Upgrade (2018)

Australië
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Leigh Whannell
met Logan Marshall-Green, Betty Gabriel en Harrison Gilbertson

In de nabije toekomst beheert technologie alle aspecten van het leven, wat lastig is voor een technofobe man als Grey. Wanneer hij en zijn vrouw met een carjacking te maken hebben en zij daarbij wordt doodgeschoten, wil hij zich wreken. Hij is echter verlamd geraakt waardoor zijn enige hoop gevestigd is op de computerchip STEM die bij hem moet worden ingeplant.

avatar van rebelkush
Met niet veel verwachtingen dit film opgezet en ik heb genoten.
Logan Green die ik ken van Devil, Prometheus en van zijn zeer sterk optreden in The Invitation doet het hier weer uitstekend.
Goed verhaal met grappige momenten en paar brute vecht/kills goed in beeld gebracht.
Prachtige auto trouwens die hij opknapt
Einde is een beetje jammer maar voor mij is Upgrade één van de beste films van 2018.

Goed origineel verhaal.
Goede acteurs. (vooral Logan Green)
Goede vechtscene's en brute kills.

Dikke dikke aanrader.

Leuk en weer eens wat anders! Ik vond het einde juist heel sterk. Zeker een van de betere sci-fi's van de laatste tijd.

Geen film die me lang bij zal blijven. Wel aardig en redelijk boeiend. Een ruime voldoende.

avatar van Captain Pervert
Upgrade is een donkere film met een goed verhaal, uitstekende sfeer en enkele mooie vondsten qua camerawerk. Het voelt origineel, rauw en 80s aan. Vertrouwd en toch nieuw. Afgezaagd en toch spannend.
Knap hoe de makers dit met een klein budget hebben kunnen maken.

Het zal allicht geholpen hebben dat ze in plaats van Tom Hardy zijn goedkopere tweelingbroer Logan Marshall-Green hebben laten tekenen voor de hoofdrol. Die twee lijken echt ongelooflijk op elkaar. Maar hij acteert uitstekend.

Het einde is perfect en geeft de film meerwaarde. Zeker één van de 10 beste cyberpunk films van de afgelopen 30 jaar.

4,5 sterren

avatar van John Milton
Erg vermakelijk

avatar van Filmkriebel
Wow goede film zeg . Een automechanieker wordt verlamd na een auto-ongeluk en krijgt een implantaat die hem in staat stelt om weer te bewegen. . Lees hier niet teveel over, laat de trailers links liggen en ga dit zien; het is best een verrassende film geworden met een leuk uitgangspunt en blitse actiescènes. Ook de humor werkt voortreffelijk. Hoort wel bij het betere werk van 2018. Leunt dicht aan bij Ex Machina, ook al zo'n uitstekende film.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Deze film zit tussen Ex Machina en Robocop. Al had het ook een aflevering kunnen zijn uit Black Mirror. Less is more en Leigh Whannell toont aan dat hij een goeie regisseur is. Zijn 2e film als regisseur na Insidious 3 waar je toch rekening moet houden met een franchise. Benieuwd of hij dat niveau kan behouden en niet in de gekende val trapt als hij de kans krijgt om met een groter budget te werken.

Logan Marshall-Green zit ook goed in de hoofdrol, dat soms toch wel wat choreografie nodig heeft. De combinatie zorgt voor een boeiend SF-verhaaltje en kent de nodige pit en zwarte humor. Meer van dit graag!

avatar van macrobody
Leuk uitgewerkt, origineel, grappig en actueel. De storyline is op zichzelf niet heel vernieuwend maar door de manier waarop het verteld wordt vond ik het een geslaagde film. De politie die alle apparatuur heeft om criminelen op te sporen maar uiteindelijk weer achter de feiten aanloopt en het slachtoffer meer lastig valt dan de criminelen. De mens die denkt slimmer te zijn dan de kunstmatige intelligentie. Het is allemaal zeer herkenbaar. Erg leuke film.

avatar van Macmanus
Tof filmpje.

Had hier op voorhand weinig van verwacht eigenlijk. Regisseur had mij allerminst overtuigd. Maar hij veraste mij gelukkig wel. Visueel zie je gelijk dat het er wel vlot uitziet. Bay achtige shots met zon's ondergang, de CGI is niet goedkoop. Het lijkt zeker op een hoop andere films maar ik was wel blij dat het visueel niet op die oude films wou lijken wat je vaak hebt met die grindhouse revival filmpjes tegenwoordig. Misschien had ik nog de nare smaak van Mandy in mijn mond, maar toen de actie begon was ik toch wel verkocht. Heerlijke shots met vlezig geweld. Erg fijn. Het verhaaltje is iets te inwisselbaar maar het is vlot en neemt nooit teveel tijd voor het filler deel. De een na laatste battle met de sterkste robot was net iets te snel voorbij waardoor het niet naar all time greats wil uitgroeien. Daarvoor is de regisseur wellicht niet auteur genoeg. Hoewel als hij nog zoveel groeit bij zijn volgende film is er genoeg hoop.

Vlot, geslaagd filmpje.

4 sterren

avatar van fatshark
prima film, toppertje!

Uiterst vermakelijk inderdaad.

avatar van IH88
“You now have full control again, Grey.”

Heerlijke film van Leigh Whannell. Van dit soort originele en goed uitgewerkte sci-fi verhalen kan ik echt genieten, en alles straalt passie voor het genre uit. Marshall-Green laat nogmaals zien meer te zijn dan een Tom Hardy look-a-like, en ook de actiescènes zijn vakkundig in elkaar gezet. Upgrade is sowieso één van de beste actiefilms van het jaar. De overige acteurs zijn nier meer dan degelijk, en de personages worden nauwelijks uitgewerkt. Dat is wel een groot minpunt, maar daar staan gelukkig genoeg sterke punten tegenover. Upgrade is wat onder de radar gebleven, maar dit onbekende pareltje is het bekijken meer dan waard.

avatar van Noodless
Vlotte actiethriller met een interessant sciencefiction thema dat tot het einde weet te boeien. Naar het einde toe weet de film je ook te verrassen, maar ergens weet deze verrassing niet helemaal te passen in heel het concept van de film. In ieder geval die indruk had ik naar het einde toe. Voor de rest prima film met leuke actiescènes en visueel dik in orde. 7/10

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Wat een uiterst aangename verrassing.

Whannell is vooral bekend als die acteur en scenarist van onder meer Saw en Insidious en hij mocht als regiedebuut de derde Insidious regisseren. Maar dat hij als regisseur dit in zich had, was tamelijk verrassend. De plot is niet heel uitzonderlijk; het is een soort Death Wish/ The Crow met een Black Mirror- saus. Maar dan met een hele sterke uitvoering. De vergelijking met Venom wordt vaak gemaakt, niet alleen omdat de plot enorm overeenkomt, maar ook omdat de hoofdrolspeler erg lijkt op Tom Hardy. Maar waar die film enorm faalde, is Upgrade een geweldige film geworden. Op alle fronten is dit zoveel malen beter dan zo'n inwisselbaar dom filmpje als Venom, dat ik me echt verbaas dat zo'n film groot wordt uitgebracht en dit amper te zien is, zeker in Nederland.

Upgrade is stilistisch sterk en bevat een paar erg interessante gevechtsscènes. Het is strak geschoten, hier en daar lekker bruut en is bovenal enorm vermakelijk. Het script bevat op een paar verrassende momenten zelfs een smakelijk portie humor, had niet verwacht dat er op veel momenten nog best gelachen kon worden. Het drama werkt, de actie werkt en qua humor doet de film het dus goed. Daarnaast speelt Logan Marshall-Green een voortreffelijke rol. De film heeft daarnaast een voortreffelijke pacing; elke scène is een genot om naar te kijken. Wat dat betreft zonder enige twijfel één van de vermakelijkste films van het jaar en één van de leukste sci-fi's die ik de afgelopen jaren heb mogen aanschouwen.

Fuck it, 4,5 sterren.

avatar van Rodger
Mooi en prima film, die van begin tot einde boeit.
Kijkt goed en vlot weg..
4.0 ****

avatar van Filmkriebel
Verhoogd naar 4,5*. Eindigt nr 1 in mijn toplijst 2018. Deze film was op alle vlakken verrassend.

avatar van LJS1337
Erg goede film! Goed einde ook! Geen moment saai.

avatar van huiguh
Wat een verrassing, in positieve zin!
Lekker snel actie/SF filmpje, boeiend, goed acteerwerk en lekker grof.
Klein minpuntje vind ik persoonlijk dat sommige scenes iets 'te' waren zoals de nies-scene in de kroeg.

avatar van notsub
Met Upgrade zag ik een prima film. Zonder veel omwegen zit je direct in een compleet nieuwe toekomstige wereld. Bier komt nog wel uit een flesje, maar met de vele nieuwe technieken ziet het leven er volledig anders uit. Mens, computer en robot zijn bijna niet meer uit elkaar te houden. Dat levert een prachtig schouwspel op, zeker zodra een nieuw experiment uit de hand dreigt te lopen. Het geweld en duistere omgevingen geven de film nog een extra sinister tintje, perfect voor een snel avondje film.

Een bij vlagen knullig ogende film (vooral qua actiescenes) met een boeiend en vermakelijk, niet al te ingewikkeld verhaal. Het is voor mij meer dan genoeg en precies waar ik zin in had.

3,5 *

avatar van sandokan-veld
Een soort kruising tussen Ex Machina en Death Wish (of Taken, voor de jongere kijkers): prima actiethriller eigenlijk, die niet pretendeert meer te zijn dan het is. Niet helemaal mijn genre, maar goed visueel uitgedacht en opgebouwd zodat het makkelijk anderhalf uur boeiend blijft.

avatar van Thomas83
Wat een toffe film. Zoveel meer dan de simpele wraakfilm die ik had verwacht. Upgrade heeft ook wat te zeggen over autonomie en de relatie tussen mens en machine. Het is ondanks de grimmige gore zelfs een erg grappige film, en het past allemaal perfect bij de stijl van de film. Die hoekige en gecontroleerde robotbewegingen zijn erg komisch om te zien. Ook inventief hoe dat terugkomt in het camerawerk. Een soort van gecontroleerde versie van de shaky cam, en daadwerkelijk prettig om naar te kijken. De actie is gewoon goed.

De combinatie van een cyberpunk retrostijl gecombineerd met meer hedendaagse techniek vond ik ook erg geslaagd. Dat maakt ook dat je je meer in kan leven in de film. De techniek voelt niet zo enorm ver weg. Hardie is een bad guy waar dreiging van uitgaat. Denk ook dat het vooral door hem komt dat de film me wat aan The Terminator deed denken. De score hielp ook wel denk ik. Het einde is meer dan prima. 4.0*.

Goeie film over een verlamde man die een geavanceerde chip krijgt ingebracht waardoor hij weer kan bewegen. In feite gewoon een simpele wraakfilm, maar met een originele insteek. De interactie tussen de computer en de man is prima uitgewerkt en dit wordt fysiek ook goed weergegeven door Logan Marshall-Green. Redelijk stijlvol in beeld gebracht en ook een prima einde.

avatar van wihu61
Ex Machina was eindelijk weer een een sterke SF-film, dit was iets anders, moeizaam verpakt als SF, waarbij voortdurend leentjebuur gespeeld werd bij échte SF-voorgangers, waaronder: Gattaca met zijn contrast futuristisch/retro, the Matrix met zijn vechtscènes, 2001 met zijn kwaadaardige Hal 9000, Blade runner met zijn dystopische setting en de overenkomsten met Robocop lijken me wel duidelijk.
Dan weer de eeuwig opduikende clichés zoals de redder die uiteindelijk de kwade genius blijkt te zijn en de domme sherrif die eigenlijk in de weg zit om je nog enigszins op het puntje van je stoel te krijgen. En als toppunt van verfijnde high-tech hebben de bad guys een soort, let op... riot gun in hun arm ingebouwd... wat een vondst!
Ik vond het in wezen een wraakfilm met slasher-elementen zoals we er vele kennen, verpakt in een SF-jasje dus. Niet slecht gemaakt, maar ook niet erbovenuit stekend. Als je dit binnen het genre SF hoog aanslaat heb je wel het een en ander gemist denk ik.
Aardige B-film als je ervan houdt.

avatar van Kondoro0614
Toch wel stiekem een hele vermakelijke Sci-Fi/Thriller film die de nodige actie ook benut. Toch is het allemaal wel vrij simpel en soms wat cliché, het onderwerp is ook vrij makkelijk maar de uitwerking vond ik deze film toch wel het meest vette. De acteurs acteren echt goed, wat ik niet zag aan komen en ook het camerawerk was echt heerlijk. De actiescènes waren lekker om te zien, en ik heb er echt wel van genoten. De film weet eigenlijk op alle fronten beter naar voren te komen dan ik voornamelijk dacht, dit is toch echt wel de humor die de film bevat, gevechtscenes die erg interessant en boeiend waren om naar te kijken en vooral Logan Marshall-Green wist me te overtuigen die bij vlagen op Tom Hardy leek, al vond ik dat meer aan orde komen in de trailer. Al om al, een erg vermakelijke en zeer leuke film die makkelijk wegkijkt.

avatar van Warp
Kondoro0614 schreef:
Logan Marshall-Green wist me te overtuigen die bij vlagen op Tom Hardy leek,

Gelukkig ben ik niet de enige die dat vind

Botte actie is fijn, als de film ook niet al te veel andere intenties heeft. Dan zit je met deze prent aan het goede adres.

avatar van KOKUSMAKREEL
Einde was een beetje slappe piemol, maar ik fa nu eenmaal lekker op low budget sci-fi

avatar van Left4Dead
Begint aardig maar verzwakt naarmate de film vordert.
Logan Marshall-Green zijn stem vond ik verschrikkelijk, irritant durf ik te zeggen.
Acteerwerk is aardig, verhaal leuk maar ook weer niet heel erg bijzonder.
Wel een film die zijn kop boven het maaiveld uitsteekt, prima soundtrack.

avatar van jpgleiden
Superb