Donnie Darko (2001)

Mystery / Drama
113 minuten / 133 minuten (director's cut)

geregisseerd door Richard Kelly
met Jake Gyllenhaal, Jena Malone en Patrick Swayze

2 oktober 1988, een gewone dag in het leven van de verwarde 16-jarige Donnie Darko. Dan valt er vanuit het niets een vliegtuigmotor door het dak van z'n huis, recht in Donnie's kamer. Gelukkig ligt Donnie niet in bed, aangezien hij hiervoor in een visioen gewaarschuwd is door een 2 meter lang konijn. Terwijl Donnie het leven en de liefde begint te verkennen ontdekt hij de geheimen van het universum waardoor hij de mogelijkheid krijgt om de tijd en zijn lot te veranderen.

avatar van umbra
Finally! Wat een zalige film is me dit, OUTSTANDING! Film bevatte zoveel, maar kwam nooit over als een allegaartje, integendeel. Het past allemaal zo 'mooi' bij elkaar. Na zo'n eerste kijkbeurt blijf je echt wel met de nodige vragen zitten, je blijft er letterlijk nog van nagenieten en zaken plaatsen, de film stopt niet na de aftiteling. Echt hier smul ik van. Een tiener met al z'n issues, groot en klein, complexiteit, maar ook schoonheid, alles omvattende emoties, maar toch nooit echt super deprimerend, zoals een 'Happiness', wat ik trouwens ook sublieme film vind. Wat een heerlijke Jake Gyllenhaal als Donnie ook, die mimiek, die ijzige blik en dan dat konijn, zo'n zaligheid, en de shots met het 'konijn' en Donnie, waren telkens zo nice en creepy gebracht. Gaat de wereld vergaan binnen 28 dagen, kan Donnie dit voorkomen of/en krijgen wij als kijker alles voorgeschoteld, wat zich in een andere dimensie, tijdruimte afspeelt, dat laatste is me sowieso duidelijk, mede door enkele doorverwijzingen naar het boek "the Philosophy of Time Travel" Is er iets anders buitenaards mee gemoeid, I don't know. Deze film gaat minstens nog tweede kijkbeurt krijgen. Dikke 10, dit zijn echt films die me verbluffen en omverslaan.

En met stip op nr 7 in je top 10.

avatar van Beffrey28
umbra schreef:
Finally! Wat een zalige film is me dit, OUTSTANDING! Film bevatte zoveel, maar kwam nooit over als een allegaartje, integendeel. Het past allemaal zo 'mooi' bij elkaar. Na zo'n eerste kijkbeurt blijf je echt wel met de nodige vragen zitten, je blijft er letterlijk nog van nagenieten en zaken plaatsen, de film stopt niet na de aftiteling. Echt hier smul ik van. Een tiener met al z'n issues, groot en klein, complexiteit, maar ook schoonheid, alles omvattende emoties, maar toch nooit echt super deprimerend, zoals een 'Happiness', wat ik trouwens ook sublieme film vind. En dat konijn, zo'n zaligheid, en de shots met het 'konijn' en Donnie, waren telkens zo nice en creepy gebracht. Gaat de wereld vergaan binnen 28 dagen, kan Donnie dit voorkomen of/en krijgen wij als kijker alles voorgeschoteld, wat zich in een andere dimensie, tijdruimte afspeelt, dat laatste is me sowieso duidelijk, mede door enkele doorverwijzingen naar het boek "the Philosophy of Time Travel" Is er iets anders buitenaards mee gemoeid, I don't know. Deze film gaat minstens nog tweede kijkbeurt krijgen. Dikke 10, dit zijn echt films die me verbluffen en omverslaan.

Je bent in al je enthousiasme vergeten 5 sterren te geven

Beffrey28 schreef:

Je bent in al je enthousiasme vergeten 5 sterren te geven

Haha done! Indd ik was nog te veel 'into the moment' vd film.

scorsese schreef:
En met stip op nr 7 in je top 10.

Jups, was zoveel dat deze film zo boeiend en uniek maakt, benk zo van m'n sokken geblazen, dat ik niet anders kan.

avatar van umbra
Anyway, Beffrey28 even jouw top10 bekeken, Donnie Darko op 1, begrijp u volkomen, heb hem zelf op 7 gezet Vr de rest ook fijne smaak, na Donnie Darko, nog 3 films, nl. Green Mile, Fear and Loathing in Las Vegas en Requiem for a Dream die ook al in m'n top 10 hebben gestaan, wissel verschillende films weleens omdat er meerdere in horen, enkel Martyrs heeft al onafgebroken op 1 gestaan.
PS, doet MM bij jullie ook soms vervelend, traag laden, niet direct posten, omdat ik 3 dezelfde berichten/opmerkingen zie van jou?

avatar van umbra
Btw, ik heb de director's cut gekeken, maar ik lees hier nu her en der dat de theatrical beter lijkt te zijn, is dit een algemeen geweten iets of is dit te nuanceren, aangezien ik enkel de director's cut heb gezien (indien beschikbaar, meestal eerste keus) en deze subliem vond?

avatar van Maarten0402
Jammer dat je de director's cut eerst hebt gekeken. De theatrical vinden de meeste beter vanwege dat het nog minder uitlegt en vooral voor liefhebbers van dit soort mysterieuze films een fascinerende eerste kijkbeurt geeft. De director's cut is meer als extra voor degene die de theatrical al hebben gezien en wat meer bevestiging/uitleg willen. Ook bepaalde muziekkeuzes zijn anders. Bijv. de opening muziek in de director's cut is wat de regisseur oorspronkelijk wilde (Never Tear Us Apart), maar in de theatrical is dit The Killing Moon. Vind ik zelf beter.

avatar van Beffrey28
umbra schreef:

Opvallend dat ik van jouw top 10 Leon (4*), Saw (4*) en Braindead (4,5*) ook zeer goed heb gewaardeerd. Vreemd genoeg heb ik de overige films in je top 10, behalve Donnie Darko uiteraard, nog niet gezien. Ik ben wel zeer geïnteresseerd geworden in Martyrs dus die staat nu op mijn 'te zien lijst'. Pan's Labyrinth staat al heel lang op de lijst, wordt nu wel eens tijd dat ik hem echt ga kijken.
Irreversible twijfel ik over omdat ik tot nu toe slechts 1 film van Noe heb gezien (Enter the Void) en die vond ik tegenvallen.
Ik zie trouwens dat je Interstellar recent ook een mooi cijfer hebt gegeven

En MovieMeter deed inderdaad heel vervelend de laatste dagen, maar het lijkt nu gelukkig opgelost.

Nog even over Donnie Darko. Ik moet bekennen dat ik de Directors Cut niet gezien heb dus daar kan ik niet over oordelen. Staat vanaf nu ook op mijn lijstje

Beffrey28 schreef:

Ik ben wel grote fan van Franse thriller en horror. Martyrs kan ik natuurlijk enkel zwaar aanraden, u verwachtingen zullen wel hoog liggen bij deze film. Irreversible is wel totaal anders dan Enter The Void en Climax, ben wel fan van hem, maar Irreversible is toch wel zn hardste en rauwste film. Pan's Labyrinth, heerlijk duister sprookje, met het nodige harde geweld (voor sommigen overbodig, is smaak natuurlijk). Deze 3 films op 1 avond, wordt topavond dan

Maarten0402 schreef:

Ohw, nadeel van een film pas zoveel later na datum te kijken en aangezien ik duidelijk bij de groep hoor, die vh mysterieuze houd. Nu deze versie kijken heeft ook geen meerwaarde meer, ach misschien wat tijd tussen laten. Director's cut is dus niet steeds het beste. Denk steeds, dit is hoe de regisseur het wou, dus 1 ste keus en voor de bioscoop wordt er vaak geknipt.

avatar van Maarten0402
Ja dacht ik ook altijd met director's cuts. Maar bij het geval van Donnie Darko vind ik de theatrical toch bij nader inzien het best.

Laat het lekker inzinken tot je het een beetje vergeten bent en pak dan na zoveel tijd weer eens deze film op maar dan de theatrical. Ik heb bijde een paar keer gezien nu (heb de Arrow box). Voor mij is het nu ook al een lange tijd geleden dat ik de film heb gezien, maar als ik hem weer zou opzetten zal het toch echt de theatrical weer zijn.

Maarten0402 schreef:

Tot hiertoe was de keuze vr de director's cut steeds een automatisme en laat ik de theatrical links liggen, als er weet is dat er een director's cut versie zal beschikbaar zijn.

Bij deze Donnie viel het wel op dat het averechtse waar is. Alleen te laat opgemerkt, aangezien ik vóór een film ga kijken, de achtergrond en reviews tot het minimum beperk.

Een tweede kijkbeurt en waarschijnlijk nog meerdere, gaat deze Donnie zeker krijgen en dan zal het sowieso de theatrical versie zijn.

avatar van Basto
Komt uit op 4k blu ray bij Arrow.

avatar van TornadoEF5
Zou ik eigenlijk de director's cut of theatrical cut kijken. Jarenlang geleden de theatrical cut gezien, en was er niet echt fan van, maar ik weet niets meer van deze film dus best nog eens de theatrical kijken of toch maar de DC kijken?

avatar van Phantasm
Niet echt mijn ding, je moet het leuk vinden.