Brief Encounter (1945)

Verenigd Koninkrijk
Romantiek / Drama

geregisseerd door David Lean
met Celia Johnson, Trevor Howard en Cyril Raymond

De arts Alec is gelukkig getrouwd en vader. De huisvrouw Laura heeft twee kinderen en is gelukkig getrouwd. Beiden ontmoeten elkaar op een station en maken een praatje. Omdat ze merken dat ze veel met elkaar gemeen hebben zien ze elkaar iedere donderdag op het station voor een korte ontmoeting. Die ontmoetingen groeien echter uit tot een gepassioneerde verliefdheid. Maar ze zijn allebei gelukkig getrouwd...

avatar van Ste*
John Milton schreef:
Ste*, echt heel anders en beduidend anders, maar heb je Make Way for Tomorrow (1937) gezien?

Nee niet gezien! De moeite waard?

Ste* schreef:

Nee niet gezien! De moeite waard?
Zeker!

avatar van IH88
“I felt suddenly quite wildly happy.”

Brief Encounter laat op fantastische wijze zien waar een toevallige en korte ontmoeting toe kan leiden. Je voelt gelijk de aantrekkingkracht tussen Laura en dr. Alec Harvey, en daar staat of valt dit soort films natuurlijk wel mee.

Johnson en Howard zijn fantastisch, en voor de rest klopt ook alles aan Brief Encounter. De zwart-wit beelden, de wat stijve Britse omgangsvormen, de kleurrijke bijpersonages, en het gevoel dat je jezelf voor anderhalf uur echt even in een andere tijd waant. De eerste scene in de film kom later terug, en dat wordt ook weergaloos gebracht. Je voelt de pijn en het verlangen er vanaf stralen. Ik weet trouwens niet of je verliefd kan worden op een voice-over, maar ik heb nog de hele avond met de stem van Johnson in mijn hoofd gezeten…

De film handelt over een platonische liefde tussen twee mensen die best de uitzichtloosheid ervan beseffen en gekweld worden door de pijn die het bedrog en de leugen die met dergelijke buitenechtelijke situaties gepaard gaan en zich ook absoluut niet kunnen vereenzelvigen met een bedrieglijk relatie.
Mooi geacteerd en mooi in scène gebracht, eenvoudig en oprecht en soms ontroerend. Misschien iets te langdradig, maar toch een mooie film. Vond Celia Johnson stukken beter en geloofwaardiger in haar rol dan Trevor Howard.