ad

Met onder meer: Brad Davis, Irene Miracle en Bo Hopkins

Releasedatum: 31 augustus 1978

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Midnight Express

"Walk into the incredible true experience of Billy Hayes, and bring all the courage you can!"

Waargebeurd verhaal over een man die in Turkije wordt opgepakt wegens het proberen te smokkelen van drugs. Hij krijgt vier jaar en in de gevangenis blijkt snel dat de Turken het niet zo nauw nemen met de wetten. Als dan ook nog blijkt dat ze straf verlengen naar levenslang is er maar één ding dat ervoor kan zorgen dat hij dit overleeft.

imageimageimageimageimage

avatar van TMP

TMP

Als gevangenisfilm niet zo onaardig, maar ook geen hoogvlieger. Genoeg betere films in het genre. Als waargebeurd verhaal vallen er genoeg vraagtekens bij te zetten. Het wordt allemaal wat (te) zwaar aangezet. Vond de uiteindelijke ontknoping van de film niet zo denderend en datzelfde geldt bij vlagen voor het acteerwerk.

avatar van macrobody

macrobody

Hoe een film kan veranderen in perceptie! Deze film stond me bij als een steengoede klassieker. Blijkt bij nader inzien wel een aardige film te zijn. Losjes gebaseerd op de feiten. Het is ook niet zo dat Billy onterecht daar zat. Tenminste als je van mening bent dat hashish smokkelen op de lijst moet staan van verboden middelen en bezigheden waarvoor mensen vrijwillig kiezen.

Maar het blijft een klassieker. Dat blijkt ook wel uit het feit dat de echte Billy Hayes nog steeds kan teren van deze film op een of andere manier.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Naar verluidt een uiterst onbetrouwbare verfilming van de gevangenschap van Billy Hayes in een Turkse cel. Vele zaken zijn gewoon pertinent onjuist en trachten sommige feiten gewoon aan te dikken. Jammer eigenlijk, want het verhaal is op zich al triest genoeg.

Als gevangenisfilm onderscheidt hij zich amper van andere soortgelijke genrefilms. Weinig vernieuwends en vrij matig uitgewerkt. De focus ligt meer op de vriendschap die ontstaan is. Dat is prima, maar hier zou nog dieper op ingegaan kunnen zijn in plaats van een aangedikte speech in de rechtbank.

Schrijnend weliswaar dat de straf niet in verhouding staat tot het begane misdrijf. De Turkse gevangenissen zijn evenmin een pretje en de schijnadvocaten zijn even corrupt als het juridisch systeem zelf. Degelijk geacteerd wel, maar allemaal niet memorabel. Jammer.

avatar van des1

des1

Wat een toeval. Regisseur Alan Parker is net overleden.

avatar van ILDIB

ILDIB

• 2056 stemmen

Nog steeds goede film. Wel is Billy eigenlijk een stomme lul maar dit ter zijde. Goede muziek. Jammer dat ie niet vaker klinkt in de film. Lang maar niet vervelend.

avatar van Lavrot

Lavrot

Een gevangenisfilm waar het stof van 42 jaar op ligt, maar die de tand des tijds moeiteloos heeft doorstaan. Turkije is in al die jaren nog steeds een corrupte bende, wat dat betreft lijkt de tijd stil te hebben gestaan.

Met name de groezelige sfeer van deze film is buitengewoon mooi en consequent uit de doeken gedaan. Brad Davis kwam me raadselachtig bekend voor, maar ik kon hem niet thuis brengen. Afijn, hij speelt een glansrol. Climax alias aangrijpendste moment was het bezoek van zijn geliefde. Wat een tragiek!

In hoeverre dit een waarheidsgetrouwe weergave is uit een dramatische episode van het leven van Billy Hayes doet er in feiten niet zo toe; deze film gaat sowieso naar mijn bovenste plank !

avatar van olbo

olbo

Goede film, na ruim 40 jaar is het rechtsysteem nog niet erg veel verbeterd in Turkije.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

• 2008 stemmen

Pover.

Een klassieker, naar het schijnt, maar dan wel een zwakke klassieker. De matig acterende Brad Davis zet een wat duf personage neer. Meeleven met eender wie zit er niet in. Dan had ik nog het meeste kijkplezier aan John Hurt, die toch een beetje kleur geeft aan z'n personage. Verder wat eenzijdig allemaal. Visueel uiteraard dof en grijs, hetgeen ongetwijfeld een desolate indruk geeft, maar veel verder dan dat komt het niet. Het eentonige karakter wordt na verloop van tijd gebroken door een rare en wat mij betreft misplaatste homoscène en de evenzeer wat rare scène met het liefje.

avatar van wood23

wood23

Eindelijk deze film gezien en ik moet zeggen dat hij mij best tegenviel acteerwerk is ook niet heel denderend. Het had een geweldige film kunnen zijn aangezien ik het allemaal maar matig vind uitgewerkt.