begin lijkt het misschien wel zo dat Nolan dit verhaal op zo'n warrige manier in beeld brengt uit interessantdoenerij, maar niets is minder waar; in Memento is het zelfs een erg logische keuze, want het ondersteunt het hoofdpersonage, én versterkt de thema's. De twist en het einde, waarin duidelijk wordt hoe verloren Leonard werkelijk is, hoe hij door zijn aandoening gebruikt wordt door iedereen en hoe hij ogenschijnlijk nooit uit deze vicieuze cirkel kan ontsnappen, omdat hij dat zichzelf onbewust niet toelaat waarschijnlijk, zijn dieptragisch en triest. Dat houdt je wel even bezig. De twist is trouwens echt geweldig, echt zo eentje die tegelijk je mond doet openvallen en ook op alle vlakken klopt.
Guy Pearce acteert heel sterk, want hij heeft een moeilijke rol. In leonard of zijn aandoening kan je je namelijk moeilijk inleven, zeker door de manier waarop het geheel achterwaarts en door elkaar gepresenteerd wordt, dus dat moet je als acteur maar kunnen verkopen. Joe Pantoliano is ook altijd briljant in alles waarin hij meespeelt, zo ook hier.

Nolan levert hier, zeker voor een 'quasi-debuut', echt iets heel sterks af. Het komt wat mij betreft niet in de buurt van zijn beste films, zoals The Dark Knight of Inception bv, die naast sterke personages en een sterk verhaal ook een prachtige visuele stijl hebben. Dat laatste heeft Memento niet echt; het is wat kaal en grijs. Maar bon, 4* toch wel.

Het vertelstijltje is waarschijnlijk het meest bijzondere aan Memento, hoe de film je van eind tot begin meeneemt naar een werkelijke conclusie is echt intzettend knap geschreven, en de twist vond ik erg knap gedaan. Dat is dan wel het mooiste aan de film, acteerprestaties schieten er nergens echt uit (Pantoliano speelde dan nog wel aardig) en de sfeer had op momenten iets lichter gemogen. Ik miste hier ook wel een goeie soundtrack, de muziek was nogal duf vond ik.

Al met al een supergoed verhaal die het herkijken zeker waard is, helaas is het op alle anderen vlakken slechts oke of matig. 3,5!

avatar van MindlessAssassin
De film zelf is niet persé spectaculair of meeslepend, net zoals dat de personages ook niet ontzettend diepgaand zijn. Je kunt duidelijk merken dat de stijl hier vooropstaat en daar is niks mis mee, want het is wel origineel en ik ben altijd in voor wat originaliteit. Al was het af en toe natuurlijk wel even verwarrend maar de puzzelstukjes vielen bij mij toch al wel gauw op zijn plek.

Wat ik verder wel miste bij de film is het gebrek aan muziek. Nou zullen veel mensen wellicht dit stijltje toffer vinden, maar ik hou persoonlijk toch wel van wat meer muziek in een film, want dat zorgt er bij mij toch voor dat ik wat meer in het verhaal wordt getrokken. Dat zie je in Nolan zijn latere films ook zeker terug komen.

Pearce speelde overigens prima net als de rest van de cast.

avatar van F.Lombardo
Login • Instagram

Voor de mensen die hem niet snappen , korte uitleg van de meester zelf.

avatar van umbra
Ik vond deze nu niet echt wow en nogal aan de trage kant. Ook omdat deze vd hand is van Christopher Nolan, toch 1 van m'n favoriete regisseurs sinds z'n Batman films en ook 'The Prestige' verwachte ik ook het beste vh beste en dat was het niet vr mij. Tuurlijk is het mysterieuze gegeven redelijk boeiend, maar vond hem soms iets te rommelig overkomen. Oké ben misschien streng en dat is eerder omdat z'n andere films zo'n hoge toppen slaan en dan is alles daaronder een teleurstelling.

avatar van Gert1980
Na al die jaren nog altijd spijt dat ik hier mijn geld aan uitgaf bij dr bioscoop. Fight Club is ook zo'n film.