The Invisible Man (2020)

Australië / Verenigde Staten
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Leigh Whannell
met Elisabeth Moss, Oliver Jackson-Cohen en Aldis Hodge

Cecilia zit gevangen in een relatie met een gewelddadige en controlerende wetenschapper. Op een nacht ontvlucht ze haar vriend en weet ze zich, met behulp van haar zus en vriend, te verstoppen. Wanneer haar ex zich van het leven berooft denkt ze haar leven eindelijk te kunnen verder zetten. Tot haar verstand op de proef wordt gesteld wanneer zich een reeks bizarre gebeurtenissen voordoet en de levens van haar naasten in gevaar zijn.

avatar van 3 2 1 cut
Ik zit nu op de helft maar die scène in het restaurant met haar zus.. Geniaal ! En dan als ze een paar minuten later zo heerlijk psychisch gestoord “Motherfuckuuuur !!” schreeuwt. Geweldig !!

avatar van devidia
Oerdegelijk in z'n genre

avatar van Gerlof1378
Deze film laat zien dat je met een klein budget, (7 miljoen) creepy sfeer, goeie schrikmomenten en een goeie cast met name een sterk spelende Elisabeth Moss een goede film kan maken. Deze staat bij mij als beste van 2020, ik hoop dat we na vele tegenslagen van films die uitgesteld zijn u wel een mooi 2021 filmjaar tegemoet gaan.

avatar van Boneka
Had deze film uit 2020 eigenlijk willen zien nog in 2020, maar dat is me net niet meer gelukt. Afijn gisteren is het er dan toch van gekomen! De film kun je eigenlijk het beste in tweeën opsplitten. Het eerste uur is het vooral mysterieuze horror. Het tweede deel van de film is de openbaring van the Invisable man en wordt het een soort thriller/sf. Beiden goed gemaakt waarvan vooral het geluid subliem is. Misschien wel de beste film qua geluid in 2020. Het komt de sfeer absoluut ten goede. Het verhaal is misschien niet helemaal origineel, maar wel in deze vorm. Elisabeth Moss speelt een gedegen goede rol. Niet uitmuntend soms iets te traag (vooral in het begin) hadden sommige momenten wat meer vaart gemogen, maar ze speelt het verder goed. De special effects zijn wat wisselend. Uiteraard is er gekozen voor de groene stand- in die bij Planet of the Apes al indrukwekkend is, en hier over het algemeen ook. Vond alleen die vechtpartijen in die gevangenisgang niet allemaal overtuigend. Weet ook niet of daar altijd de stand-in voor gebruikt is.

Het eind is goed niet afgeraffeld en verder goed bedacht. Spanningsopbouw was er voldoende en het donkere gezin speelde ook gewoon goed genoeg. Gelukkig zijn de deleted scenes eruit geknipt. Hadden inderdaad geen meerwaarde. Het beeld was niet sprankelend, maar ook niet slecht. Vond het geheel wat donker allemaal. Zelfs met het dynamisch contrast op maximum speed. Maar al met al heb ik me goed vermaakt.

Film 4.0
Beeld 4.0 (4K)
Geluid 5.0 (Dolby Atmos)
Extra's 4.0

avatar van horizons
Adequate film binnen het genre met soms hele goede momenten en af en toe wat clichématig maar uiteindelijk vermakelijk gebeuren.