Donnie Darko (2001)

3,97

Sciencefiction / Drama
113 minuten / 133 minuten (director's cut)

geregisseerd door Richard Kelly
met Jake Gyllenhaal, Jena Malone en Patrick Swayze

2 oktober 1988, een gewone dag in het leven van de verwarde 16-jarige Donnie Darko. Dan valt er vanuit het niets een vliegtuigmotor door het dak van z'n huis, recht in Donnie's kamer. Gelukkig ligt Donnie niet in bed, aangezien hij hiervoor in een visioen gewaarschuwd is door een 2 meter lang konijn. Terwijl Donnie het leven en de liefde begint te verkennen ontdekt hij de geheimen van het universum waardoor hij de mogelijkheid krijgt om de tijd en zijn lot te veranderen.

3983 BERICHTEN 94 MENINGEN
geplaatst: 17 september 2016, 02:39 uur [permalink]
Arrow Video komt met een nieuw gerestaureerde versie van Donnie Darko in een Limited Edition.
Zowel 113 min. als 133 min. Director's Cut nieuw 4K Mastered en de SD DVD's van bijde versies zitten erbij. Ik heb hem al vrij snel gepre-ordered. Kan niet wachten!

Donnie Darko Limited Editio...

avatar van Night's Watch
geplaatst: 1 november 2016, 22:54 uur [permalink]
Het is om te beginnen een erg ingewikkelde film waarvan ik het lastig vind om deze meteen op waarde te kunnen schatten. Ik heb veel reacties en het spoilertopic gelezen maar helemaal begrijpen doe ik de film nog niet, hier zal een herziening voor nodig zijn.

Jake Gyllenhaal bewijst ook in deze film weer dat het een goede acteur is, hij zet de rol van Donnie goed neer. De droogheid en humor die Donnie bezit vind ik erg sterk en een welkome afwisseling van de ingewikkelde puzzel die Kelly hier neerlegt.

De scenes waarin veel te zien is maar waarin je slechts muziek hoort zijn erg mooi gefilmd, een genot om naar te kijken. Dit geldt eigenlijk voor de gehele film maar voor deze scenes in het bijzonder.

Ik hou het voor nu op 3,5* maar laat de film zeker op de kijklijst staan om hem snel eens te herzien.

avatar van tbouwh
geplaatst: 2 november 2016, 16:35 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Pay close attention, you might miss something

Een ingenieus spel van verwijzingen, metaforen, intertekstualiteit en dubbelzinnigheid. Donnie Darko is een modern meesterwerk, dat mijns inziens zijn plekje in de toplijsten zeker waard is.

Bij vlagen heeft de film bijna iets weg van een legpuzzel. Wordt er een bioscoopfilm bezocht? Dan kun je er heel wat op inzetten dat de betreffende film een functie heeft binnen het overkoepelende narratief. Zoomt de camera in de eerste tien minuten semi-opzichtig in op de cover van Stephen King's It? Als er binnen de climax ineens een clown uit een auto stapt weet je waarom. Het zou bijna kunnen verworden tot mijn enige kritiekpunt van formaat: het conglomeraat aan verwijzingen lijkt hier en daar de film te hebben voortgebracht, in plaats van vice versa.

Daar al te zeer over vallen kon ik echter niet, omdat de uitwerking zo (nagenoeg) perfect is dat het me eigenlijk louter deed genieten. Dat is mede te danken aan de sterke cast, met de hier nog echt jonge Jake Gyllenhaal voorop. De uitstekende acteerprestaties van (naar ik me kan heugen) alle characters dragen bij aan de realistische representatie van het volkomen surrealistische plot. Het maakt Donnie Darko tot een film die verfrissend en origineel overkomt, en door de gedegen cinematografie ook visueel punten scoort.

Afsluiten wil ik met de soundtrack: ik heb namelijk zelden of nooit een film gezien waarin de gebruikte nummers qua lyrics zo naadloos bij het plot aansloten. De opening is al een audiovisueel genot met INXS' Never Tear us Apart, maar het paradoxale verband met Love Will Tear us Apart deed me helemaal genieten. Dan Tears for Fears (alleen de bandnaam al), dat Mad World stiekem speciaal voor Donnie Darko heeft geschreven.
the dreams in which i'm dying are the best I ever had
Dat galmde nog wel een tijdje na in m'n hoofd...

Dichtbij de optimale score, een intelligent drama.

avatar van NERD
geplaatst: 5 november 2016, 21:59 uur [permalink]
Al 15 jaar een van mijn favoriete films. Vandaag voor het eerst de director's cut bekeken, jemig wat valt dat tegen zeg. Ik hou het maar lekker bij het origineel.

geplaatst: 20 november 2016, 15:00 uur [permalink]

geplaatst: 21 november 2016, 19:49 uur [permalink]
NERD schreef:

En ik kwam met de DC op 4.5*. Ooit nog maar eens de reguliere versie kijken

avatar van Fonzzz002
geplaatst: 2 december 2016, 11:18 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een interessante, maar hele vreemde film. Donnie Darko is een film gericht naar een bepaalde doelgroep waar je maar net bij moet horen. Het is een artistieke film die complexe filosofische thema’s aankaart en deze op een aparte wijze in de film mengt, waardoor het voor vele een lastige film is om te begrijpen. Donnie Darko doet niet veel moeite om dingen uit te leggen, maar het laat de kijker analyseren wat er allemaal gebeurd en waarom deze dingen gebeuren, wat leuk is als je geïnteresseerd bent in de thema’s die de film aankaart of als je over het algemeen van complexe films houd, maar als iemand die meer houd van duidelijkere & logischere verhalen sprak de film mij niet zoveel aan als het sommige andere heeft gedaan.

Hoewel dit type film mij minder aanspreekt vond ik dat het genoeg sterke dingen te bieden had om voor een interessante filmrit te zorgen. Donnie Darko is een personage wat last heeft van hallucinaties. Het grootste deel van de film maak je mee als buitenstander die Donnie op een afstand bekijkt en meemaakt wat er om hem heen zoal gebeurd, maar voor andere delen word je in de schoenen van Donnie gezet en zie je de wereld door zijn ogen. De film begint met een realistische setting, maar hoe langer het duurt hoe vager de lijn tussen realiteit en fantasie word totdat ik niet meer kon zeggen wat Donnie’s verbeelding was en wat niet. Dit zorgt ervoor dat een groot deel van de film bestaat uit opbouwende mysteries die me lieten afvragen naar waar het verhaal heenging. Tussen de mysterieuze gebeurtenissen zat verrassend veel humor: ik had de film met een vriend gekeken en we moesten allebei meerdere malen hardop lachen om de cynische humor van Donnie, of aan de komische gesprekken tussen bepaalde zijpersonages.

Horror is niet één van de eerste genres is waar je aan denkt bij Donnie Darko, maar mijn vriend moest meerdere malen hard schrikken van bepaalde scenes, soms had ze zelfs moeite met kijken van bepaalde scenes. Ik stond er eerst niet bij stil, maar toen ik erop ging letten merkte ik dat sommige momenten inderdaad op een thriller-achtige wijze in beeld waren gebracht. Niet alleen de mysteries, maar het hoofdpersonage zelf kon ook spannend zijn omdat het moeilijk was te achterhalen wat er door zijn hoofd heenging.
Jake Gyllenhaal is hier jong, maar hij acteert minstens zo sterk als in zijn recentere films. Niet alleen hij, maar alle acteerprestaties zijn van hoog niveau. Wat me ook opviel is dat de muziekkeuze op het eerste gezicht apart voelt: het zijn niet type liedjes die ik op het eerste gezicht met deze gebeurtenissen zou associëren, maar ze zijn op verrassend goede manier in de film gemonteerd en het waren fijne nummers om naar te luisteren.

Hoe dan ook, rond de laatste 15 minuten raakte ik volledig het spoor kwijt. Rond de laatste 15 minuten werd het beetje logica wat ik uit het verhaal kon halen weggeschoven voor volledige mindfuck-vaagheid. Ik krijg de indruk dat binnen deze scenes de boodschap van de film zit verborgen die liefhebbers van het onderwerp kunnen ontrafelen. Als iemand die niet van dit soort scenes houdt hield de film voor mij hier op. Het was interessant om te zien hoe ze het verhaal afronden uit nieuwsgierigheid, maar qua inhoud sprak het me niet meer aan.

Voor het grootste gedeelte van ik Donnie Darko een sterke film: goeie humor, spanning en mysterie, goeie editing, slimme muziekkeuze en acteerprestaties van hoog niveau. Rond de 2e helft werd de humor aanzienlijk minder, maar de spanning was nog steeds aanwezig. De laatste 15 minuten is waar ik volledig het spoor kwijtraakte en ik voel me niet geneigd om er uitgebreid in te gaan verdiepen.

3,5* (voor de Director's cut)

geplaatst: 4 december 2016, 15:54 uur [permalink]
Arrow box gaat bijna op de post, dat ziet er goed uit

geplaatst: 4 december 2016, 21:33 uur [permalink]
Ook de mooiste uitgave tot nu toe. Voelt al meteen het meest compleet aan en het cover design vind ik hier ook nog eens het mooist. Een film die ik lang geleden heb gezien en nu weer voor het eerst (zo voelt het) op deze blu-ray(s) te zien krijg. Hier kijk ik wel eerst the theatrical en daarna de director's cut.

Ik kan niet wachten!

geplaatst: 14 december 2016, 23:50 uur [permalink]
Arrow doet weer van zich spreken. Klasbakken

geplaatst: 23 december 2016, 07:55 uur [permalink]
de grunt heb je hem al binnen? Echt toffer dan ik dacht eigenlijk. Dat boekwerk is wel erg uitgebreid verzorgd en ook al dat artwork eromheen (boxdesign etc.), maar ook die kaarten die erbij zitten zijn erg gaaf. Petje af weer voor een hele mooie complete Arrow editie.
Ik moet de film alleen nog zien (2x, theatrical en director's cut).

avatar van David Aaronson
geplaatst: 23 december 2016, 15:22 uur [permalink]
de grunt Maarten0402 Ik wilde gisteren de Limited Edition Dual Format Blu-ray & DVD bij Arrow bestellen maar volgens mij is hij al uitverkocht?

geplaatst: 23 december 2016, 15:35 uur [permalink]
David Aaronson: Ja die limited edition is uitverkocht, maar je kan nog wel een versie kopen waarbij de theatrical+director's cut blu-rays erin zitten (dus exclusief de dvd's en booklet).

geplaatst: 23 december 2016, 15:35 uur [permalink]
In de Arrow store is hij uitverkocht ja. Bij zavvi nog niet. Sla je slag, mooi prijsje en hij is het waard! Een brok kwaliteit

geplaatst: 23 december 2016, 15:40 uur [permalink]
Maarten0402 heb hem ook binnen, prachtige box inderdaad met een dikke spine ipv die kartonnen doosjes die BFI weleens gebruikt. Moet zeggen ook complimenten voor hoe Arrow de zaken verpakt. Ben er helemaal content mee, krijgt een prominent plekje in de kast. Mede door die prachtige glinsterende coverart. Moet hem ook nog zien, even een mooie winteravond voor zoeken

avatar van David Aaronson
geplaatst: 23 december 2016, 16:10 uur [permalink]
de grunt Bedankt! Meteen twee exemplaren besteld!

geplaatst: 26 december 2016, 15:07 uur [permalink]

avatar van tommykonijn
geplaatst: 27 december 2016, 22:02 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De laatste week van de afgelopen zomervakantie... Ondanks het mooie weer kon ik door een blessure niet veel meer doen dan films kijken. Ik besloot te gaan voor Donnie Darko; een film die al ruim een jaar in mijn kast heb staan, maar waar ik om de een of andere reden nooit echt zin in had. Uiteindelijk toch maar de knoop doorgehakt en zonder enige verwachtingen ben ik de film gaan bekijken.

De eerste kijkbeurt was een verrassende ervaring. Ik wist niet precies waar ik naar gekeken had en begreep er eigenlijk bar weinig van, maar ik had een goed gevoel over Donnie Darko en had in eerste instantie het idee dat ik hier op vier sterren zou uitkomen. Wat ik gezien had, bleef echter de rest van de middag en avond maar door mijn hoofd spoken. Het is lang geleden dat ik zo geïntigreerd bleef na afloop van een film. De volgende dag wilde ik weer iets anders opzetten, maar mijn oog bleef maar op die film vallen die ik een dag eerder ook gezien had. Uiteindelijk werd Donnie Darko de eerste film sinds jaren die ik twee dagen achter elkaar bekeek.

Wat ik behoorlijk knap vind is dat de film enerzijds heel simpel en luchtig oogt, maar tegelijkertijd complexe thema's als tijdreizen en hallucinaties aansnijdt. Cinematografisch heb ik erg kunnen genieten van dit imposante werkje. Er zijn ontzettend veel beelden die je zou willen inlijsten en die je om die reden dan ook bijblijven. Dit wordt ondersteund door een fantastische soundtrack die tevens daadwerkelijk meerwaarde heeft voor de film. Er zijn zeker vier nummers die gewoon kloppen met de beelden die je ziet, namelijk: ’The Killing Moon’ /’Never Tear Us Apart’, ‘Head over Heels’, ‘Notorious’ en ‘Mad World’. Met name de scène waar de school geïntroduceerd wordt, is om door een ringetje te halen. Ook het geweldige acteerwerk van onder meer Jake Gyllenhaal en Jena Melone mag niet onopgemerkt blijven.

De film roept, zeker de eerste keer toen ik hem zag, behoorlijk wat vragen op. Ik ervoer dit echter niet als storend. Het nodigde zelfs alleen maar uit om deze boeiende 'reis' nog een keer te maken. Na een tweede keer kijken en uiteindelijk ook de Director's Cut te hebben gezien, zijn de meeste vragen wel beantwoord. Toch zijn er nog bepaalde aspecten waarover ik tot op heden in het duister tast. Zo ben ik er nog steeds niet achter wat nou precies de functie was van het Aziatische ('chut up') meisje of de dikke man die Donnie en Gretchen staat te bekijken in het park.

Donnie Darko is zo'n film die je kan blijven kijken en waarbij je telkens nieuwe zaken, al zijn het nog zulke kleine details, ontdekt. Om die reden vind ik dat het totaalplaatje ontzettend slim in elkaar steekt (je zal immers maar met dit ambitieuze idee op de proppen komen). Het is naar mijn mening ook fijn dat je er, ondanks dat de regisseur in de Director’s Cut een groot deel van het 'mysterie' uit de doeken doet, een eigen interpretatie aan kan geven. Deze unieke en meeslepende film, die in het afgelopen jaar is uitgegroeid tot één van mijn favorieten, mag zich wat mij betreft nu al een klassieker noemen.

avatar van RuudC
geplaatst: 8 januari, 14:40 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na jaren weer eens herzien. Het moet toch zeker twaalf of dertien jaar geleden zijn dat ik deze zag Destijds was ik behoorlijk onder de indruk, getuige de 9/10 die ik op IMDB had staan, maar vandaag de dag blijft daar weinig meer van over. Het verhaal boeit me nauwelijks meer en het plot doet me maar weinig. Er gebeurt eigenlijk ook maar weinig, en als er wat gaande is, dan blijven ze erover door emmeren. Sommige dingen zijn wel leuk natuurlijk, zoals dat de vervelende personages, de christenen op bepaalde punten lekker dwarsgezeten worden. Vooral de kinderpornokelder van Swayze. Er gaat ook weinig uit van de hoofdpersoon. Niet dat Gyllenhaal het slecht doet, maar die jongen zit vaak niet meer dan wat voor zich uit te staren. Er gaat geen dreiging of spanning uit van de film en dus zit je als kijker wat opgesloten in deze saaie suburb. De twist werkt een tweede keer trouwens ook niet meer. Niet bij mij in ieder geval.

geplaatst: 23 januari, 05:07 uur [permalink]
Heerlijk voor mij toch wel hoor. Werkelijk heel abstract, maar deze film blijft me zo fascineren en bezig houden (de theatrical version tot nu dan).

geplaatst: 28 februari, 20:47 uur [permalink]
Indie Wire bericht van een 4K-restauratie in Amerikaanse theaters, zou wat zijn als we daar in Nederland ook nog van kunnen gaan genieten

avatar van SillyBilly23
geplaatst: 27 maart, 14:45 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een intrigerende, meeslepende film die me wat aan 'the butterfly effect' deed denken met eveneens een interessant thema. De aparte manier van vertellen en verschillende genres maken het een unieke ervaring om naar te kijken. De muziekkeuze is onderdeel van de beleving en werkt goed. Het is een voordeel dat je je eigen interpretatie kan geven aan de gebeurtenissen. Helaas is het zeer aanlokkelijk geworden vandaag om allerlei boodschappen en verklaringen op te zoeken op internet. Ik zou aanraden dit niet te doen bij 'Donnie Darko' want het neemt veel weg van het mysterie en de magie die de film uitstraalt. Een nadeel vind ik dat de personages te vlak bleven, en deze samen met het verhaal soms wat te gekunsteld aanvoelen. Het einde kon mij (mede hierdoor denk ik) ook niet raken.