• 8.480.077 stemmen

Oorsprong: Australië

Geregisseerd door: Leigh Whannell

Met onder meer: Logan Marshall-Green, Betty Gabriel en Harrison Gilbertson

Plot Upgrade

"Not man. Not machine. More."

In de nabije toekomst beheert technologie alle aspecten van het leven, wat lastig is voor een technofobe man als Grey. Wanneer hij en zijn vrouw met een carjacking te maken hebben en zij daarbij wordt doodgeschoten, wil hij zich wreken. Hij is echter verlamd geraakt waardoor zijn enige hoop gevestigd is op de computerchip STEM die bij hem moet worden ingeplant.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Are you fucking kidding me?!

Geprobeerd vanwege het goede cijfergemiddelde dat de film mee krijgt van MM en IMDb en teleurstellen deed er film allerminst, sterker nog, de film verraste me ontzettend na een eerste tien minuten waarvan ik me toch even afvroeg wat dit moest gaan worden.

Neanderthaler man met hypermoderne vrouw, hij een stoere grease monkey, zij de welbespraakt slimmerik, en maar lachen om die grapjes en gekkigheid van hem. Haar omhelzen met zijn smerige vettige sleutelshirt aan? Aan het stuur zitten terwijl de auto zelf rijdt? En zij maar lachen, een irritant en te gespeeld lachje ook nog, en dat terwijl de gemiddelde vrouw hem allang met de bezem naar buiten gejaagd had na zulke streken. Nee, die beginfase...poeh... auto's zonder airbag ook nog? Bijna blij dat vrouwlief verdwijnt want wat een irritant mens.

Maar dan verrast de film me toch compleet in de fase waar Grey verlamd en al thuis komt. Niet alleen prima gespeeld door de Tom Hardy look a like naar ook nog eens fraai vormgegeven in een heerlijke duister en donkere sfeer. En wat een heerlijke soundtrack heeft de voor mij onbekende Jed Palmer geschreven die met zijn droeve elektronische tonen perfect bij deze film past. De eerste keer wanneer Stem Grey overneemt levert dat toch een plaatje van een vechtpartij op, hilarisch geacteerd door Marshall-Green en net zo fraai gefilmd en gemonteerd. Een tendens die daarna niet mee stomt qua ranzige momenten, knal harde actie, politie die onraad ruikt en een vijand die langzaam dichterbij komt met een aparte ontknoping waarover ik nog niet helemaal uit ben of hij nu best slim is of tegenvalt.

Al met al maakt dit Upgrade tot een lekkere vlotte film met een vrij simpel verhaal die het zoals gezegd ontzettend goed doet met zijn sfeer en muziek. Fraai en het benoemen waard zijn de twee musclecars in de vorm van een Firebird en Dodge Challenger. En dat heb ik eigenlijk wel het meeste gezegd over deze neo-noir thriller die als Cyberpunk betiteld, het zal... ontzettend lekker is het en blijft het.

avatar van DragQueen

DragQueen

Onderhoudende en degelijk uitgewerkte Sci-Fi Thriller, met best wel een originele insteek. 3,5 Ster.

avatar van Capablanca

Capablanca

Beetje ver gezocht allemaal, maar zeker vermakelijk.

avatar van Skuller

Skuller

• 1997 stemmen

Toffe film hoor.

avatar van Rubie2208

Rubie2208

Ik zag dat deze film op tv was en ging hem zonder ver veel van te verwachten eens kijken.

Ik was blij verrast en verbaasd dat ik nog nooit van deze film had gehoord. Ik vond dit een erg goede sciencefictionfilm die lekker weg keek!

Hij deed me eerlijk gezegd enorm denken aan venom. Niet alleen vanwege het verhaal dat de hoofdrol speler met zijn innerlijke stem kan communiceren, maar ook omdat ik de hele tijd dacht dat ik naar Tom Hardy zat te kijken.

Sterke actie/sci film die een beetje ver gezocht is misschien, maar goed wel een lekker origineel wraak filmpje met mooie scènes en een rauw sfeertje !

avatar van De filosoof

De filosoof

De film berust misschien niet op een heel bijzonder, origineel idee maar heeft veel energie op een combinatie van scifi, actie, humor en wraak en is aldoor spannend en vermakelijk. En het idee is goed uitgewerkt met nog een paar twists in het verhaal. Plus het thema is interessant: in hoeverre zullen we met de nieuwe technologieën - cyborgs (mens-machine); virtuele werkelijkheid - de controle over ons lichaam en leven aan machines/computers (over)geven? Al met al een heerlijke film.

avatar van joshua1988

joshua1988

Ben zeer benieuwd of de gelijknamige TV-serie door Blumhouse en weer geregiseeerd door Leigh Whannell net zo'n vermakelijk spektakel op gaat leveren....

Heb gisteren weer erg genoten van de film...

avatar van Davelz

Davelz

Film heeft me behoorlijk verrast. Zeer vermakelijk alleen het einde weet ik niet van wat ik daarvan moet vinden maar wel goed gevonden.

Zeer zeker de moeite waard.

Verrassend leuke film, met voor mij onbekende acteurs. Deze film wist bij mij, en mijn vrouw de aandacht vast te houden. dat lukt niet alle film, vandaar ik deze film vier sterren geef.

avatar van blurp194

blurp194

Geniaal.

Een sterk verhaal met erg mooie beelden, dat is voor mij precies wat een film goed maakt. En dat lukt hier heel erg goed, en zo te zien ook nog eens zonder een overdreven groot budget. Simpel in het contrast tussen de rauwe simpele hoofdrol van Marshall-Green en de gestudeerde Vallejo, en een mooie parallel daaraan in hun auto's. Symbolisch in de afdaling van de trap in het huis van Gilbertson, die daar heel bescheiden het weer aan het bepalen is. Maar wel zo supermooi in beeld gebracht dat je je gaat afvragen aan wie je je ziel moet verkopen om in zo'n mooie omgeving te kunnen wonen. En ja, daarmee begint het verhaal pas echt. Wat er verder komt is eigenlijk allemaal even oke - timing, spanningsboog, actiescenes, einde, muziek - allemaal prima. Erg knap gedaan. Dat kan dus allemaal wel, zonder megabudget, zonder met Oscars behangen A-list acteurs en zonder beroemde martial arts helden. Oh, en zonder dat er een of ander streaming ding bij de productie betrokken is ook nog.

avatar van Karim1991

Karim1991

Heerlijke film

avatar van eRCee

eRCee (moderator films)

Tegenvallende film, die vooral in alle bijzaken erg clichématig is. De relatie bijvoorbeeld, waar je de eerste tien minuten ofzo op getrakteerd wordt, toen kon Upgrade een goede score eigenlijk al vergeten. De dialogen blijven sowieso ook verderop erg zwak, die tech-jongen is lachwekkend en het algehele acteerwerk is niet om over naar huis te schrijven. In het medisch aspect is de film slordig. Vind dat altijd een teken van een gebrek aan toewijding: zo moeilijk is het niet om even een expert te raadplegen. Wat het sci-fi element en thema betreft heb ik een beetje gemengde gevoelens. Veel is ontzettend plat en voor de hand liggend (slap aftreksel van The matrix en vele anderen) maar uiteindelijk is datgene hoe de verhouding mens-computer in elkaar zit hier wel leuk gedaan. Ook de visuele sfeer, met name dankzij de decors, en de actie van het laatste stuk is best prima, met uitzondering dan van de auto-achtervolging, die erg lelijk was. Nee, vond dit weinig verheffend. Het verschil in score met bijvoorbeeld een Oxygène bevreemdt me.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

eRCee schreef:

Tja, zo te zien denken de meeste toch anders dan jij als ik het stemgemiddelde hier en op IMDb zie.

avatar van eRCee

eRCee (moderator films)

Dat is het idee van een filmsite he. Ik probeer in elk geval in mijn mening een paar concrete punten te noemen die ik ondermaats vind, ieder mag daarvan vinden wat 'ie wil.

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

Leuke dwarslaesie popcornfilm.

avatar van horizons

horizons

Best een redelijke actiefilm. Wat wel beetje bevreemd is dat veel genre genoten lager scoren op moviemeter maar ik kan in deze film niet ontdekken waarom deze dan toch wat hoger scoort.

Het einde red de film trouwens wel een beetje.

avatar van Montorsi

Montorsi

Leuk cultfilmpje, viel me eigenlijk alleszins mee. Iets te veel serieux misschien, en genoeg missers qua script en personages, maar het stoorde me uiteindelijk niet echt. Vooral geinig gedaan als STEM de boel overneemt. Verder niet te gek lang en onconventioneel in beeld gebracht.

avatar van schram101

schram101

Upgrade stond al vrij lang op mijn wensenlijstje en eindelijk via Netflix de kan om ‘m te zien. Helaas viel het behoorlijk tegen. Hoewel het concept redelijk originele is en het toekomstbeeld fijn wordt neergezet is het gewoon allemaal erg tam. Marshall-Green ontbreekt het aan cool-ness om de hoofdrol te dragen en ook de badguys weten hun karakters niet te laten schuren.

De actiemomenten mogen er verder wel zijn qua editing en bruutheid maar dit is niet meer dan een matige voldoende, met de hakken over de sloot.

avatar van El ralpho

El ralpho

Opgewaardeerd

Upgrade is een aardige Sciencefiction-Thriller die makkelijk wegkijkt. Daarnaast is er een mooie balans tussen bloederige actie en een aardige verhaallijn. Heel origineel voelt het allemaal niet aan, maar de film bevat genoeg aangename details, en op sommige momenten zelfs de nodige humor, om je aandacht erbij te houden. Al is dit wel een productie die over tien tot twintig jaar vermoedelijk alweer hulpeloos verouderd zal zijn. Dit is toch iets wat je vaak ziet met verhaallijnen die zich in de nabije toekomst afspelen en die propvol zitten met futuristische snufjes.

Wat er voor mij persoonlijk het meest uitsprong waren de acteer prestaties van Logan Marshall-Green die even overtuigend een verlamd persoon neer wist te zetten als een vechtmachine op het moment dat zijn lichaam wordt aangestuurd door een computersysteem. Het moment waarop STEM zijn lichaam voor de eerste keer volledig overneemt, was voor mij het hoogtepunt. Erg tof gedaan en geen gemakkelijke scène om te spelen. De ontknoping vond ik dan helaas wel weer een beetje voorspelbaar omdat ik hier inmiddels al talloze variaties van voorbij heb zien komen. Ik had het origineler en gaver gevonden als Grey zelf de controle had gehouden om STEM aan en uit te zetten, maar dat hij simpelweg niet had gewild dat de chip bij hem verwijderd zou worden.

Ondanks aangehaalde punten heb ik een prima tijd gehad met Upgrade. Wanneer je een liefhebber bent van het werk van Neill Blomkamp (Chappie, District 9) is dit een titel die je dan ook zeker niet aan je neus voorbij moet laten gaan.

avatar van flaphead

flaphead

Toch wel interessant. Maar het is wel typisch zo'n film waar je zonder verwachtingen in moet gaan.
Het is wel erg gelikt en wat overdreven, zelfs voor de scifi-setting, maar op een of andere manier komt het er goed mee weg. Ik ben normaal gesproken niet van de 'overdreven actie', maar de bewegingen van Grey zijn cool en met name de scenes waar zijn handelingen in conclaaf gaan met zijn wil zijn mooi.
In de basis is het scifi-verhaal niet vernieuwend en met wraakfilms heb ik niks. Sterker, het doet lange tijd toch ook wel beetje als een (prima vormgegeven) B-film aan. Wat stommigheden (op momenten dat Stem de controle heeft, toch instructies geven aan Grey / de shutdown zou geen hele codehandelingen moeten kosten / Stem verdedigd zichzelf niet bij de taser-aanval) De 'grote twist' is wel beetje voorspelbaar en het einde stereotypisch voor een vechtscifi. Maar toch, al met al is het voldoende onderhoudend en vermakelijk.

avatar van david bohm

david bohm

Geinige film wel met AI als belangrijkste thema, een onderwerp waar sommigen beducht voor zijn.

Acteerwerk is niet geweldig en ook zijn de personages wat vlak.

avatar van Fervet opus

Fervet opus

Verrassend goede SF film. Verrassend, want wist helemaal niks ervan toen ik eraan begon. Was ah zappen in het film aanbod van Netflix, en bleef hangen bij de (uiterst summiere) beschrijving. Het gaat over gesofisticeerde chips en AI. Beide elementen al vaak genoeg in SF films behandeld, maar de uitwerking in deze film is toch wel origineel. Ook wel aardig hoe de uitwerking & verfilming van de chip in het lichaam vd hoofdpersoon is vormgegeven. Heb me al met al geen moment verveeld. En aan het eind toch even voor de gek gehouden met een kleine twist. 3,5 sterren waard.