Upgrade (2018)

Australië
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Leigh Whannell
met Logan Marshall-Green, Betty Gabriel en Harrison Gilbertson

In de nabije toekomst beheert technologie alle aspecten van het leven, wat lastig is voor een technofobe man als Grey. Wanneer hij en zijn vrouw met een carjacking te maken hebben en zij daarbij wordt doodgeschoten, wil hij zich wreken. Hij is echter verlamd geraakt waardoor zijn enige hoop gevestigd is op de computerchip STEM die bij hem moet worden ingeplant.

De nabije toekomst waarin besloten is de airbags af te schaffen ...
Verder prima vermaakt.

Het had een black mirror aflevering kunnen zijn.
Niet eens heel vergezocht maar ik vond het verhaal tamelijk saai.

avatar van rondh
Film Pegasus schreef:
Deze film zit tussen Ex Machina en Robocop. Al had het ook een aflevering kunnen zijn uit Black Mirror. Less is more en Leigh Whannell toont aan dat hij een goeie regisseur is. Zijn 2e film als regisseur na Insidious 3 waar je toch rekening moet houden met een franchise. Benieuwd of hij dat niveau kan behouden en niet in de gekende val trapt als hij de kans krijgt om met een groter budget te werken.

Logan Marshall-Green zit ook goed in de hoofdrol, dat soms toch wel wat choreografie nodig heeft. De combinatie zorgt voor een boeiend SF-verhaaltje en kent de nodige pit en zwarte humor. Meer van dit graag!

Vergeet the Crow niet.Het donkere in the Crow lijkt hier wel op

avatar van mikey
Grappige actiefilm over een geavanceerde dude die wraak neemt op de moordenaars van zijn vrouw met flink wat klappen. Fans van matrix schijngevechten kunnen hun lol op. Na wat twists wordt het echter wat vergezocht.

De sneeze-moord is helaas erg B-film materiaal.

avatar van TronMan
Volgens mijn ' innerlijke stem ' moet ik hier een 3.5 voor geven. Nette SF thriller,fraai in beeld gebracht. Zelf vind ik de elektro soundtrack nog beter.

avatar van Ajax&Litmanen1
Toffe sci-fi film over een man wiens vrouw wordt vermoord en als verlamde wraakt neemt door een ingebouwde computerchips die hem super krachtig maakt. Het levert ieder geval een lekker vlotte film op waar ook een paar erg aardige actiemomenten in zitten. Een verhaallijn die ook niet zou misstaan in de bekende Black Mirror serie die technologie en de maatschappij goed heeft gemixt. Top is het niet, behoorlijk uitgewerkt wel.

avatar van Shadowed
Heel leuk.

Ik had al hoge verwachtingen van te voren omdat ik hier al iets van gezien had in top10 video's. Dat zag er allemaal heel leuk uit en zo kreeg ik ook het resultaat dat ik ervan had verwacht. Opnieuw van een regisseur die eerst een Insidious deel regisseert, maar dan een film maakt met eigen charme. Adam Robitel deed het ook.

Marshall-Green is heel prima. Hij weet veel humor en charme soms met zijn karakter mee te geven terwijl hij ook raak weet te schieten op het drama gedeelte soms. Het moet een niet al te makkelijke rol voor hem zijn geweest, maar hij doet het goed.

Een klein budget, maar je zal het eigenlijk bijna niet denken in deze film. Visueel ziet het er knap uit, en Whanell trekt daarbij ook nog even zijn trukendoos uit de kast met veel knap in elkaar gestoken scenes die er helemaal te gek uitzien.

Cameragebruik kent veel nieuwe dingetjes die ik nog niet eerder in een film heb gezien. De actiescènes waren erg gaaf en leuk in elkaar gezet. Daarbij ook soms goed geplaatste humor en flink wat lompe gore erin verwerkt soms en dan heb je een geslaagd resultaat.

Wel jammer dat alles voor de "wraak" nog iets te lang duurt. Net iets te saai, maar voor de rest is dit een hele toffe film waar ik goed mee heb kunnen lachen soms, terwijl ik ook best een kick kreeg, op het puntje van mijn stoel zat en mee heb genoten.

En dat allemaal met een budget van 5 miljoen. Zo zie je maar dat er ook met een klein budget flink wat bereikt kan worden. Ik zie Whanell dit nog eens graag overdoen eigenlijk.

avatar van Fisico
Ik had niet verwacht dat Upgrade een film zou zijn die zo sterk was. Geen meesterwerk, verre van, maar met een voor mij althans onbekende cast een mooi stukje AI en wraakfilm in één. Zwevend tussen een 3,5* en 4,0*.

Het plot was sterk en men had erover nagedacht. AI is sowieso een intrigerend onderwerp en in dat opzicht zou deze film niet misstaan in de Black Mirror serie. Het plot is behoorlijk uitgewerkt al gaat men wel erg ver met de mogelijkheden van STEM. Maar wanneer je meegezogen wordt in het verhaal, dan neem je die onvolkomenheden er wel bij. Ik zag ook wel een stukje X-men in deze film waarbij mutanten een soort van superras worden verheven boven de mensheid, althans qua fysieke mogelijkheden.
Marshall-Green deed het ook erg goed waardoor het alleen maar aangenamer wordt om de film te volgen. Verder zat de montage, de visuele effecten en de camerahantering erg goed.

Knap einde ook waarbij je met de gebruikelijke twist zit. Wel een beetje geforceerd wanneer Grey zich tracht te verzetten tegen STEM, maar er is duidelijk over nagedacht. En dat allemaal met naar verluidt een bescheiden budget. Mooi!

avatar van Metalfist
You now have full control again, Grey

Altijd fijn om zo eens af en toe op een film gewezen te worden die compleet aan je voorbij is gegaan. Zo was een collega nogal te spreken over deze Upgrade (hoewel hij bleef volhouden dat het een film met Tom Hardy was, een vergissing die ik na het zien van de film echt wel begrijp) en aangezien ik altijd wel te vinden ben voor een science-fiction filmpje, was mijn interesse meteen gewekt. Verder had ik me eigenlijk weinig ingelezen en zowaar: ik heb me geamuseerd.

Al ben ik blijkbaar niet zo lyrisch als de meesten. Het toekomstperspectief dat regisseur Leigh Whannell hier schetst is op zich wel boeiend genoeg, maar op narratief vlak is dit toch vooral een film die is gaan lenen bij heel veel andere films. Van Chuck tot aan The Crow tot aan Ghost in the Shell tot aan Death Wish tot aan Robocop, het passeert allemaal de revue en dan moet je op het einde nog een soort van twist (?) verorberen die het er eerlijk gezegd niet veel origineler op maakt. Beetje pech ook voor de film dat juist op ongeveer hetzelfde moment Venom is uitgekomen. De gelijkenis tussen Logan Marshall-Green en Tom Hardy is sowieso al treffend, maar ook het gekibbel met de andere entiteit voelt daardoor een beetje als hetzelfde aan. Niet dat Whannell daar veel aan kan doen, maar je merkt wel dat juist Upgrade op dat vlak wat beter en evenwichtiger had kunnen zijn. De stijl in de vechtscènes hebben uiteraard hun nut, maar het ziet er bij vlagen wel erg onbedoeld (?) komisch uit en dat matcht gewoon niet zo goed met de rest.

Logan Marshall-Green dus en geen Tom Hardy. Hij kwam me gedurende heel de speelduur al bekend voor, ik dacht dus vanwege de gelijkenis met Hardy, maar het is gewoon Trey Atwood uit The O.C! Hij is er qua acteren toch danig op vooruit gegaan in die jaren en ik vraag me af wat hij nog in zijn mars heeft. De interactie met STEM werkt goed en het mag gezegd worden dat Marshall-Green de film volledig draagt. Harrison Gilbertson gedraagt zich als Eron Keen namelijk als een soort van Rami Malek in Mr. Robot ripoff uit en de slechteriken hebben we ook al wel beter gezien in dit soort filmpjes, al was die scène in het café nog wel leuk gedaan. Jammer alleen van die "nies-aanval", dat haalt dan meteen die scène compleet onderuit.

Het kijkt in ieder geval allemaal vlotjes weg en dat was eerlijk gezegd ook wel waar ik naar op zoek was. Een interessant uitgangspunt dat alleen wat moet onderdoen voor de talloze andere films en series waar het bij is gaan lenen. Visueel ziet dit er echter wel netjes uit en ik ben benieuwd wat Whannell met een iets hoger budget nog kan gaan doen, al is meer geld niet altijd een verbetering natuurlijk.

Kleine 3.5*

avatar van Daan258
Prima!

Een lekkere film die vlot verloopt met een aardig verhaal, hier en daar toffe actie scene's en de nodige humor. Heel tof om Logan Marshall-Green te zien spelen, goede acteur.
Toch moet ik zeggen dat ik misschien net wat meer had verwacht vanwege de lovende kritieken. Met name de actie. Hetgeen wat er in zit is heel erg goed ziet er fantastisch uit maar ik had veel en veel meer verwacht.

Maar zeker een dikke 3,0* is de film zeker waard.

avatar van Collins
De voortgang der techniek en de toepassing van technische mogelijkheden in het dagelijks leven hebben door de jaren heen op het ethische en pragmatische vlak altijd wel voor beroering gezorgd. Vragen over het opofferen van de persoonlijke vrijheid, over kwetsbaarheid door afhankelijkheid en over de mogelijke onbeheersbaarheid van enorme krachten, steken om de zoveel tijd de kop op.
Het science fiction genre stelt zich die vragen ook al jaren en is daar als genre natuurlijk uitermate geschikt voor. Zo zien we de laatste tijd veel films verschijnen die over kunstmatige intelligentie en de gevaren daarvan handelen. Ex Machina (2014) is daar een voorbeeld van. Maar ook langer geleden hield het genre zich al bezig met de mogelijke gevaren die gepaard gaan met de tomeloze drang naar technische ontwikkelingen. Neem Jurassic Park (1993) over ontwikkelingen in de biotechnologie of een film als Them! (1954) over monsterlijke ontwikkelingen als gevolg van radioactieve straling.
In Upgrade zien we een toekomstvisie passeren, waarin het gemak van de techniek de mens dient en hem zelfs kan voorzien van aangescherpte vaardigheden. Regisseur Leigh Whannell schetst een sombere visie, waarin de techniek niet feilloos werkt en het allemaal een beetje uit de hand loopt. Hoewel de film waarschijnlijk eerder verstrooiing als doel beoogt dan dat hij een kritisch standpunt wil innemen over technische innoviteiten, borrelden de ethische en pragmatische vragen bij mij toch automatisch op. De teneur van deze film komt in die zin enigszins overeen met de hierboven aangehaalde voorbeelden.
Verhalend is deze film echter van een minder kaliber. Het verhaal leent zich in eerste instantie bijzonder goed voor een film met veel actiescènes. Die zijn er. Daarnaast heeft het verhaal ook voldoende ingrediënten in zich om psychologische sferen op te zoeken. De personages zijn er in aanzet interessant genoeg voor. De film zou een prima psychologische thriller kunnen zijn. Maar dat is ie niet. Helaas is de film inhoudelijk niet erg sterk. Het verhaal ontwikkelt zich tamelijk vlakjes en bevat weinig intellectuele uitdaging. De plotwendingen zijn weinig opwindend en verrassen slechts lichtelijk.
De technische kant van de film ziet er daarentegen goed uit. Ondanks het lage budget is de film voorzien van overtuigende effecten. De visie op de toekomst wordt dan wel heel minimalistisch getoond, maar de indrukken die je als kijker krijgt zijn imponerend genoeg om hem ervan te overtuigen dat de film zich afspeelt in een wereld waarin de techniek het voor het zeggen heeft. Computergestuurde auto’s en huishoudens (beide communicatief uitgerust met een HAL-achtige stem), wekken een geloofwaardige illusie van een wereld in de toekomst. Een geslaagd voorbeeld van een film die zonder veel geldverslindende effecten toch een goed uitziende toekomstige sfeer weet op te roepen.
Prima actiescènes ook. Geen teerhartig gedoe. Snel, hard en voorzien van leuke spoortjes zwarte humor, werkt de held zich heel professioneel door zijn actiescènes heen. Het is een film met veel robuust geweld, dat erg goed is geënsceneerd. Heftig spektakelwerk dat door de dynamiek van de camera, die met de hoofdpersoon in zijn acties meebeweegt en meevliegt, extra spectaculair en zelfs een beetje komisch oogt. Simpel maar effectief.
Upgrade is een fijn gestileerde film met een aardig uitgangspunt, dat in verhalend opzicht psychologische diepgang mist, maar als film goed amuseert met spectaculaire actie, beweeglijk camerawerk, humor en een acceptabele held.

avatar van dutchtuga
Recensie: Upgrade (Leigh Whannell) - It's Only a MovieIt's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

Leigh Whannell zullen de meeste kennen van zijn rol in de Insidious films. Daarin speelt hij Specs, een personage dat een onderdeel is van een duo dat (jammer genoeg) voor de nodige humor moet zorgen. Hij ging zelf op de regisseursstoel zitten voor het derde deel, dat een flinke teleurstelling bleek. De spanning, die zo kenmerkend is voor de eerste twee Insidious films, was weg en de focus ging meer liggen op het personage van Lin Shaye. Nu komt Whannell met iets heel anders op de proppen, namelijk een bonafide science fiction film. Te hoog gegrepen? We gaan het zien…

De plot is hele andere koek dan een film uit de Insidious-reeks. Maar al snel wordt duidelijk dat Whannell zich hier volledig in thuis voelt. De toekomstvisie is een geloofwaardige en je wordt al snel meegezogen in het verhaal. Logan Marshall-Green, die velen nog zullen kennen uit de Netflix-film The Invitation, speelt naar behoren, net als de rest van de cast, maar waar Upgrade echt in weet te excelleren is de visuele stijl. Dit kwam als een volledige verrassing bij ondergetekende, want als je Whannell enkel ziet als die gast met bril uit Insidious en regisseur van een van de minste delen uit de reeks, dan staat je een grote verrassing te wachten.

Upgrade creëert een wereld die geloofwaardig aanvoelt, zelfs angstaanjagend op momenten. De geloofwaardigheid wordt enkel in de vechtscènes op de proef gesteld, maar gezien de plot neem je ze als zoete koek. De choreografie van de vechtscènes voelt fris aan, al heb je dit soort scènes al wel vaker gezien. Pluspuntje is de intense gore die je op momenten ziet waardoor het horrormannetje in Whannell toch even naar boven komt. Het is alleen maar goed en doet Upgrade onderscheiden van veel genregenoten.

Upgrade is niet origineel en speelt leentjebuur bij films als Ex-Machina en eXistenz. Vooral regisseur van laatstgenoemde, David Cronenberg, lijkt van grote invloed te zijn op Whannell. Die pistool-implantaten zouden zo uit een film van Cronenberg kunnen komen. Erg fijn.

Na Insidious 3 laat Leigh Whannell zien dat hij een regisseur is waar wij rekening mee moeten gaan houden. Upgrade is nergens een meesterwerk, maar zó een verbetering ten opzichte van een eerdere film van een bepaalde regisseur zie je niet vaak. Komt ie: een echte ‘upgrade’, dus!