- Home
- Filmforum
- Film - Spoilers
- Donnie Darko (2001)
Donnie Darko (2001)
us_raider
-
- 2034 berichten
- 0 stemmen
Waarschijnlijk is het heel simpel ... waarschijnlijk is ze gewoon verliefd ...
Mescaline
-
- 7024 berichten
- 2875 stemmen
Dat is idd wel heel simpel ja... haha.. geen andere mogelijkheden..?
GrayFox
-
- 68 berichten
- 699 stemmen
Moet denk ik niet meer achter gezocht worden.
Mescaline
-
- 7024 berichten
- 2875 stemmen
Zou goed kunnen hoor grayfox.. maar aangezien heelveel kleine dingen in de film een betekenis hebben.. dacht ik misschien dit ookwel..
Maar zou goed kunnen dat het gewoon niks van bijzonders is hoor..
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Niks bijzonders, aangezien je dat dikkige meisje de hele film door ziet hunkeren naar aandacht van Donnie.
sju
-
- 537 berichten
- 2394 stemmen
Herzien, en er was niet veel duidelijker geworden totdat ik nu de FAQ's op IMDb zit te lezen... Superduidelijk uitgelegd allemaal! Echt een aanrader...
visvogel
-
- 18 berichten
- 26 stemmen
[quote]clairest schreef:
Ook ik heb na het zien van de film voor mezelf uitgedokterd hoe alles in elkaar zit.
prachtig dit! persoonlijk sluit ik me er helemaal bij aan!
omar_91
-
- 38 berichten
- 285 stemmen
Om mensen even op weg te helpen hier...een paar hoofdlijnen
Op het punt dat Donnie wakker wordt in slaapwandelstaat van de stem van Frank, is de wereld waarin iedereen leeft 'the tangent aniverse' geworden. In the tangent universe is Donnie Darko de uitverkoren persoon om een metalen artefact 'de jet engine' terug te brengen in een portaal die geopent is...als hij dit niet kan doen voor die 28 dagen zal deze portaal als een soort black hole de wereld opzuigen en alles vernietigen.
Donnie Darko heeft hiermee ook superkrachten gekregen (deuren van de school ingebroken, bijl in bronzen hond geslagen). Iedereen behalve Donnie behoort in the tangent universe tot 'the manipulated living'. Iedereen zal Donnie onbewust op zijn eigen manier sturen, om ervoor te zorgen dat Donnie het artefact wel zou moeten poneren in de portaal (Daarom wordt Gretchen vermoord...alleen al om haar te redden zal Donnie z'n leven geven). Cellardoor is een erg duidelijk voorbeeld van het leiden van Donnie. Zelfs Grandma death nam die positie op de weg aan om Frank's auto naar Gretchen toe te leiden. Zij bereidde haarzelf al meer dan 40 jaar voor om Donnie in goede banen te leiden.
Frank is 'the messenger' voor Donnie. De boodschapper van iets dat wij niet weten (Donnie denkt dat God erachter zit). De snel gedraaide scenes laten zien dat iedereen gemanipuleerd wordt. Als een persoon dood gaat in the tangent universe behoort deze tot the manipulated death, vanuit deze positie kan Gretchen als ze dood is Donnie helpen.
The manipulated living voelen dat er iets aan de hand is en langzaam komen ze er meer en meer achter dat het om Donnie draait. Ze zijn gefrustreerd dat ze niet precies weten wat er aan de hand is. In Donnie's dromen komt hij steeds meer achter de waarheid.
Als Donnie's zus thuiskomt is ze net afgezet door Frank. Voordat de vliegtuigmotor in Donnie's kamer valt, probeert Frank Donnie te waarschuwen door te toeteren (luister). Frank heeft net als Donnie the tangent universe tijdcyclus doorlopen en weet dat de vliegtuigmotor zal vallen. Er waren volgens R.Kelly twee mogelijke verklaringen waarvan ik er nog een weet voor Donnie's lachen in bed. Donnie denkt dat de 28 dagen een hele rare droom waren en is zo opgelucht dat het niet echt is. Frank toetert dan op de achtergrond maar het heeft geen zin.
Water en metaal zijn trouwens twee elementen die een belangrijke rol spelen, Donnie komt daarachter (oa. met mes in waterbarriere slaan, de speren en het metale artefact).
een hele nuttige uitleg van jouw. ik weet dat het misschien al lang geleden is, maar ik heb die film pas een paar dagen geleden gezien en ik vroeg mij dus af,die Frank heeft dus wel degelijk bestaan als dat alles geen droom was. het had dus niets te maken met zijn paranoia schizofreen of zo of het feit dat hij een psychiater zag, dus eigenlijk was hij niet gek, hij was er echt???
Hij was gewoon een soort van uitverkorene die zijn leven dus geeft voor de mensheid nadat hij weet te ontdekken hoe hij terug door het verleden moet reizen, waarbij het boek en de uitleg van de leerkracht hem helpen.
Maar uiteindelijk vermoord hij Frank, maar als je logisch ziet was het toch niet Frank die zijn vriendin omver reed,maar een man in een clownspak en hij deed toen zijn masker uit was niet Frank.Donnie zei zelf tegen de man ga weg waarop hij wegliep en dan ineens stond Frank daar en zei hij "het spijt me", maar hij vermoordde haar toch niet,hij was de auto niet aan het besturen, maar de clown wel of vergis ik mij??
Apollinisch
-
- 21283 berichten
- 0 stemmen
Deze theorie komt niet helemaal overeen met de gegevens die op de officiële website verstrekt worden, maar ik vind het een mooi idee en bovendien staat deze theorie vrij dicht bij de wijze waarop in de wetenschap naar parallelle universums wordt gekeken.
karlie
-
- 30 berichten
- 0 stemmen
een ideetje wat ik zo snel hiervoor nog nergens heb terug kunnen lezen: in de bios als bunny Frank zijn masker af doet heeft hij een bebloed oog. Tijdens het kijken van de film dacht ik dat dit kwam doordat donnie ongeveer 10 minuten eerder in de film met een mes insteekt op de spiegel waarin ie bunny Frank ziet: hij steekt hem dus in zijn oog. Tijdens het schietincident heb ik niet gezien dat bunny Frank in zijn oog werd geschoten...
Kwam dit idee ook niet tegen op ImdB overigens, kom als ik mijn iq op het peil van S. Hawking heb nog terug met een sluitende conclusie van het hele verhaal haha...
Denveen
-
- 355 berichten
- 288 stemmen
Binnen 28 dagen moet de harmonie hersteld zijn, anders zullen beide universums vernietigd worden. Donnie heeft – omdat hij in de nabijheid van het wormgat woont – de taak gekregen de vliegtuigmotor terug te sturen. Hij doet dat en dan is het alsof de tijd terug gespoeld wordt. In mijn ogen wordt er echter alleen overgeschakeld naar het eerste universum, dat zich 28 dagen terug in de tijd afspeelt.
Help me even hoor, hoe doet hij dat dan precies ook al weer?
Denveen
-
- 355 berichten
- 288 stemmen
Ik probeer de film te ontrafelen nu namelijk voordat ik ga stemmen, maar volgens mij kan ik de film beter kopen en hem nog vier keer kijken.. :S
karlie
-
- 30 berichten
- 0 stemmen
Er wordt in mijn ogen geen motor terug gestuurd hoor, hij valt alleen nog een keer, maar de tweede keer in een ander universum. Zie het als een splitsing, het wormgat is een moment waarop de weg verschillende kanten op kan. Je kunt een bepaalde kant kiezen en als blijkt dat deze je niet brengt naar waar je wil zijn, kun je een andere weg kiezen, maar moet je wel terug naar die splitsing. Nu kan die motor weer vallen, maar kiest donny een andere weg. Het feit dat de motor valt is ook geen keus, maar dit staat vast. De vraag is wat je ermee doet. Hoop dat mijn idee een beetje duidelijk is, zal het anders een volgende keer nog wat verduidelijken.
Apollinisch
-
- 21283 berichten
- 0 stemmen
Dimensional Power(s). These include increased strength,
telekinesis, mind control, and the ability to conjure
fire and water."
Dat blijkt onder andere uit het voorval met de bijl in de schoolmascotte van massief brons. Het waarschijnlijkst lijkt dus dat hij de vliegtuigmotor middels telekinese het wormgat in stuurt.
R0cky
-
- 6 berichten
- 5 stemmen
Ik heb dus ook Donnie Darko gekeken. (inmiddels al 2 keer)
Uiteraard begreep ik niks van de film toen ik hem voor de eerste keer gezien had, maar door hem nog eens te kijken, en daarna op dit forum wat de lezen begin ik hem stilaan wel te begrijpen.
Alleen heb ik wel nog een paar vragen, en ik hoop dat iemand me ermee kan helpen.
-Ik heb hier dus gelezen dat de film zich afspeelt in een Tangent Universe.
Maar wat is nu precies een Tangent Universe? En wanneer speelt de film zich af in die Tangent Universe?
-Waarom is het juist Donnie die moet doodgaan? En niet iemand anders? Want voor zover ik weet heeft Donnie toch niks verkeerd gedaan? En wat zou er ineens beter moeten zijn als Donnie dood is?
-Het einde van de film begrijp ik niet echt goed. De film gaat achteruit, waarna we veel van de personage's op hun kamer zien. Ze zien er bang uit, sommige van hun wenen ook. Wat gebeurt hier?
Alvast bedankt. Ik vond de film echt goed.
Apollinisch
-
- 21283 berichten
- 0 stemmen
Wat betreft de huilende personages: "When the Manipulated awakens from their Journey into the Tangent Universe, they are often haunted by
the experience in their dreams."
Bron: Philosophy of Time Travel.
Wat met "the manipulated" bedoeld wordt is op diezelfde site terug te vinden.
Donnie_Darko
-
- 3 berichten
- 316 stemmen
Het feit dan Donnie op een bepaald moment 'Deus Ex Machina' zegt duid misschien op het feit dat het einde niet echt verklaard kan worden?
Gilz
-
- 21 berichten
- 19 stemmen
Ok, ik kom erachter dat ik waarsch de hele film niet snap, al dacht ik dat ik t aardig doorhad:
Donnie vermoordt frank in het Tangent Universe, in 1 van de laatste momenten die we van het TU zien. Hoe komt het dat Frank vanaf het ontstaan van het TU aanwezig is, mét schotwond in oog? Hier mist toch elke logica?
Dit was de uitleg van de rol van Frank volgens 1 of andere site, klinkt logisch, maar mijn vraag blijft onbeantwoord..
Iemand?
Gilz
-
- 21 berichten
- 19 stemmen
Dit is een uitleg die ik gevonden heb:
Betekent dit dus dat de belevenissen van Donnie zich in meerdere TU's afspelen, gemixt met elkaar? De TU waarin frank aan het begin al verwond is, is klaarblijkelijk een scene uit een 'later' TU, waar de schiet-frank-in-zn-oog-scene uit een 'eerder' TU komt?
Miron
-
- 744 berichten
- 74 stemmen
Ok, ik kom erachter dat ik waarsch de hele film niet snap, al dacht ik dat ik t aardig doorhad:
Donnie vermoordt frank in het Tangent Universe, in 1 van de laatste momenten die we van het TU zien. Hoe komt het dat Frank vanaf het ontstaan van het TU aanwezig is, mét schotwond in oog? Hier mist toch elke logica?
Dit is mij ook nog niet duidelijk, de rest van de film snap ik wel (denk ik)
hier een uitleg die ik ook niet snap:
Hoe kon Frank al een oogwond hebben in het begin van de Tangent Universe voordat Donnie hem in zijn oog shoot?
In het Primary Universe zou het niet mogelijk zijn dat Donnie hem in het oog had geschoten omdat Donnie daartoe pas in het Tangent Universum door Bunnie Frank was geleden.
Ik snap er niets van...
Resh
-
- 701 berichten
- 606 stemmen
Mijn interpertatie is gewoon dat, nadat Gretchen dood ging, dat Donnie Darko tijdrijzen uitvond. Hij ging terug in de tijd om te zorgen dat hij toch alsnog dood ging zodat Gretchen hem niet heeft leren kennen, en ze dus ook niet dood ging. Hij offerde gewoon zijn leven op voor haar. Maar toch klopt er dan nog steeds niet helemaal. Want dan zijn zoveel andere vragen nog steeds niet beantwoordt. De opoffering voor Gretchen is te eenvoudig denk ik dan.
SnakeDoc
-
- 4687 berichten
- 2234 stemmen
Ik heb nog nooit een film zo slecht begrepen en er zo van genoten
Ik moet die 4 van mij echt aanpassen naar een 4,5 denk ik
Zalig al deze discussies.
Ik denk dat de regisseur zich de ballen uit z n broek lacht!
sverzijl
-
- 14 berichten
- 13 stemmen
Wat een geweldige film. Had de film gedownload voor m'n vrouw en wilde slechts even checken of de download ok was. Ineens had ik de hele film (director's cut) gezien.
Zoals iedereen had ik na de 1e keer kijken nog aardig wat vraagtekens, maar even googlen leverde een site op met een m.i. zeer plausibele verklaring (op basis van de in de film aangehaalde boek "Philosophy of Time Travel")
http://www.themoviegoer.com/donnie_darko.htm
Ik heb nog geen grote gaten in deze theorie kunnen vinden.
gukker
-
- 343 berichten
- 819 stemmen
Mijn interpetatie van de film is als volgt: Donnie was al een keer eerder terug in de tijd gereisd. Met andere woorden: Hij had Frank al eens vermoordt. Ergens diep van binnen weet hij dag. Een zelfde soort verwijzing zien we aan het einde van de film. Donnie is dood maar Gretchen denkt ergens diep van binnen dat ze hem kent. Dat verklaard waarom hij zo bang is (Daar gaat een groot deel van de film immers over) Daardoor ziet hij dus ook die visioenen.
Wanneer je terug in de tijd reist kom je ergens in je leven natuurlijk op een punt waarin je weer terug in de tijd reist. Je cirkelt dus als maar door. Het zou dus kunnen dat Donnie al tientallen keren door de tijd is gereisd, Aan het einde van de film gaat Donnie dus weer terug in de tijd, maar nu valt die motor wél op hem, er gaat dus iets mis. (Misschien wraak van Frank?)
check-raise
-
- 62 berichten
- 193 stemmen
Luister gewoon naar de commentaar track op de DVD, wordt uitgelegd...
Vanaf het moment de klok voor de eerste keer in beeld wordt genomen, speelt alles zich af in een tangent universe, tot aan het moment je Donnie ziet lachen in bed... dat is het.
En het enige dat overblijft van het tangent universe is de jet engine, die donnie er heeft afgerukt. Die komt terecht in deze wereld, en blijft onverklaard. Is gewoon een mysterie. Om het in de woorden van Richard Kelly te zeggen (wanneer ze de jet engine wegslepen aan het einde van de film): "I look at this as kinda like the Ark of the Covenant, taking it away... it's the only evidence. They're gonna take it off to a warehouse and they're gonna examine it, argue about it.. you know, kinda forgotten."
Nee, het is niet een zoveelste poging om de wereld te redden (geen "unseen tangent universe" dat niet in de film voorkomt.) Het is een eenmalige gebeurtenis.
En wat Donnie betreft die wakker wordt op de heuvel in het begin van de film...
Hij werd naar daar "geroepen" (Kelly noemde het "summoned", wat je kan vertalen als "hij werd gevraagd om te komen"), zodat hij een mooi zicht heeft op de stad waar hij zijn werk gaat verrichten.
En btw, Frank kan ook maar beginnen met tijdreizen vanaf het moment het tangent universe begint. Die "I've been watching you" (wat impliceert dat hij hem al een tijd volgt, wat niet kan, sinds het tangent universe nog maar juist is begonnen. Nog maar een paar seconden/minuten.) heeft te maken met het feit dat Donnie zijn zus de vriendin is van Frank.
Aan het begin van de film, wanneer Donnie aan het fietsen is in zijn straat, zie je een rode auto passeren, dat is Frank die juist zijn vriendin Elizabeth heeft afgezet. (Frank "observeerde" Donnie dus al nog voor the tangent universe begon, door een relatie te hebben met zijn zus.)
M.a.w. iedereen was al gekozen lang op voorhand om Donnie te helpen met wat er komen zou. Kelly had een uitleg i.v.m. Roberta Sparrow, dat zij haar hele leven al op dit moment was aan het wachten.
En om terug te komen op de heuvelscenes... aan het einde van de film rijdt hij met Gretchen terug die heuvel op. Hij herinnerde die plek nog met mooi zicht op de stad, en daarom keert hij daar terug. Hij wil zien wat hij de voorbije maand heeft gecreëerd.
Dit is de plot van Donnie Darko, zonder in te gaan natuurlijk op alle gebeurtenissen in de film die van belang zijn zodat Donnie zijn werk kan doen.
O ja, Rose Darko heeft "Where is Donnie?" op dat bordje geschreven.
Kan natuurlijk zijn dat ik een paar dingen niet goed heb verstaan en zo, maar zoiets is het toch.
Awake78
-
- 1022 berichten
- 496 stemmen
Vielen mij afgelopen week ook nog wat dingetjes op. Bijvoorbeeld dat Donnie's moeder in het begin het boek 'It' van Stephen King leest. En laat het nou een clown zijn die bij Frank in de auto zit aan het eind. Kan toeval zijn.
Ook grappig: Donnie Darko heeft dus superkrachten, zoals meerdere malen wordt beweerd. Hij zegt ook op een gegeven moment tegen Gretchen iets in de trant van: 'Which make you think I'm not Superman?' Grappig.
Film die je meedere keren kan - nee, MOET - zien
check-raise
-
- 62 berichten
- 193 stemmen
O ja, nog 1 ding...
Frank zijn bloedende oog in de bioscoop...
In de woorden van Richard Kelly:
"So here we have Frank appearing to Donnie in a more informal fashion. Things are getting closer, more dire.. And they have decided - "they" being the messengers - to pull down their guard... And donnie asks to take off his mask, and they show him... He sees the bloodied eyeball, foreshadowing that he will kill Frank."
Daarom dat eerder in de film Donnie Frank in zijn oog steekt... Donnie is hypergevoelig... Hij wist ongeveer al wat er gaande was, en hoe dichter hij komt bij het einde, hoe meer hij begint te begrijpen wat er gaande is.
koenv
-
- 23 berichten
- 182 stemmen
Wat een geweldige film. Had de film gedownload voor m'n vrouw en wilde slechts even checken of de download ok was. Ineens had ik de hele film (director's cut) gezien.
Zoals iedereen had ik na de 1e keer kijken nog aardig wat vraagtekens, maar even googlen leverde een site op met een m.i. zeer plausibele verklaring (op basis van de in de film aangehaalde boek "Philosophy of Time Travel")
http://www.themoviegoer.com/donnie_darko.htm
Ik heb nog geen grote gaten in deze theorie kunnen vinden.
heb dit ook gelezen en vond deze uitleg zeer goed en ik dacht alles te snappen.
Maar toen bedacht ik, ze moeten er allemaal voor zorgen dat donnie teruggaat en blijft liggen om alles ongedaan te maken. Waarom laat frank donny dan niet gewoon liggen en sterven ? Dan is toch ook alles opgelost, of mis ik iets ?
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Daarom denk ik dat Donnie gewoon dood gaat tijdens het vallen van de motor. Een motor die van een vliegtuig loslaat en valt komt wel eens voor, niets vreemds aan.
Tijdens zijn sterven (28 dagen is in werkelijkheid een kwestie van seconden) glijdt Donnie's leven aan hem voorbij, ook een gedroomd toekomstig leven waarin hem duidelijk wordt dat het goed is dat hij dood gaat, dat hij dit ook zelf zo ervaart en dat hij er zelf vrede mee kan hebben dat het 'zijn tijd' is.
Dagkalender
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
Ik vind het maar grappig hoeveel verschillende meningen over de film ontstaan.
Waarom denk je dat Gretchen zwaait naar de moeder van Donnie?
Ik denk dat het zo zit.
Die mensen die hebben de 28 dagen als droom gehad en zijn nu wakker geworden aan het begin van, als het ware, de 28 dagen en nu is donnie wel dood door de motor van het vliegtuig.
Donnie heeft het niet ervaren als droom omdat hij weer terug is bij af door 'tijdreizen' met dat parallel universum gedoe. In een van de chapters van het boek wordt ook iets beschreven over dat de mensen het als droom gaat opvatten wanneer de persoon terug in de tijd gaat.
Oftewel Gretchen weet wat er is gebeurd en zwaait naar de moeder van donnie om te kijken hoe ze reageert en de moeder reageert alsof ze Gretchen gewoon kent. Terwijl ze elkaar nooit ontmoet hebben. Ze hebben elkaar alleen ontmoet in een van die 28 dagen tijd.
Oh ja, Donna lacht volgens mij omdat het gelukt is om oa. Gretchen te redden maar ook de aarde.
En het stuk motor is trouwens meegegaan door het parallel universum als artefact anders lukte het niet om te gaan 'tijdreizen'
Dit is wat ik in de film zie