

Genre: Thriller / Drama
Speelduur: 139 minuten
Alternatieve titel: The Mysterious Yearning Secretive Sad Lonely Troubled Confused Loving Musical Gifted Intelligent Beautiful Tender Sensitive Haunted Passionate Talented Mr. Ripley
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Anthony Minghella
Met onder meer: Matt Damon, Jude Law en Gwyneth Paltrow
IMDb beoordeling:
7,4 (215.649)
Oorspronkelijke taal: Engels
Releasedatum: 24 februari 2000
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via SkyShowtime
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
-
Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl
Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro!Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plot The Talented Mr. Ripley
"How far would you go to become someone else?"
In de late jaren '50 wordt de getalenteerde, maar evenzoveel getormenteerde Tom Ripley - na het dragen van een Princeton jasje dat hem niet toebehoort, en waardoor hij een piano op een tuinfeest mag bespelen - door de vader van playboy Dickie Greenleaf naar Italië gestuurd om Dickie over te halen terug te keren naar Amerika. Eenmaal aangekomen, raakt Tom echter innig bevriend met Dickie en diens verloofde Marge. Hij valt voor jazzmuziek, Dickie en de luxueuze levensstijl... maar wie of wat heeft nu werkelijk zijn voorkeur?
Externe links
Acteurs en actrices
Tom Ripley
Marge Sherwood
Dickie Greenleaf
Meredith Logue
Freddie Miles
Peter Smith-Kingsley
Herbert Greenleaf
Inspector Roverini
Alvin MacCarron
Aunt Joan
Video's en trailers
Reviews & comments

TMP
-
- 1722 berichten
- 1558 stemmen
Behoorlijk matige film. Matt Damon slaagt er niet in om een hoofdpersonage neer te zetten dat echt weet te boeien. Ook de overige vertolkingen zijn nogal vlak. De personages komen niet echt tot leven en daardoor is het ook wat moeilijk om in het verhaal te komen. De enige die nog enigszins weet te overtuigen is Marge (een rol van Gwyneth Paltrow). Verder gaat het op enig moment wel wat tegenstaan, dat telkens net niet ontdekt worden van Ripley. Weinig geloofwaardig. De film duurt ook wel wat lang, gelet op hetgeen het verhaal te bieden heeft. Het wordt op enig moment vooral meer van hetzelfde en ietwat langdradig. Ook leunt de film hier en daar wel erg op toevalligheden en onwaarschijnlijkheden, met als ‘hoogtepunt’ de eindscène. Wel een sfeervolle setting in Italië, dat maakt het wel wat leuker om naar te kijken.

Lakte
-
- 523 berichten
- 2287 stemmen
Hele goeie remake van Plein Soleil, maar alsnog vind ik Plein Soleil toch beter vind dit toch wel een hele andere film maar wel erg goed! Helaas heeft Matt Damon niet de charmes van Alain Delon maar daar kan bijna niemand aan tippen.

Fisico (moderator films)
-
- 5901 berichten
- 3730 stemmen
Tweede kijkpoging voor deze The talented mr. Ripley en wederom niet helemaal overtuigd. Net als bij
The English patient vind ik bij de films van Anthony Minghella geen connectie die me overtuigt van een wow-effect. Ook bij Matt Damon heb ik datzelfde gevoel. Hoewel zijn prestatie hier behoorlijk was, blijf ik hem een overschat acteur vinden. In The departed was hij voor zijn doen bovengemiddeld ok, maar zijn topprestatie moet toch Good Will Hunting zijn.
The talented mr. Ripley kent een lange aanloop en er wordt wel voldoende aandacht besteed aan de personages. Mooie beelden van het culturele Italië passeren de revue en brengen sfeer in de film. De Mediterraanse sfeer wordt mooi opgesnoven en zijn een pluspunt voor de film. Dickie en Tom zijn elkaars tegenpolen, de één charmismatisch en extravert, de ander introvert en schuchter. De film berust op veel toevalligheden wat de geloofwaardigheid in het gedrang brengt. Het eerste gedeelte is nog redelijk, maar nadien had ik het wel gehad. Ik kon er mijn aandacht nog moeilijk bijhouden. Een behoorlijke voldoende dus alles in acht genomen wat mij betreft.

Tarkus
-
- 6407 berichten
- 5312 stemmen
De acteerprestaties in deze film zijn goed.
Maar de ganse film wist mij niet te overtuigen, vond hem saai en vooral langdradig...

Lovelyboy
-
- 2526 berichten
- 1827 stemmen
Meer dan interessant drama, met het prachtige Italië en een fantastische soundtrack als achtergrond.
Een boeiend verhaal wordt rond Ripley geweven, iemand met een niet bepaald benijdenswaardig leven, zeg maar gerust miserabel en betekenisloos. Enige vorm van sympathie voor Tom is niet onredelijk die door dom toeval een taak krijgt van scheepsmagnaat Greenleaf. Mooi word zijn aankomst gebracht in het betoverende Italie, het rustige en weldadige leven maar toch ook het mysterie Ripley zelf die er soms rare gewoontes op na houd. Daarnaast wordt het mysterie mooi gestalte gehouden door het trage tempo en vooral het tot totstandkoming van bepaalde dingen en gebeurtenissen. Is het zo zorgvuldig uitgedacht en gepland of overkomt het Ripley ook maar?
Damon wordt zorgvuldig geregisseerd en speelt goed, Law is perfect voor zijn rol als playboy, Hoffman op uitmuntende wijze stuitend zoals zo vaak en wat is Blanchett om op te vreten zeg. Na de kennismaking met het heerlijke leven en hunkering naar acceptatie, zelfs twijfelachtig qua geaardheid, valt het grote voorbeeld toch tegen en ontstaat het grote masterplan om vooral het leventje door te kunnen zetten. Iets wat uitmond in het leven van een pathologische leugenaar, en tevens iets dat altijd met risico gepaard gaat, vooral als je als een ander voordoet. Exemplarisch is de eenzame kerst en het wantrouwen van velen, en hoe onnozel groef hij zijn eigen graf al amper in Italië om zich als Greenleaf voor te stellen aan Meredith.
Echter, wat aan deze film schort is het volgende; het tempo en toch gebrek aan spanning. Twee dingen waarvan het tempo naar het einde steeds meer begint op te spelen, en juist de spanning eindelijk een beetje begint te komen na de moord op Freddy. Desondanks blijft The Talented Mister Ripley een droom van een film met de prachtige soundtrack, overladen met mooie Jazz, en de prachtige cultuur en natuur van Italië. Alleen daarom is de film al de moeite waard te gaan kijken. De vraag blijft, en vandaar de toenemende interesse voor Plein Soleil en het boek van Highsmith, was Ripley al zo voor zijn introductie en mix up met het jasje?

deridder
-
- 252 berichten
- 1455 stemmen
In de talented mr. Ripley is het soms onduidelijk of het verhaal een kritiek op het kwaad is of juist een uitnodiging daartoe. Highsmith zei dan ook over het boek dat haar doe als volgt was: showing the unequivocal triumph of evil over good, and rejoicing in it. I shall make my readers rejoice in it, too. Maar Ripley zelf is niet zozeer bewust kwaadaardig, hij is veeleer amoreel. Ripley is een 21st century Machiavellian!
Ripley is losgeweekt van de ethiek en als zodanig is hij een vrij man. Hij is vrij om zijn doelen naar eigen oordeel na te streven: alle middelen zijn acceptabel! Hij vermoord Dickie niet om het moorden, maar om de levensstijl die hij zo vergaart. Maar waar Machiavelli de moraliteit op de schop nam om te heersen, om macht te vergaren, daar wilt Ripley niets dan een esthetisch leven. Mr Ripley verlangt naar het leven van een aristocraat, zoals in de netflix serie the Crown, met lekkere wijn, mooie muziek, en een mooie boot, etc.
Ripley neemt voor mij dezelfde mythische proporties aan als een figuur uit een Dostoyevski boek. Of beter, eigenlijk is Ripley al een beetje zoals Raskolnikov uit Misdaad & Straf. Allebei vermoorden ze iemand om een doel te realiseren. De ego, het grote dikke ik, is belangrijker dan de traditionele morele waarden die de samenleving aan ons oplegt.
Nu we niet meer leven in een door religie betoverde wereld, is het kwaad niets dan bijgeloof, een product van de verbeelding. Maar er is een groot verschil tussen Dostoyevski en mr. Ripley: Ripley voelt niet echt spijt (tuurlijk hij loopt soms wat te klagen over zijn donkere binnenkamers, maar hij gaat door, hij blijft moorden, blijft genieten van de schoonheid van een aristocratisch leven, en hij komt er allemaal mee weg). Dostoyevski's Raskolnikov gaat daarentegen om van spijt.
Uiteindelijk stelt de film wat Leo Strauss "the most terrible truth" noemde ter discussie. Als we leven in een doelloos universum, en als er geen God is om een goede uitkomst te garanderen, waarop kunnen we dan nog hopen? Mensen als Richard Dawkins denken dat we religie in de prullenbak moeten gooien en dan kunnen we eindelijk gelukkig zijn en schaamteloos thee drinken. Maar mr Ripley stelt ons de vraag: is dat zo? Blijft de moraliteit intact zonder God? Onze begeertes concurreren en staan in conflict met elkaar. De één wilt dit, de ander dat, en we willen allemaal de ring. Wat houd ons nog tegen om mr. Ripley te worden?

frans123
-
- 3139 berichten
- 793 stemmen
Knappe, maar trage film- eerste 50 minuten is het gaaaaap- die je "sympathy for the devil " doet bekomen. Tom moordt Greensleaf niet om te moorden wie hij is, maar om wat hij heeft. Anderen die mogelijk in de weg staan moeten er ook aan geloven. Je vraagt je toch de hele film af waarom Tom niet weg gaat, vlucht? Damon wekt als persoon geen "sympathy op, dat lukt Delon wel in het origineel. Toch wil je onbewust dat Tom er mee weg komt, wat je aan voelt komen als je de film ziet. Ik vraag mij wel af hoe hij dat op die boot doet in de eindscene.
U bent gewaarschuwd ....een lange zit!!! ( verhaal lezen, de eerste 50 minuten doorzappen)

Pre- en sequels

Ripley under Ground
2005
45 reacties

Ripley's Game
2002
81 reacties

Der Amerikanische Freund
1977
44 reacties

Plein Soleil
1960
49 reacties
Gerelateerd nieuws

'You' scoort op Netflix, hier zes films over mensen met een dubbelleven
Bekijk ook

Una Vita Difficile
Drama / Komedie, 1961
4 reacties

Good Will Hunting
Drama, 1997
505 reacties

Brief Encounter
Drama / Romantiek, 1945
165 reacties

Plein Soleil
Thriller / Misdaad, 1960
49 reacties

The Pawnbroker
Drama, 1964
16 reacties

Murder in the First
Drama / Thriller, 1995
44 reacties
Gerelateerde tags
venice, italyitaliënew york citylovesicknessgebaseerd op boekdouble lifedual identityjaloeziegeheime identiteitnieuwe liefdehomicideatlantic oceannew identityplanned murderprosecutionyachtschipinferiority fake identitybeguilementrejectioninferiority complex ocean linervriendschapmannelijke homoseksualiteitrijkdomcowardlinessenvy
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.