

Genre: Mystery / Sciencefiction
Speelduur: 163 minuten
Alternatieve titel: Сталкер
Oorsprong:
Sovjet-Unie
Geregisseerd door: Andrei Tarkovsky
Met onder meer: Aleksandr Kaydanovskiy, Anatoliy Solonitsyn en Nikolay Grinko
IMDb beoordeling:
8,1 (138.578)
Gesproken taal: Russisch
Releasedatum: 17 april 1980
On Demand:
Bekijk via Google Play
Bekijk via MUBI
Bekijk via Lumière
Bekijk via YouTube
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op meJane
-
Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl
Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro!Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plot Stalker
Stalker vertelt het verhaal van een schrijver en een wetenschapper die onder leiding van de gids Stalker een Verboden Zone betreden. Voortdurend bedreigd door zichtbare en onzichtbare gevaren proberen de drie mannen een in de zone gelegen mysterieuze kamer te bereiken. Deze kamer kan de innigste wensen en de vurigste verlangens in vervulling doen gaan.
Externe links
Acteurs en actrices
Stalker
Writer
Professor
Stalker's Wife
Martha, Stalker's Daughter
Writer's Companion
Lyuger, Owner of Cafe
Police Patrol
Reviews & comments

ZAP!
-
- 4594 berichten
- 3413 stemmen
Met dank aan Eye Film Instituut en Lumière deze eindelijk, ik bedoel EIN-DE-LIJK, eens gezien.
Prachtfilm, die ik nog veel vaker ga kijken.
Want veel is me nog niet duidelijk, maar het is een lust voor oog en oor.

notsub
-
- 1269 berichten
- 1256 stemmen
De prachtige vormgeving ten spijt werd ik toch een beetje jeukerig van al die vage dialogen. Met name het laatste uur was teveel van het goede, al waren de allerlaatste scenes wel weer interessant. Het trage tempo droeg ook niet bij aan een echte beleving van het avontuur. Het waren vooral de grauwe beelden en toepassen van filters bruin / grijs / kleur die de film tot leven brachten. Ook de minimale muziek was een sterk punt. Inhoudelijk zijn er vast vele theorieën over het hoe en wat, maar ik voelde nergens de behoefte me daar in te gaan verdiepen.

cinemanukerke
-
- 892 berichten
- 653 stemmen
Na de bekendmaking van de top 1000 heb ik hier op het forum plechtig gezworen om eindelijk eens een Tarkovski te zien. Nog enkel het juiste moment vinden. Wel, laten we even terug flitsen naar begin augustus. We zitten in hartje zomer en de natuur heeft beslist een paar dagen herfst door het universum te jagen. Ik zit dus op het terras onder een kleine parasol en ik voel nattigheid want ik zie de donderwolken ophopen. Na een paar minuten is het zover. Het plenst van je welste. In de verte doemen al mistbanken op die gevaarlijk deze bistro indammen. Mensen lopen weg, terras gesloten en hier zit ik dan. Overal water en niks te vinden om te drinken. Dit kon wel eens het moment zijn om een Tarkovski te bekijken.
Magistraal shot van de vissen in het water en langzaam de olie die alles toedekt, het leven, natuur wordt zwart. Het is een beeld dat me bijblijft. In het begin in de kamer waar Stalker, zijn vrouw en kind liggen te slapen horen we een trein en op de achtergrond een bekend lied. Dit wordt herhaald op het einde bij de terugkeer in het bijzijn van vrouw en kind. Het is een moment dat me bij blijft; Beide gevallen raadselachtig en mysterieus. Maar ook intrigerend want je kan natuurlijk van alles interpreteren bij die twee voorvallen. Dat de film een kritiek zou zijn op het Russische regime kan : de gids die de burgers moet leiden maar een omweg maakt, beslist, dreigt terwijl de burgers uiteindelijk niet meer geloven in de kamer (beleid)). Het is echter zo vaag dat het in feite op elk regime kan slaan (ook bv het Belgische beleid van de Corona crisis bv). De filosofische beschouwingen zijn interessant (boom die lenig doch tenger is, staat voor leven terwijl boom hard en droog voor dood (mensen sterven op het hoogtepunt van hun bestaan ) en ook is er ruimte voor diepgaander analyses over het plot (de kamer waar wensen uitkomen 1) bestaat dit want je weet niet of de wensen in vervulling zijn gegaan 2) gevaarlijk want misschien zijn zo staatsgrepen en natuurrampen ontstaan, moorden en andere geweldvormen want wie zijn de mensen die er naar toe gingen 3) als het niet bestaat is alles zinloos, is de reis en bijgevolg ook de film.
Stalker imponeert op visueel en auditief vlak en creëert meesterlijk een universum waarin natuur en mens botsen, waarin heden en toekomst één zijn (er zijn die shots in een bruine, gele tint met de hond bv die volgens mij toekomst zijn) en waarin vooral pessimisme de bovenhand neemt. Schrijven (kunst) en professor (wetenschap) geloven niet meer, elk heeft zijn nederlaag geleden (geen inspiratie, geen aanzien bij collega’s), alles is kaal en sober, verlaten en geïsoleerd. Schitterende film.
Het is nu al laat en ik pik nog het weerbericht mee. Morgen wordt er regen, wind en mist voorspeld. Die Tarkovski momenten blijven dus duren en dat komt goed uit want dan kan ik nog een film meepikken uit de blu ray Tarkovski collection uitgegeven door Lumière/Eye.

horizons
-
- 5449 berichten
- 2187 stemmen
Dus gister werd door oudste kind in huis gezegd "zullen we Stalker van Tarkovsky kijken?" Tja, nog niet gezien en als een tiener vraagt om deze film te kijken kun je moeilijk nee zeggen.
Uiteindelijk wel blij deze gezien te hebben aangezien ik Solyaris van Tarkovsky helemaal niet zo goed vond. Maar vooral de opening van deze film is ontzettend gaaf. Heerlijke camerastandpunten tot en met het treinkarretje.
In het middenstuk verdwijnt de filmische magie toch wel wat hoewel de scene waar ze bij het water liggen er weer mag zijn hoor. Richting het einde verliest de film zichzelf wat in pretentie en ligt de boodschap er niet iets teveel op maar werkt wel. Met enkele mooie schots eindigt de film dan wel weer.

horizons
-
- 5449 berichten
- 2187 stemmen
En wat vond de tiener ervan?
Volgens mij wel goed! (6 VWO, en blij dat ie filosofie als keuzevak heeft gekozen).

lpjdamen
-
- 38 berichten
- 801 stemmen
Vage film dit. Heerlijk dat Russisch, zo eentonig. Van die vieze mannen die er twintig jaar ouder uitzien dan dat ze zijn waarschijnlijk, maar fijn.
Tijdens het eerste deel viel me vooral het camerawerk op. Die eerste shot dat dat gezin in bed ligt te slapen en die camera heen en weer gaat over die gezichten terwijl er een trein voorbij raast. Leuk om te zien. Daarna wordt de hoofdpersoon - Stalker - langzaam wakker en verwachtte ik dat het verhaal van start zou gaan, maar niets bleek minder waar. Wat volgde was een naar mijn beleving uiterst trage voorbereiding van de drie mannen die elkaar in een of ander café ontmoette. Stalker, Schrijver en Professor - wat een namen ook weer, typisch: de schrijver en professor als "intellectuelen" maar vanuit eigen professie juist weer intellectuele tegenpolen - besluiten naar "de Zone" te gaan, waar een of andere kamer is waar hun diepste verlangens worden behartigd, afijn, ik zal niet uitweiden over het plot, dat is hierboven te lezen.
De drie mannen lopen door "de Zone" wat een apocalyptisch, grimmig natuurgebied lijkt te zijn. In de Zone is niets wat het lijkt en worden de mannen op de proef gesteld, zowel door zichtbare en onzichtbare dreigingen. Het is hier ongeveer dat deel twee begint en het verhaal eindelijk wat vaart lijkt te krijgen. Ik raak steeds meer gehypnotiseerd door die monotone Russische taal van die drie mannen en het intimiderende camerawerk, ook al gebeurt er eigenlijk nergens echt iets spannends.
Terwijl de drie door de Zone trekken betwijfelen met name de Professor en de Schrijver de zin van het leven en spreken beide zich uit over filosofische vraagstukken, terwijl Stalker vooral bezig is om die twee pannekoeken naar de kamer te krijgen, waar ze hem zo hard voor nodig hadden.
Uiteindelijk raakte ik zo in mijn eigen gedachtewereld verstrengeld, worstelend met mijn eigen diepe verlangens en begeertes, dat ik niet goed meer begreep waar de film nu naartoe wilde tegen de tijd dat ze bij het laatste stuk van de Zone uitkwamen. Alles wat ik nog kon doen was naar het scherm staren, volledig de weg kwijt. En misschien was dat wel juist Takorvsky's bedoeling, want hoe die drie mannen daar voor die plas water zaten en een van hen stenen in het water gooide, leken zij er wel net zo verloren bij te zitten als ik op de bank zat.
Al met al een zeer sterke, krachtige film met hier en daar wat filosofisch geraas wat niets nieuws onder de zon was - misschien toentertijd wel, misschien zeker in de Sovjet-Unie, maar dat waren andere tijden natuurlijk - maar omdat de film me zo ontwrichte, heb ik het idee dat ik bepaalde momenten niet helemaal fatsoenlijk tot me heb kunnen nemen, en voel ik me haast genoodzaakt om de film nogmaals te zien. Wat natuurlijk geen ramp is, om alleen al die scène opnieuw te kunnen zien dat dat drietal op dat treinkarretje zit en we Schrijver hopeloos het landschap zien gadeslaan. Heerlijk. Geen muziek, alleen dat geratel van dat karretje en die hopeloosheid in zijn ogen. Fantastisch.

Lavrot
-
- 604 berichten
- 0 stemmen
Volgens mij wel goed! (6 VWO, en blij dat ie filosofie als keuzevak heeft gekozen).
Die van ons snuffelt regelmatig aan Inland Empire van David Lynch. Hij is gek op konijnen namelijk. Binnenkort weer eens kijken, denk ik. (Blij dat ie zindelijk is.)

horizons
-
- 5449 berichten
- 2187 stemmen
Die van ons snuffelt regelmatig aan Inland Empire van David Lynch. Hij is gek op konijnen namelijk. Binnenkort weer eens kijken, denk ik. (Blij dat ie zindelijk is.)

Fortune
-
- 3850 berichten
- 2427 stemmen
Die van ons snuffelt regelmatig aan Inland Empire van David Lynch. Hij is gek op konijnen namelijk. Binnenkort weer eens kijken, denk ik. (Blij dat ie zindelijk is.)
Zoon: Ik houd van konijnen!
Vader: heb je Inland Empire van David Lynch al gezien?

xangadix
-
- 1616 berichten
- 4473 stemmen
Weinig berichten van mensen die het niet geweldig vinden.
Ik ben bang dat ik hier gewoon te dom voor ben. Ik heb een 3,5 gegeven omdat ik de sfeer fantastisch vond, maar nog een keer kijken... dat nooit.

ZenZin
-
- 288 berichten
- 612 stemmen
Ik ben bang dat ik hier gewoon te dom voor ben. .
Nou ik ben helemaal niet dom dus jij misschien ook niet

xangadix
-
- 1616 berichten
- 4473 stemmen
Nou ik ben helemaal niet dom dus jij misschien ook niet
Daar ga ik dan maar voor!

Fortune
-
- 3850 berichten
- 2427 stemmen
Ik ben bang dat ik hier gewoon te dom voor ben. Ik heb een 3,5 gegeven omdat ik de sfeer fantastisch vond, maar nog een keer kijken... dat nooit.
Jij bent slimmer dan je denkt, domme mensen noemen zichzelf slim en slimme mensen noemen zichzelf dom want ze kunnen altijd alleen maar meer leren

xangadix
-
- 1616 berichten
- 4473 stemmen
Jij bent slimmer dan je denkt, domme mensen noemen zichzelf slim en slimme mensen noemen zichzelf dom want ze kunnen altijd alleen maar meer leren
There you go!

stephan-0115
-
- 1227 berichten
- 1671 stemmen
Jij bent slimmer dan je denkt, domme mensen noemen zichzelf slim en slimme mensen noemen zichzelf dom want ze kunnen altijd alleen maar meer leren
Ik moest het even een paar keer lezen voordat hij viel, maar ik zal het een haast Tarkovskyaanse uitspraak willen noemen. Om er maar een citaat van Tarkovsky in te gooien: ''voor wie de waarheid niet zoekt blijft ook het schone verborgen''.

Roger Thornhill
-
- 5393 berichten
- 2114 stemmen
Het blijft een genot om naar die magnifieke koppen te kijken, zelfs gedurende langere tijd, en dat is maar goed ook, want net als bij bijvoorbeeld de "geloofstrilogie" van Bergman kan de kijker hierbij wel eens een andere ervaring van tijd (en vooral van hoe die al dan niet verstrijkt) krijgen. Dat geloof is ook hier een belangrijk thema, want zowel Schrijver als Wetenschapper lijkt elk geloof in wat dan ook verloren te hebben, en dan kan ook Stalker ze niet goed meer helpen. Ook in Nostalghia is dat geloof natuurlijk belangrijk, het geloof van de hoofdpersoon dat het zin heeft om een brandende kaars naar de overkant van het water te brengen – wat dat betreft lijkt het wel alsof Stalker naar die film vooruitwijst, maar het zal vermoedelijk meer te maken hebben met Tarkovski's eigen ideeën.
Visueel ongelooflijk indrukwekkend, vooral het post-industriële landschap dat er zo "bleak" uitziet (ik kan even geen Nederlands woord verzinnen dat dezelfde betekenis en bovendien ook dezelfde klankwaarde bezit), en de muziek draagt onnoemelijk bij aan de sfeer van vervreemding en desoriëntatie. Grote minpunt is voor mij de manier waarop Schrijver en Wetenschapper hun overtuigingen op tafel leggen: ze worden zo wel èrg de spreekbuis voor clichématige archetypes, en voor mij ligt de waarde van deze film meer in de briljante vormgeving en het gevoel van totale onthechtheid dan in hun "filosofische" discussies. Desalniettemin in mijn boekje toch een meesterwerk: ik heb niet altijd zin om Stalker te bekijken, maar als ik er eenmaal aan bezig ben word ik toch weer volledig Tarkovski's wereld ingezogen. Wat dat betreft heeft hij toch een totaal uniek oeuvre.

Het laatste nieuws

Beeldschone dochter (22) voormalig Ajax-speler krijgt eigen serie: 'Ik word dommer neergezet'

Harrison Ford weigerde met Kevin Costner te bellen voor 'Yellowstone'-prequel

Deze verrassende series zijn de vijf best beoordeelde van 2023 tot nu toe

'Breaking Bad'-acteur Bryan Cranston (67) stopt met acteren, Uitgever ontkracht hardnekkige geruchten rondom Mel Gibson | MovieMeter Recap
Bekijk ook

Shoah
Documentaire / Oorlog, 1985
107 reacties

Sátántangó
Drama, 1994
380 reacties

Soy Cuba
Drama, 1964
130 reacties

Seppuku
Drama, 1962
91 reacties

Shichinin no Samurai
Actie / Drama, 1954
908 reacties

Ningen no Jôken
Drama / Oorlog, 1959
96 reacties
Gerelateerde tags
gebaseerd op boekwishguardstalkerbuitenaards wezenstrugatsky auteursoldaatexistentialismmeditativezonephilosophicalbeautifully filmed
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.