Donnie Darko (2001)

3,97

Sciencefiction / Drama
113 minuten / 133 minuten (director's cut)

geregisseerd door Richard Kelly
met Jake Gyllenhaal, Jena Malone en Patrick Swayze

2 oktober 1988, een gewone dag in het leven van de verwarde 16-jarige Donnie Darko. Dan valt er vanuit het niets een vliegtuigmotor door het dak van z'n huis, recht in Donnie's kamer. Gelukkig ligt Donnie niet in bed, aangezien hij hiervoor in een visioen gewaarschuwd is door een 2 meter lang konijn. Terwijl Donnie het leven en de liefde begint te verkennen ontdekt hij de geheimen van het universum waardoor hij de mogelijkheid krijgt om de tijd en zijn lot te veranderen.

4000 BERICHTEN 98 MENINGEN
avatar van Elchapo
1 van de meest vreselijke fims everrrrrrrrr,geen touw aan vast te knopen.....0.5 stars.

avatar van Aazhyd
Elchapo schreef:

"Ik begrijp de film niet, dus zal die wel slecht zijn!"

avatar van Elchapo
Klopt aazhyd dat zeg ik toch geen touw aan vast te knopen,dus een flutfilm pur sang.jij vond 'm wel goed???? Prima toch.....

Gijs2
Elchapo schreef:

Iedereen zijn mening. Alleen had ik white chicks dan weer geen 5 sterren gegeven.

avatar van sierrra
Iemand ooit een Blu-ray met NL ondertitels van deze film gezien?

avatar van Elchapo
Gijs2,ha ha kijk daar heb ik zo mee gelachen en al zo'n 20 keer gezien....ik heb vele komedie films gezien,maar white chicks is mijn favoriet.vandaar 5 sterren ( en echt niet vanwege het originele script of geweldige acteerwerk ).......en nogmaals niet alleen Donnie darko maar ook 12 monkeys of inception zijn films waar vele filmfanatici helemaal wild van zijn,terwijl ik ze vreselijk vindt vanwege het warrige en niet te volgen verhaal.tja en dan haak ik af......maar zoals gezegd: goed dat we allemaal een eigen menig mogen hebben toch?

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Off topic berichten verwijderd.

avatar van Pepino
Oké, het is inderdaad goed dat wij allemaal een mening hebben, maar is meteen de allerlaagste score geven niet héél erg overdreven? Zoiets zou ik toch alleen doen bij films die zowel inhoudelijk als technisch vreselijk zijn. Maar goed, denk niet dat ik er veel aan ga kunnen veranderen... Vind het alleen best jammer.

avatar van Black Math
Jaren geleden eens gezien, en toen was ik al niet heel erg onder de indruk, vandaar dat de herziening erg lang op zich liet wachten.

Het speelt in de jaren 80, en afgezien van enkele special effects (die er inmiddels ook al redelijk verouderd uitzien) ziet de manier waarop de film opgenomen is er ook uit alsof de opnamen in de jaren 80 plaatsvonden. Voor sommige kijkers misschien een pré om zo helemaal in de tijdgeest te duiken; ik ben persoonlijk minder fan van de wijze waarop de gemiddelde jaren 80 film eruit ziet.

Muziek blijft veelal ook in de jaren 80 hangen, maar is iets beter omdat er ook in de jaren 80 soms goede popnummers gemaakt zijn. Niettemin is het wat popmuziek betreft (en in tegenstelling tot rockmuziek) geen favoriet decennium van mij, en er zit ook genoeg troep in deze soundtrack, dus meer dan middelmatig kan ik het niet noemen.

Het verhaal is nogal mysterieus met een hoop crackpot tijdreistheorieën, die het leuk doen in een komedie als Futurama, maar niet in een film met een serieuze setting. Niettemin kijkt de film wel aardig weg; de hoofdpersoon en zijn vriendin vormen een aardig maar niet standaard stelletje dat enigszins doet denken aan het stelletje bestaande uit de dochter en haar buurjongen in American Beauty, waardoor het ook wel weer meevalt met hoe niet-standaard ze zijn.

Kortom, ik kom er de avond mee door, maar geweldig vind ik het niet. 2*.

avatar van Daan258
Night's Watch schreef:
Het is om te beginnen een erg ingewikkelde film waarvan ik het lastig vind om deze meteen op waarde te kunnen schatten. Ik heb veel reacties en het spoilertopic gelezen maar helemaal begrijpen doe ik de film nog niet, hier zal een herziening voor nodig zijn.

Jake Gyllenhaal bewijst ook in deze film weer dat het een goede acteur is, hij zet de rol van Donnie goed neer. De droogheid en humor die Donnie bezit vind ik erg sterk en een welkome afwisseling van de ingewikkelde puzzel die Kelly hier neerlegt.

De scenes waarin veel te zien is maar waarin je slechts muziek hoort zijn erg mooi gefilmd, een genot om naar te kijken. Dit geldt eigenlijk voor de gehele film maar voor deze scenes in het bijzonder.

Ik hou het voor nu op 3,5* maar laat de film zeker op de kijklijst staan om hem snel eens te herzien.

Ik kan me hier wel in vinden.

Donnie Darko. Een film die al vreselijk lang op mijn lijst stond en mij ook zo vaak werd aangeraden.
2 dagen geleden voor het eerste gezien en het is inderdaad een film die ik zeker nog 2x zal moeten kijken. Vrij lastig verhaal en een mindfuck is dit zeker.
Ondanks dat het verhaal voor mij behoorlijk onduidelijkheid is heb ik me hier toch zeker mee kunnen vermaken door het ijzersterke acteerwerk van Gyllenhaal, goede sfeer en de bunny was heel tof gedaan.
Tja, ik vind het moeilijk om hier nu meer over te zeggen, ik zal hem gewoon echt een keer opnieuw moeten kijken.

Voor nu een 3,0*