menu

Film / Spoilers / Donnie Darko (2001)

zoeken in:
flipsen schreef:
[edit] als ik nu eerder verklaring, ik meen voornamelijk dan John Doe, lees dan zeggen die dus precies hetzelfde, maar er zaten een aantal gedachtenkronkels verkeerd bij mij!
Dacht ook al bij het begin van je bericht, nu gaat Jan precies als ik denken.
dacht namelijk dat die portaal ook in het echte universe zou gaanontstaan na 28 dagen, maar in het echte universe ontstaat ie juist op tijdstip 0, vlak nadat het tangent universe ontstaan is, en dit zou tot oneindige loops leiden! [/edit]
Ja het is vrij lastig zoeen verhaal te snappen als het kort is met allemaal nieuwe termen en dat scenario wat jij voorzag was wel erg onheilspellend...doe mij dan maar 28 Days Later... (2002)

Monsta Kody schreef:

Jongens het is maar een film

Kan niet. Donnie Darko is een religie op zich

Precies Bloompje _o_

Nee, dit is niet een religie. Het is een film die een heel moeilijk onderwerp in een film probeert te stoppen en dat is heel erg goed gelukt.

Ook is de film uitermate geschikt om na de tijd over door te filosoferen.

Je moet het ook niet letterlijk nemen Jan.

De sfeer die je van de film meekrijgt alleen al, maakt de film veel waard ongeacht of je het snapt (maar je moet de sfeer wel kunnen opvangen natuurlijk).

toch denk ik dat de vrouw het draaipunt in de gehele film is.

Duidelijker graag, de vrouw...Gretchen?, het draaipunt...alles draait om haar? Onderbouw dan als je wilt deze theorie ook nog eens

Idd, ik ben ook zeer benieuwd naar je bevindingen Naturo.

Ik begrijp het nu wel redelijk maar ik heb nog wel een vraag: als die feestgangers uit die auto komen op het eind dan is er ook iemand bij met dat konijnenpak aan, hoe komt hij daaraan? Of ís hij Frank? Maar dat kan niet want hij wordt neergeschoten en het lijkt me niet dat je iemand die uit een ander universum komt kan neerschieten...

Ja Bertyl, dat is Frank al de hele tijd.

Heh nu snap ik er niks meer van... Nou ja ik ga hem nu nog een keer kijken dus misschien is alles dan wat helderder

Succes en veel plezier! Maar, dat moet wel lukken denk ik.

Ik zat de eerste keer ook helemaal mis met hoe ik dacht dat het zat.

Ja ik heb na deze keer kijken met jouw conclusie in m'n achterhoofd een goed globaal beeld van hoe het in elkaar steekt. Maar wíé is Frank nou? Ik herken hem nergens in de film met z'n gewone gezicht... En hoe kom je in vredesnaam op de term 'tangent universe'?

Dat hele verhaal over "tangent univers" dat heeft John Doe erin gegooid (hij heeft het boek over de film denk ik gelezen, maar het staat ook op de extra's).

Frank dat is de vriend van Donnie's zus. Het maakt verder niet veel uit wie Frank is, Frank is gewoon net als Donnie gekozen om een taak te doen. De taak van Donnie was om in dat T-universe een portaal op het juiste moment op op de juiste plek te bouwen zodat iets anders door het wormgaat valt dan de aarde, de taak van Frank was om Donnie de weg te wijzen.

Bertyl schreef:
Ja ik heb na deze keer kijken met jouw conclusie in m'n achterhoofd een goed globaal beeld van hoe het in elkaar steekt. Maar wíé is Frank nou? Ik herken hem nergens in de film met z'n gewone gezicht...

Terwijl je hem toch 4x zonder masker ziet....

Sorry ik ben niet goed in gezichten... Ok ff tellen:
1 In de bios natuurlijk
2 Als hij doodgeschoten wordt
3 Aan het eind van de film (whoo mooi lied)
4 Uhh... tja...

4: Op het feestje van Elizabeth gaat hij bier halen met die andere jongen.Op dat moment heeft hij ook al dat konijnenpak aan, zonder masker (dit is eigenlijk ook de eerste keer dat je Frank zit als gewoon mens, die ook in het primaire universum bestaat).De bioscoop scene is eerder maar daar heb je eigenlijk nog geen idee hiervan.
Als ze bier gehaald hebben en terug rijden begint de ontknopping van de film.

Ík heb de film nu een stuk of 7 keer gezien. De de strekking is denk ik dat Donnie er rust in vind om te sterven. De film speelt zich af in een fractie van een seconde... waarin hij ervaart wat er gebeurd als hij niet sterft. Dus hij kiest er voor om wel te sterven. Idee achter de film is mischien wel dat iedereen die verongelukt of dood gaat dat zelf gekozen heeft door te ervaren in een parallel universum wat er zou gebeuren als hij dat niet zou doen.

Zou het niet mooi zijn als het zo ging?

Terracide schreef:

Ík heb de film nu een stuk of 7 keer gezien. De de strekking is denk ik dat Donnie er rust in vind om te sterven. De film speelt zich af in een fractie van een seconde... waarin hij ervaart wat er gebeurd als hij niet sterft. Dus hij kiest er voor om wel te sterven. Idee achter de film is mischien wel dat iedereen die verongelukt of dood gaat dat zelf gekozen heeft door te ervaren in een parallel universum wat er zou gebeuren als hij dat niet zou doen.
Denk jij dat Donnie bewust kiest om dood te gaan? Zeker weten..... Waarom zou hij daar bewust voor kiezen? Jij denkt dat Donnie zich opoffert voor de andere mensen en dat het daar vervolgens beter mee gaat zonder dat hij er is.

Maar... Dan wordt er niks gedaan aan Jim Cunningham, dan wordt er niks gedaan aan alle bullshit die op die shool plaatsvindt.....

Op zich een interessante manier om ertegenaan te kijken hoor, maar hij is niet echt sluitend volgens mij, maar, nog geen 1 is verklaring is echt sluitend.

IK denk ook dat hij daarvoor kiest hoor Flipsen, persoonlijk vind ik dat de mooiste uitleg.
Trouwens Jim Cunningham pleegt later wel zelfmoord hoor, ze hebben namelijk allemaal wel "iets" meegekregen uit het "andere" universum.

Waar haal je uit dat Cunningham later zelfmoord zal plegen? het boek over de film?

Nee, van de Donnie Darko site.Ben je daar al eens geweest?,het is wel moeilijk om helemaal tot het einde tekomen (is mij nog steeds niet gelukt).Maar het is wel leuk om er eens te kijken.En ik dacht dat je het ook kunt lezen in die krantenknipsel die bij de Extra's van de DVD zitten.
www.DonnieDarko.com[/url]

Terracide schreef:

Dat is heel mooi, alleen het idee dat iedereen volgens de film kan kiezen om dood te gaan is niet gepast, anders regent het iedere dag artefacten/vliegtuigmotoren bij wijze van spreken.

Ik denk net zoals bij Butterfly Effect dat Donnie zichzelf opoffert voor zijn vriendin zodat zij blijft leven.

jassonn schreef:

Nee, van de Donnie Darko site.Ben je daar al eens geweest?,het is wel moeilijk om helemaal tot het einde tekomen (is mij nog steeds niet gelukt).Maar het is wel leuk om er eens te kijken.En ik dacht dat je het ook kunt lezen in die krantenknipsel die bij de Extra's van de DVD zitten.
www.DonnieDarko.com[/url]

Ik ben tot het 2e level gekomen... Maar er staat dat je in het boek moet zoeken naar aanwijzingen voor het password voor level 3 en dat heb ik niet...

Join the Club ,Bertyl

John Doe schreef:
(quote)
Dat is heel mooi, alleen het idee dat iedereen volgens de film kan kiezen om dood te gaan is niet gepast, anders regent het iedere dag artefacten/vliegtuigmotoren bij wijze van spreken.

Ik denk ook niet dat het een echte keus is... het feit dat hij dood ging was al bekend bij hem. Alleen in de tijd van het ongeluk in heeft hij er rust in gevonden.... alles gebeurd ook in een fractie van een seconde. De film impliceert ook niet dat hij die keus had. Het stond vast dat hij dood ging.

toen ie aan het eind lachend op zijn bed zat en weer "terug" was, kon hij toch gewoon uit zijn bed stappen? Je hoort ook buiten iemand toeteren, waar schijnlijk Frank (en dan niet evil-bunny-rabbit-frank, maar vriend-van-donies-zus-frank), om hem misschien zelfs wel te waarschuwen, te vertellen dat hij daar weg moet.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:38 uur

geplaatst: vandaag om 20:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.