Angel Heart (1987)

Verenigde Staten / Canada / Verenigd Koninkrijk
Horror / Mystery

geregisseerd door Alan Parker
met Mickey Rourke, Robert De Niro en Lisa Bonet

Het is 1955. Privédetective Harry Angel krijgt van de schimmige Louis Cyphre de opdracht om de vermiste crooner Johnny Favorite op te sporen, van wie sinds 1943 geen spoor meer is te vinden. Het spoor naar de vermiste zanger leidt naar een kluwen van mysteries en bizarre rituelen in het broeierige New Orleans.

yorgos.dalman
Mississippi burning en Angel heart hebben wel allebei een weergaloze soundtrack van Trevor Jones - zou het daar aan liggen??

avatar van frolunda
Zou best eens kunnen want de muziek is inderdaad prachtig.

j0enne schreef:
Mickey Rourke kon zo de dubbelganger zijn van Bruce Willis in Die Hard!

Dat vond ik ook erg opvallend in de film.
Verder was de film wel ok, maar een beetje gedateerd en traag.
De spanning was wel goed en het acteren ook wel.

avatar van knusse stoel
Uitstekende film met een nog jonge Robert de Niro en een nog jongere Mickey Rourke die beiden de sterren van de hemel spelen.
Vooral het cynisme van De Niro vond ik erg aanstekelijk en het onschuldige van Rourke was ook heerlijk om te zien. Wat dat betreft hadden ze met deze twee acteurs de juiste uitgezocht voor deze film!

En wat ook mooi was is het feit dat de film totaal niet gedateerd aandoet, ondanks het gespeelde in de jaren '50 van de vorige eeuw.

Dit is zo een film waarbij je achteraf zo een beetje het gevoel krijgt uiteindelijk toch wat in het ootje te zijn genomen.
Ook al krijgt de film de melding "mystery - horror" mee, het verrassend slot vond ik al te absurd.
Gelukkig was er Mickey Rourke, in zijn betere periode, naar wie het altijd prettig kijken was..

avatar van K. V.
Deze passeerde op tv en toch eens meegepikt. Uiteindelijk was het geen misse film, maar het tempo lag niet zo hoog. Gelukkig maakte het einde nog veel goed.
Het verhaal was nog goed gevonden en ook de cast was goed op dreef en ook de saxofoonmuziek was ook wel te pruimen.
'k vond de film zeker niet gedateerd, alleen lag het tempo niet zo hoog.
Al bij al toch de moeite waard om te bekijken, dankzij het einde.

avatar van LPereboom
Mickey Rourke en De Niro allebei heel goed qua acteerwerk, goede muziek voor deze film. Spanning vooral in het laatste deel van de film... Vooral een lange opbouw naar een goed einde! Wel een paar sterke scenes in!

Uitstekende film waarin een privédetective de opdracht krijgt om een vermiste zanger te lokaliseren. Een film-noir met een bovennatuurlijk-randje en zelfs wat horror en een goeie plottwist. De film speelt zich voornamelijk af in New Orléans van 1955 en is sfeervol in beeld gebracht. Mickey Rourke doet het goed in de hoofdrol, maar het is toch Robert DeNiro die een indruk achterlaat met de paar scenes waarin hij te zien is.

avatar van Vinokourov

Bij dit soort plotbeschrijvingen ben ik altijd bang dat de film uit de bocht vliegt en allerlei onlogische verwikkelingen elkaar opvolgen. In Angel Heart valt dat nog wel mee, al hielp het niet echt dat vrij snel gehint wordt hoe de mysterieuze vork in de steel zit. Enfin, het is allemaal okee om te zien, al was het maar vanwege het broeierige New Orleans waar een groot gedeelte zich afspeelt.

Opvallend trouwens om hier jongere Mickey Rourke aan het werk te zien. Wat is ie veranderd als je hem vergelijkt met pakweg 20 jaar later toen hij bijvoorbeeld in The Wrestler speelde . Acteren kan ie hoe dan ook wel!

avatar van baspls
"I gotta thing about chickens."

In de jaren '50 krijgt privédetective Harry Angel de opdracht om de vermiste zanger Johnny Favorite op te sporen. Zo komt hij uiteindelijk in New Orleans terecht waar de bewoners er vreemde voodoo rituelen op na houden. Maar al snel draait het uit op iets dat hij nooit had kunnen voorstellen.

Mickey Rourke had een beetje een vervelend accentje, maar ik vond hem wel goed spelen. Robert De Niro had achteraf geen hele grote rol (hij word in de credits ook aangeduid als 'Special appearance by') maar ik vond het wel erg goed spelen, het schijnt dat de crew bang van hem werd tijdens de opnames. Het verdere acteerwerk was allemaal ook wel in orde.

Trevor Jones, die eerder epische soundtracks maakte voor films als Excalibur en The Dark Crystal en een erg leuke 80s synthesizer score maakte voor Labyrinth, maakte voor Angel Heart een mysterieuze soundtrack met soundscaping en atmosferische arpeggio's op synthesizer en saxofoonmuziek. Soms passen de verschillende sporen niet helemaal bij elkaar maar over het algemeen vond ik de muziek goed werken.

De cinematografie vond ik erg goed. Mooi hoe ze met donker en licht speelde en geweldig hoe ze gebruikt hebben gemaakt van schaduwen. De film krijgt een mooie onheilspellende sfeer daardoor.

De film zit bom vol mysterie en het verhaal weet op een goede manier boeiend te blijven. Hoewel de link tussen Louis Cyphre en Lucifer snel gemaakt is, kwam de ontknoping voor mij totaal onverwacht (nauw ja, het was in ieder geval niet voorspelbaar). De nogal occulte zaken vond ik ook wel gaaf, ik ben niet zo van de voodoo maar de link tussen voodoo en satanisme was hier aardig gedaan. Ben als horror-fanaat niet snel bang maar toch krijg ik iedere keer weer de rillingen van die duivelse rituelen en occulte zaken. Sommige details in de film waren ook erg slim: Louis Cyphre is gelovig (hij spreekt af in een (katholieke) kerk). Satan was immers eerst een van god's aartsengelen die naar de hel werd verbannen omdat hij in opstand kwam. Ook maakt Louis Cyphre in de film een aantal verwijzingen naar het oude testament. Mooi hoe je je dat soort subtiele dingen realiseert na afloop van de film. Ook de ouderwetse lift die omlaag gaat (naar de hel) was leuk gedaan.

Angel Heart vind ik een sterke mystery, misschien een beetje langdradig halverwege maar daar zit je zo doorheen. Aanrader.

avatar van Basto
Fantastische film noir die een grote klassieker status verdient. Origineel, sfeervol, mysterieus. Prachtig in beeld gebracht, heerlijke soundtrack en een ijzersterke Rourke!

avatar van Gerlof1378
Sterke film noir deze film is 1 van mijn favoriete films met Mickey Rourke samen met Year Of The Dragon uit 1985. Het verhaal is goed en erg sterk vooral de climax op het einde is erg goed, niks is wat het lijkt en voor degene die de film nog niet heeft gezien kijken die hap. Mickey speelt prive detective Harry Angel die een opdracht krijgt van Louis Chypre (dubbelzinnig) om iemand voor hem te vinden. Al snel komt Harry in de problemen (lees wel bloederige) en dat levert goeie scenes op vooral de scenes in New Orleans zijn sfeervol en ik kan het weten ik ben er 3 maanden voor Katherina geweest voor mijn werk hele mooie stad en ga als je de kans krijgt. Mickey speelt goed en Robert de Niro speelt ook goed hetzij een kleine rol is, de setting is wat ik zij erg goed en t verhaal dus met een flinke plottwist. De film was geen succes in de bioscoop maar is sindsdien een echte cult film geworden en wordt door vele liefhebbers gezien als in van de beste horrorfilms ik zeg kijken en oordeel zelf ik vondt het heerlijk om weer te zien en ook mn vriendin vindt hem super enjoy.

avatar van Antonev
De sterke rol die Mickey Rourke neer zet weet de film helaas niet te redden. Het is een broeierige en vooral warrige film, die maar niet kan kiezen welke kant het uit wil gaan. Uiteindelijk gaat het daarmee ook kopje onder.

avatar van Captain.janek
Deze film is een regelrechte evergreen, het plot is voor sommigen doorzichtig maar desondanks zeer de moeite van het kijken waard. Robert de Niro in zijn rol van Louis Cyphre is fenomenaal.
Maar ook Mickey Rourke verdiend credits voor de manier waarop hij de hoofdrol vertolkt. Verder een broeierige, verstikkende en medogenloze sfeer waarin alles zich ontvouwt.
Zeker bij een eerste kijkbeurt een aangename ervaring!

avatar van 93.9
Verschrikkelijke film. Zag er prima uit, maar DIT genre trek ik totaal niet.
Vreselijk om 2 uur naar een film die nodeloos vaag gemaakt is en dan zo'n ontknopping....
Helaas sloeg het aan en werden we er mee dood gegooid in de 90s.
Vermoeiende films....

avatar van Gang_Star
Een degelijke thriller waarin een privédetective een klus aanneemt en terechtkomt in een zoektocht met onder andere voodoorituelen. Een film die vol met mysterie zit en welke sfeervol in beeld wordt gebracht. Helaas niet echt spannend, maar het weet de ontknoping toch tot het einde toe vast te houden. Pas toen die 'dogtags' te voorschijn kwamen werd het mij duidelijk dat Harry Angel zelf Johnny Favorite is . Tussen de lugubere moorden door komen nog enkele aparte en soms wat lugubere scenes zoals de kippenritueel en de enigszins vreemde seksscène voorbij, het is toch een vrij rustig tempo met een redelijke hoeveelheid dialoog waarop Angel Heart zich naar de toch wel verrassende ontknoping toewerkt. Met goed acteerwerk van Mickey Rourke en Robert De Niro weet Angel Heart redelijk te vermaken, maar eerlijk is eerlijk, dankzij de vrij behoorlijke score had ik er toch meer van verwacht.

avatar van alexspyforever
Toen ik de speelduur van deze film zag, wist ik dat er veel onzin zou worden bijgesleept om enerzijds de film te rekken en anderzijds de kijker op een dwaalspoor te brengen. Deze twist is uiteindelijk later nog verscheidene malen herhaald. Ik snap zo al niet waarom je daarvoor 110 minuten nodig hebt. Er zijn wel enkele brutaliteiten met ook wat dierenleed. De horrorelementen zijn licht dit is meer een mystery, thriller. Toegegeven ik had de twist niet zien aankomen, maar leuk vind ik het toch niet. Sowieso hou ik al niet van films met arrogante detectives en dialogen die zogezegd intelligent of briljant zouden zijn. Niet mijn ding behalve dan dat mooie meisje dat Epiphany speelde

avatar van fun in acapulco
Mooi stuk om te lezen, de grunt. Angel Heart is mijn favoriete film en dit artikel vat goed samen waarom.

avatar van jono
Angel Heart is een Amerikaanse thriller, gebaseerd op het boek Falling Angel van William Hjortsberg. De hoofdrollen worden gespeeld door Mickey Rourke, Robert de Niro en Lisa Bonet (Denise Huxtable uit The Cosby Show).

De film speelt zich af in 1955. De eenzame privédetective Harry Angel wordt benaderd door de mysterieuze Louis Cyphre om een zanger op te sporen die al twaalf jaar spoorloos is. Hij verdween in 1943 uit een psychiatrische inrichting, waar hij na een korte missie in de Tweede Wereldoorlog wegens shellshock was opgenomen. Angel duikt in het verleden van de zanger en zoekt de mensen op die hem vroeger gekend hebben. Van de meeste mensen wordt Angel niet veel wijzer, maar opvallend is dat de mensen die hij gesproken heeft daarna op gruwelijke wijze worden vermoord.

Angel Heart is een geweldige film. Het bevat elementen van film noir, horror en whodunit, en daar maak je mij erg blij mee. Eigenlijk moet je de film twee keer zien. De ontknoping van de film stelt de eerdere gebeurtenissen namelijk in een geheel ander daglicht, denk aan films als The Sixth Sense of Fight Club. Ik vind het dan ook vreemd dat de film niet zo'n grote bekendheid geniet als deze twee filmklassiekers.
Wel begeeft Angel zich in de wereld van voodoo, zwarte magie en hocus pocus, en daar moet je wel even voor open staan. En ook de expliciete seksscène tussen de 35-jarige Mickey Rourke en de minderjarige Lisa Bonet is op z'n minst ongemakkelijk te noemen. Desondanks is Angel Heart een fantastische film, die ik zeker een tweede keer ga kijken. 4,5*