Stalker (1979)

Sovjet-Unie
Mystery / Sciencefiction

geregisseerd door Andrei Tarkovsky
met Aleksandr Kajdanovsky, Nikolai Grinko en Anatoli Solonitsyn

Stalker vertelt het verhaal van een schrijver en een wetenschapper die onder leiding van de gids Stalker een Verboden Zone betreden. Voortdurend bedreigd door zichtbare en onzichtbare gevaren proberen de drie mannen een in de zone gelegen mysterieuze kamer te bereiken. Deze kamer kan de innigste wensen en de vurigste verlangens in vervulling doen gaan.

• Vanaf donderdag 4 oktober in de bioscoop (re-release)
  • nummer 106 in de top 250

avatar van kevin_vp
porcupine3 schreef:

Hoe hij ook wordt uitgebracht, hij blijft niet om aan te zien.

Hou je vooral aan die mening vast.

avatar van wihu61
Solyaris beviel me prima, maar dit was voor mij toch te "diepzinnig" en vooral te traag. Er gebeurde te weinig (bijna niets eigenlijk) om mijn aandacht vast te houden. Mooie beelden nu en dan, maar om hier bijna drie uur mee te vullen...
Visueel best interessant dus, maar voor mij was het "arthousegehalte" dit keer te hoog...

avatar van baspls
wihu61 schreef:

Vraag me af wat voor versie je van Solaris hebt gezien dan, want die is volgensmij net zo traag en diepzinnig als Stalker.

avatar van wihu61
De versie van Tarkovsky: ook niet lichtverteerbaar, maar Stalker ligt ronduit zwaar op de maag.

avatar van arno74
Solyaris vond ik ook wel makkelijker te verteren. Stalker is wel zware kost, met name qua (filosofische) inhoud van de dialogen is het heel zwaar beladen, dat valt in Solyaris (voor een Tarkovsky) nog wel mee.

avatar van wihu61
En het uitgangspunt bij Solyaris was duidelijk: een planeet in staat de menselijke geest te manipuleren met alle gevolgen van dien (Star Trek TOS?).
Waar het in Stalker nou om ging is mij niet duidelijk geworden, daar zullen ongetwijfeld meer mensen last van hebben, tenzij ze de DVD gekócht hebben, dat geeft gezien de prijs wellicht motivatie voor een extra inspanning.

avatar van Fisico
Stalker is een erg bevreemdende en bijzondere film geworden van Tarkovsky. Mijn debuutfilm overigens van Tarkovsky en enige research leert me dat deze man wel meerdere kwalitaitef vreemde films heeft gemaakt. Ik ben alvast geprikkeld om de zoektocht verder te zetten. De plotline van Stalker is vrij eenvoudig, maar Tarkovsky maakte er een filosofische dreigende productie van die redelijk zwaar uitvalt. Het een meesterwerk of pareltje noemen gaat me (voorlopig) te ver, daarvoor greep het me te weinig aan of vatte ik niet alles om te begrijpen waar de regisseur naartoe wilde.

Qua personages is het eenvoudig en zijn we rond met een drietal, de vrouw of het kind even buiten beschouwing gelaten. De gids leidt - wellicht tegen een vergoeding om brood op de plank te krijgen - een wetenschapper en een schrijver naar de “verboden zone” waar het opperste verlangen hen toelacht. De film kent een traag tempo, maar wordt ruimschoots gecompenseerd met de dreigende sfeer die hangt over de film. Je wordt zelf getriggerd verder te kijken wat er nog te wachten staat. Ook de erg sfeerrijke, maar troosteloze desolate omgeving van zowel de bossen als het industrieterrein is visueel erg knap. Niet bepaald een vakantiebestemming dat grauwe stadje met verloederde fabrieksgebouwen en verlaten met puin bezaaide straten. Het is in die context dat een kleine dorpsgemeenschap een toekomstloos en uitzichtsloos leven leidt (en lijdt). Ook de zwartwitbeelden alsook het trage tempo en de stiltes versterken de sfeer. De bewakers en de mysterieuze trein deden me op het puntje van mijn zetel zitten.

Ook de bossen waren de moeite en je blijft wel eens stilstaan bij de zwaar milieuverontreinige schuimende rivier waarbij Tarkovsky in volle Koude Oorlogperiode wou stilstaan. Tsernobyl is nog toekomst, maar dergelijke ramp was onvermijdelijk als je weet wat voor rommel de mensheid produceert in functie van de “vooruitgang”. De dialogen zijn scherp en filosofisch, maar boeiden me minder. Ik liet ze gewoon over me heen komen zonder veel aandacht waardoor ik wellicht wat de boodschap/clue van de film miste.

Het einde is wederom bizar en roept nog meer vragen dan er al sowieso waren. Het kind dat paranormale gaven blijkt te hebben, mja, vreemde afsluiter van een intrigerende film, eentje waarvan ik niet goed weet wat ik er mee moet aanvangen. Qua regie, montage, sfeer en decor top, maar qua verhaal bleef ik toch wat op mijn honger zitten.

avatar van TornadoEF5
De reacties op deze film maken me echt bang om hem ooit eens te zien. "Diep filosofische film voor gevorderde kijkers, ja...". Gerenommeerde gebruikers die eerst de film afkraken waar het kwartje dan uiteindelijk toch later valt (gebeurt bij mij al voor veel minder). Ik denk wel dat ik eerst Solyaris ga zien. Ik denk dat als er één film is van Tarkovsky die ik echt goed zou kunnen vinden, het die wel zou kunnen zijn. Dan weet ik ook waaraan ik me kan verwachten. Maar het zal nog niet voor direct zijn.

avatar van KJHKB
Ik denk niet dat het weggezet zou moeten worden als een film voor gevorderde kijkers. Het heeft een specifieke stijl waar niet iedereen genot uit zal kunnen halen. Er kleven bepaalde verwachtingen aan films, die in de Hollywood-film doorgaans worden ingewilligd, maar niet per sé hier. Dat maakt dat mensen de film zien als traag, moeilijk, zwaar. De film is eenvoudig te volgen, en zelfs niet zonder actie. Tarkovsky heeft wel een zekere eigen beeldentaal, een die wat abstracter is dan men misschien gewend is. Probeer alleen vooral niet alles te verklaren of de betekenis erachter te zoeken. Belangrijkst is dat je de rust kan nemen om ervoor te gaan zitten, en het ontvankelijk benaderd.

avatar van Flipman
kevin_vp schreef:
Is deze ook beschikbaar voor regio b blu-rayspelers. De artificial eye blu ray is niet om aan te zien. Als dit niet het geval is dan koop ik terstond een regiovrije blu ray speler aan zodat ik eindelijk stalker in zijn volle glorie kan bewonderen.
SilverGun schreef:
Criterion brengt sinds vorig jaar wel maandelijks nieuwe releases uit in Engeland, die dus regio B zijn. Maar dat zijn niet altijd alle die ook in Amerika verschijnen, ongetwijfeld afhankelijk van licenties etc. Dus moeilijk te zeggen of Stalker er bij zit in juli.
Sorry da'k hier misschien een beetje laat mee ben maar ja, hij is inderdaad in Regio B verkrijgbaar. Van the Criterion Collection, dus. Heb 'm zelf een paar dagen geleden besteld. Staat ook wel op FilmStruck maar de beeldkwaliteit aldaar laat nog wel 's wat te wensen over.

Ik weet dat die van Artificial Eye als inferieur wordt beschouwd in vergelijking met die van the Criterion Collection maar is 't echt zo erg? Volgens een recensent op Blu-ray.com krijgt die eerste een zeven en de ander een tien. Dat vond ik al wel verschil genoeg om zeker weten voor de oorspronkelijk Amerikaanse te gaan maar dat 't allemaal zo verschrikkelijk was had ik nou ook weer niet verwacht.

Voor bijna elke regisseur moet het jaloersmakend zijn: de visuele pracht en onbegrensde artistieke inventiviteit die Andrei Tarkovsky in zijn films stopt. Tarkovsky moet je gewoon maar ondergaan want zijn verhalen hebben ongetwijfeld enorme filosofische diepgang, maar om nou te zeggen dat daar eenvoudig de vinger op te leggen valt, nee. 'Stalker' uit 1979 is een tocht van twee personen onder leiding van een gids op zoek naar iets wat ze willen vinden in een verboden en gevaarlijk gebied dat 'De Zone' heet. Zo vaag is het. De opzet lijkt wat op 'The Wizard Of Oz' met deels kleurenbeelden (in de zone) en deels monochrome beelden (daarbuiten). Als decor wordt gebruik gemaakt van onder meer vervallen industriële locaties die niet allemaal even schoon bleken te zijn. Een flink aantal crewleden (waaronder Tarkovsky zelf) overleedt binnen enkele jaren na de opnames aan kanker, waarschijnlijk veroorzaakt door het chemisch afval waar ze doorheen banjerden.

avatar van Halcyon
Hmm... ik denk dat ik het boek beter vond.

avatar van Bélon
Komt in oktober weer in de bioscoop in o.a. Cinerama en EYE