• 8.898.200 stemmen

Met onder meer: Brad Davis, Bo Hopkins en Randy Quaid

Gesproken taal: Engels, Maltees, Frans en Turks

Releasedatum: 31 augustus 1978

Plot Midnight Express

"Walk into the incredible true experience of Billy Hayes, and bring all the courage you can!"

Waargebeurd verhaal over een man die in Turkije wordt opgepakt wegens het proberen te smokkelen van drugs. Hij krijgt vier jaar en in de gevangenis blijkt snel dat de Turken het niet zo nauw nemen met de wetten. Als dan ook nog blijkt dat ze straf verlengen naar levenslang is er maar één ding dat ervoor kan zorgen dat hij dit overleeft.

avatar van TMP

TMP

Als gevangenisfilm niet zo onaardig, maar ook geen hoogvlieger. Genoeg betere films in het genre. Als waargebeurd verhaal vallen er genoeg vraagtekens bij te zetten. Het wordt allemaal wat (te) zwaar aangezet. Vond de uiteindelijke ontknoping van de film niet zo denderend en datzelfde geldt bij vlagen voor het acteerwerk.

avatar van macrobody

macrobody

• 2074 berichten

Hoe een film kan veranderen in perceptie! Deze film stond me bij als een steengoede klassieker. Blijkt bij nader inzien wel een aardige film te zijn. Losjes gebaseerd op de feiten. Het is ook niet zo dat Billy onterecht daar zat. Tenminste als je van mening bent dat hashish smokkelen op de lijst moet staan van verboden middelen en bezigheden waarvoor mensen vrijwillig kiezen.

Maar het blijft een klassieker. Dat blijkt ook wel uit het feit dat de echte Billy Hayes nog steeds kan teren van deze film op een of andere manier.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Naar verluidt een uiterst onbetrouwbare verfilming van de gevangenschap van Billy Hayes in een Turkse cel. Vele zaken zijn gewoon pertinent onjuist en trachten sommige feiten gewoon aan te dikken. Jammer eigenlijk, want het verhaal is op zich al triest genoeg.

Als gevangenisfilm onderscheidt hij zich amper van andere soortgelijke genrefilms. Weinig vernieuwends en vrij matig uitgewerkt. De focus ligt meer op de vriendschap die ontstaan is. Dat is prima, maar hier zou nog dieper op ingegaan kunnen zijn in plaats van een aangedikte speech in de rechtbank.

Schrijnend weliswaar dat de straf niet in verhouding staat tot het begane misdrijf. De Turkse gevangenissen zijn evenmin een pretje en de schijnadvocaten zijn even corrupt als het juridisch systeem zelf. Degelijk geacteerd wel, maar allemaal niet memorabel. Jammer.

avatar van des1

des1

Wat een toeval. Regisseur Alan Parker is net overleden.

avatar van ILDIB

ILDIB

Nog steeds goede film. Wel is Billy eigenlijk een stomme lul maar dit ter zijde. Goede muziek. Jammer dat ie niet vaker klinkt in de film. Lang maar niet vervelend.

avatar van Lavrot

Lavrot

Een gevangenisfilm waar het stof van 42 jaar op ligt, maar die de tand des tijds moeiteloos heeft doorstaan. Turkije is in al die jaren nog steeds een corrupte bende, wat dat betreft lijkt de tijd stil te hebben gestaan.

Met name de groezelige sfeer van deze film is buitengewoon mooi en consequent uit de doeken gedaan. Brad Davis kwam me raadselachtig bekend voor, maar ik kon hem niet thuis brengen. Afijn, hij speelt een glansrol. Climax alias aangrijpendste moment was het bezoek van zijn geliefde. Wat een tragiek!

In hoeverre dit een waarheidsgetrouwe weergave is uit een dramatische episode van het leven van Billy Hayes doet er in feiten niet zo toe; deze film gaat sowieso naar mijn bovenste plank !

avatar van olbo

olbo

• 1991 stemmen

Goede film, na ruim 40 jaar is het rechtsysteem nog niet erg veel verbeterd in Turkije.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Pover.

Een klassieker, naar het schijnt, maar dan wel een zwakke klassieker. De matig acterende Brad Davis zet een wat duf personage neer. Meeleven met eender wie zit er niet in. Dan had ik nog het meeste kijkplezier aan John Hurt, die toch een beetje kleur geeft aan z'n personage. Verder wat eenzijdig allemaal. Visueel uiteraard dof en grijs, hetgeen ongetwijfeld een desolate indruk geeft, maar veel verder dan dat komt het niet. Het eentonige karakter wordt na verloop van tijd gebroken door een rare en wat mij betreft misplaatste homoscène en de evenzeer wat rare scène met het liefje.

avatar van wood23

wood23

Eindelijk deze film gezien en ik moet zeggen dat hij mij best tegenviel acteerwerk is ook niet heel denderend. Het had een geweldige film kunnen zijn aangezien ik het allemaal maar matig vind uitgewerkt.

avatar van Boenga

Boenga

Uitstekende film, pakkend drama, met meer schwung, tempo en wendingen dan wat ik al eerder zag van gevangenisfilms.

Davis zat heel goed in z'n rol, en toonde op een sterke manier alle emoties die zijn personage doormaakt. Zijn frustratie in de rechtszaal, zijn uitzinnige woede tegenover de celgenoot, wat er in zijn hoofd omgaat wanneer hij z'n vriendin onverwacht terugziet,...: heel mooi.

Na de overplaatsing naar het psychiatrisch centrum verandert de sfeer en gaat de vaart er een beetje uit. Jammer.

En verder baseer ik mijn oordeel over wat ik zie, zonder rekening te houden met wat wel of niet klopt met de biografie. In Suburbia (1984) zijn de punks racisten, wat helemààl niet klopt; maar dat weerhoudt me er niet van om het een goeie film te vinden...

avatar van Basto

Basto

Was vroeger behoorlijk onder de indruk en na het lezen van Stones bio had ik wel zin in herziening gekregen. Zoals vaker met plot gedreven films valt het bij herziening toch wat tegen. We hebben in de afgelopen 40 jaar natuurlijk ook meer rauwe gevangenisfilms gehad, dus we zijn ook wat meer gewend. Neemt niet weg dat het nog steeds een prima film is. Sfeervol geschoten en met vaste Europese hand geregisseerd door Parker. Ook een van de weinige gevangenisfilms die homofilie binnen de gevangenismuren als topic heeft, al blijft het aan de preutse en veilige kant zitten. Laatste half uur gaat de film toch nog in overdrive en krijgt het wat hallucinante trekjes.

Moest trouwens wel steeds aan Joram vd Sloot denken (Billy Hayes lijkt er sprekend op) en Harvey Weinstein als gevangenisbewaarder.

Leuk weetje uit hey boek is dat de echte Billy Hayes in 2017 heeft bekend dat het z’n vierde trip al drugsrunner betrof. Dus zo onschuldig was hij niet. Bovendien bleek hij homofiel te zijn, dus zit de film wat verder van de waarheid dan Stone dacht.

4* blijft staan, maar wel iets krapper.

avatar van MOVIEMAZZTER

MOVIEMAZZTER

Controversiele film die met name in Turkije niet goed valt. Gebaseerd op ware gebeurtenissen, maar zwaar aangezet en overdreven zoals de hoofdpersoon zelf later heeft toegegeven. Als film echter indrukwekkend en zeer de moeite waard.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Lovelyboy schreef:

Stukje jeugdsentiment die nog weinig van zijn glans verloren heeft. Ik meen me te kunnen herinneren dat we deze film moesten zien in de brugklas bij maatschappijleer als waarschuwing wat drugsgebruik voor gevolg kan hebben.

Benieuwd of de film inmiddels gedateerd was, er voor gaan zitten, overigens met de wetenschap dat Billy Hayes geruime tijd in Turkije gevangen zat maar dat er verschillende dingen pertinent onwaar zijn aan de film. Oliver Stone moet zelfs zijn excuses aangeboden hebben voor het onterechte stigmata dat deze film veroorzaakte.

Desalniettemin blijft de film prima overeind als goed gevangenisdrama met een goed verhaal en vooral ook hele aardige acteerprestaties van onder andere Brad Davis en John Hurt. De film boeit, verveelt niet en vooral de woedeaanval die Hayes uiteindelijk opsluiting in de psychiatrische afdeling oplevert vind ik erg goed.

Inclusief met de typische jaren tachtig synthesizermuziek is het meer dan prima dramafilm, sfeervol, beklemmend in die warmte en het idee dat je daar niemand kan vertrouwen en die hoofdcipier, godsamme, dat is ook een erg sterkte rol. Hebben ze er goed bij gezocht.

Gisteren er even bijgepakt na een bezoek aan het gevangenismuseum in Veenhuizen, iets dat wel een beetje tegenviel door de drukte daar, gelukkig viel de film niet tegen want die is gewoon goed te noemen. Voor het gemak mijn oude comment ook maar even gequote zodat we die bij de hand hebben. En het moet gezegd dat de mening niet heel veel veranderd is en in grote lijnen nog altijd op hetzelfde neerkomt.

Sterk is toch meteen het neergezette roesje, de spanning, rond Billie die in voorbereiding zit voor zijn smokkel en natuurlijk de hele toestand die daarna volgt op het vliegveld. Het is gemakkelijk meegaan in het wereldje van de naive en niet verkeerd bedoelende Billy die eigenlijk niet heel veel slecht in de zin heeft maar wel keihard wordt gestraft. Uitstekend is de elektronische soundtrack die bij tijd er wijlen echt van toegevoegde waarde is, tevens zijn daar de acteerprestaties. Brad Davis doet het mij inziens niet heel verkeerd, meer opzien baart Randy Quaid die we toch vaak als clown of paljas zien maar hier met verve de rol van de onvoorspelbare en heethoofdige Jimmy neerzet. Nog beter is natuurlijk John Hurt, en ik wil zeker niet Paul Smith vergeten die de sadistische hoofdcipier Hamidou op onvergetelijke wijze neerzet. Typisch zo'n rol die altijd bij dat gezicht blijft horen.

Maar het meeste draait Midnight Express toch om de miserabele omstandigheden in een dergelijke gevangenis mid jaren '70. Dat er het nodige bij is verzonnen door Oliver Stone die het script schreef mag inmiddels bekend zijn. Zo werd Billy nooit geslagen onder zijn voetzolen, was er even min een poging tot verkrachting zo zegt Billy zelf, en komt er evenmin een cipier om het leven bij een ontsnappingspoging. Toch is het beeld er niet minder om in een hard land en een harde tijd voor een buitenlander in gevangenschap, en dat geldt net zo goed voor andere landen op andere continenten als in dit geval Turkije. Bijzonder knap geacteerd en gefilmd is toch wel de woede uitbarsting van Billy aan het adres van Rifki, ook een prachtrol trouwens, fraai is dan natuurlijk ook weer zo'n locatie van zo'n oude gevangenis met de skyline van Istanbul, en werkelijk ontnuchterend en verschrikkelijk is het beeld van het gesticht. Billy zat maar iets van 5 jaar gevangen maar ik denk dat het aangevoeld heeft als het vijfvoudige onder dergelijke omstandigheden.

Midnight Express is en blijft een fraaie film die helemaal past in het tijdsbeeld van de jaren '80 qua muziek, en is daarmee een film die ik toch altijd met alle plezier kijk.

avatar van platonie

platonie

Was, en is nog steeds een steengoede film. Je zou niet zeggen dat hij uit 1978 komt. Het acteerwerk is out of the world en terecht 6 oscars gekregen.

avatar van Capablanca

Capablanca

Begrijpelijk dat de film destijds diepe indruk maakte, maar hij doet nu toch wat verouderd aan en de protagonist wekt weinig sympathie.