• 8.561.763 stemmen

Met onder meer: Mihály Víg en Putyi Horváth

Oorspronkelijke taal: Hongaars

Releasedatum: 22 december 1994

Plot Sátántangó

In een klein dorpje in het post-communistische Hongarije is het leven tot een soort virtuele stilstand gekomen. De augustusregens hebben aangevangen. De dorpelingen verwachten een grote gelduitkering die avond, waarna ze gepland hebben het dorpje te verlaten. Sommigen willen eerder vertrekken met een groter gelddeel dan hun toekomt. Ze horen echter dat de makkelijk pratende Irimias, van wie verwacht was dat hij dood was, terugkeert naar het dorp. Ze hebben de vrees dat hij al het geld inpikt voor één van zijn grootse pogingen om de gemeenschap draaiende te houden.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van wolfmanrene

wolfmanrene

Release wordt waarschijnlijk uitgesteld tot 1 april, want inderdaad zal het vanaf 20 januari erg dringen worden. En dan zet je 7,5 uur niet snel even weg. Overigens heeft Eye de rechten tot 2029 en we gaan er van uit dat voldoende filmtheaters in die tijd wel een keer een plekje zullen weten te vinden...

avatar van Richardus

Richardus

Zondag 2 januari in Forum Groningen!

avatar van jooeeri

jooeeri

Richardus schreef:

Zondag 2 januari in Forum Groningen!

En nu verplaatst naar 13 maart!

avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

tbouwh schreef:

Momenteel zie ik nog best kans op verzette vertoningen na de afloop van deze vijf weken, maar er te veel op rekenen is dan weer link. Filmtheaters moeten nu ook weer extra gaan selecteren (en dus improviseren) op wat ze wél kunnen inhalen en waar door de sluiting straks geen extra ruimte meer voor is.

Ik hoorde dat er naast de bovengenoemde 'pre-release' in het Groningse Forum op 13 maart ook nog steeds een bredere release gepland staat later dit jaar, ik meen rond september, klopt dat?

Overigens hulde voor de betreffende Groningse programmeur dat hij zich zo inzet voor deze film!

avatar van stephan-0115

stephan-0115

Al een jaar of 3 keek ik er naar uit om een dansje te wagen met de duivel, maar telkens werd deze film door de welbekende redenen uitgesteld. Gisteren maar de stoute schoenen aangetrokken en de auto gepakt naar Brussel, waar deze werd vertoond in Flagey. Spijt? Integendeel. Iedereen die de kans krijgt deze op het grote scherm te zien moet deze met beide handen aanpakken. Komende zaterdag en volgende week zaterdag worden ze in ieder geval nog vertoond.

In misschien wel de meest desolate setting uit de filmgeschiedenis concentreert Tarr zijn vertelling rond de hoofdpersonen op wie een gelduitkering ligt te wachten. Allen hebben ze een verleden met zich mee te dragen, echt vooruit kijken naar de toekomst zit er niet in. Het enige vertier wat de dorpsgenoten hebben is dronken worden in de lokale kroeg, of in het geval van de dokter bij hem thuis. Voor de rest is het miserie dat de klok slaat.

Ogenschijnlijk diept Tarr de personages niet zo heel veel uit, maar het voelt alsof je ze allemaal al jaren kent. En hoewel elk hoofdstuk zich (zeker in de eerste 4 uur van de film) op een bepaald karakter concentreert, vloeien de cross-overs perfect in elkaar over en zie je dezelfde gebeurtenis soms uit een ander perspectief, waardoor je de karakters beter en beter leert kennen. De magische kroegscène betekent vervolgens een kantelpunt, zowel in de film als in het leven van de bewoners. Want waar ze dachten dat ze vooruit konden kijken, laten ze zich toch weer ompraten door Irimiás - een haast messiaans karakter die terugkeert naar het dorp. De speechscène duurt kort vergeleken met de rest van de film, maar alles draait en staat rondom zijn monoloog. Ze vertrekken dan wel uit het dorp, maar feitelijk verandert er niets. Net als bij het afgeven van het geld voor 'het hogere doel' kun je daar toch ook een politieke lading (communisme vs kapitalisme, de val van de Sovjet-Unie) in zien.

Hoewel de laatste 3 uur ook fenomenaal zijn en de bedoelingen van Irimiás onduidelijk blijven, vind ik het enige smetje van de film dat zijn mytische status niet volledig in stand blijft. Ook had ik nét een klein tikkeltje minder met de verandering van setting, al blijft het natuurlijk desolaat en blijf je masochistisch kijken naar mensen wiens leven verloren lijken.

Na 7,5 uur zijn we gevoelsmatig nog geen seconde vooruit gegaan in de tijd, in het leven van de hoofdpersonages is niets veranderd en door de hypnotiserende aantrekkingskracht heb je als kijker ook geen besef van tijd meer. Ik heb me tijdens de film wel afgevraagd hoe Tarr de film wou eindigen, maar hij doet het weer op een formidabele manier. Een waardige afsluiter voor een waanzinnige film.