Stalker (1979)

Sovjet-Unie
Mystery / Sciencefiction

geregisseerd door Andrei Tarkovsky
met Aleksandr Kajdanovsky, Nikolai Grinko en Anatoli Solonitsyn

Stalker vertelt het verhaal van een schrijver en een wetenschapper die onder leiding van de gids Stalker een Verboden Zone betreden. Voortdurend bedreigd door zichtbare en onzichtbare gevaren proberen de drie mannen een in de zone gelegen mysterieuze kamer te bereiken. Deze kamer kan de innigste wensen en de vurigste verlangens in vervulling doen gaan.

Meesterlijke film!
Waarin drama in de diepste zin van het woord, in beelden en poezie word geuit.

Draai er niet omheen en ervaar de reis.

avatar van Ramon K
Prachtig surrealistisch meesterwerk van Tarkovsky. Hij neemt je mee op een poetische, spirituele en leerzame reis naar het onderbewustzijn en het mens-zijn. Deze film is een verademing om naar te kijken.

De film is zeker niet voor iedereen, laat ik dat voorop stellen, maar op mij maakt hij een onuitwisbare indruk. Sommige scene's worden heel lang uitgerekt en dat zal niet tot ieders genoegen zijn. Ik vind deze prachtige, stille en langerekte scene's echt wonderschoon. De film bevat een aantal unieke scene's zoals de openingsscene, de scene met de trein, de eindscene met het meisje, de scene waarin de schrijver voorop loopt in een onheilspellende gang etc. De beelden staan op mijn netvlies gebrand en zijn in zwart/wit, kleur en soms met een gele filter geschoten.

De film is op verschillende manieren te interpreteren en bevat vele filosofische dialogen en beschouwingen. Ook gebeuren er veel dingen in die niet verklaard worden maar die je wel stevig aan 't denken zetten.

Tot slot wil ik nog melden dat het acteerwerk ongekend goed is, met name de acteur die de Stalker speelt spettert van het doek.

Kortom, een meesterwerk dat je gezien moet hebben en ik geef 'm dan ook 5 sterren!

Yak
Hoewel heel mooi, poëtisch en bewonderenswaardig diepzinnig, was dit toch niet het meesterwerk wat ik ervan verwachtte. Er leken me teveel barriëres te worden opgelegd om hem ècht onvergetelijk te maken: de constante stemmingsveranderingen van de drie mannen, de trage vertelstijl (en dat voor een film van bijna 3 uur), de soms onbegrijpelijke dialogen, het droeg er allemaal toe bij dat ik de film behoorlijk afstandelijk heb ervaren. Drie en een halve ster, maar misschien moet ik hem gewoon nog een keer kijken.

avatar van Ramon K
Yak, je moet deze film echt nog een keer bekijken. Deze film heeft het Clockwork Orange effect; eerst besef je niet dat je de definitie van film bekeken hebt, maar naarmate je hem vaker ziet ga je hem waarderen als een meesterwerk. Dit werk is pure kunst, voer voor mensen die van nadenken en van schoonheid houden.

avatar van Goodfella
Ik heb 'm ook gehuurd. Komt morgen waarschijnlijk aan de beurt.

Lang leve een échte stad! Lang leve de Cinematheek!!

*offtopic*
Yak, ik heb The Kingdom ook maar meegenomen. Goede keuze?

*offtopic*
Yak, ik heb The Kingdom ook maar meegenomen. Goede keuze?
*offtopic*

Ervan uitgaande dat je niet per ongeluk The Kingdom II hebt meegenomen ( ) kan ik je voorspellen dat het je een paar ademloze uren gaat opleveren. Deze serie is echt ongelooflijk goed, en strijd sinds ik 'm voor het eerst zag al met Twin Peaks om de eerste plaats van mooiste tv-momenten ooit. Spoel vooral de aftiteling niet door, waarin Lars von Trier zelf op een vaak hilarische manier zijn reflectie geeft op de aflevering.
---
"Dansk jevlar!"

Yak
Lang leve een échte stad! Lang leve de Cinematheek!!

Yes, lang leve Eindhoven!

avatar van Goodfella
Ervan uitgaande dat je niet per ongeluk The Kingdom II hebt meegenomen...

Kom op zeg, waar zie je me voor aan? (Maar is deel II zo slecht dan?)

Yes, lang leve Eindhoven!

Voor mij is het Nijmegen. (*Goodfella gaat lekker alle goede films uit het Eindhoven-filiaal opvragen...)

Yak
G'fella, ik heb de discussie verder laten gaan bij de favo series-topic

avatar van Goodfella
Fascinerende dialogen, prachtige opnamen (de bodem van het riviertje bijv...), een lekker bizarre sfeer en erg sterk spel zorgen er niet voor dat deze aparte (spreekt Goodfella met gevoel voor understatement) film ruim twee en een half uur blijft boeien. Het tergend langzame tempo is niet aan mij besteed en ik had niet het idee dat het nou echt functioneel was voor het verhaal. Van sommige momenten had ik het idee de essentie totaal niet te begrijpen (die bewegende glazen; zowel aan het eind als aan het begin, die treingeluiden vermengd met klassieke muziek...) Of is dit, net als enkele werken van David Lynch, een film die je moet ondergaan ipv begrijpen?

Kweenie... Moeilijk... Ik hou het ook maar op 3,5 sterren denk ik, en dan kijk ik 'm over een paar jaar nog 's... Denk dat ik momenteel nog niet toe ben aan dit soort surrealistische, vreemde, rare films...

Die scene met de bewegende glazen aan het eind is een reflectie op de film. Je kunt de oorzaak van de beweging namelijk op grofweg drie manieren interpreteren, net als de oorzaak van het ontstaan van de verboden zone: op een spirituele manier (telekinese), op een religieuze manier (ingrijpen van God) en op een rationele manier (trilling door voorbij rijdende trein). Ook is het opmerkelijk dat er precies drie glazen zijn, en ook precies drie personen die naar de kamer reizen, al kan dat natuurlijk toeval zijn.

Erg goed geacteerd, maar ik vond 'm niet al te boeiend. Mij allemaal iets te vaag. Voorlopig maar 3*

Mijn 500ste film trouwens!!

avatar van Ramon K
Queto Yurlunyur, ik ben het grotendeels eens met je verklaring mbt de eindscene. Alleen denk ik niet dat er "grofweg 3 manieren" zijn om de film en de eindscene te interpreteren. Tarkovsky gaat uit van een groot denkvermogen en onderbewustzijn van de mens. Het einde is dus op ontelbare manieren te interpreteren en beperkt zich dus niet tot drie verklaringen. Er werd bijvoorbeeld ook gesproken over buitenaards leven mbt het ontstaan van de zone en de kamer; deze verklaring valt buiten het spirituele, het religieuze en het rationele.

avatar van Ramon K
Zie hier.......de domme mens, een typisch produkt van de maatschappij, zonder enige vorm van intelligentie.....was dit gapende icoontje nu echt nodig Mac?????

avatar van tovenaar
Hij was gewoon even moe joh

Ik moet toegeven dat er dan inderdaad meer dan drie mogelijke interpretaties zijn, ja.

Yak

Vond het ook eigenlijk wel een beetje kras na het lezen van je uiteenzetting, maar ik moet er wel gelijk bij toegeven dat ik eventjes onbedaarlijk in de lach schoot, hoor!

avatar van Goodfella
Queto, Ramon... Bedankt voor jullie bijdrage. 't werpt voor mij zeker wat meer licht op de zaak!

En MacManus... Scheer je weg, vlegel!

Of beter nog, ga deze film kijken en geef uitgebreid je mening

FisherKing
DVD's Stalker
Er schijnen nieuwe DVD's uit te komen...

DVD's Stalker
Er schijnen nieuwe DVD's uit te komen...

Klopt. Gelezen in mijn nieuwe en erg leuke blad dvd report. www.dvdreport.nl[/url]

avatar van JayLunar
Gisteren weer deze fantastische film gezien, (o.a.) over de strijd tussen het spirituele en het rationele ( althans, zo interpreteerde ik 'm deze keer )

Meesterwerk! 4,5*

kappeuter (moderator)
Heel aparte film.
Een soort van filosofische Goonies voor volwassenen, met bange mannen als hoofdrolspelers.
Ik ging er in mee en zeker in het begin van hun avontuur heb ik genoten. Daarna vond ik het wat minder worden. De film duurt mijns inziens ook te lang. Het einde vond ik ronduit teleurstellend.
Het goede aan de film vind ik de locaties waar de film is opgenomen. Volgens mij zijn ze op het terrein van een gesloten mijn aan het filmen geweest. Dat draagt behoorlijk bij aan de onheilspellende/mysterieuze sfeer.

avatar van JayLunar

Het goede aan de film vind ik de locaties waar de film is opgenomen. Volgens zijn ze op het terrein van een gesloten mijn aan het filmen geweest. Dat draagt behoorlijk bij aan de onheilspellende/mysterieuze sfeer.

Om precies te zijn is er gefilmd in Estland, in een hydraulische fabriek, gelegen aan een bepaalde rivier. 'Upriver' was er een andere fabriek dat allerlei chemisch afval in die rivier loosde (dat afval is ook gefilmd), waardoor sommige crewleden last kregen van allergische reacties. Toen binnen enkele jaren diverse mensen die bij die opnames waren (bv. Tarkovsky, zijn echtgenote en Tolya Solonitsyn) overleden aan dezelfde vorm van kanker, bleek duidelijk waarom... Recentelijk is ook de titelrol-vertolker (Sasha Kaidanovsky) veel te vroeg gestorven. Al met al dus een rampproductie, om nog maar te zwijgen van het verprutste Kodak-materiaal. Desondanks is Stalker (imo) een meesterwerk geworden, wat een beetje doet denken aan Apocalypse Now, ook al zo'n rampzalig verlopen productie.

In ieder geval jammer dat je 'm niet zo goed vond. Later nog maar een keertje bekijken dan, okay!? Tarkovsky's films staan er immers om bekend een hoge 'replay-value' te hebben

Yak
Gisteren op het grote scherm gezien, met vrienden die dit soort films normaal gesproken links zouden laten liggen. Dat heeft me er niet van weerhouden mijn oordeel met een vol punt op te krikken naar 4,5*.

avatar van Ramon K
Waarom die verhoging met een heel punt Yak?

Mijn favoriete regisseurs zijn Kurosawa, Tarkovsky en Bergman.....nu sjeesde ik net over het internet en kwam ik een interessante site tegen met een top 10 lijst van films samengesteld door Tarkovsky....de lijst is zeer interressant....

1 Le Journal d'un curé de campagne (Bresson)
2 Winter Light (Bergman)
3 Nazarin (Bunuel)
4 Wild Strawberries (Bergman)
5 City Lights (Chaplin)
6 Ugetsu Monogatari (Mizoguchi)
7 Seven Samurai (Kurosawa)
8 Persona (Bergman)
9 Mouchette (Bresson)
10 Woman of the Dunes (Teshigahara)

De lijst stamt uit 1972. Drie Bergman's en 1 Kurosawa.....vond het heel opvallend iig en de andere titels lijken me ook interessant.

avatar van Ramon K
Heb de film net weer gezien en ik moet zeggen dat Stalker nu NOG meer indruk op me heeft gemaakt. Stalker is een diepgaande studie betreffende hoop, geluk, macht, geloof, goed/kwaad, verlangens, onderbewustzijn, spiritualiteit en menselijk kunnen. De Zone is een grote metafoor voor de mens! De eindmonoloog van de vrouw plus de eindscene met de glazen is een geweldige samenvatting van de gehele film. Meesterlijk....

FisherKing
Ik ben compleet kapot van deze film. Magistraal Meesterwerk.!!
Het feit dat de gehele crew is blootgesteld aan Chemisch afval en voortijdig is overleden maakt het drama voor mij completer....
Helaas overleed ook Tarkovski ook binnen een kleine 8 jaar na deze film

avatar van herman78
Hmz, deze moest ik maar 's gaan zien dan.