Stalker (1979)

Sovjet-Unie
Mystery / Sciencefiction

geregisseerd door Andrei Tarkovsky
met Aleksandr Kajdanovsky, Nikolai Grinko en Anatoli Solonitsyn

Stalker vertelt het verhaal van een schrijver en een wetenschapper die onder leiding van de gids Stalker een Verboden Zone betreden. Voortdurend bedreigd door zichtbare en onzichtbare gevaren proberen de drie mannen een in de zone gelegen mysterieuze kamer te bereiken. Deze kamer kan de innigste wensen en de vurigste verlangens in vervulling doen gaan.

avatar van korenbloem02
HK Senator schreef:
Eerst zag ik Solaris van Tarkovski. De film wordt door velen als meesterwerk beschouwd dus ik was nieuwsgierig. Ik vond hem onbegrijpelijk, veel te langdradig en ultra saai. Dat was voor mij een reden dat andere meesterwerk van Tarkovsk ”Stalker” niet te gaan kijken. Uiteindelijk, nadat ik wederom lovende woorden had gelezen over deze film ging ik overstag. Op de achterkant van de dvd hoes, die ik van de bibliotheek haalde stond zelfs dat het een spannende avonturenfilm betrof. Sowieso gaf de hoes een hoop info. Het gehele verhaal, inclusief plot stond uitgebreid omschreven. Het is maar goed dat ik dat altijd pas achteraf lees, alhoewel een beetje voorkennis geen kwaad kan bij Stalker want anders snap je sowieso er geen hol van. Iedereen mag Tarkovski een genie vinden en zijn films meesterwerken, en ergens snap ik dat ook wel maar de beste man heeft zijn films niet voor mij gemaakt. Ook stalker was een niet om door te komen traag gedrocht die tergend langzaam voort kruipt. Het hele verhaal, als je al van verhaal kunt spreken kan makkelijk in een half uur verteld worden. Sowieso blijft er als je alle ellenlange shots waarin niets gebeurd en niets gezegd wordt schrapt hooguit een half uur over. De hoge score hier op moviemeter is mij dan ook een raadsel. Maar goed, ieder zo zijn ding. Tarkovski is voor mij definitief voorbij. De twee interviews op de dvd en het laatste shot leverden nog wel wat sympathie op voor de makers. Echter een film moet je niet beoordelen op hoe de draai omstandigheden waren. Maar zonder deze extra’s was het een 0,5 geworden.

Ik snap je punt en vind ondanks je precies het tegenovergestelde van mijn ervaring is je heel persoonlijk houdt waarom deze film niks is. Maar misschien als je meer van deze 'trage gedrochten' kijkt, je als minder traag ervaart. Het is ook een manier van cinema wat soms wat moet groeien. Een erg leuk stuk is om te lezen is: In Defense of Slow and Boring - of de website:Senses of Cinema is erg leuk om rond te neuzen.

avatar van HK Senator
korenbloem02 schreef:

Ik zal het eens lezen. Maar ik bedoel op zich niet dat ik de film slecht vindt. Ik vindt Stalker vooral niets voor mij. De enige regiseur die ik ken en die in staat was lange films te maken die niet saai zijn (terwijl er wel veel stiltes vallen) is Sergio Leone.

avatar van j0enne
Ik zag deze ineens liggen op Blu-ray. Komen d'r nog meer Nederlandse releases op Blu-ray van Tarkovsky?

avatar van wolfmanrene
Zeker. In najaar tentoonstelling en retrospectief in Eye (en rereleases van zeker nog vijf titels) en dan ook DVD/BR

avatar van j0enne
Tof! En de prijs is ook prima.

avatar van Lovelyboy
Een film waar het waarschijnlijk inherent aan is dat je je bij de eerste kijkbeurt redelijk bescheten voelt. Wat heb ik zitten kijken? Waarom heb ik hier 2 uren en 40 minuten voor gezeten? En waarom vinden mensen dit zo goed?

Met redelijke hoge verwachtingen door de beoordelingen aan begonnen en ik moet zeggen dat ik me niet heel erg ingelezen had en van plan was het redelijk over me heen te laten komen en me vooral te laten verassen. En verassen deed het in de negatieve zin, bijna met afgrijzen de laatste veertig minuten uitgezeten. Wat wel opvalt zijn de keuzes tussen kleur en zwart wit, het verschil tussen werelden. De eerste veertig minuten trekt zich bijzonder langzaam voorbij in het zwart wit met een vrij geforceerde en emotionele vrouw van Stalker die kennelijk niet nog eens, naar wat later blijkt, een gehandicapte en paranormale kind achter wil blijven. Dan eenmaal in 'de zone' komt er kleur in de film en komt heel lichtjes een bepaalde sfeer opzetten met muziek, muziek die overigens daarvoor nog niet geklonken heeft. Hoewel het gevoel wat begint te leven dat ik benieuwd ben wat die zone nu eigenlijk behelst bekruipt mij nooit of te nimmer de door sommigen aangehaalde mysterieuze en angstaanjagende sfeer en dat blijft dat zo gedurende de film. Wat wel gezegd moet worden dat ze wel in waanzinnig mooie locaties omstruinen. Zelf wel van de fotografie, vooral Urbex, en het ziet er prachtig uit. Saillant en luguber detail overigens dat verschillende mensen van de crew jaren later plotseling overleden aan ziekte en kanker. Had ze dan toch een 'zone' gevonden?

Wat verder voor een ander allemaal kennelijk als filosofisch diep en dubbelzinnig gezien wordt ervaar ik de gesprekken van de professor en de schrijver als een hoop jibberjabber. Geen spoor of touw aan vast te knopen, aandacht afleidend en niet boeiend. Wellicht dat dit allemaal onderdeel juist van de context is, de film wordt benoemd als iets dat je buiten de tijd plaatst, je praktisch inslaap sust waarop er iets mysterieus gebeurt. En ik denk dat ik dan bijna inslaap gesust werd of te veel met de inhoud van mijn bierglas bezig was. Het gekrabbel door de tunnel en andere ondergrondse ruimtes, het angstige gedoe, en die ogenschijnlijk mysterieuze kamer lijkt maar niet in zicht te komen tot mijn grote ergernis. En tegen de laatste drie kwartier erger ik me zo aan het oervervelende geouwehoer en dat men maar weer zwijgzaam in de modder gaat zitten dat mijn aandacht volledig weg is en ik nu achteraf zou iets heb van hebben ze die ruimte nu bereikt en wat hebben ze daar gedaan?

Even een zijstap naar een parallel, ik meen wel in alles een aanklaagt tegen de Sovjetstaat te proeven. Het opgesloten zitten in een systeem, het willen ontsnappen, het weten dat dit ook kan en dan niet specifiek naar een plek maar dat geestelijke onafhankelijkheid ook onderdeel daar van is. De hoop, de wens, gevaarlijk is het allemaal, maar wellicht ook onmogelijk want weet je nog wel wat je wilt en kunt na zoveel jaren onderdrukking? Ach....welllicht dat ik met deze parallel helemaal verkeerd zit.

Lastige, hele lastige ondoorgrondelijke film. Zeker voor filosofisch onderlegde kijkers, eerst inlezen of accepteren dat je er na de eerste keer helemaal niets mee kunt is een voor ingecalculeerd iets bijna.
Ik zelf ben er nog niet klaar mee, toch te nieuwsgierig wat ik mijn eigen kortzichtigheid/verwachtingspatroon nog over het hoofd gezien heb.

avatar van Capablanca
Aan de scores te zien duidelijk een controversiële film. Ik kon er niets mee, met deze Russische praatfilm.

avatar van jono
De gids Stalker leidt een schrijver en een wetenschapper door de Verboden Zone, een soort troosteloos niemandsland waarin niets is wat het lijkt. Ze zijn op weg naar een geheimzinnige kamer, die ervoor kan zorgen dat de diepste verlangens worden vervuld.

Stalker is een bijzondere film, die van begin tot eind blijft boeien; je bent steeds benieuwd wat er nu weer gaat gebeuren. De film is zeker een aanrader, maar dan wel voor de gevorderde filmkijker. 3,5*

Tot mijn grote verbazing deze film op bol.com gevonden, en niet alleen op dvd maar ook nog is op Bluray en voor een lage prijs.

Ik kocht deze al op gewoon dvd 2 jaar geleden en het deed me wel wat, het jammere is dat ik er heel erg veel voor betaald heb en de kwaliteit was slecht achteraf en het bovenbeeld schudde constant heen en weer. Hoe geweldig is dit juist nu ik het op Bluray heb.

Ik begrijp dat dit de eerste 'remaster' is? Komen er nog meer en is hier nieuws over? Als dat zo is wacht ik af voor de volgende.

avatar van RoyDeSmet
Lovelyboy schreef:

Ik ben niet filosofisch onderlegd, maar heb hier de eerste kijkbeurt enorm van genoten!
Een zelfde kritiek op de Sovjet-unie ervoer ik ook in deze film.

avatar van Flipman
Lovelyboy schreef:
Interessant, dit komt een beetje overeen met mijn eerste bezichtiging van Blade Runner. Ik gaf 'm een zes, wist dat ik iets geweldigs had gezien maar kon 't toch niet thuisbrengen. Pas na een derde keer zag ik in hoe goed ie was. Althans, toen merkte ik 't pas.

Voor Stalker was me dat na één keer al wel duidelijk, hoewel die ook in de eerste uren/dagen nog goed op me in moest werken.