Donnie Darko (2001)

Sciencefiction / Drama
113 minuten / 133 minuten (director's cut)

geregisseerd door Richard Kelly
met Jake Gyllenhaal, Jena Malone en Patrick Swayze

2 oktober 1988, een gewone dag in het leven van de verwarde 16-jarige Donnie Darko. Dan valt er vanuit het niets een vliegtuigmotor door het dak van z'n huis, recht in Donnie's kamer. Gelukkig ligt Donnie niet in bed, aangezien hij hiervoor in een visioen gewaarschuwd is door een 2 meter lang konijn. Terwijl Donnie het leven en de liefde begint te verkennen ontdekt hij de geheimen van het universum waardoor hij de mogelijkheid krijgt om de tijd en zijn lot te veranderen.

avatar van Elchapo
1 van de meest vreselijke fims everrrrrrrrr,geen touw aan vast te knopen.....0.5 stars.

avatar van Aazhyd
Elchapo schreef:

"Ik begrijp de film niet, dus zal die wel slecht zijn!"

avatar van Elchapo
Klopt aazhyd dat zeg ik toch geen touw aan vast te knopen,dus een flutfilm pur sang.jij vond 'm wel goed???? Prima toch.....

Gijs2
Elchapo schreef:

Iedereen zijn mening. Alleen had ik white chicks dan weer geen 5 sterren gegeven.

avatar van sierrra
Iemand ooit een Blu-ray met NL ondertitels van deze film gezien?

avatar van Elchapo
Gijs2,ha ha kijk daar heb ik zo mee gelachen en al zo'n 20 keer gezien....ik heb vele komedie films gezien,maar white chicks is mijn favoriet.vandaar 5 sterren ( en echt niet vanwege het originele script of geweldige acteerwerk ).......en nogmaals niet alleen Donnie darko maar ook 12 monkeys of inception zijn films waar vele filmfanatici helemaal wild van zijn,terwijl ik ze vreselijk vindt vanwege het warrige en niet te volgen verhaal.tja en dan haak ik af......maar zoals gezegd: goed dat we allemaal een eigen menig mogen hebben toch?

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Off topic berichten verwijderd.

avatar van Pepino
Oké, het is inderdaad goed dat wij allemaal een mening hebben, maar is meteen de allerlaagste score geven niet héél erg overdreven? Zoiets zou ik toch alleen doen bij films die zowel inhoudelijk als technisch vreselijk zijn. Maar goed, denk niet dat ik er veel aan ga kunnen veranderen... Vind het alleen best jammer.

avatar van Black Math
Jaren geleden eens gezien, en toen was ik al niet heel erg onder de indruk, vandaar dat de herziening erg lang op zich liet wachten.

Het speelt in de jaren 80, en afgezien van enkele special effects (die er inmiddels ook al redelijk verouderd uitzien) ziet de manier waarop de film opgenomen is er ook uit alsof de opnamen in de jaren 80 plaatsvonden. Voor sommige kijkers misschien een pré om zo helemaal in de tijdgeest te duiken; ik ben persoonlijk minder fan van de wijze waarop de gemiddelde jaren 80 film eruit ziet.

Muziek blijft veelal ook in de jaren 80 hangen, maar is iets beter omdat er ook in de jaren 80 soms goede popnummers gemaakt zijn. Niettemin is het wat popmuziek betreft (en in tegenstelling tot rockmuziek) geen favoriet decennium van mij, en er zit ook genoeg troep in deze soundtrack, dus meer dan middelmatig kan ik het niet noemen.

Het verhaal is nogal mysterieus met een hoop crackpot tijdreistheorieën, die het leuk doen in een komedie als Futurama, maar niet in een film met een serieuze setting. Niettemin kijkt de film wel aardig weg; de hoofdpersoon en zijn vriendin vormen een aardig maar niet standaard stelletje dat enigszins doet denken aan het stelletje bestaande uit de dochter en haar buurjongen in American Beauty, waardoor het ook wel weer meevalt met hoe niet-standaard ze zijn.

Kortom, ik kom er de avond mee door, maar geweldig vind ik het niet. 2*.

avatar van Daan258
Night's Watch schreef:
Het is om te beginnen een erg ingewikkelde film waarvan ik het lastig vind om deze meteen op waarde te kunnen schatten. Ik heb veel reacties en het spoilertopic gelezen maar helemaal begrijpen doe ik de film nog niet, hier zal een herziening voor nodig zijn.

Jake Gyllenhaal bewijst ook in deze film weer dat het een goede acteur is, hij zet de rol van Donnie goed neer. De droogheid en humor die Donnie bezit vind ik erg sterk en een welkome afwisseling van de ingewikkelde puzzel die Kelly hier neerlegt.

De scenes waarin veel te zien is maar waarin je slechts muziek hoort zijn erg mooi gefilmd, een genot om naar te kijken. Dit geldt eigenlijk voor de gehele film maar voor deze scenes in het bijzonder.

Ik hou het voor nu op 3,5* maar laat de film zeker op de kijklijst staan om hem snel eens te herzien.

Ik kan me hier wel in vinden.

Donnie Darko. Een film die al vreselijk lang op mijn lijst stond en mij ook zo vaak werd aangeraden.
2 dagen geleden voor het eerste gezien en het is inderdaad een film die ik zeker nog 2x zal moeten kijken. Vrij lastig verhaal en een mindfuck is dit zeker.
Ondanks dat het verhaal voor mij behoorlijk onduidelijkheid is heb ik me hier toch zeker mee kunnen vermaken door het ijzersterke acteerwerk van Gyllenhaal, goede sfeer en de bunny was heel tof gedaan.
Tja, ik vind het moeilijk om hier nu meer over te zeggen, ik zal hem gewoon echt een keer opnieuw moeten kijken.

Voor nu een 3,0*

Eén van de slechtste films die ik ooit heb gezien.

avatar van stefan dias
Herzien en hoppa! Vol punt erbij.
Wat een coole film. Het begint al met de geweldige ruzie tussen broer en zus en de halfslachtige reacties van de coole ouders die het eigenlijk vooral grappig vinden. Ook het zusje is niet te peilen in haar vroegrijpheid.
Voorts geweldige sfeer die tot het einde volgehouden wordt. Had me al meteen in zijn hypnotische greep. Ook de muziek is voortreffelijk. Het begint met Echo & The Bunnymen en na zo'n twintig minuten is er de aankomst in de school op de bezwerende tonen van Tears for Fears, een groep waar ik geen kloten aan vond, maar hier heel goed werken. Pluim op de hoed van de regisseur.
Jake is voortreffelijk en Maggy is…
Film die ik meteen opnieuw kan zien. En misschien doe ik dat ook wel vanavond. Komt héél zelden voor.

avatar van Rafasol
SF is normaal mijn genre niet. Maar deze kon mij wel bekoren.
Toch zou ik hem nog eens moeten herbekijken, want ik zit nog met vrij veel vragen, waar velen altijd wel iets anders in zien, ook als ik het opzoek online.

Voorlopig krijgt het toch al een 3,5 à 4 van mij. Zoals steeds zal ik naar boven afronden (weinig nuance bij een score op 5).

avatar van Psycho-M
Twenty eight days, six hours, forty two minutes, twelve seconds. That is when the world will end.

Donnie Darko blijft 1 van mijn favoriete films.
Soms pakt een film je vanaf het begin beet.
De sfeer die gecreëerd wordt, de vreemde gebeurtenissen, de soundtrack, een jonge zeer sterk acterende Jake Gyllenhaal, de smurfenmonoloog, zijn tirade in het auditorium en de ruimte voor speculatie en discussie.

Anyway, deze film heeft me vanaf de eerste keer dat ik hem keek gegrepen en inmiddels vele kijkbeurten later (zowel de reguliere als de director's cut) nog steeds zijn kracht niet verloren.

Donnie Darko - Smurfs (Official Clip) - YouTube

avatar van cinemanukerke
Toen ik de film in de zalen zag, was ik meteen weg van die film. Heel onderhoudend (de muziek, het herkenbare universum van middelbare school) en een filosofie dat het leven een tweede kans kan bieden (later kwam ik erachter dat het in feite over een parallel universum gaat). En dan de tekst van die song Mad world van Gary Jules ... het gevoel dat iedereen rent naar de volgende afspraak zonder te genieten van het leven, zonder te voelen terwijl iedereen ons zegt wat we moeten doen. Willen we dat nog ? Toen ik mijn boek begon te schrijven over mijn 100 favoriete films was dit een film die zeker in de lijst zou voorkomen. Ik bekeek de film opnieuw voor een finaal oordeel en plots ... ik noteerde :
Echter heeft die film de verwachtingen die de eerste visies hadden losgemaakt niet meer kunnen waarmaken. Nu blijkt de film barsten te vertonen door de overbodige nevenverhalen en eenmaal je door die puzzelstructuur heen kijkt, verdwijnt de ambiguïteit. Donnie is weliswaar een outsider maar ook niet echt een sympathiek personage en is vrij passief (hij ondergaat alles). Kelly streept wel verschillende dingen aan nl verdeeldheid in de Amerikaanse politiek jaren ’80, disfunctioneel gezin, conservatief vs progressief maar dit zijn slechts voetnoten en er wordt niet op ingegaan. Er zitten dus zeker goede, knappe momenten in (vb scene in de cinema – evil dead op de affiche ! of de opening met het mysterieuze lachje van Gyllenhaal op de tonen van the killing moon) maar je hebt een saai middenstuk (er gebeurt niet veel) en een paar nevenverhalen die er niet toe doen (vb de psychater, de lerares Engels). En dat is jammer, zeker voor een film die de song ‘under the milky way’ van The church op zijn soundtrack staan heeft.

Gezien. Is heel bagger. Troep. Geloof me....

avatar van Shadowed
Vreemd.

Niet echt mijn soort film deze Donnie Darko. Normaal hou ik wel van dat vreemde gedoe maar hier ging het totaal niet. Gyllenhaal speelt nogal saai en kwam niet bepaald heel overtuigend op me over, maar ook de rest was niet bepaald heel bijzonder.

Grappig dat Rogen even opdook, maar voor de rest was het een verhaal dat me niet echt pakte. Al was er genoeg gek gedoe en meerdere werkende twistjes. Het verhaal duurde wat te lang en simpelweg pakte me niet helemaal.

Niet bijzonder acteerwerk, maar interessante elementen hier en daar, en daar scoort de film mee. Een voldoende krijgt hij sowieso, maar overtuigen deed het me niet echt. Bizar, ja, pakkend, nee. Ik snap overigens wel waarom sommige mensen deze film wel goed kunnen vinden. Einde is ook wel goed.

avatar van Grovo
Heerlijke film. Naar het einde toe besloop me het gevoel 'als er een twist komt moet hij toch snel komen'. En daar was hij.
Een film die je bij een tweede kijk met volledige andere ogen kan zien. De teksten die er tussen komen zijn wel heel belangrijk om de film goed te kunnen begrijpen. Nu ja, volledig snap ik hem na 1 keer nog niet, maar de grote lijn wel.

avatar van Donkerwoud
Over wetenschap en aantrekkingskracht van Donnie Darko: DONNIE DARKO: Is It Deep or Dumb? – Wisecrack Edition - YouTube

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Enerzijds had ik wel zin om Donnie Darko na jaren weer terug te zien, anderzijds was ik er huiverig voor; ik was bang dat ik die vaagdoenerij inmiddels niet meer zou trekken. Maar dat viel gelukkig mee. De film heeft z’n gedateerde momenten, maar de sfeer staat nog steeds als een huis. En die heerlijke sfeer is voor mij veruit het belangrijkste aspect van Donnie Darko. Over deze film bestaan weliswaar miljarden essays en theorieën online, het interesseert me eerlijk gezegd niet zo heel veel. Ik zie Donnie Darko meer als een film van David Lynch; je kunt er ook prima van genieten als je er geen snars van begrijpt. Ik vond het ook bij Donnie Darko op veel vlakken wel prima zo.

Op audiovisueel vlak is de film vooral ijzersterk; vooral de scènes met Frank het grote konijn ademen één en al sfeer uit en de score van Michael Andrews past er voortreffelijk bij. Overigens zitten de gedateerde elementen ook in het audiovisuele; het versnellen en vertragen in combinatie met de hippe soundtrack voelt nu een beetje lame. De personages zijn uiteenlopend, van geloofwaardige rollen als het gezin Darko tot compleet over de top typetjes als die hysterische lerares of Patrick Swayze en z’n foute instructiefilmpjes. Allemaal prima en best geinig, vond alleen het personage van Drew Barrymore maar een zeikerd en die twee pestkoppen waren helemaal stupide. Voor een intelligent script waren die eendimensionale pestkoppen misplaatst. Ze gaven Donnie Darko nog net geen wedgie.

4 sterren.

avatar van Lovelyboy
Na The jacket gisteren vandaag deze maar even gepakt, als we dan toch in die sfeer zitten...

Zonder eerst in te gaan op het best wel ingewikkelde gedeelte rond de visioenen en de cirkel die dan aan het einde van de film weer rond schijnt te zijn, wat een heerlijke aanklacht tegen de maatschappij. In feite is de film bijna te vergelijken met American Beauty, alleen wordt het nu vanuit het perspectief van de jeugd/tiener gezien. Het hele scala komt voorbij, maar is eigenlijk samengevat dat iedereen die anders denkt, doet of aan het keurslijf probeert te ontsnappen meteen plat gedrukt worden en in hokjes gestopt worden door moraalridders en dominante mensen die zichzelf en hun mening belangrijker vinden dat wat dan ook. De 'anders dan anders' puber die meteen in therapie en aan de pillen moet, de lerares die een progressievere aanpak wil en teruggefloten worden, het voorgekauwde 'haat-liefde' idee dat opgedrongen wordt en waar Donnie heel terecht tegen in gaat, en die vreselijke Swayze met die waanzinnig slechte filmpjes en dat beeld dat hij alles beter dan iedereen heeft maar de grootste engerd van allemaal is, degene die het bangste is en waar het meeste aan mankeert. Een mooie beeld vind ik dit, lekker kritisch, lekker dwars en tegen de gevestigde orde in die zin.

Dan het sinister konijn, waar moet je beginnen behalve de fijne sfeer, uit te leggen dat Donnie hem zelf neergeschoten heeft en voor hem verschijnt als boodschapper dat hij zijn call with destiny heeft gemist waardoor de dingen nog al anders lopen en soms zelfs vrij catastrofaal zoals in het geval van Gretchen en Frank zelf. Eerst zat ik ook zo van hoe kan hij nu iemand in een soort PTSS of schuld gevoel zien die hij gáát vermoorden maar nog niet vermoordt heeft? Voor volgens Richard Kelly zelf komt het er op neer dat de motor zijn bestemming gemist heeft, Donnie dus ook, en dat er daardoor dingen gebeuren die niet mogen gebeuren en dat hij zich gegidst door Frank opoffert om de kloof in het ruimte-tijd-continuüm te dichten en zodoende iedereen te redden. Tja, je moet het maar bedenken...

Mooi gemaakt, goed bedacht, meer dan prima acteerprestaties, vooral van Beth Grant, vreselijk mens is dat zeg, heerlijke mysterieus sfeertje zo nu en dan en een fijne score van Michael Andrews en fijne andere nummers van onder andere Tears for Fears, Mad world is overigens ook van TfF en niet van Gary Jules, INXS, Joy Division, The Church en Duran Duran.

Fijn filmpje, niets mis mee. Erg vermaakt, al zou het alleen maar zijn om die aanklacht tegen de maatschappij en 'hoe-het-heurt'...

avatar van Capablanca
DragQueen schreef:
ik geef hem de volle score van 5 sterren.

Vandaar de mooie Avatar!

avatar van Boneka
sierrra schreef:
Iemand ooit een Blu-ray met NL ondertitels van deze film gezien?

Nee wel in het Engels is wel wat lastig soms.

avatar van Boneka
Aparte film die helaas geen Nederlandse ondertiteling heeft op blu ray. Dat is best wel jammer, want het Engels is soms best wel lastig. Weliswaar prima ondertiteld in het Engels, maar zag toch veel woorden voorbij komen die ik nog nooit had gehoord, of werden afgekort. Dus heb ik helaas niet alles goed gevolgd, maar grotendeels toch wel genoten, van deze toch wel heel aparte film. Het doel is mij eigenlijk niet helemaal duidelijk. Op het eind zien we dan wel de werkelijkheid, maar wat is nou het doel van zijn visioenen geweest. Wellicht dat ik daar in de grote spoilers wat meer duidelijkheid over kan krijgen. Donnie Darko met de zeer jonge Jake Gyllenhaal doet het verder goed. De muziekkeuze is best wel apart met dat typische jaren 80 geluid. Miste alleen nog even "Bright Eyes, burning like fire" dan was het compleet geweest. De stijl en alles vond ik wel mooi gebracht, zeker ook op het eind. De film heeft zo nu en dan wel zijn kakmomenten, en ik miste wat meer zijn interactie met zijn ouders. Wellicht omdat de film voor 95% in het soort zweefsfeer zat. Afijn heb me best kunnen vermaken met deze film, maar zal me zeker nog een keer verdiepen in het verhaal.