• 159.408 films
  • 9.797 series
  • 29.083 seizoenen
  • 608.520 acteurs
  • 355.178 gebruikers
  • 8.896.485 stemmen
Avatar
 
banner banner

Plein Soleil (1960)

Misdaad / Thriller | 118 minuten
3,68 150 stemmen

Genre: Misdaad / Thriller

Speelduur: 118 minuten

Alternatieve titel: Purple Noon

Oorsprong: Frankrijk / Italië

Geregisseerd door: René Clément

Met onder meer: Alain Delon, Maurice Ronet en Marie Laforêt

IMDb beoordeling: 7,7 (18.420)

Gesproken taal: Engels, Frans en Italiaans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Plein Soleil

"Passion at ten. Envy at eleven. Murder at noon."

Tom Ripley wordt door een zekere heer Greenleaf naar Europa gestuurd om er zijn playboy-zoon Philip te halen en terug te brengen naar de Verenigde Staten. Philip wil zijn verloofde Marge niet achterlaten en ook wil hij niet naar zijn vaders pijpen dansen. Tom krijgt daarom niet de beloofde geldsom van de heer Greenleaf en treft lugubere maatregelen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Tom Ripley

Philippe Greenleaf

Inspector Riccordi

Freddy Miles

Signora Gianna

The Belgian Lady

Agency Director

Mr. Greenleaf

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Dk2008

Dk2008

  • 10112 berichten
  • 805 stemmen

Oei oei wel lange film. Nog maar eens kijken (voor de derde keer).


avatar van Dk2008

Dk2008

  • 10112 berichten
  • 805 stemmen

Dk2008 schreef:

Twee keer gezien deze film heel erg lang geleden en later nog een keer. Goede film maar vooral het einde blijft hangen zodat je hem jaren later nog eens wilt zien om kijken hoe het ook weer zat.

Trage, veel te lange en langdradige film waarvan ik het best wel weer leuk vond om hem nog eens voor een derde keer te zien, maar ga hem zeker niet nog eens bekijken. Dit was voor de eerste keer dat hem in kleur zag, kan je nagaan hoelang geleden de vorige keer al weer is. Maar met dank aan de ARD.

Vooral het eerste uur is erg traag waarna de film steeds interessanter wordt, een zekere spannende en mysterieuze opbouw maar het acteerwerk is maar matig. Begrijp niet goed waarom Delon, met deze film tot een wereldster is geworden en zo knap vind ik hem ook niet bepaald. Het spel van Marie Laforêt is ook niet zo best en van Maurice Ronet is irritant.

Aan het einde gaat de film toch weer wat achteruit en ik bespeur een beetje trieste ondertoon. Het slot vind ik nog steeds wel heel aardig gedaan, alleen hoe het verder afloopt krijgen we niet zien. De film heeft op momenten het karakter van een lange Maigret-aflevering en alles wordt zeer uitvoerig gefilmd. Misschien dat de scène op de vismarkt iets symbolisch moet toevoegen. Sfeervolle film met passende muziek. Niet bepaald wat ik meen dat hij was, maar zoals gezegd leuk om nog eens gezien te hebben. 2.0


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Het gebeurt niet vaak dat ik een remake beter vind, echter in vergelijking met 'The Talented Mr. Ripley' uit 1999, vind ik die versie dynamischer (hoewel hij met 139 minuten langer duurt). Alain Delon speelt sterk en niet iedereen zal het met me eens zijn, maar Matt Damon is interessanter en levendiger. Natuurlijk blijft er genoeg te genieten: deze film noir over een onbemiddelde scharrelaar is sfeervol en de geschoten plaatsjes zijn prachtig.


avatar van Snaaf

Snaaf

  • 120 berichten
  • 322 stemmen

Mug schreef:

Naast fantastisch geschoten spannende scenes, heeft de film toch een aantal overbodige scenes (Delon die over de vismarkt wandelt bijv.).

Grappig dat er zoveel verschillende perspectieven en ervaringen zijn. Ik vond die scene geweldig en ervoer deze juist als symbool voor Ripley's relatie tot de dood; vissen (dan al niet onthoofd) tentoongespreid en uit hun natuurlijke staat gerukt. Levende wezens die als objecten- in dit geval als eten- gebruikt worden. Ripley gaat soms op eenzelfde wijze met mensen en zijn omgeving om en glimlacht er voor mijn gevoel een beetje cynisch naar.


avatar van Movsin

Movsin

  • 7562 berichten
  • 8025 stemmen

Beklemmende en sfeervolle thriller met uitstekende acts van playboys Delon en Ronet en 's werelds mooiste ogen.


avatar van Marvinleeaday

Marvinleeaday

  • 729 berichten
  • 6187 stemmen

Best wel een aardige film, maar hij moet het (m.i.) teveel van het einde hebben. Ik wist van tevoren dat het een oude film was, maar ik vond hem wat te gedateerd.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12388 berichten
  • 5311 stemmen

Leuke film. Verhaal boeit vooral erg. Dit in combinatie met de geweldige Delon en de heerlijke setting, zorgt voor een erg aangename ervaring. Ook het eind vond ik zeer sterk gevonden.

Heb eigenlijk maar 1 kritiekpunt en dat is een (m.i.) behoorlijk groot plotgat. Als men de moord van die Amerikaan gaat onderzoeken, dan is het toch uitermate vreemd dat wanneer men er achter komt aan de hand van getuigenissen dat de Amerikaan is gezien met Greenleaf, men dat niet verifieert? Iemand met meer kennis van politieonderzoek mag me verbeteren, maar na zulke verklaringen is het eerste dat je toch doet een foto laten zien van de verdachte. ‘Dus dit is de man die je zag met de Amerikaan?’ Maar dat kon natuurlijk niet want dan had de film 40 minuten korter geduurd. .

Vond het wel storend voor een verhaal dat verder zo goed in elkaar lijkt te steken, maar het draait de film niet de nek om. Vond het heerlijk wegkijken. Benieuwd of de remake wat nieuws brengt. Hopelijk wordt daarin de stoorzender weggenomen. Verder zie ik nog wel wat mogelijkheden tot verbetering, waarvan ik weinig zin heb deze allemaal te gaan benoemen.

4 sterren.


avatar van henkies

henkies

  • 86 berichten
  • 472 stemmen

Heerlijk rustig en sfeervol, mooie locaties. prima.


avatar van Spetie

Spetie

  • 38582 berichten
  • 5286 stemmen

Nooit geweten dat er een origineel van “The Talented Mr. Ripley” bestond. Der Amerikanische Freund is een ander verhaal met Tom Ripley. Toen ik het verhaal van Plein Soleil las, was ik echter meteen geïnteresseerd. Beide andere films over dit personage bevielen me namelijk erg goed en dat bleek gelukkig ook het geval met deze originele versie.

Het verhaal is hetzelfde met als belangrijk verschil, dat we hier geen introductie hebben en gelijk midden in het verhaal beginnen. Dat is een tikkeltje minder, maar dat wordt al snel goed gemaakt door het sterke spel van Alain Delon, die een zeer sterke Tom Ripley neerzet en het fantastische zomerse vakantiesfeertje. Het verhaal is verder niet heel moeilijk te volgen en lijkt allemaal erg goed in elkaar te zitten. Doordat Ripley de nodige sympathie weet op te wekken, zorgt dat automatisch voor meer spanning, wanneer hij in de problemen komt.

Het einde hier is duidelijk anders, maar kon ik wel waarderen. Ik zag het niet direct aankomen. Maar wat mij betreft dus een prima film. Ik heb hier best van genoten en de tijd vloog voorbij. Niet beter of slechter dan de remake. Beiden zijn het prima films.

4,0*


avatar van Lakte

Lakte

  • 609 berichten
  • 2610 stemmen

Weet iemand hier toevallig of de scene waarbij Alain Delon over de markt loopt waar allemaal vis te koop is zo is opgenomen zonder toestemming? Want je ziet op de achtergrond allemaal mensen kijken van hee een camera wat is hier aan de hand.


avatar van stefan dias

stefan dias

  • 2264 berichten
  • 1290 stemmen

Lakte schreef:

Weet iemand hoer toevallig of de scene waarbij Alain Delon over de markt loopt waar allemaal vis te koop is zo is opgenomen zonder toestemming? Want je ziet op de achtergrond allemaal mensen kijken van hee een camera wat is hier aan de hand.

Ik weet het niet, maar vermoed wel dat het Napels is. Herinner me die scène ook nog heel goed, ja.


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12487 berichten
  • 7501 stemmen

De beste films van regisseur René Clément stammen naar mijn mening uit zijn beginperiode (jaren 40, begin jaren 50). Daarna is middelmaat veelal troef. Dat geldt ook voor deze tamelijk routineus gemaakte misdaadfilm, die afgezien van een aantal gaten in het plot een paar essentiële onderdelen mist: spanning en verrassing en mede daardoor veel te lang duurt.


avatar van Lakte

Lakte

  • 609 berichten
  • 2610 stemmen

Op 19 mei zal Alain Delon een gouden Palm van eer ontvangen in Cannes

https://www.facebook.com/festivaldecannes/photos/a.197959553558322/2399769290043993/?type=3&theater


avatar van 93.9

93.9

  • 3122 berichten
  • 4195 stemmen

Beter dan de remake.

Delon is hier heel goed op dreef.


avatar van Brix

Brix

  • 19184 berichten
  • 4617 stemmen

Vandaag te zien op TV > ARTE > 20:15 uur


avatar van kos

kos

  • 45926 berichten
  • 8376 stemmen

Einde blijft briljant haha.


avatar van John Milton

John Milton

  • 21038 berichten
  • 11419 stemmen

gauke schreef:

Het gebeurt niet vaak dat ik een remake beter vind, echter in vergelijking met 'The Talented Mr. Ripley' uit 1999, vind ik die versie dynamischer (hoewel hij met 139 minuten langer duurt). Alain Delon speelt sterk en niet iedereen zal het met me eens zijn, maar Matt Damon is interessanter en levendiger. Natuurlijk blijft er genoeg te genieten: deze film noir over een onbemiddelde scharrelaar is sfeervol en de geschoten plaatsjes zijn prachtig.

Je staat hier desondanks niet alleen in, ik voeg me daarbij.

Prachtige ogen heeft die Laforêt in de close-ups aan het eind van de film zeg, voor ze gaan zwemmen. Pfoe. En wat kos zegt, mooi einde inderdaad.


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 1665 berichten
  • 1746 stemmen

Eén van de films die de overgang vormen van noir naar neonoir volgens bepaalde lijstjes. En het mag wel duidelijk zijn waarom. Het originele boek van Patricia Highsmith heb ik niet gelezen maar wat we hier voorgeschoteld krijgen is een variatie op één van de moraliteitsvraagstukken die zo eigen zijn aan noir. Aan het begin van de film leren we twee personages kennen die goeie vrienden lijken, maar al snel blijkt dat de waarheid een beetje anders in mekaar zit. Het zijn in feite twee vreemden die het goed met mekaar lijken te vinden maar in de kern mekaar minachten/naar het leven staan. Als kijker is het moeilijk partij kiezen. In eerste instantie lijkt Maurice Ronet een echte rotzak t.o.v. Alain Delon maar uiteindelijk redt hij wel diens leven - om vervolgens door Delon (die eerst overkomt als een lammetje) vermoord te worden. Rotzakken nemen dus het scherm in. Het gebrek aan sympathie voor hoofdrol Delon hield me toch niet tegen om met interesse de afwikkeling van de zaken te bekijken. Hele scenes spelen zich af op zee, en ook in de straten van het Italiaanse stadsleven, telkens met veel verve in beeld gebracht. Mooi dat de makers voor de scenes in de straat een onstabiele camera hanteren, waardoor de nadruk komt te liggen op de authenticiteit van het straatleven met semi-documentair karakter. Dé sleutelscene van de film is esthetisch gezien op en top noir. We zien Alain Delon zichzelf pimpen voor de spiegel: zijn personage ontpopt zich hier van armoezaaier tot dubbelganger van Ronet - inclusief praatjes over het meisje van Ronet. Vooruitblik. Het letterlijk en figuurlijk ontdubbelen van een personage via de spiegel is toch een item dat regelmatig langskomt in film noir.

Voor een thriller is het niet echt een spannend te noemen, maar dat wordt gecompenseerd door de filmische pracht. Een grote nadruk ligt daarbij op het zintuiglijke; de spelletjes als blindeman, Delon die zijn huid verbrand, Delon die hapjes proeft op de Italiaanse markt, etc. Wanneer Delon de moord heeft gepleegd, heb je als kijker bijna de neiging om mee misselijk te worden op de deinende boot. Beklijvend.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 30278 berichten
  • 5152 stemmen

Ik heb het boek thuis liggen en heb dat gelezen voor ik één van de verfilmingen heb gezien. De versie met Matt Damon moet ik nog bekijken, dus dit is voor mij de eerste verfilming. Met wat druk misschien het boek is zogezegd steeds beter dan de film en de film met Damon kreeg 4 Oscarnominaties.

Plein Soleil heeft geen Damon, maar wel Alain Delon die met deze film meteen een internationale ster werd. Hij leunt wel aan bij de Ripley uit de boeken. Schrijfster Patricia Highsmith was ook best tevreden. Ze stierf al voor de film uit 1999, dus geen idee hoe ze dacht over de geprezen versie van Matt Damon. Plein Soleil zorgt voor de nodige sfeer en bouwt mooi het karakter van Ripley op. Mooi met de warme pastelkleuren, dankzij cinematograaf Henri Decaë die ook verantwoordelijk was voor Ascenseur pour l'échafaud, Les Quatre cents coups en Le Samourai. Maar nog meer valt de muziek op van Nino Rota, bekend van The Godfather. Zijn muziek zorgt voor een vrolijk, maar toch dreigende sfeer. Het is één van zijn betere werken.

Ik heb de film uit 1999 nog niet gezien, maar kan me voorstellen dat Hollywood er een echte thriller van gemaakt heeft. Terwijl Plein Soleil net als het boek de nodige mysterie neerzet en we mee in het hoofd kruipen van Ripley met het idee van een vlotte intelligente jonge man, waarvan we als kijker pas te laat beseffen dat hij niet zo sympathiek is. Schrijfster Highsmith was niet tevreden over het einde, en ook al stoort het niet, is het idd niet zo geweldig en had ik liever het einde van het boek gezien. Maar verder wel een heerlijke film.