Ripley's Game (2002)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Italië
Thriller / Drama

geregisseerd door Liliana Cavani
met John Malkovich, Dougray Scott en Ray Winstone

Tom Ripley, een Amerikaanse kunsthandelaar die tussen New York en Hamburg een duistere handel drijft in valse schilderijen maakt gebruik van een lijstenmaker met leukemie. Hij brengt hem in contact met één van zijn maffia vriendjes. Die biedt hem een grote som geld als deze bereid is een misdadiger neer te schieten. Met dit geld zou hij zijn vrouw en kinderen in goeden doen achterlaten. Hij gaat op het aanbod in, niet wetende dat hij in een nachtmerrie van verraad en bedrog terecht zal komen.

avatar van Guines
dave schreef:
Het is me nog niet helemaal duidelijk wat het spel van Ripley nu precies inhoud.
Maar goed, Malkovich zet hier een ijskoud personage neer, en dit doet hij heel de film uitstekend.
Verder zaten er mooie scènes in met magische muziek (met dank aan Ennio Morricone)

Ze hadden misschien wat meer kunnen doen het gegeven dat Ripley zich noodgedwongen moest opsluiten in zijn eigen huis.
Dit deed me een beetje denken aan het einde van Scarface.

Enfin, geen tegenvaller

Het was Ripley zijn spel, omdat hij bepaalde dat de lijstenmaker the hit moest gaan plegen. Hij had Ripley bovendien beledigt in het bijzijn van veel mensen en bovendien wist Ripley zeker dat hij het kon. Vervolgens kickte hij er gewoon op om het allemaal te zien. Ook dat hij de lijstenmaker helpt in de trein hoort bij het spel. Als de Engelsman vervolgens tegen Ripley zegt dat hij de lijstenmaker nog een maffia lid wil laten vermoorden steekt Ripley hier een stokje voor, hij vind het genoeg geweest, het is immers Ripley's game.

avatar van komerad
Deze film wist mijn aandacht goed te houden, sterke Malkovich!

avatar van Arabyus
beyondo schreef:
Misschien bedoel je het nummer "Host of Seraphim" van Dead Can Dance met de stem van Lisa Gerrard (ook wel bekend van de muziek in Gladiator) dat in de film te horen is en dat werd ook gebruikt bij de mooie eindscene van "The Mist" van Frank Darabont. Hier te beluisteren YouTube - The Host of Seraphim...

Die was het ja. Bedankt.

avatar van ILDIB
Malkovich rules big time. T ziet er allemaal tvfilm uit maar t vermaakt wel

avatar van T.S.S.A.
Leuke film.

Malkovich doet het geweldige als Ripley. Lekker droog en hard.

Het is de rest van de film die zorgt voor een lage score. Het verhaal was veel te maffia achtig, de bijrolspelers heel slecht en de andere hoofdrolspelers redelijk. De setting was goed gekozen en de film bleef wel boeien.

Maar al met al kan het echt niet tippen aan deel 1.

avatar van BASWAS
De ironie in het boek van Patricia Highsmith balanceert heerlijk op een scherp randje. Helaas valt die verfijnde spot in de film van Liliana Cavani af en toe over het randje. Sommige scènes lijken wel uit Jiskefet te komen. De ironie loopt regelmatig uit de hand door wat extra schepjes met spot. Daarnaast doen te mooie, niet functionele, shots ook afbreuk aan de sluwe ingetogen stijl van Highsmith.

In het begin had ik veel moeite met John Malkovich als Ripley, naar het einde werd dat weliswaar minder. De gemanierdheid van Malkovich blijft echter wel verhinderen dat de acteur volledig in het personage Ripley verdwijnt.

Ik zou nu graag “Der Amerikanische Freund” met Dennis Hopper terug willen zien, die is o.a. op hetzelfde verhaal “Ripley’s Game” gebaseerd . Overigens verschijnt deze film in oktober in een verzamelbox met 5 andere films van Wim Wenders.

avatar van Leo1954
Deel 1 heb ik nog niet gezien, maar ga dat zeker doen. Dit leek me geen film voor het grote doek, maar een lekkere thriller met geweldige rollen van Malkovich en Winstone. De locaties in Italië waren ook heel mooi. Genieten dus.

Mooie thriller,goed verhaal heb me niet verveeld vanavond.
Locaties en shots waren mooi.

Leo1954 schreef:

Welke film is dat dan ?

avatar van SaNDuTjE
Zeer sfeervol thriller/drama die naast vaak uitstekend spelende Malkovich een erge goed rol van Scott kent.

Beide heren weten er samen een spannende, meeslepende en soms ook komische film van maken die op subtiele wijze het (persoonlijke) drama weet te combineren met actie en humor. Met name Malkovich weet weer een markant personage neer te zetten met genoeg oneliners om de film aantrekkelijk te houden. Vooral de scene in de trein is één van de hoogtepunten.

Het verhaal is dan wel redelijk rechtlijnig, het blijft tot het eind spannend en kent het een prima eind. Wel voorspelbaar maar zo uitgewerkt dat het binnen de sentimentele perken blijft.

Enig minpunt zijn toch wel de bijrollen van met name de dames die ik niet bijster overtuigend vond. Ook zijn de bad guys nogal stereotype en dom neergezet.

Maar uiteindelijk is dit gewoon een zeer sterke thriller die alles bevat om tot het eind te vermaken.

avatar van witboek
grappige film

Goeie thriller die geen vervolg is op The Talented Mr. Ripley, maar meer een tweede film met het personage Tom Ripley. Deze keer vertolkt door John Malkovich, die hem gewetenloos en kil neerzet. Alhoewel niet echt origineel, een goed opgebouwd plot en soms redelijk spannend.

avatar van John Lee Hooker
Uitstekende thriller die nergens helemaal los gaat maar die wel zijn eigen karakter behoud. Soepel camerawerk, het plot is goed uitgewerkt en de details hebben voldoende aandacht gekregen. John Malkovich vult zijn personage zeer netjes in en Lena Headey vind ik altijd een leuke vrouw. Ik heb een zwak voor mooie settings en de grote villa vind ik dan ook veel toevoegen aan de sfeer. Fijn werkje.

avatar van NYSe
Helaas voor deze film had ik Der Amerikanische Freund eerder gezien. Ik durf dan ook niet te zeggen of de film nou gewoon schraal afsteekt tegen die film (wat het in mijn ogen wel doet) maar los een heel goede film is of dat de tragiek hier inderdaad maar weinig voorstelt en daarmee een matig werk is.

Ik durf geen definitieve beoordeling te geven omdat ik bang ben onbewust een beladen vergelijking te maken.

avatar van sonyjh
pff, matig acteerwerk.. (malkovich was best wel ok, maar de meeste bijacteurs waren zeer matig)
Ik vond het toch een teleurstelling...

avatar van brabusRUS
Malkovich was echt geweldig. Wat acteert die man toch goed. Echt een perfecte rol voor hem. Heerlijk emotieloos en droog. Het verhaal was ook erg leuk. Heb ook genoten van de setting, de sfeer en mooie beelden. Heerlijk dat Italiaans sfeertje.

Loepsaal
Aangenaam gewelddadig.
Een Rus neemt wurgen uiterst serieus....herinner me niks meer van het plot.

avatar van DragQueen
Een sterk verfilmd verhaal omtrent personage Tom Ripley. Die overigens ijzersterk wordt neergezet door John Malkovich in deze film. Maar ook de overige cast acteert overtuigend. Verder is er een sterke sfeer aanwezig, en zijn de beelden mooi geschoten. 4 Sterren.

Goed geacteerde, maar weinig diepzinnige en zelfs nogal "goedkope" thriller, die voor mij in elk geval de vergelijking met de andere Ripley-film niet waardig is.

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama/mysterie/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Ray Winstone, John Malkovich...
Prima camerabeweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...