Stalker (1979)

Sovjet-Unie
Mystery / Sciencefiction

geregisseerd door Andrei Tarkovsky
met Aleksandr Kajdanovsky, Nikolai Grinko en Anatoli Solonitsyn

Stalker vertelt het verhaal van een schrijver en een wetenschapper die onder leiding van de gids Stalker een Verboden Zone betreden. Voortdurend bedreigd door zichtbare en onzichtbare gevaren proberen de drie mannen een in de zone gelegen mysterieuze kamer te bereiken. Deze kamer kan de innigste wensen en de vurigste verlangens in vervulling doen gaan.

tovenaar
Nostalghia heb ik al gezien Gimli, dus daar zal ik met mijn handjes vanaf blijven

Als ik morgen een dwerg met een bijl bij de Tarkovsky's zie staan, dan weet ik ook weer hoe jij eruit ziet.

Mik
Als er 2 vechten om 1 been, dan gaat ...

avatar van narva77
Nog maar eens een mailtje gestuurd naar Wim Dekker van Moskwood, wacht al weken op mijn video, zal helaas nog wel ff duren

stakker

avatar van narva77
Gelukkig kan er nog iemand om lachen

avatar van narva77
Vanmorgen lag er een pakketje op de mat van Moskwood. Mijn vhs van 'Stalker' is eindelijk binnen!

avatar van narva77
Ik ga me niet laten verleiden tot filosofische uitspraken over het nut van het bestaan of iets daaromtrent. Ik kan alleen vertellen wat ik heb gezien. Een zeer mooie film waarin zoveel moois zit:
het kleurgebruik, de muziek, de beelden van het stromende water en de beelden van de rotzooi in het water zoals munten, wapens, borden enz., het hypnotiserende geluid van de gemotoriseerde lorry, de telefoon die opeens rinkelt...
De twijfels die rijzen bij de professor en de schrijver, de angst om de Kamer binnen te gaan en de teleurstelling naar aanleiding daarvan bij Stalker.
En een prachtige slotmonoloog van Stalker's vrouw.

Dit is een film die moet groeien, eentje die je meerdere malen moet zien om de ware schoonheid ervan te ontdekken.

avatar van narva77
Een nachtje over geslapen, en voor nu toch op 4,5* gezet. Zal em nog vaker kijken, want deze film moet echt groeien, denk ik.

FisherKing
narva77 schreef:

Klopt, en vooral een keer gaan kijken in de bioscoop, is ie nog indrukwekkender.

tovenaar
Ik ben achteraf echt zéér blij dat jullie me hebben 'meegenomen' naar Stalker Vis, Syd en Ramon! Had hem niet willen missen in de bios.

Mik
tovenaar schreef:

Idem.. en niet alleen achteraf.

Begrijp me aub niet verkeerd, Stalker staat namelijk op nummer 1 op mijn must-see-list,maar het kan ook overdreven worden.Tarkovsky is ongetwijfeld één van de grootste filmmakers allertijden, en ik heb absoluut geen twijfels over de capaciteiten van deze heer, maar als ik sommige mensen hoor praten over "die prachtige scene waar de telefoon rinkelt", dan krijg ik het idee dat jullie Tarkovsky daadwerkelijk aan het verafgoden zijn, en alhoewel ik die desbetreffende scene nog niet heb gezien, heb ik toch sterk het idee dat dit erg overdreven is, en alle scenes vanzelfsprekend uitmuntend zijn. Zou deze scene dan ook zo bijzonder zijn als een relatief onbekende regisseur hem had gemaakt? Hoe dan ook, ik ben onwijs benieuwd naar de film!

avatar van Ramon K
Mr Frielink schreef..... maar als ik sommige mensen hoor praten over "die prachtige scene waar de telefoon rinkelt", dan krijg ik het idee dat jullie Tarkovsky daadwerkelijk aan het verafgoden zijn, en alhoewel ik die desbetreffende scene nog niet heb gezien, heb ik toch sterk het idee dat dit erg overdreven is, en alle scenes vanzelfsprekend uitmuntend zijn. Zou deze scene dan ook zo bijzonder zijn als een relatief onbekende regisseur hem had gemaakt?

Verafgoding? Is dat een negatief woord? Tarkovsky's Stalker is het beste werk dat ik ooit heb mogen aanschouwen. In zoverre aanbid ik hem dan ook. ALLES klopt in de films van deze man. Zelfs een simpele telefoon die rinkelt is dan het toonbeeld van perfectie. Je wandelt in een wereld van hemelse muziek, hypnotiserende beelden, poezie en rijke levensfilosofieen; je waant je in een filmisch Utopia, dat afgezonderd is van de realiteit die jij kent........en dan klinkt er een telefoon....en vol ongeloof zet je weer een plotse stap in de werkelijkheid! Kwestie van filmbeleving....Iedere regisseur kan een telefoon laten rinkelen in zijn film, maar Tarkovsky doet dat op een perfect moment! Ook een kwestie van grootse filmkunde dus.

mr.Frielink schreef:

Wie heeft het eigenlijk naast ondergetekende nog meer over die bewuste scene gehad? Geen zin om terug te bladeren...

Het ging niet om die specifieke scene, die gebruikte ik slechts als voorbeeld. Mijn bericht is dan ook geen aanklacht tegen mensen die de film waarderen, daar waar ik hem ook erg graag wil zien. Ik vind het alleen opvallend dat er vaak scenes worden beschreven, waarbij ik me niet kan voorstellen dat juist dié grote indruk zullen maken. Ik zit inmiddels met smart te wachten op mn DVD....

mr.Frielink schreef:
Het ging niet om die specifieke scene, die gebruikte ik slechts als voorbeeld....Ik vind het alleen opvallend dat er vaak scenes worden beschreven, waarbij ik me niet kan voorstellen dat juist dié grote indruk zullen maken. Ik zit inmiddels met smart te wachten op mn DVD....

Lees bovenstaande post van Ramon K nog maar eens, die geeft het wel perfect weer denk ik.

avatar van Yak
Yak
Komende vrijdag op Arte in 'Kino - Unsere Zeit' een documentaire over Tarkovsky (23:15 uur).

en Arte is?

bedankt! en die zit bij jullie op de kabel?!

avatar van Macmanus
Bij mij wel

avatar van Yak
Yak
In de mooie stad achter de duinen ook.

wat ben ik blij met een schotel

lucky bastards!

avatar van Da Jando
Zeer sterke film die je achterlaat met veel filosofische vragen die me ondertussen, en na afloop flink aan het denken hebben gezet.

Voor mij geen ergernis aan de langdurige shots, het is juist mooi waar je naar zit te kijken!

Ik ga hem binnenkort zeker nog eens bekijken, voor al de symboliek die jullie er in zien ook te vinden

avatar van Redlop
Niet om flauw te doen, maar toch: welke filosofische vragen bedoel je?

avatar van Da Jando
Heeft het leven wel zin als je niet succesvol bent?

Is er geluk als er geen verdriet is?

Kunnen natuurkundige, wiskundige wetten e.d. ooit doorbroken worden?

Ben ik een "stuk stront" als vele andere of ben ik echt iets waard? Zijn er wel mensen die niets waard zijn?

Heeft het zin om andere te laten blijken dat je een genie bent als je zelf denk dat je een genie bent?

Niet allemaal even filosofisch mischien, maar goed De vragen worden niet allemaal letterlijk gesteld maar sommige kwamen in me op door dingen die gezegd werden.

Dit is wat nu in me op kwam, mischien later meer als ik hem nog een keer gezien heb

avatar van Redlop
Filosofisch genoeg wat mij betreft. Open en eerlijke reactie trouwens van je. Zo ervaart dus iedereen anders deze film. Ik denk wel dat dit soort vragen je al bezighouden onafhankelijk van de film. Het feit alleen al zou vraag no: 4 overbodig maken .

goga
belachelijk verhaal. Toch nog 4 sterren, omdat deze film mooi gefilmd is