ad
  • 8.104.580 stemmen

The Mitchells vs. the Machines (2021)

Animatie / Avontuur | 110 minuten

Oorspronkelijke titel: The Mitchells vs. The Machines

Releasedatum: 22 april 2021

• Netflix Bekijk via Netflix

Over The Mitchells vs. the Machines

"Saving the world can be a trip."

Katie Mitchell droomt van een carrière in de filmwereld en kan haar geluk niet op wanneer ze aangenomen wordt op de filmacademie. Haar vader Rick vindt dit echter de ultieme kans om Katie samen met het hele gezin naar de school te brengen. Hierdoor vergezellen ook moeder Linda, Katie's broertje Aaron en hond Monchi vader en dochter. Hun reis wordt verstoord wanneer alle technische apparaten wereldwijd uitvallen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Rick Mitchell (stem)

Katie Mitchell / Dog Cop (stem)

Linda Mitchell (stem)

Aaron Mitchell / Furbies / Talking Dog / Wifi Enthusiast (stem)

Mark Bowman (stem)

Deborahbot 5000 (stem)

Eric / PAL Max Robots (stem)

Hailey Posey (stem)

Jim Posey (stem)

Vanaf 7 oktober in de bioscoop (Sony Pictures Releasing, via Universal)

Zalige film. Dankzij de mix van 2d en 3d animatie ziet de film er visueel uniek uit. De humor is razendsnel wat dit tot één van de grappigste animatiefilms maakt die ik de laatste paar jaren gezien heb. Niet elke grap slaat raak maar de grapdichtheid ligt zo hoog dat dit vaak rap vergeten wordt. De emotionele kern werkt verrassend goed. Voornamelijk door de band tussen vader en dochter. De boodschap is trouwens niet enkel dat technologie slecht is. Er wordt zowel kritiek gegeven op de technologie bedrijven als de old school levensstijl van de vader. De cast doet het ook grotendeels erg goed alhoewel de kleine broer van het gezin nogal duidelijk gespeeld wordt door een volwassene. Sony animation zou tot grote verbazing van de kijkers van de emoji film nog eens een concurrent kunnen worden voor pixar. Ze hebben een film gemaakt die vol zit met actie en emotie, maar vooral heel erg grappig is. Echt een perfecte film om met het hele gezin te kijken.

4.5 sterren

scorsese

Goeie film waarin een tienermeisje niet kan wachten haar familie te verlaten en te starten op de filmacademie. Een vermakelijke, kleurrijke animatiefilm met een vlot tempo. Een leuk verhaaltje en ook de dynamiek binnen het gezin is prima neergezet. Genoeg actie, leuke humor en ook een fijne soundtrack (met een aantal knipogen naar andere films).

avatar van Shinobi

Shinobi

"Movies were always there for me."

Bij het zien van de eerste trailer keek ik er al naar uit om deze film in de bios te zien, maar dat is helaas door de huidige situatie niet meer van toepassing.

De familie Mitchell is nou niet echt een normaal gezin te noemen. Zodra dochter Katie wordt aangenomen voor de filmschool besluiten ze om de banden eens aan te halen middels het maken van een road trip. Nietsvermoedend komen ze terecht in een technologische apocalyps waarin robots de wereld overnemen.

Qua stijl doet 'The Mitchells vs. the Machines' mij erg denken aan het geslaagde 'Into the Spider-Verse'. Ook deze film schotelt jou als kijker in een rap tempo een hoop visuele hoogstandjes voor. Daarbij zijn de gevatte grappen over het gebruik van technologie mooi meegenomen. Het komt allemaal lekker fris over.

Op den duur merk je wel dat de hyperactiviteit iets te veel van het goede is; al die memes en dergelijke worden hinderlijk. Hiervoor wordt er af en toe wel wat gas teruggenomen door wat meer in te gaan op het familiegebeuren. Echter ligt laatstgenoemde er soms te dik bovenop.

Al met al een vermakelijke animatiefilm voor het hele gezin.

Dikke 3,0 sterren.

avatar van Macmanus

Macmanus

Amerikaans.

Waar de meest US animaties gewoon Pixar klonen zijn, lijkt deze film op het eerste gezicht iets eigens te willen zijn. Dat komt vooral door de wat lossere tekenstijl, die mij ook wat deed neigen naar de Spider-Verse film. Het is ook de stijl die je even hoop doet geven op iets echt anders. Helaas komen al snel bekende tropes om de hoek kijken. Vader die totale digibeet is, dochter die zich niet begrepen voelt omdat ze youtube filmpjes maakt. Vanaf de eerste 15 minuten kun je elke character-arc wel uittekenen. Die moeder op het einde moet dan ook weer zo luidruchtig woman-power-chick worden. Ik weet het er niet mee. Men vreet het op gezien de internet cijfers. Dus waarschijnlijk is een grote mensen hand ook al snel gevuld.

Het kijkt wel weg, maar gezien de stijl is het zo jammer dat het scenario en de personages zo 13 in een dozijn zijn.

3 sterren.

avatar van james_cameron

james_cameron

Drukke, luidruchtige, nerveus gemonteerde animatiefilm met een weinig subtiele moralistische boodschap en klef sentiment. Geen Pixar-productie derhalve. Het ziet er allemaal fraai geanimeerd uit en de stemmencast is redelijk, maar de personages zijn aan de vlakke kant en qua plot valt er bijzonder weinig te beleven, op een paar leuke grappen na. Duidelijk een geval van stijl boven inhoud, al valt die stijl hier ook best wel tegen.